Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jinny »

Sterker, ik heb zo een peilsysteem zelf gebouwd en in huis staan..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Erikdepooter »

Hans schreef:
De handtekening van het gezag, was die misschien van kapitein M. Hus?
Jazeker! Maarten Hus. Goeie vent.
De mentor was Toon. P Margadant, als 2e stuurman. Die wel om kon gaan met mijn wispelturig gedrag. En een goeie vriend was , waar ik bovendien groot respect voor had.
ik heb eigenlijk alleen maar goede herinneringen aan de Kara en zijn bemanning.

En Pascal:
De gyrorepeater, wat doe je daar mee?
Dat is in feite gewoon een dochterkompas van het gyrokompas. Zelfde stand en zelfde fout, vandaar dochter (al heeft mijn dochter gelukkig niet mijn grootste fouten overgenomen :mrgreen: ). Zo kon je dus de rechterboordhoek omrekenen naar een werkelijke richting en die vervolgens plotten in de kaart.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
pascal
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door pascal »

Dank je wel voor de uitleg Erik. :-) Weer wat wijzer geworden...
Sparks1946
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 jan 2011 22:23

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks1946 »

Ha Erik,

Ja ik dacht al dat ik die handtekening herkende.

Zeker, Maarten Hus, zeer aangenaam mens.
Heb met hem gevaren op de Vlieland en op de F-schepen.


Groet,

Hans van den Toorn
herman/aus5
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 mei 2018 12:07

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door herman/aus5 »

CQ ex RH Marconisten:
Heeft U met de Radar RCA type CR-103 gevaren?
Ik heb met deze radar gevaren op het KJCPL Victory schip Tjibodas/PHZI.
Deze radar was vrij temperamentvol en gebruikte veel buizen.
Ik zou graag uw ervaringen willen horen.
73, Herman Willemsen ex Marconist RH
Kiama NSW Australia
email: hermanusw@gmail.com
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

herman/aus5 schreef: 29 mei 2018 23:26 CQ ex RH Marconisten:
Heeft U met de Radar RCA type CR-103 gevaren?
Niet mee gevaren Herman, maar in de eind 60-er en begin 70-er jaren heel veel service werk aan uitgevoerd in Curacao/Aruba.
Was niet onbetrouwbaarder of slechter dan de andere buizen radars in die tijd. We werkten daar aan alle merken radars.
Nogal wat problemen met AFC. RH heeft daar later een modificatie voor gemaakt met een manual tune pot naast de display, zo'n multiturn potmeter in apart kastje. De CR103 had een "schoenendoos" als display en de CR101 en CR104 hadden grote vrijstaande display units. Ik heb nog service manuals van de CR101 en CR103.
Wanneer zat jij op de Tjibodas? Ben daar ooit op bezoek geweest in October '65 of Maart '66 in Mombasa of Tanga, stond een 4 of 5U op naar ik meen. Ik voer in die tijd op de Karakorum.
Groeten, Andre
Live life to the fullest!
herman/aus5
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 mei 2018 12:07

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door herman/aus5 »

Hello Andre,
bedankt voor de informatie. Ik zat op Tjibodas van 1961-1962 en voer Singapore-Hong Kong- Japan.
Wat bedoel je met moeilijkheden met AFC. Het is zo lang geleden, dat ik alles bijna vergeten ben.
H.groeten, Herman
herman/aus5
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 mei 2018 12:07

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door herman/aus5 »

Andre,
ja, op de Tjibodas stond een RCA 4U.
Uitstekende apparatuur, behalve de radar.
Werd de "buizenvreter" genoemd. En dat is waar.
HG
Herman
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik »

Herman,

In die tijd waren radars en ook de pas uitgekomen VHFs een goudmijn voor de service bedrijven.

AFC is automatische frequentie controle van het klystron. Regelde automatisch de reflector spanning van het klystron voor optimaal signaal. Op andere radars in die tijd had je een tune knop op de indicator, maar niet op de CR103 (vandaar die latere RH modificatie). Als er problemen met de AFC waren dan begon het beeld te sweepen, waardoor je beeld kreeg in sectoren. Instabiele spanning (scheeps en/of omvormer), slechte buizen, magnetron, klystron, TR en ATR en/of verlopen componenten waren hier vaak de oorzaak van. AFC had een apart kristal, sommige techniekers krikten dan de kristal stroom op waardoor de AFC dan lokte. Deze hoge kristalstroom had dan weer ten gevolge dat het kristal langzaam maar zeker achteruit liep en hetzelfde euvel kwam weer terug, meestal een dag na vertrek. Vandaar het gezegde “garantie tot de uiterton”.
Het was in die tijd zaak dat je buizen had van een goede fabrikant. Onze inkopers bij RH kochten de goedkoopste buizen in die ze konden vinden en vaak was dat van dubieuze bedrijven in het oostblok. We hadden een partij magnetrons van het type 725A (zonder magneet, magneet zat ik de radar en werd hergebruikt, CR101, KH14 series), deze waren zo slecht dat we er twee of drie meenamen om er zeker van te zijn dat er een goede tussen zat. Derhalve een hoop service uren, kassa (althans op buitenlandse schepen). We kregen ook een partij klystrons 2K25, deze gebruikten een schroef instelling voor de mechanische afstelling, dit mechanisme was dusdanig slecht, dat de afstelling tijdens trillen langzaam terug liep. Hele partij teruggestuurd naar Amsterdam. En die troep kwam ook op de schepen terecht als reserve voorraad.

Al of geen “slechte buizen”, toch mooie tijden Herman,

Fyi heb ook nog een service manual van de 4U.

Het ga je goed daar in OZ, mvg Andre
Live life to the fullest!
herman/aus5
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 mei 2018 12:07

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door herman/aus5 »

Bedankt Andre,
ja, het waren goede tijden. Ik heb net een jaarlijkse reunie bijgewoond van
KJCPL/KPM personeel. Er zaten 3 ex Radio-Holland Marconisten aan mijn tafel.
Goede herinneringen en sterke verhalen.
Jij ook het allerbeste en groeten,
Herman


Plaats reactie