varen en kinderen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
carien

varen en kinderen

Bericht door carien »

hallo mannetjes :)

ik heb een vraagje, zitten er onder jullie ook mannen die varen en kinderen hebben???
of is er iemand die van baan veranderd is omdat ie gewoon niet zo lang bij de kleine en vrouw meer
weg wil!!
en wat ik en mijn man vooral graag willen weten wat ben je toen gaan doen???
wij hebben een kleine van een jaar en vinden toch wel dat je zo veel mist, mijn man vaart 3 op 3 af.

ben zeer benieuwd......dus kom maar op met jullie ervaringen :wink:
groetjes ikke

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

3 op en 3 af.....
Misschien moet je je realiseren dat jouw man zijn kind VAKER ziet en INTENSIEVER beleefd dan iemand met een kantoorbaan.
Die gaat naar zijn werk als het kind nog slaapt, en komt terug een uur voordat het weer naar bed moet.
Natuurlijk is het geen pretje om drie maanden zonder je gezin te zijn, maar daar staat tegenover dat je de drie maanden daarna juist meer van je gezin kunt genieten als iemand met een walbaan.
Waardeer wat je hebt, en realiseer je dat als je een walbaan hebt het leven ECHT heel drastisch veranderd.
En dan wat anders.......
Ik ben 7 jaar geleden gestopt met varen, had toen geen gezin, en ben ook nu vrij om te doen en laten wat ik wil. Ik heb een eigen bedrijf, in een zonnig land, en leef een leven waar veel Nederlanders alleen maar van dromen. MAAR....... nog elke dag heb ik SPIJT dat ik de zee vaarwel heb gezegd, en vorig jaar heb ik besloten om mijn bedrijf te verkopen, en weer te gaan varen of op zijn minst weer te gaan werken in de maritieme sector.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je ook moet KUNNEN stoppen met varen.
En dat weet je helaas pas als je een poosje aan de wal zit.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Heb zelf een kleine van 4 en Half.

Prachtig te zien hoe "Groot" hij wordt.
Vooral ala je weer eens 4 maanden weg bent geweest!!!!

Ik denk dat het missen van Papa voor het Misssen van de kinderen gaat.
Als je begrijp wat ik bedoel.
(papa mist de kinderen, maar dat is niet ze erg als dat de kinderen papa missen)
De kinderen zullen er mee opgroeien dat Papa veel weg is.

Belangrijk is dan wel dat ze weten waar Papa is, en wat hij doet!!!
Toen die van mij 2 was is hij samen met m'n vrouw 3 weken mee geweest.
Voordien ook al aan boord geweest, maar nooit naar zee toe.
In deze tijd aan boord de hele dag met Papa aan het "Werken".
Nu zegt hij: "Mijn Papa werkt niet, hij zegt anderen wat te doen"

En als ik nu weg ga weet hij, en accepteerd hij, dat ik aan het werk ben op een boot.
Schooljuf dacht afgelope September dat het wel moeilijk voor hem zou worden. Ik wist dat dat niet zo was.
Nu, na 2 maanden weg geweest, staat de juf versteld over zijn gedrag en het weg zijn van Papa.
Denk dat in menig "1 ouder gezin" de kinderen meer problemen hebben met het missen van Papa, dan bij een zeevarende.
Daar is papa er soms wel en bij zeevarenden is Papa lekker lang thuis!!!

Wat Eric schrijft: Als zeevarende ben je lekker lang thuis.
3 op, 3 af is helemaal Prachtig (per jaar 180 dagen thuis)
Iemand aan de wal is maar 110 dagen per jaar helemaal voor de kinderen thuis.
Met 3 op 3 af, lekker elke dag kind op school brengen, van school halen.
Vinden ze Prachtig, Is interessant, want "Dat is nou Mijn Papa"

Hoop duidelijk,
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Jammer dat er nu als 24 uur niet meer op gereageerd is.

Is dit geen onderwerp wat Varende, en vooral, de EX zeevarende aanspreekt ???

Denk dat er meer ex zeevarende zijn waarvoor dit onderwerp een grote beslissing in hun leven betekende.
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... topt+varen

Deze topic maar even afgestoft. Ik meen mij overigens te herinneren dat er ooit een topic is geweest met als titel: Waarom ben jij gestopt met varen? Of iets in die trant.
Anne
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Jaco

Zelf had ik geen kinderen toen ik nog vaarde. ( 60-er jaren)
Maar ik heb wel gevaren met mensen met jonge kinderen.
Wat voor hen heel vervelend was, was de korte verlof perioden die er toen waren.
15 dagen verlof per jaar en alleen een compensatiedag voor zondag als je op zee zat.
Dus lag je in een haven dan kreeg je niets.
Hetzelfde voor de zaterdagmiddag.
Het was niet ongebruikelijk om na een grote reis van 4 a 5 maanden 14 dagen verlof te krijgen tijdens de kustreis en dan weer varen voor een maand of 4,5. En daarna vaak nog een keer zodat je in een bepaald jaar maar een week of 4 thuis was.
Daarom stopten verreweg de meesten er mee, vaak kwamen ze thuis en werden niet eens meer herkend door hun jonge kinderen.
Met de huidige regelingen van 3 op en 3 af of zoiets kan je er meer van maken lijkt mij.

vr gr Henk
beusekompeter
Berichten: 493
Lid geworden op: 17 jan 2006 19:25
Locatie: velserbroek

kinderen

Bericht door beusekompeter »

Hallo Carien wat ik mijn het meeste herinner is dat we na een reisje
van 7 maanden thuis kwamen mijn zoon van een jaar of twee niet
op schoot wilde zitten maar bij mijn zwager op schoot sprong dat
doet je toch wel wat er kwam nog bij dat we inwoonde bij mijn
schoonmoeder en die broers van mijn vrouw kwamen iedere dag
een bakkie doen dus was ik maar een vreemde in zijn ogen maar na twee dagen was dat wel over en waren we maatjes .
Nog wel even zeggen als je als vrouw achter je man staat is dat
voor hem ook een grote ruggesteun .mijn vrouw en ik waren hard,
stikke blij als ik thuis kwam maar net zo blij als ik weer weg ging
niet weg moest natuurlijk we vierden dat altijd als vacantie wat mij
ook bijstaat dat ik nooit wasgoed mee naar huis nam dat kon allemaal
aan boord doen en hoefde zij niet aan de bak en tijijijijd voor andere
interesante dingen van het leven we hadden altijd feest als ik thuis
was en heb het 25 jaar volgehouden tot ik een ongeval kreeg en dat
was een straf die je nooit meer vergeet ,maar daar zijn we ook samen
uitgekomen ik hoop dat je hier wat aan heb. gr beus.
neilki slip
carien

Bericht door carien »

he hallo allemaal,

leuk dat jullie reageren, maar wil jullie niet aanvallen ofzo, ieder mag doen wat ie wil.
maar ben het er helemaal niet mee eens.
maar dat heeft met mijn achtergrond (ben voordat ik een kindje van mijn zeeman kreeg ook getrouwd geweest met een walrus waar ik ook kinderen mee heb) te maken.
en wat ik van de nu wat oudere kinderen (leeftijd tussen de 8 en 15 jaar) van mijn vriendinnen hoor hoe ze er over denken dat hun pa ook vaarde en er met juist de belangrijke dingen niet voor hun was, toch achteraf niet kunnen waarderen.....speelt wel een grote rol.

en als vrouw zijnde ook wil ik mijn mannetje helemaal niet zolang missen.... :cry:
zag laats een interview met een oud zeeman op tv, die zich toendertijd toen zijn kids geboren werden zichzelf ging afvragen, wat houdt ik nu s avonds liever in mijn hand....een oude roestige bako of mijn vrouw en kind......nou zij die toen was de keus snel gemaakt!!! :idea:
en ik vind dat het zo ook zou moeten zijn....het is misschien wel het mooiste beroep van de wereld als je er van houdt, maar wat ook iemand op de andere topic zegt, je moet geen vrouw en kinderen hebben.

nogmaals wil niemand hiermee voor het hoofd stoten, maar ieder zijn mening. :wink:
maar waar wij zo benieuwd naar waren, wat ben je toen gaan doen???

groetjes carien
Jaap van Dorp
Berichten: 699
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Bericht door Jaap van Dorp »

Ok dus nu weten we jouw mening Carien, maar wat denkt je echtgenoot ervan.
Als hij niet will stoppen met varen omdat dat zijn vak/cariere/hobby of wat dan ook is , zou je hem niet moeten proberen te veranderen.
Daar komen veel grotere scheuren in het huwelijk mee naar buiten.
Ik ben vroeger dus wel voor mijn vrouw gestopt met varen maar heb er nog wekelijks spijt van.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Bericht door Ton Pekel »

Dag Carien,
Moeilijke vraag is dat hoor, heb verschillende antwoorden gelezen van de forumleden en overal zit een kern van waarheid in. Ik zelf ben eerst gestopt met varen en toen pas getrouwd met mijn verloofde.
Daarna de kinderen. Bij de walbaan eerst flinke problemen want er zat wel een verschil tussen de collega's op zee en de wallers maar ach alles went. soms heb ik nu nog wel eens heimee naar zee en wat er omheen draait maar ik denk dat het eigenlijk heimwee naar vroeger is. Nu ben ik allang met 59+ niet meer getapt voor een zeemansloopbaan als pre-vutter zeer zeker niet.

Ik weet wel dat in mijn walbanen ik ook lange dagen maakte en de kinderen dan alleen in het weekend ( zondag) zag want zaterdags had je geen tijd want dan lagen er nog veel klusjes thuis te wachten.
Ik denk met 3 op 3 af dat dit een mooie regeling is en dan kan ik mij wij wel vinden in wat Jaco schrijft.
Ik geniet nu van de kleinkinderen, kan je het gemis van vroeger toch weer stiekum een beetje inhalen.
Carien, succes met een eventuele keuze voor jullie 3-en.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!


Plaats reactie