Nautisch onderwijs

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Theo Horsten schreef:
Binnenkort komen er 400 kandidaten van de scholen waarvan er 150 geen trek meer hebben om te gaan varen, 4 jaar studeren is erg lang en met beetje erbij ben je gesetteld in Nederland voor een aardig baantje aan de wal.
denk dat het er een stuk meer zijn als 150 Theo, niet om negatief te doen maar het is wel waar. Het verdomde van die opleiding is gewoon dat je van twee totaal verschillende dingen verstand moet hebben waar slaat dat nou op ? (Pietje die voor loodgieter naar school is geweest wordt toch ook geen auto-monteur ?)

Het is natuurlijk meegenomen als je het allebei leuk vindt maar er moet ook een keus zijn om een enkele kant te kiezen naar mijn mening. Het beste is om iedereen eerst lekker een jaar te laten gaan varen alvorens aan een opleiding te beginnen, dan pak je het schroot er gellijk ertussenuit.

Henk Meurs

Nautisch onderwijs

Bericht door Henk Meurs »

Op die school in Manilla is geen opleiding voor MAROF, daar is de oude opleiding dus MONO, dat kunnen die mensen daar niet aan dat MAROF. Ik begrijp ook niet dat wij in Nederland ook niet gewoon met MONO door kunnen gaan. Ik denk dat het politiek is, in Nederland zijn veel jongens die willen varen maar die krijgen de kans niet. Het is toch te gek tegenwoordig dat je met een MAROF diploma gelijkgesteld wordt met ING, vertaald in Engels BACHELOR met die titel blijf je geen jaren varen. Dus daarom is het verloop zo groot.


groetjes Henk Meurs
Mark kaandorp

Bericht door Mark kaandorp »

Ragnar,

Ik begrijp je denkwijze mbt tot de Maroff opleiding,maar het zijn destijds niet de scholen geweest die een Maroff wilden maar de reders zelf ivm kostenbesparingen op personeel,ditzelfde gebeurde met de nederlandse matroos die was te duur dus werden het matrozen uit de filipijnen en werden de nederlandse officieren in de lagere rangen vervangen door Polen ,Russen en Letten,daar deze landen langzamerhand ook zijn toegetreden tot de EU worden deze ook te duur,en gaat men Filipijnen opleiden, Ragnar je zal zien de wereld draait niet meer om nostalgie of mensen die kennis hebben ,nee om zo goedkoop mogelijk een schip te varen van A naar B dus alles draait om geld!!!. Ik begrijp je goed dat het niet leuk is om twee richtingen te moeten leren en we gaan ook weer terug naar Mono disiplinair,maar ben zelf mono opgeleid en ben voor de mast begonnen( scheepsgezel) en daarna me kleine handelsvaart gedaan. en tussendoor me tweede en eerste rang.
Maar in al die twaalf jaar op zee,
heb ik ook maar misschien 40% van de stof gebruikt die ik met mijn rangen heb gehad en dacht toen ook waarom moet ik van elk gyrokompas bij Anzhutz of Plath etc precies alle onderdelen weten en hoe verschillende dempingssystemen (horizontaal en verticaal) in elkaar zitten,zo blijft dat toch op school krijg je meer informatie dan je in de praktijk gebruikt MBO is meer praktisch gericht en HBO meer theoretisch,zelf heb ik goed inzicht in de opleidingen in de filipijnen en andere landen en zijn er zeer goede zeevaartscholen in Rusland maar ook op de filipijnen,maar wel door goede zeevaartnatie`s gerund.Jullie hebben allemaal 1 ding gemeen je wild naar zee,alleen in nederland willen dat er helaas niet meer zo veel.Good luck

Mark
Henk Meurs

Nautisch onderwijs

Bericht door Henk Meurs »

Mark,

Je hebt het helemaal begrepen, wat betreft de kosten van Nederlandse zeevarenden. Het gaat alleen om het geld maar dat is altijd zo geweest met die reders, zuinigheid heb ik aan boord van schepen geleerd of het nu om voedingsgeld ging of een man die de trossen losgooide het moest allemaal voor niks. Alleen is het nooit zo geweest dat straks Nederlanders geen kans meer krijgen te werken op Nederlandse schepen en dat in een tijd van werkeloosheid en dat vind ik jammer. Bij het Min. van Verkeer & Waterstaat wordt gezegd we kunnen geen Nederlanders meer krijgen we moeten wel naar Manilla. Bij Spliethoff is al een Russische kapitein en ze zijn daar zeer tevreden over, als hij in roebels wordt uitbetaald dan zal hij wel niet te duur zijn.

Henk Meurs
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

07/10 13% meer eerstejaars aan Hogere Zeevaartschool Antwerpen
De Hogere Zeevaartschool in Antwerpen kent dit academiejaar een groei van 13 procent in het aantal inschrijvingen voor het eerste jaar. Honderdnegenendertig studenten schreven zich in voor de opleiding Nautische Wetenschappen, 38 studenten starten de opleiding Scheepwerktuigkundige.
Het aantal inschrijvingen aan de Hogere Zeevaartschool stijgt al enkele jaren, zodat de school dit jaar een recordaantal studenten kent. In alle jaren samen volgen 408 studenten er les. Het vorige record dateert van 1997, toen waren er 368 studenten.

De verhoogde belangstelling voor de maritieme opleidingen verhinderen niet dat de vraag naar afgestudeerden hoog blijft. "Wie bij ons afstudeert, raakt bijna zonder problemen aan werk", zegt woordvoerder Eddy De Bondt.
Vooral voor de opleiding Scheepwerktuigkundige moet het aantal studenten naar omhoog. Jaren geleden begonnen nog meer dan 70 studenten aan de opleiding, de laatste jaren blijft het aantal inschrijvingen steken rond de dertig. De school wil dat aantal opkrikken naar een vijftigtal en zal daarvoor dit academiejaar een informatiecampagne uitwerken.

De Hogere Zeevaartschool maakt deel uit van de Associatie Universiteit en Hogescholen Antwerpen. Door de Bolognahervorming moet de school nu ook meer in onderzoek investeren

GVA
Jorgvandooren

Bericht door Jorgvandooren »

Ik volg nu ook de opleiding voor marof(1e jaar) aan het Deltion college in Zwolle.
Daar zijn ze ook van plan om de opleiding marof te splitsen.
Dan hebben ze dus ipv 1, 3 zeevaartopleidingen: MAROF, WTK en stuurman.
Als ik afgelopen jaar had moeten kiezen had ik WTK gekozen maar nu de opleiding begonnen is vind ik de vakken Nautische vakken net zo interresant als het Werktuigkundelijk gedeelte. :D
Toch hoor ik wel mede-studenten klagen die inderdaad liever een gespecialiceerde opleiding hadden gewild.

Ik ga i.i.g. met veel plezier door tot het stagevaren, en mocht dat zo hard tegenvallen(wat ik nie denk) dan ga ik idd aan wal aan t werk.

Groetjes Jorg
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Tegenwoordig zijn de verdiendste op zee nou ook niet echt meer om naar huis over te schrijven, vroeger althans dat hoor ik nog regelmatig waren er allerlei voordelen met belasting en hypotheken. Tegenwoordig als je naast je gewone baan laten we zeggen zeeman er een tweede baan bijneemt in je verlof periode hou je hier haast niks aan over. (met die verlof periodes van tegenwoordig moet je haast wel want wie gaat er nou 3 maanden thuiszitten zonder iets om handen te hebben ?)

Die Russen,Polen,Flippen en ga zo maar door varen zo graag omdat die lui geen belasting hoeven te betalen als ze meer als 8 maanden op zee zitten en tenslotte komen ze op zeer moderne schepen vergeleken bij die roestbakken van hun eigen land waar ze maar een paar honderd $ in de maand krijgen en lang niet zo goed eten krijgen als op de West-Europese vloot.

Over een tijdje wordt je recht in je gezicht uitgelachen door lui als je daar als Nederlander met je koffertje aan boord stapt.
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Nautisch Onderwijs

Bericht door Jancorjoh »

Het lijkt mij dat als je een maandje of 4 gevaren hebt en je hebt in een dienst gezeten van haventje in en haventje uit en daar wordt ook nog eens dag en nacht doorgewerkt dat je je verlofperiode redelijk nodig hebt om bij te komen.
En ik weet niet of het nog steeds zo is dat je je de laatste 18 werkdagen van je verlof beschikbaar moet houden.
Dat wil dus zeggen dat je 2 maanden hebt om een andere baan te hebben en de laatste maand moet je jezelf beschikbaar houden.
En wat de verdiensten hiervan betreft volgens mij val je voor je 2e baan in de 50% schaal.

Gr.John
Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Ragnar,
Ik kan je één ding verzekeren, dat de belastingvoordelen, voor Jan de Zeeman, altijd klote zijn geweest,; dat er vroeger meer verdiend werd kwam hoofdzakelijk door het "overwerk",en het varen in de buiten zône's en ook daar werd je door de "inspecteur" weer mee genaaid; ik ben niet voor niets in 't buitenland gaan wonen :!: Want ik was het daar totaal niet mee eens: 5,6,7 mnd. varen 1 maandje thuis en je ging weer,terwijl je voor alle vaste lasten héél het jaar werd aangeslagen, hoezo belasting voordeel? Ik weet niet wie jou heeft ingelicht, maar stuur die maar eens naar mij, dan zal ik hem wat anders voor rekenen,althans de dingen waar wij als zeevarende normaliter recht op zouden moeten hebben,en waar nooit iets aan gedaan werd.Ze hebben niet voor niets het "overwerk" afgeschaft en vervolgens een vaste vergoeding hiervoor in de basisgage verwerkt. Dan had je als je thuis was, tenminste een behoorlijk, vast inkomen+ de bizznizz centjes, waar sommige rederijen zelfs rekening mee hielden, dat je die zelf regelde en dus geen overwerk betaalde. Het overwerk van vroeger werd dan ook meestal gebruikt om de bij te dragen in de kosten als je thuis was, want met de gemiddelde maandbrief die naar huis werd gestuurd, bleef er weinig over :!:
groetjes ruud
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

We dwalen wel een beetje af van het oorspronkelijke onderwerp, maar ik was ook met een soortgelijke reactie als Ruud bezig en ben toen een beetje heen en weer gegaan naar diverse sites en toen was het pleite...
Er waren vroeger schepen waar men met een VORK schreef en dan kwam er een andere ouwe, die van kantoor de strikte opdracht kreeg om daar eens een eind aan te maken.
Twee uitersten.
Als je een intensieve route vaart alleen maar haventje in, haventje uit in West Europa en dan ook nog moet zorgen dat de veiligheidsmiddelen in goede staat zijn, lijkt me lastig om dan nog tijd te vinden om er iets aan te doen.
Maar er zijn ook schepen die hele lange oversteken maken met altijd mooi weer, wat is er dan mooier om 's middags in de sloepen te duiken?
Dus al met al is het moeilijk om vergelijkingen te trekken.
Om even op de belastingen terug te komen, vroeger betaalden we ook belasting voor het Loon in Natura, de dagelijkse hap.
Is dat nog steeds zo?
All the best
Jos


Plaats reactie