De Ruyterschool.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Ruyterschool.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------

-------------------------------Afbeelding

Beetje moeilijk om dat op zondagmorgen zomaar met zekerheid te zeggen, maar ik denk het niet. Niet de hele petkroon. Als er iets beschermd is, dan moet het dat scheepje zijn. De achtergrond is geen origineel ontwerp, dat pakken de uniformmakers zo uit een doos op de plank. Of het ontwerp van dat scheepje ooit beschermd is geweest en of het dat nu nog is zal moeilijk te achterhalen zijn. De school is van 1903. Zijn ze toen gelijk begonnen met een uniform of is dat pas later gekomen. Is dat scheepje origineel of heeft de ontwerper een bestaand plaatje gebruikt? Als het beschermd is als intellectueel eigendom, dan is dat niet volgens het auteursrecht, maar volgens het merkenrecht en dat zou in dat geval dan in handen moeten zijn van de De Ruyterschool; die zouden het als merk gedeponeerd moeten hebben. Als ze nog steeds uniform dragen compleet met pet en is dat ook nu nog hun logo en dus zouden ze daar rechten op kunnen doen gelden. Maar is dat hun logo wel? Is dat scheepje ook nu nog opgenomen in het logo van de De Ruyterschool? Het lijkt me dat één mailtje naar de school voldoende is om daar zekerheid over te krijgen. Het is maar net wat je van plan bent met zo'n embleem, maar ik zou er niet al te moeilijk over doen. Wil je het ergens gebruiken, dan is het meer een kwestie van beleefdheid om daar even toestemming voor te vragen. Dat wordt altijd op prijs gesteld en maar zelden geweigerd.
-------------------------------

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: De Ruyterschool.

Bericht door andrekik »

Dank voor de input Theo.
Ik zal de school benaderen.
Heb ooit eens het Windjammer embleem van het in 2008 opgeheven en failliete "Windjammer Barefoot Cruises" van Captain Burke op een baseball cap laten borduren. Mijn oude petje was versleten en dacht dat even te laten doen, hier om de hoek. Moest eerst duidelijk aantonen dat het bedrijf opgeheven was en niet meer bestond voordat het lokale borduurbedrijfje het deed.
Het idee was om het Ruyterschool embleem op een baseball cap te laten borduren.
Mijn originele Ruyterschool embleem zit nu op een visserspetje.
Ruyterschool.jpg
Ruyterschool.jpg (179.42 KiB) 3683 keer bekeken
Live life to the fullest!
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: De Ruyterschool.

Bericht door Erikdepooter »

Het "blikkie" hielp destijds wel bij het versieren van Vlissingse meiden in de Astoria.
Maar of die magie er nog steeds aan zit??
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Anuar
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2017 04:52

Klassenfoto's BM afdeling 1966-1968

Bericht door Anuar »

Ik ben op zoek naar klasse foto's van de BM cursus klas van 1966-1968. Namen van klasgenoten die ik nog kan herinneren zijn o.a Johan van Gompel uit Valkenswaard, Piet Steutel uit Zierikzee, Einar van Santen, Jille Hermans, Brandjes, van Gemeren, Hans Klein, Koster, Kooyman uit Vlissingen. Ik he op 22 juni 1968 examen met goed gevolg gedaan voor leerling scheepswerktuigkundige BM opleiding en kom uit Curaçao
Alvast bedankt

AnuarJacobus
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Klassenfoto's BM afdeling 1966-1968

Bericht door jdbvos »

Nou zijn er natuurlijk meerdere hondjes die Fikkie heten, maar ene Einar van Santen uit Vlissingen die ik ken, was een stuurman...
3e stuurman, om precies te zijn, toen ik met hem voer op de AbelTasman van de Nedlloyd
Later hoorde ik dat hij loods was geworden (Vlissingen/Schelde ??)
Op deze foto (Abel Tasman) linksonder in beeld, recht in de lens kijkend....
Bijlagen
Abel Tasman-15.jpg
Abel Tasman-15.jpg (162.86 KiB) 3174 keer bekeken
Oost, west...ook best
ErikE
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 dec 2014 17:34

Re: Klassenfoto's BM afdeling 1966-1968

Bericht door ErikE »

Beste Anuar,

Bijgevoegd een foto van de BM II E klas 1966-1968.
Bij de pijl degene die "ook" van Curacao kwam, ging bij de Shell in dienst, ben helaas de naam vergeten.
Moet ook nog een foto hebben met alle namen erop, maar, zoals gewoonlijk, kan ik nu niet vinden.
De namen die jij noemt. ken ik helaas niet.
Groet
ErikE
IMG_20170730_0001.jpg
IMG_20170730_0001.jpg (106.38 KiB) 3063 keer bekeken
Ik weet niet of de foto geplaatst is, heb geen idee hoe dat gaat.
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: De Ruyterschool.

Bericht door ArieE »

Heren,
De jongen met de pijl heet Carstens, ik dacht dat z'n voornaam Henk is.
Op "Schoolbank" kun je een foto vinden met de meeste namen.
Misschien ook nog wel andere klassenfoto's.
Groeten Arie Eijgenraam
BenW
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: De Ruyterschool.

Bericht door BenW »

Hallo Arie en ErikE,
Leuk om na 50 jaar wat bekende gezichten te zien. De foto is echter van BM I E. Ik herken namelijk Jan Deetman, gehurkt 3e van rechts, die niet naar BM II E overging en in 67-68 in BM I B geplaatst werd. Helemaal links hurkt volgens mij Billy Holtrop, maar daar ben ik niet zeker van. De 3e van links vòòr, die van de camera wegkijkt, is Eijsbertse, beter bekend als Jinks.
Verder herken ik nog staand links achter: Hans Tomassen en voor hem met bril, Paul Cramer. Uiterst rechts op de 2e rij: Frank Bakker. Met o.a. de laatste drie zat ik in huis 125, Straat Futami.
Ben wel benieuwd hoe het hen vergaan is en met name Hans, Jan en Paul. Groet, Ben
Gebruikersavatar
J.Terpstra
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:00
Locatie: Maassluis

Hogere Zeevaartschool De Ruyter

Bericht door J.Terpstra »

Voor liefhebbers en oudgedienden de opening van de VALREEP, het roemruchte internaat in de '60-er jaren van de HZS de Ruyter te Vlissingen: voor velen een startpunt als toekomstig werktuigkundige, stuurman of marconist !!! Onvergetelijke tijden, maar helaas vergane glorie.
https://www.youtube.com/watch?v=metDikeM3Zs
Het leven is waard geleefd te worden: leef nu !! :D
Gebruikersavatar
J.Terpstra
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:00
Locatie: Maassluis

Re: Hogere Zeevaartschool De Ruyter

Bericht door J.Terpstra »

NB:
Het internaat heet "ONZE VLOOT" ; de portiersloge/ toegang tot het internaat heet "de Valreep". Een paar namen: De Kubber (eerste officier) en Postma, de bootsman.De "kapitein" en directeur van het Instituut was vele jaren Dhr. G.K. Brouwer.
De huisjes hadden allemaal scheepsnamen: ik zat in "Straat Futami" in 1966/7 tijdens mijn laatste jaar opleiding tot S.W.T.K. Het eerste jaar ('65/'66) bracht ik door bij een "pleeggezin". Die overgang naar het strenge "kampement" was voor velen even wennen/aanpassen !
Het leven is waard geleefd te worden: leef nu !! :D


Plaats reactie