Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

We (omdat ik ook radiozendamateur ben) gebruiken de aanduiding 160, 80, 40, 20 enz omdat het historisch zo gegroeid is.
Bovendien gilt 'ff 80 meter' beter dan 'ff drieeneenhalf MegaHertz'...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Brazuca »

Afgelopen weekend met de PACC-contest meegedaan als PY2UDB. (Braziliaanse radioamateur licentie)
Wel leuk om op 7.0 MHz (40-meter) diverse Nederlandse stations (radio-amateurs) te kunnen werken.

Natuurlijk in CW :roll:

Vroeger gebruikten we de 4 en 8 MHz voor verbindingen 's-nachts (of 's-morgens vroeg) vanaf de Atlantic, of Middellandse Zee.
Gedurende de dag was de absorbtie door de D-laag te sterk, en kwam je niet zo ver.

By the way, 's-nacht was er nog iets met het peilen op de middengolf, dan moest er nog een correctie worden toegepast ??? Wie weet het nog ???
Jos Komen (R.I.P)

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

's-nacht was er nog iets met het peilen op de middengolf
Ik herinner me alleen nog dat nachtelijke radiopeilingen onbetrouwbaar waren, Dick.
En een eind uit de kust ook, zelfs overdag...
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door pe7eb »

Dat is denk ik wel simpel te verklaren, door het verdwijnen van de ook al door Dick gememoreerde D-laag nam het aantal waarneembare stations en de sterkte ervan enorm toe, waardoor het heel lastig werd om op het juiste station af te stemmen en te peilen.
Heden ten dagen is dit effect op de middengolf nog steeds merkbaar, er zijn nog genoeg middengolf omroepstations over in Europa.
Overdag is het vrij rustig en is goed afstemmen geen probleem, maar 's avonds is het een stuk drukker/voller en wordt goed afstemmen een stuk lastiger.

Zeker als je gebruik maakt van een simpele kristal/diode ontvanger zonder enige pré-selectie.
Dat blijft overigens leuk, met niet meer dan een stuk draad in de lucht, een spoel, een variabele C, een GE-diode, een ontkoppel C-tje en een hoog-ohmige hoofdtelefoon, signalen uit de ether plukken :)
Schema zal de oud RO'n en ZA's welbekend zijn. Toch jinny? :wink:
73 es gud dx de pe7eb eric k
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

Hihihihi, jij refereer aan een wat opschepperige meneer Eric?
Grandioos was dat... :lol: :lol:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
pascal
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door pascal »

Jinny schreef: 14 feb 2018 17:41 We (omdat ik ook radiozendamateur ben) gebruiken de aanduiding 160, 80, 40, 20 enz omdat het historisch zo gegroeid is.
Bovendien gilt 'ff 80 meter' beter dan 'ff drieeneenhalf MegaHertz'...
Exact.. Maar weet je waar dat precies vandaan komt? Of praat je ook gewoon anderen na,
omdat dat 'normaal' is.. Ik zou het overigens ook niet weten waarom dat radioamateurs over banden spreken in plaats van in frequenties...
Maar wie kritisch durft te zijn (en vragen stelt) leert ook nog eens wat bij. ;-)
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Het is wel eens eerder hier vermeld dat middengolfstations 's nachts heel ver kunnen komen. Zo heb ik Hilversum gehoord terwijl we op de rivier naar Bandar Sjapoer (Iran) voeren. 's Ochtends vroeg kon je bij de Portugese kust Amerikaanse radiostations horen.
Vooral als het stil is, stilte periodes 's nachts, kon een noodoproep van DAN duidelijk gehoord worden in de Middellandse zee.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door cor »

Ik heb totaal geen verstand van telegrafie maar in het boek
Radio Telegrafie en telefonie vierde druk 1949 zag ik dat hier
ook over band en frequentie en band frequentie behandeld werd
en ook de bandmicrofoon
Zie hier copy blz 15, 86 en 87
Zo luisterde mijn familie in 1956 altijd naar de visserij band vooral als we thuisvarend waren

Cor Boer
Bijlagen
bzl 15.jpg
bzl 15.jpg (71.35 KiB) 4926 keer bekeken
IMG_20180214_0001.jpg
IMG_20180214_0001.jpg (245.59 KiB) 4926 keer bekeken
IMG_20180214_0003.jpg
IMG_20180214_0003.jpg (165.9 KiB) 4926 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

pascal schreef: 14 feb 2018 20:38
Jinny schreef: 14 feb 2018 17:41 We (omdat ik ook radiozendamateur ben) gebruiken de aanduiding 160, 80, 40, 20 enz omdat het historisch zo gegroeid is.
Bovendien gilt 'ff 80 meter' beter dan 'ff drieeneenhalf MegaHertz'...
Exact.. Maar weet je waar dat precies vandaan komt? Of praat je ook gewoon anderen na,
omdat dat 'normaal' is.. Ik zou het overigens ook niet weten waarom dat radioamateurs over banden spreken in plaats van in frequenties...
Maar wie kritisch durft te zijn (en vragen stelt) leert ook nog eens wat bij. ;-)
Ik praat niet zo snel anderen na.
Dat kan Eric (PE7EB) beamen, daar we met enige regelmaat overhoop liggen.

Dat we het over de 80 meter band hebben is omdat de 3.75 MHz, welke nog in het door ons te gebruiken segment ligt, precies uitkomt op die 80 meter golflengte.
En om een antenne even uit te spannen is het handig om de golflengte te weten in meters.
Immers, een full size dipool voor de 80 meter band is 2*20 meter.
Dat zie je sneller aan de meteraanduiding dan aan de frequentie.
Bovendien is het aanduiden van het bewuste segment met '80 meterband' gemakkelijker dan spreken over 3.5 MHz tot 3.8 MHz.
Maar RZA's zitten niet zo vast aan vaste frequenties als marconisten.
Die hebben immers een vast aantal frequenties waar ze op uitkomen of luisteren.
Bij RadioZendAmateurs komt het niet zo krap, zolang ze maar binnen het segment blijven.

Overigens meen ik te herinneren dat de scheepvaart bij de eerste regulaties de ronde frequenties kregen, 2, 4, 8 enz.
En de RZA's daar net onder. (1.8, 3.5, 7, 14 enz)
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

dick/brazil schreef: 14 feb 2018 18:00 By the way, 's-nacht was er nog iets met het peilen op de middengolf, dan moest er nog een correctie worden toegepast ??? Wie weet het nog ???
Nachteffect, daar was bij mijn weten geen correctie voor, veel te grillig en niet te voorspellen fouten. We gebruikten wel convergentie tabellen (conversion angle) voor correctie op peilingen (overdag) over lange afstand (powerful aviation radiobakens) waarbij je een aanzienlijk verschil in lengte en breedte had tussen schip en baken. En daarnaast natuurlijk de correctie volgens de wel bekende calibratie kromme.
Live life to the fullest!


Plaats reactie