Archiefmateriaal Scheepswerf Voorwaarts - Th. Van den Beldt

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
broekhuis
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2006 23:38
Locatie: Volendam

Archiefmateriaal Scheepswerf Voorwaarts - Th. Van den Beldt

Bericht door broekhuis »

Ik heb een stapel papierwerk in bruikleen, afkomstig uit het archief van Scheepswerf Voorwaarts (Th. v.d. Beldt) uit West-Graftdijk.
Het gaat vooral om prospectussen en prijslijsten van motorenmerken, uit de jaren '20-'30. Daarnaast wat offertes voor motor-installaties en wat bouwvergunningen en aankoopvergunningen voor staal en hout, eind jaren '40.

De volgende motormerken zijn vertegenwoordigd in de stapel prospectussen:

Albin - Blackstone - Bolinder's - Bolnes - Bronsmotor (1 blaadje) - Crossley - Deutz - Deville - Dijkstra & Tukker - Eekels (vert. Moës, Millot) - Glan koppelingen - Industrie - Junkers - Kromhout - MWM - Penta - Van Rossum's (vert. Bernard, A.B.C, Fivet, AD) - Ruston - Starke & Hoffmann - Stork - Tyfon scheepsfluiten - Zahnräderfabrik Augsburg.

Binnenkort een uitgebreider lijstje van wat er precies tussen zit. De mooiste zaken zal ik inscannen en publiceren. De eigenaar van het spul, een V.d.Beldt-nazaat, heeft nog meer op zolder, dus wie weet wat er nog opduikt.

Groet,
Henk :P
Al ziet men kerk en toren staan
De reis is dan nog niet gedaan

broekhuis
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2006 23:38
Locatie: Volendam

Re: Archiefmateriaal Scheepswerf Voorwaarts - Th. Van den Beldt

Bericht door broekhuis »

Enigszins vertraagd (wat heet, een krap jaartje :? ) ben ik nu begonnen met het inscannen van de documentatie uit het VdBeldt-archief. Ik maak er pdf-documenten van en die zal ik HIER publiceren.

Het eerste pdf-je is een klein foldertje over Albin benzinemotoren, type A-1 en A-2. Datering onbekend.
Als je doorklikt op het document, is het handig om via 'Options' (linksboven) te kiezen voor de 'Single page mode'.
Rechtsonder het plaatje zit een ezelsoor, waarmee je omslaat naar de volgende bladzijde.

Zodra er weer een nieuwe pdf bijkomt, geef ik dit topic een schopje.


Broekhuis
Al ziet men kerk en toren staan
De reis is dan nog niet gedaan
broekhuis
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2006 23:38
Locatie: Volendam

Re: Archiefmateriaal Scheepswerf Voorwaarts - Th. Van den Beldt

Bericht door broekhuis »

Toegevoegd: brochure van Stork te Hengelo, getiteld "Stork Compressorlooze Motoren", 4 pagina's, datering onbekend.
Al ziet men kerk en toren staan
De reis is dan nog niet gedaan
broekhuis
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2006 23:38
Locatie: Volendam

Re: Archiefmateriaal Scheepswerf Voorwaarts - Th. Van den Beldt

Bericht door broekhuis »

Toegevoegd: catalogus uit januari 1930, Van Rossum's Motoren te Papendrecht, met veel informatie over de ABC-motoren die zij leverden. Met wat leuke 'reviews' van tevreden klanten, iets over "GLAN" keerkoppelingen en informatie over de zijschroef-installaties van Van Rossum, met een mooie foto van een klipper met dergelijke installatie.
De pagina's over stationaire motoren en niet-ABC merken heb ik even weggelaten.

Hier te bekijken.
Al ziet men kerk en toren staan
De reis is dan nog niet gedaan
broekhuis
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2006 23:38
Locatie: Volendam

Re: Archiefmateriaal Scheepswerf Voorwaarts - Th. Van den Beldt

Bericht door broekhuis »

Toegevoegd: brochure van Ruston & Hornsby liggende oliemotoren, uit de jaren '30.
Destijds in Nederland vertegenwoordigd door N.V. Techn. Bur. "Stockport", v.h. Kiderlen & Co., Prinsengracht 359 te Amsterdam.

De brochure was op groot formaat, daarom lastig te hanteren op mijn A4-scannertje.
Met veel knip enplakwerk heb ik er toch drie redelijk scherpe jpg-platen van kunnen maken.

Als toegift nog eentje van Kromhout erbij, een toelichting op de werking van de middeldruk-gloeikopmotoren, met plaatje en praatje.

Hier te bekijken.
Al ziet men kerk en toren staan
De reis is dan nog niet gedaan
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Archiefmateriaal Scheepswerf Voorwaarts - Th. Van den Beldt

Bericht door Chris.dus »

Beste Broekhuis,

zou jij met mij kontakt op kunnen nemen inzake het archief van scheepswerf Voorwaarts uit Graftdijk?
Volgend de laatste gegevens is mijn bootje daar gebouwd, en ik ben op zoek naar wat historie.
Je kunt mij via de email rechtstreeks bereiken op verkoop@bootschappen.nl

Afbeelding
Jaap v D

Re: Archiefmateriaal Scheepswerf Voorwaarts - Th. Van den Beldt

Bericht door Jaap v D »

Zit er niks bij van 1967 ,bouwtekening van een kotter ofzo ?
Ik ben op zoek naar de tekening van de UK 167 Koningin Wilhelmina .Die is door die werf gebouwd ,en was volgens Teun de Beldt de eerste kotter met een platte kont.
Het is later de IJM 3 geworden.
Zie m,n avatar .
grts Jaap
DEXT70

Re: Archiefmateriaal Scheepswerf Voorwaarts - Th. Van den Be

Bericht door DEXT70 »

Helaas kan ik u vertellen (als een kleinkind van Teun van den Beldt), dat de meeste tekeningen zijn vernietigd.
Jaap v D

Re: Archiefmateriaal Scheepswerf Voorwaarts - Th. Van den Be

Bericht door Jaap v D »

Jammer :(

grts Jaap
Stunteltje

Re: Archiefmateriaal Scheepswerf Voorwaarts - Th. Van den Be

Bericht door Stunteltje »

Vraagje. Ik zet veel foto's van schepen in de foto-database van Wikipedia, dat is Wikimedia Commons. Daar zoek ik eerst de juiste gegevens bij, het voornaamste is het jaar van oplevering. Nu heb ik plaatjes van een schip gemaakt, dat op deze werf gebouwd is.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... ip,1930%29

De Saskia is gebouwd op scheepswerf Voorwaarts te West Graftdijk. Bouwjaar is onbekend maar zal tussen 1920 en 1930 zijn geweest. Nu heb ik voorlopig bouwjaar 1930 aangegeven, maar de vraag is dus of er een bouwlijst in het archief zit, waarmee het juiste jaar van oplevering kan worden gevonden.

Met groet,


Plaats reactie