Stoomschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Stoomschepen

Bericht door johan.H »

de Admiraal de Ruijter

Afbeelding
(foto van Jan H )

Bouwjaar: 1907, werf: W.M. Doxford & Sons Ltd., Sunderland. (389)
Brt: 5.544, nrt: 3.443, dwt: 8.300
lxbxhxd: (118,90) x 17,70 x 10,38 x 6,70
Bulkcarrier, turretdeck, 5 ruimen, 26 laadbomen.
Triple expansie stoommachine 3 cil. (590, 1.020 & 1.700 x 1.065), 2.000 ipk,
3 ketels, v.o. 508 m2, 12,6 atm., 390 ton kolenbunkers, 10,5 mijl.
Machinebouwer: W.M. Doxford & Sons Ltd., Sunderland.
1927 Sold to "Atlas" Reederei AG., Emden. Renamed "Afrika".
1933 Sold for scrap.

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door RobertB »

t.e. 3 cyl Doxford, 1.900 Pk
Dat er veel rook uit de pijp komt wil nog niet zeggen dat de Admiraal de Ruyter een stoomschip is!!

Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Stoomschepen

Bericht door johan.H »

Robert

heb de informatie aangepast met gegevens van een andere site, is misschien wat specifieker met de gegevens.

gr Johan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stoomschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Robert schreef:Dat er veel rook uit de pijp komt wil nog niet zeggen dat de Admiraal de Ruyter een stoomschip is!
Maar dat is het dus wel. Een stoomschip, bedoel ik.
Doxford bouwde nog meer dan dieselmotoren, Robert. Ze bouwden om te beginnen hele schepen - zoals ook dit schip - en daarbij bouwden ze dan ook nog stoommachines.
Dat "t.e." voor "3 cyl Doxford" staat voor "Triple-Expansion. Vandaar ook dat "3 cyl" - drie cilinders, een hogedruk, een middeldruk en een lagedruk.
Dit schip is van 1907 en Doxford kocht pas in 1912 een licentie om dieselmotoren te gaan bouwen van dat speciale type, maar dat kan Alphons Verheijden je veel beter vertellen. Ik meen dat de productie pas in 1918, na de Eerste Wereldoorlog, op gang kwam.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door rspeur »

Om (als niet-techneut) bij Theo een illustratie te leveren: zie de bijlage. Dit vaart in Zwitserland, en is volgens een voormalig collega een T.E.
IK plaatste deze foto als onderdeel van een serietje al eerder overigens.
René
Bijlagen
Lötschberg 2006 8.jpg
Lötschberg 2006 8.jpg (331.49 KiB) 3761 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door RobertB »

Maar dat is het dus wel. Een stoomschip, bedoel ik.
Ik vond het ook al wat veel rook voor een Doxford motor. Dat is dan weer uit de wereld. Ik had niet goed naar het bouwjaar gekeken. :oops:
Bedankt.

Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoomschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo,

Theo z'n uitleg is duidelijk, wat ik er nog even aan toe wil voegen is het feit " dat je aan de rook kunt zien dat het een stoomschip is"

je moet met een scheepsdiesel wel donders tekeer gaan wil je er zo'n partij zwarte rook uit braken.
Ik stond een jaar of 10 geleden in Manitowoc aan de Westkust van Lake Michigan op de veerboot te wachten op een mooie dag aan de havenmond en ja hoor daaar kwam ze aan op de horizon van een schitterend LM. Donders wat rookt die kar dacht ik in eerste instantie, de verrekieker uut de camper gevist en nog eens gekeken...........verrekt dat MOT een stoomboot zijn, ZO zwart.........het bleek de " Badger" te zijn.......KOLEN gestookt nota bene. Op de terugweg naar de Westkant van het meer hep ik toen nog FF lekker staan ROETblazen met de Chief......" JUST for 'ol times sake" :lol: :lol:
M'n vrouw zat op de brug te kletsen EN een roertorntje te doen ( alles op het handje- stoom stuurmachine!!!) toen die DIKKE paal zwarte rook er uit kwam bulken.........een ander schip riep ons op op Kanaal 16 " of er brand was" :lol: THEM were the days!!

http://www.onthelake.net/excursions/ssbadger.htm

Zie hierboven, OF Google gewoon " Badger Ferry" en d'r komt van alles boven water, ze heeft een stel Skinner Unaflows d'r in, loop als de spreekwoordelijke Naaimachine, bijzonder uniek schip, ik heb nog een stukkie "kolenslak" meegenomen, NA het roetblazen............... :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10596
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door jdbvos »

Kijk, die Badger is ongetwijfeld Canadees schip.....(PS Prachtschip, Harry, en een prachtige anekdote !)
Ik kwam eens in Quebec aflossen op een schip, en daar was door BBC nét de blower overhauled.
Na de start (ze had een verstelbare schroef) kwam de blower een beetje moeizaam op gang, met als gevolg een fikse zwarte wolk van een meter of 10 lang. Daarna was het weer over, maar toch een boete van C$ 250,000
Ik was daar niet blij mee, want ik kreeg van kantoor de vraag "plies ekspleen..."
Wie, of wát (een museumschip of een commerciele boot) een ferme pluim produceert maakt dus verschil.......
:shock:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door rspeur »

Harry,
Is dit ook stoom?
(1969 gespot op de Great Lakes).
René
Bijlagen
camerounkust typisch grote merenschip.jpg
camerounkust typisch grote merenschip.jpg (84.41 KiB) 3578 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10596
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoomschepen

Bericht door jdbvos »

Ik dacht al....wat komt die Admiraal de Ruyter mij bekend voor....
Maar de Grangesberg van 1903 was er ook zo eentje......
Ja: ook stoom ! :lol:
grangesberg4bt.jpg
grangesberg4bt.jpg (36.35 KiB) 3544 keer bekeken
grangesberg19031bog3nv5.jpg
grangesberg19031bog3nv5.jpg (75.82 KiB) 3544 keer bekeken
grangesberg wert.jpg
grangesberg wert.jpg (61.71 KiB) 3544 keer bekeken
Wat een eigenaardige schepen, toch......
Het zal wel een doel hebben gehad, die vreemde bouw, want ze waren toen ook niet gek...
Alleen de bouwkosten werden later belangrijker, waardoor dit ssort bouw snel werd afgeschaft: allemaal rondingen en joggelwerk.....dat kost een kapitaal !
Oost, west...ook best


Plaats reactie