Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 284
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Coco E » 10 jun 2018 00:16

Bij de Raytheon Pathfinder radar, die je veel zag op schepen van de KPM, was de parabolische scanner niet uit gewoon plaatmateriaal geconstrueerd, maar uit een metalen rooster. Zo was de windbelasting kleiner en was er minder kans dat de antenne bij stormweer overboord ging.

Ook op de Schouten stond een Pathfinder. Die gaf weinig problemen totdat op zekere dag de 4e stuurman kwam melden dat het al enkele malen was gebeurd dat bij het aanzetten van de radar de zekering was doorgeslagen.
De machinekamer werd dan gebeld waarna een van de wtk’s de zekering kwam vervangen. De zekering zat in een kastje op de brug.
Wat de oorzaak kon zijn was niet te vinden in het radar manual van Raytheon en evenmin in het Leerboek der Radartechniek van M.J. van Duin. Maar gelukkig hielp het toeval een handje. Want dezelfde middag toen ik op het sloependek zat te relaxen klonk er een rauwe kreet uit de schoorsteen terwijl tegelijkertijd de radarantenne begon te draaien. Het probleem moest dus gezocht worden bij de radaromvormer want op dit schip stond die in de schoorsteen. Op mijn verzoek wilde de stuurman de radar wel opnieuw opstarten, terwijl ik ging zien wat er in de schoorsteen gebeurde. Dat was al gauw duidelijk. Als de radar werd aangezet werd er een regelbare weerstand voor de omvormer geschakeld die langzaam diende te worden terug geregeld door een zgn dashpot. De zware omvormer kwam dan netjes op toeren. Maar onze dashpot - van de firma Cutler Hammer - deed niet veel zodat de omvormer veel te snel inschakelde wat een geluid gaf alsof een kat op zijn staart werd getrapt. .Een reserve dashpot was niet voorhanden a/b, wel dashpot olie, maar het verversen van de olie had niet veel effect.

De volgende dag arriveerde de Schouten in Durban en was er gelegenheid om serieus naar een oplossing te zoeken. Maar halverwege de middag was ik nog niet veel opgeschoten en besloot ik om maar eens aan de wal de benen te gaan strekken. Waar in Durban de Schouten precies lag weet ik niet meer, maar deze keer kwam ik door een wijk waar veel kleine winkels en wat bedrijfjes huisden. Bij een zo’n bedrijfje was een aantal schildjes naast de deur aangebracht en op een van die schildjes prijkte de naam Cutler-Hammer. Gelijk naar binnen gestapt en mijn probleem met het Cutler Hammer spul uit de doeken gedaan. De aanwezige medewerkers luisterden geïnteresseerd naar mijn verhaal, maar een nieuwe dashpot hadden ze niet voor mij. Wel kreeg ik het gratis advies om de dashpot-olie door glycerine te vervangen, verkrijgbaar in een drugstore in dezelfde straat.
In deze drugstore vroeg ik de verkoopster een bottle glycerin, waarop een vrouw die achter mij stond in een schaterlach uitbarstte want het was niet glycerin maar glyceriiiiiin. Grappige meiden, die negerinnen.
Weer terug a/b de olie eruit en de glycerine erin, waarna de dashpot weer perfect zijn werk deed en de omvormer keurig op toeren kwam. Bij RH bestelde ik schriftelijk een nieuwe zuiger voor de dashpot, zodat ik t.z.t. de zaak weer in de originele staat kon brengen.

Terwijl de vaardagen verstreken hoorde ik niets van RH. De dashpot bleef functioneren als was hij herboren en ik vergat de hele geval. Tot ongeveer een jaar later de hwtk werd afgelost in Calcutta en de nieuwe hwtk langskwam om kennis te maken en tegelijk te vragen of een pakketje onderdelen dat hij in een la gevonden had misschien voor mij was bestemd.
Ja hoor, het waren de nieuwe dashpot onderdelen.

Groeten,

Koos van der Elst
Dashpot.jpg
Dashpot.jpg (35.5 KiB) 2729 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6550
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos » 10 jun 2018 10:12

Prachtig verhaal Koos ! :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
dick/brazil
Berichten: 1956
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door dick/brazil » 11 jun 2018 11:45

Een interessante video m.b.t. nood- spoed- en veiligheidsverkeer met originele geluidsfragmenten opgenomen op de 500 kHz noodfrequentie.

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3348
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Allen » 02 jul 2018 20:17

PRINCESS of TASMANIA - Radiohut (1956)


Pricess of Tasmania003 Crew member at work (1956).JPG
Pricess of Tasmania003 Crew member at work (1956).JPG (79.45 KiB) 2247 keer bekeken
Pricess of Tasmania004 Crew member at work (1956).JPG
Pricess of Tasmania004 Crew member at work (1956).JPG (35.59 KiB) 2247 keer bekeken
Grtn

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 02 jul 2018 22:49

Die onderste foto lijkt me meer een stuurman die als diskjockey fungeert, Allen. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6550
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door jdbvos » 02 jul 2018 23:40

…en die streepies zijn wel errug helder....zouden het zilveren streepies zijn van de purser of zo....
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door andrekik » 03 jul 2018 05:04

jdbvos schreef:
02 jul 2018 23:40
…en die streepies zijn wel errug helder....zouden het zilveren streepies zijn van de purser of zo....
Ziet er inderdaad als de purser die het PA en entertainment system gebruikt, er onder zit een draaitafel. De P of T was een roro passagiers ferry.
PoT.jpg
PoT.jpg (46.3 KiB) 2159 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 03 jul 2018 08:51

Volgens mij zijn dit dezelfde streepies…. :wink:


Pricess%20of%20Tasmania002%20Crew%20member%20at%20work%20(1956).JPG
Pricess%20of%20Tasmania002%20Crew%20member%20at%20work%20(1956).JPG (49.33 KiB) 2125 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

doppie
Berichten: 37
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door doppie » 03 jul 2018 09:40

hallo
als je op het kmsm forum kijkt
kroonvlag juli 1965 om 09:01
dan zie je purser a.l.ziegler
3 zilveren streepen en ster
ik heb in 1966 op de oranje nassau
gevaren met purser de jong
hij had precies de zelfde streepen
gr dopppie

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 03 jul 2018 12:14

De Princess of Tasmania was een Australisch schip, nu kan ik zo gauw geen Australisch voorbeeld geven, maar op onderstaande link is de uitmonstering van een Canadese stuurman te zien. :wink:

http://www.ipahl.com/nauticus/mybio2.html
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3348
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Allen » 03 jul 2018 12:24

@ doppie, hieronder de afbeelding van ZIEGLER uit de 'Kroonvlag'.


Ziegler.JPG
Ziegler.JPG (32.14 KiB) 2047 keer bekeken
Grtn

doppie
Berichten: 37
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door doppie » 03 jul 2018 15:55

allen
dank je wel voor het plaatsen van de foto
lukt mij niet
gr doppie

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 284
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Coco E » 05 jul 2018 23:08

Radio Holland had geen onderhoudscontract voor de radar afgesloten voor schepen van de KNSM. Bij het Proces verbaal van Overname voor de kustreis met de Diogenes was het daarom niet nodig om naar de radar te kijken. Een nogal jeugdige tweede stuurman is verantwoordelijk voor de radar. Zijn nog jeugdiger vrouw en nog een paar dames zullen ook meegaan voor de kustreis. In de messroom moet daarom wat met de tafelbezetting worden geschoven, zegt deze second, waardoor ik aan de tafel bij de leerlingen en vijfdes – de juniorentafel – terecht kom. Moet kunnen.

Na vertrek Amsterdam deelt de kapitein nog mee dat mijn vriendin, die ook aan boord is, in IJmuiden via de touwladder omlaag zal moeten klimmen omdat er geen gangway zal worden uitgevierd. Bovendien is er voor de lunch niet op haar gerekend zodat er geen kippenbout voor haar beschikbaar is. Nou ja, aan lunchen hadden we zelf eigenlijk nog helemaal niet gedacht.
De vaart door het Noordzeekanaal verloopt voorspoedig, maar bij het manoeuvreren in de sluis gaat er een flinke schok door het schip, we hebben iets geraakt. De kapitein en de 1e stuurman willen de eventuele schade vanaf de wal bekijken zodat uiteindelijk toch een fatsoenlijke ladder wordt uitgebracht en mijn vriendin alsnog netjes kan ontschepen. Zij heeft nog meer mazzel want de vader van de 4e wtk, die in Leimuiden een handel heeft in veevoeders, is zijn zoon op de sluis komen uitzwaaien en biedt haar een lift aan naar het station van Leiden.

De reis gaat naar Bremen, waar de Diogenes vroeg in de morgen zal aankomen. Maar in het holst van de nacht word ik gepord, de radar is defect en de loods wil niet varen met een defecte radar. Op de brug is alleen de 2e stuurman aanwezig. De radar staat bij, en op het scherm zijn plenty echo’s te zien, zelfs op vrij grote afstand. Buiten is helemaal niets te zien want het is aardedonker en potdik van mist. Ik weet niet wat ik hiermee moet en ga maar weer te kooi.
’s Ochtends ga ik na het ontbijt een kijkje nemen op de brug. We liggen voor anker op de Weser en de mist is opgetrokken. Waarom we hier voor anker liggen? vraag ik aan de derde. Omdat de radar defect is zegt hij, we hebben hier de hele nacht gelegen en hebben radarassistentie van de wal aangevraagd. Ik snap nu wat er met de radar aan de hand is: we zien de oevers van de rivier niet, maar wel obstakels verder aan land, dan is de ontvanger blokkeerbuis defect. Een fout uit het boekje. Vannacht met die mist dacht ik dat we op zee zaten i.p.v. op de Weser, en voor op zee leek het een normaal beeld.
s Middags als we tegen de kant liggen, zijn de twee radartechnici die een paar uur bezig zijn geweest, weer vertrokken en komt de second nog even langs. Hij is achteraf eigenlijk toch niet zo gelukkig met het radarbeeld zoals het nu is. Nee, er zijn nog steeds geen echo s van dichtbij te zien. Bij zijn reserve onderdelen vinden we een mooie nieuwe OBB en als we die hebben geplaatst is het beeld weer uitstekend. Zo is deze reis toch voor iedereen goed afgelopen, alleen over de schade aan het schip in IJmuiden heb ik verder niets gehoord.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Diogenes  stuurhuis.jpg
Diogenes stuurhuis.jpg (65.51 KiB) 1860 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparkymul » 06 jul 2018 13:28

Katelysia...

R/O in de radiohut van de Katelysia/PFHO. Het jaar is 1954. Echt gezellig zag het er indertijd niet uit. De apparatuur is waarschijnlijk bij velen nog bekend...

Sparkymul
Bijlagen
ro Katelysia.png
ro Katelysia.png (232.9 KiB) 1773 keer bekeken

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 728
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 08 jul 2018 02:46

Een wat moderner radio station. Helaas ontbreken verdere gegevens van waar en wanneer.
estacao_radio_navio.jpg
estacao_radio_navio.jpg (70.02 KiB) 1638 keer bekeken

Sparks1946
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2011 22:23

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Sparks1946 » 08 jul 2018 23:58

Dat is het conventionele radiostation aan boord van de Polarstern/DBLK.
Neem aan dat er nu een uitgebreid GMDSS station aan boord staat.

Voor meer info over de Polarstern kijk hier ...
https://en.wikipedia.org/wiki/RV_Polarstern

73

Hans van den Toorn PA3ERE

Plaats reactie