Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Afbeelding

Hier zijn twee verschillende sleutels te zien. De Junker en een Marconi.

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Hey Meester Holleman, ik heb de naam gecorrigeerd hoor! :-D

Nu we het over ergens puntjes opzetten hebben, in het grijs verleden gebruikte ik regelmatig het U-umlaut en CH teken.
Een enkele telegrafist van PCH vertikte dit te nemen en brak gelijk in, zelfs na uitleg werd hij pissig en ging zelfs zover dat hij zei dat mijn seinschrift verminkt was. A/b had je tijd zat en ik vond het wel leuk om zo'n walknakker (die het waarschijnlijk redelijk druk had) de boom in te jagen. Voor de grap wel eens PCH aangeroepen met .--. ---- , kreeg je mooi geen antwoord.

De Junker was inderdaad de standaard bij RH. Met de Globespan, Crusader en Conqueror werd vaak de megeleverde Marconi sleutel geplaatst. De Sailor tandem stations waren uitgerust met Amplidan sleutels, mooie lange sleutels waarmee je uit de pols seint.
Karakorum Radio 1.jpg
Karakorum Radio 1.jpg (79.95 KiB) 2024 keer bekeken
Op enorm veel schepen met RCA en Mackay apparatuur zal je deze sleutel, kun je eigenlijk alleen maar met je vingers seinen. Sommige sparksen konden hier razend snel mee seinen.
sleutel.jpg
sleutel.jpg (6.02 KiB) 2024 keer bekeken
Andre
Live life to the fullest!
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Silent Key

Bericht door Vaerderij »

Silent Key

Verleden week werd bekend dat sparks Frits Dekker (geb. 1946) op 11 januari j.l. is overleden.

Frits voer, als radio-officier, onder andere op: de Heemskerk, Houtman, Straat Florida, Straat Fushimi, Straat Nassau en Straat Napier.
Frits was een graag geziene gast op de Algemene Ledenvergaderingen van de K.J.C.P.L. en K.P.M. en tijdens de (K.P.M.) Kumpulans
in Zeist, Breda, Haarlem en Groningen.
Anne Mulder
pascal
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door pascal »

En zo een boel berichten over seinsleutels. Ook erg interessant. :-D
PeterD schreef:De Junker op de foto die hierboven staat is er een voor de professionele wereld. Te herkennen aan het gebogen pieleke dat tegen de ribbels van de draaiknop aankomt.
In de onderkant van de draaiknop zitten gaatjes waar een kogeltje in gedrukt wordt.
Dit alles om een eenmaal afgestelde sleutel niet te laten verlopen.
In de amateurwereld circuleert een eenvoudiger versie, zonder dat pieleke en kogeltje.
Dan heb ik de professionele versie. Ik heb wel het eindnokje eraf gebroken :oops: omdat de afstand van het contact mij nog te groot was.
Ik heb het liefste het contactmoment zo klein mogelijk, zodat ik niet als een houthakker de sleutel in moet duwen.. ;-)

@andrekik: Die sleutel heb ik er ook nog een paar van liggen. Van een bevriend radioamateur die ex-verbindingsofficier was, en daarvoor ook op de Cumulus (als ik mij niet vergis) als verbindingsman heeft gewerkt. Hij is een paar jaar geleden gestorven helaas, en ik heb namens de familie eea van de hand gedaan.
Maar die sleuteltjes heb ik nog. Ik dacht dat dat "amateursleuteltjes" waren gezien de constructie. :oops:

Die marconi sleutel ziet er niet verkeerd uit. Ik zou wel eens zo'n sleutel willen testen.. Volgens mij doen die het nog beter dan de Junker..
Ik heb de eerste jaren met Junkers geseind, maar sinds die vriend overleden is heb ik een Zweedse sleutel.
Ook niet onaardig, maar wel met het nadeel dat deze telkens weer opnieuw ingesteld moet worden omdat de instelling niet vast ingesteld kan worden,
zoals de Junker met dat kogeltje.

Afbeelding
Pettersson key
louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

pascal schreef:Ik heb het liefste het contactmoment zo klein mogelijk, zodat ik niet als een houthakker de sleutel in moet duwen.. ;-)
Mijn idee. Nog net een vloeipapiertje er tussen kunnen douwen, dan staat ie goed. Daar kwam ik wel achter toen ik in 71 nogal eens snel met Russen wilde werken.
Als je dan later de seinproef weer eens op zo'n logge koperen sleutel moest doen, was het altijd ff behelpen. Maar lukken deed het toch wel, tot en met de laatste proef in 78, toen ik al jaren niet echt meer de seinsleutel gebruikte maar meer het lulijzer.
Gratificatie 1978 was ook weer binnen :mrgreen:
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparks »

@Theo,

Na het stoppen van RH waren er zeker geen opleidingsplekken meer :?:

Gewoon rechtstreeks vanuit de schoolbanken het ruime sop op, in mijn tijd als je van zeevaartschool afkwam. Ik kan mijn certificaat niet meer vinden maar je had wel R/O klasse 1 & 2 of zoiets staat me bij. Als je 2 maanden gevaren had werd je zomaar klasse 1 verder geen verplichtingen. Ik heb het in mijn salaris niet gemerkt dat weet ik nog wel :evil:

Nou kwam er in die periode voor mijn gevoel ook heel weinig van de school waar ik zat. In mijn jaar 4 man afgestudeerd als R/O en ik ben als enige gaan varen. Van de 2 jaar daarvoor ook nauwelijks afstudeerders en volgens mij maar 2 gaan varen waar ik af en toe contact mee had.

Het was toen al duidelijk dat het vak er uit zou gaan en op de ZHA had men de opleiding Marionica/RO in het leven geroepen, zodat je met een jaar extra en stage bij clubs als Holland Signaal een bachelor kon halen.

Wat niemand je verstelde was dat je ook alleen de opleiding RO kon doen, de zeevaartschool zelf pushte vreselijk op die Marionica-opleiding. Toen ik daar na een haf jaar achterkwam ben ik subiet gestopt met Marionica want ik wilde toch alleen maar gaan varen en kregen mijn ouders een prachtige brief waarin dit toch op subtiele wijze werd afgeraden :lol:

Nooit spijt van gehad ik zat na 3 jaar op zee en de rest niet :lol:
louis holleman

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door louis holleman »

sparks schreef:Ik kan mijn certificaat niet meer vinden maar je had wel R/O klasse 1 & 2 of zoiets staat me bij. Als je 2 maanden gevaren had werd je zomaar klasse 1 verder geen verplichtingen. Ik heb het in mijn salaris niet gemerkt dat weet ik nog wel :evil:
Vraag ik me wel af wat er dan in die tijd nog aan eisen gesteld werd.... Na 2 maanden eerste klasser worden, zonder verdere eisen?
Je zou bijna zeggen: geen wonder dat het rap afgelopen was.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Volgens mij klopt dat niet.

In 1975? veranderde de wet voor het zeevaartonderwijs (in Nederland) en kon je als aspirant R/O kiezen tussen of tweede klas examen in den Haag, of het algemeen certificaat telegrafie via één van de Hogere Zeevaartscholen (de zogenaamde HBO opleiding), waarbij een rijksgecomitteerde aanwezig was (Ferry was er één van). De eerste examens nieuwe stijl werden in 1978 afgenomen.
Zowel het 2e klasse als het algemeen certificaat telegrafie hadden regeltjes wanneer je als chef of zelfstandig R/O dienst mocht doen.

De R/O (met 2e klas of alg. certificaat telegrafie) mocht dienst doen op een Hx (intermittent service) of H8 schip (8 uur wacht lopen), maar om als chef dienst te doen op een H16 of H24 schip, moest eerst ervaring opgedaan worden. Dat was ook conform de ITU-regeltjes zoals die in dat mooie blauwe manual stonden (de 1984 versie). Het was niet zo dat je vanzelf een 1e klas certificaat kreeg, dat heeft helemaal geen nut.
Je mocht wel na bepaalde ervaring aan boord als R/O, dienst doen als chef op een H16 of H24 schip.

Ik zal mijn certificaat opzoeken daar staan de regeltjes in beknopte versie op.
Volgens mij zijn die regeltjes gehandhaafd totdat het GMDSS systeem is ingevoerd (01/02/1999)

Ik kan me voorstellen dat schepen met een (pre) GMDSS installatie ontheffing kregen voor het voeren van een R/O, maar dan moest er een operator aan boord zijn met een GMDSS certificaat. Hoe dat precies is gelopen weet ik niet precies, maar er zal vast wel iemand zijn op dit forum die dit weet en die periode heeft meegemaakt.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door K.Brouwer »

Hallo dick/brazil,

Dit is wat ik mij nog herinner.

Kwam in 1990 op de Nayadic terecht (1986) waar dus geen marconist meer op zat ( had er dus wel op gezeten). Er moesten er toen 2 a/b zijn welke RTA op zak hadden. De installatie bestond toen uit
KG/MG zender/ontvanger en TOR. Satcom A (Telex/Fax/Telefoon) en 2x VHF. Dit was al GMDSS uitgevoerd. Na enige tijd (pakweg ruim een jaar) kregen we een Philips Satcom C opgestuurd met het verzoek om dit even op de voorgeschreven manier aan te sluiten. Nadat dit door ons gedaan was werd door de rederij via de Agent in Salerno gevraagd om ons voor GMDSS door de radioinspectie aldaar te laten keuren waarop de Agent antwoordde dat men dat gevraagd had doch dat niemand daar wist wat GMDSS was 8) . Op 17-10-94 m'n Marcom A gehaald na een 2 daagse cursus in R'dam. De Ned. regering vond onze RTA voldoende doch IMO ging daar niet in mee.Zodoende moesten we marcom A
cursus doen.Hieronder een foto van de radiohut van een zusterschip waar je alleen de zender/ontvanger en tor ziet.Moet nog ergens een foto hebben waar ook de Sat A opstaat...maar waar
is die....
D1000097.JPG
D1000097.JPG (384.18 KiB) 3658 keer bekeken
Groeten, K.Brouwer
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Sparks schreef:Als je 2 maanden gevaren had werd je zomaar klasse 1 verder geen verplichtingen.
Dat was vroeger - vijftiger, begin zestiger jaren - toch niet zo, als ik het wel heb. Ik herinner me maar een paar 1ste klassers waarmee ik heb gevaren. Een ervan in het bijzonder: op de Callisto een R/O die van de Koninklijke Marine kwam. Daar was hij telegrafist geweest en dus onderofficier. Hij had nogal wat dienstjaren en werd bij RH direct als 1ste klas. aangenomen. Ik meen me te herinneren dat daar nogal over werd gemord. Bij de KPM op de Tasman, een passagiersschip op het gezapige lijntje Priok-Benkulen-Padang (pise persa), waren er twee sparksen, beiden 2de klas. Die hadden nauwelijks iets te doen.

Of de Britten en Ieren ook 1ste en 2de klas kenden, weet ik eigenlijk niet. Nooit iets van gemerkt. Een sparky was een sparky, vooral op de tankers naar Taiwan. Daar hadden we graag iemand die, zodra hij zijn station op orde had, met de elec mee kon lopen, want die had op een lang-opgelegde tanker werk in overvloed. Waar we bij de Britse en Ierse R/O's voor Nederlandse schepen vooral op letten, was of, en zo ja in welke mate, ze representatief waren. Voor Spliethoff of Van Uden stak dat niet zo nauw; dan was het echt een kwestie van "we moeten die gozer nou eenmaal nog aan boord hebben, dus stuur maar een stel armen en benen dat nog steeds ademhaalt en niet zuipt". Maar bij Nedlloyd en vooral de Holland Amerika Lijn, was dat anders. Nedllloyd stond aanvankelijk zeer sceptisch tegenover Engelse radio-officieren. Later vroegen ze bij naam om bepaalde mensen.

Bij de HAL stak het zeer nauw omdat die voor de cruiseschepen waren en dus veel en nauw contact met de passagiers hadden. We hadden een Canadees in dienst, Bob Hogan. Geen familie van Paul "Crocodile Dundee" Hogan of misschien ook wel, want hij leek er een beetje op. Daarvan vroeg de Inspectie Kust- en Scheepsradio zich af hoe hij ooit een certificaat had kunnen halen. Hij was als "radio ham" begonnen, maar hoe hij ooit als sparks op de vaart was gekomen, bleef wat vaag. Er staat me iets bij van de Canadese Coast Guard. Hoe het ook zij, hij had een geldig Canadees certificaat en werd goedgekeurd en Nederlands gecertificeerd. Die kwam na enige tijd ook bij de HAL en was daar zeer gezien. Vooral bij de passagiers en in het bijzonder bij de vrouwelijke passagiers. Bob sprak met een zachte "drawl" en had het rugged uiterlijk van de Marlboro man. Steek dat in een mooi wit uniform en je kunt zo foto's maken voor een glossy over de cruisevaart. Ik denk dat Bob de dames wijsmaakte dat hij trapper in Alaska was geweest of zoiets. Frans sprak hij ook, dus dat was ook een heel sterk punt. Of hij daarnaast ook nog kon seinen, weet ik eigenlijk niet, maar dat was minder belangrijk. Het was een soort operette-R/O, zeg maar en dus geknipt voor de cruisevaart. Maar een bijzonder aardige kerel. Ik zou best eens willen weten hoe het Bob verder vergaan is. Het zou me absoluut niet verbazen als hij er uiteindelijk met een rijke Amerikaanse weduwe vandoor is gegaan. :?

We hadden ook een paar meisjes, zo van de opleiding af. Daar wilde de HAL aanvankelijk niets van weten, tot we een keer van nood eentje moesten sturen en ze "nou, vooruit dan maar" zeiden. Leuke, spontane, goed uitziende meid. Die wilden ze bij de HAL vervolgens niet meer kwijt!
Ik vroeg die jongelui altijd even waarom ze in hemelsnaam nog aan die opleiding begonnen waren, wetend dat het een snel aflopende zaak was. Die zeiden stuk voor stuk dat ze dat hadden gedaan om nog even te varen zolang het nog kon en dat ze daarna weer terug naar school wilden voor een verdere opleiding elektronica of informatica.

Ja, dat was eigenlijk best een interessante tijd, die laatste paar jaar.


Plaats reactie