Wagenborg

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Re: Wagenborg Shipping

Bericht door Jolly Sailor »

John Beikes trots op eerste nieuwbouw

De gloednieuwe BT 3250 coaster Priscilla werd onlangs gedoopt door zijn naamgeefster, Priscilla Beikes-Rookmaker. Het schip is eigendom van haar zoon John, die zijn vorige schip ook al naar zijn moeder vernoemde. Het was het eerste nieuwbouwproject van de kapitein met roots in zowel Nederlands- Indië als Oost-Groningen. Helemaal ontschoten was het hem door alle drukte dat de verslaggever van De Binnenvaartkrant zou komen. Hoewel hij het razenddruk heeft met de afbouw, wil hij toch een half uurtje vrijmaken voor zijn vergeten afspraak. Misschien zijn het zijn half-Indische roots. En misschien is het ook wel doordat hij zo trots is op zijn nieuwe schip. Maar pas ruim vijf kwartier later neemt de aimabele kapitein, na een uitgebreide rondleiding, afscheid van zijn journalistiek bezoek.

Afbeelding

Zuid-Frankrijk

Priscilla Rookmaker kwam in de jaren ‘50 uit Nederlands-Indië naar België om daar te gaan studeren voor tolk-vertaler. Die wens ging in eerste instantie niet in vervulling, wat haar ertoe bracht tijdelijk naar Amsterdam te gaan. Daar ontmoette zij Henk Beikes, haar grote liefde. Ze stapte aan boord van zijn 25 meter lange, 125 tons klipperaak, om niet meer van zijn zijde te wijken. Ook de roots van pa Henk zijn markant. Hij werd geboren op de Zuidoost-Groninger zandgronden, in Vlagtwedde. Net als zijn broers Nanko en Hendrik besloot Henk al op jonge leeftijd te gaan varen. In de nabijgelegen Drents-Groninger Veenkoloniën was werk voor turfschippers. Het zal hun avontuurlijke inborst zijn geweest, die de drie gebroeders Beikes ertoe bracht om vrijwel als eersten te gaan varen op Zuid-Frankrijk. “Ze maakten deze tochten op hun spitsen”, weet John. “Er waren niet veel schippers die dit aandurfden en daardoor was er goed te verdienen met transporten van Zuid-Frankrijk naar Nederland of zelfs Duitsland.”

Avontuur

Afbeelding
John Beikes en zijn moeder, mevrouw Priscilla Beikes-Rookmaaker (foto Henk Zuur)

John werd aan boord geboren en kreeg het varen bijna letterlijk met de paplepel ingegoten. Het was echter niet de binnenvaart die hem trok. “Ik wilde avontuur, de grote wijde wereld in. Daarom koos ik voor de zeevaart.” Hij trok van baantje naar baantje, pakte als uitzendkracht van alles aan.In 2001 kwam John in vaste dienst bij Hakvoort op Urk. Daar kwam hij terecht op de 1600-tonner Adriana, waarmee hij op Noordwest- Europa voer. Anderhalf jaar later werd hij kapitein op een ander schip van dezelfde eigenaar, de 1200-tons kruiplijner Urkerland. John vertelt: “Voordat ik bij Hakvoort aan de slag ging, had ik al eens een advertentie gezien van Wagenborg waarin mensen werden opgeroepen om als zelfstandig kapitein te gaan werken. Dat leek mij wel wat, vooral omdat de negatieve ervaringen met werkgevers voor wie ik als uitzendkracht werkte, zich opstapelden. Van Hakvoort kreeg ik in 2003 de kans om de Adriana over te nemen. Die kans heb ik met twee handen aangegrepen.” Het varen als kapitein-eigenaar beviel John goed. Zó goed dat al na enkele jaren in zijn gedachten het plan vorm kreeg om zijn schip van de hand te doen en groter nieuw te gaan bouwen. Begin 2007 deed hij zijn eerste Priscilla van de hand met de bedoeling om eind dat jaar aan boord van zijn nieuwe schip te stappen. Dat liep echter iets anders. Het casco van de nieuwe Priscilla, dat in China werd gebouwd, arriveerde ruim een jaar later in Nederland dan gepland. “ Transporten van het casco werden geregeld maar gingen dan plotseling ineens weer niet door. Het duurde en duurde. Toen ben ik maar gaan aflossen voor collega’s”. Tevreden is hij wel over het casco: “De kwaliteit was goed, zeker voor Chinese begrippen.” De nieuwbouw kwam tot stand in samenwerking met Wagenborg, waarvoor John op contractbasis vaart. “Natuurlijk denk je daar goed over na. In goede samenspraak met financier Rabobank Noordoost- Friesland ben ik tot het besluit gekomen nieuw te gaan bouwen. Op dat moment reken je niet op een economische crisis. Natuurlijk heeft dit nogal wat effect.

Afbeelding
Deze advertenties van Wagenborg zijn nog steeds actueel

Maar ik ben niet pessimistisch gestemd; ik verwacht dat er binnen drie tot vijf jaar betere tijden aanbreken. Zo’n nieuw schip bouw je niet voor de korte termijn, dus ik zie de toekomst met vertrouwen tegemoet.” De afbouw vond plaats bij VeKa Bijlsma in Lemmer. Hoewel John op voorhand hoopte bij VeKa in Werkendam dichter bij zijn woonplaats Rotterdam terecht te kunnen, beviel de afbouw in Zuidwest-Friesland hem prima: “Ik kan het goed vinden met de mensen hier. De laatste vijf weken van de afbouw zat ik in een huisje vlakbij de werf om direct bij de afwerking betrokken te zijn. Daar had ik het goed naar mijn zin.” De 88,97 meter lange en 11,80 meter brede Priscilla heeft een diepgang van 5,65 meter en een laadvermogen van 3250 ton. Het schip wordt aangedreven door een 1440 kW sterke Wärtsilä 8L20C, die op HFO380 draait. De opwarming van de zware stookolie gebeurt grotendeels door middel van warmte van de uitlaatgassen.

John en stuurman Richard de Haan, de Letse machinist Andrejs Magurans, tijdelijk machinist Evert de Jong en drie Filippijnse matrozen gaan met bulk en droge lading varen op heel Noordwest-Europa. Johns bedoeling is om op termijn twee maanden op/twee maanden af te gaan varen, maar hij verwacht voorlopig acht maanden per jaar aan boord te zijn. De Priscilla ziet er gelikt uit, dat mag gezegd worden. Een mooi schip, voorzien van de modernste technieken, dat is voor John een behoorlijke vooruitgang. Want of het nou gaat om de techniek waarmee aan boord drinkwater wordt gemaakt uit zeewater of het draadloos internet via VSat waarvan alle medewerkers onbeperkt gebruik kunnen maken, al deze nieuwe technieken maken het leven en werken aan boord een stuk aangenamer.

Jolly Sailor

Re: Wagenborg Shipping

Bericht door Jolly Sailor »

John Beikes trots op eerste nieuwbouw

De gloednieuwe BT 3250 coaster Priscilla werd onlangs gedoopt door zijn naamgeefster, Priscilla Beikes-Rookmaker. Het schip is eigendom van haar zoon John, die zijn vorige schip ook al naar zijn moeder vernoemde. Het was het eerste nieuwbouwproject van de kapitein met roots in zowel Nederlands- Indië als Oost-Groningen. Helemaal ontschoten was het hem door alle drukte dat de verslaggever van De Binnenvaartkrant zou komen. Hoewel hij het razenddruk heeft met de afbouw, wil hij toch een half uurtje vrijmaken voor zijn vergeten afspraak. Misschien zijn het zijn half-Indische roots. En misschien is het ook wel doordat hij zo trots is op zijn nieuwe schip. Maar pas ruim vijf kwartier later neemt de aimabele kapitein, na een uitgebreide rondleiding, afscheid van zijn journalistiek bezoek.

Afbeelding

Zuid-Frankrijk

Priscilla Rookmaker kwam in de jaren ‘50 uit Nederlands-Indië naar België om daar te gaan studeren voor tolk-vertaler. Die wens ging in eerste instantie niet in vervulling, wat haar ertoe bracht tijdelijk naar Amsterdam te gaan. Daar ontmoette zij Henk Beikes, haar grote liefde. Ze stapte aan boord van zijn 25 meter lange, 125 tons klipperaak, om niet meer van zijn zijde te wijken. Ook de roots van pa Henk zijn markant. Hij werd geboren op de Zuidoost-Groninger zandgronden, in Vlagtwedde. Net als zijn broers Nanko en Hendrik besloot Henk al op jonge leeftijd te gaan varen. In de nabijgelegen Drents-Groninger Veenkoloniën was werk voor turfschippers. Het zal hun avontuurlijke inborst zijn geweest, die de drie gebroeders Beikes ertoe bracht om vrijwel als eersten te gaan varen op Zuid-Frankrijk. “Ze maakten deze tochten op hun spitsen”, weet John. “Er waren niet veel schippers die dit aandurfden en daardoor was er goed te verdienen met transporten van Zuid-Frankrijk naar Nederland of zelfs Duitsland.”

Avontuur

Afbeelding
John Beikes en zijn moeder, mevrouw Priscilla Beikes-Rookmaaker (foto Henk Zuur)

John werd aan boord geboren en kreeg het varen bijna letterlijk met de paplepel ingegoten. Het was echter niet de binnenvaart die hem trok. “Ik wilde avontuur, de grote wijde wereld in. Daarom koos ik voor de zeevaart.” Hij trok van baantje naar baantje, pakte als uitzendkracht van alles aan.In 2001 kwam John in vaste dienst bij Hakvoort op Urk. Daar kwam hij terecht op de 1600-tonner Adriana, waarmee hij op Noordwest- Europa voer. Anderhalf jaar later werd hij kapitein op een ander schip van dezelfde eigenaar, de 1200-tons kruiplijner Urkerland. John vertelt: “Voordat ik bij Hakvoort aan de slag ging, had ik al eens een advertentie gezien van Wagenborg waarin mensen werden opgeroepen om als zelfstandig kapitein te gaan werken. Dat leek mij wel wat, vooral omdat de negatieve ervaringen met werkgevers voor wie ik als uitzendkracht werkte, zich opstapelden. Van Hakvoort kreeg ik in 2003 de kans om de Adriana over te nemen. Die kans heb ik met twee handen aangegrepen.” Het varen als kapitein-eigenaar beviel John goed. Zó goed dat al na enkele jaren in zijn gedachten het plan vorm kreeg om zijn schip van de hand te doen en groter nieuw te gaan bouwen. Begin 2007 deed hij zijn eerste Priscilla van de hand met de bedoeling om eind dat jaar aan boord van zijn nieuwe schip te stappen. Dat liep echter iets anders. Het casco van de nieuwe Priscilla, dat in China werd gebouwd, arriveerde ruim een jaar later in Nederland dan gepland. “ Transporten van het casco werden geregeld maar gingen dan plotseling ineens weer niet door. Het duurde en duurde. Toen ben ik maar gaan aflossen voor collega’s”. Tevreden is hij wel over het casco: “De kwaliteit was goed, zeker voor Chinese begrippen.” De nieuwbouw kwam tot stand in samenwerking met Wagenborg, waarvoor John op contractbasis vaart. “Natuurlijk denk je daar goed over na. In goede samenspraak met financier Rabobank Noordoost- Friesland ben ik tot het besluit gekomen nieuw te gaan bouwen. Op dat moment reken je niet op een economische crisis. Natuurlijk heeft dit nogal wat effect.

Afbeelding
Deze advertenties van Wagenborg zijn nog steeds actueel

Maar ik ben niet pessimistisch gestemd; ik verwacht dat er binnen drie tot vijf jaar betere tijden aanbreken. Zo’n nieuw schip bouw je niet voor de korte termijn, dus ik zie de toekomst met vertrouwen tegemoet.” De afbouw vond plaats bij VeKa Bijlsma in Lemmer. Hoewel John op voorhand hoopte bij VeKa in Werkendam dichter bij zijn woonplaats Rotterdam terecht te kunnen, beviel de afbouw in Zuidwest-Friesland hem prima: “Ik kan het goed vinden met de mensen hier. De laatste vijf weken van de afbouw zat ik in een huisje vlakbij de werf om direct bij de afwerking betrokken te zijn. Daar had ik het goed naar mijn zin.” De 88,97 meter lange en 11,80 meter brede Priscilla heeft een diepgang van 5,65 meter en een laadvermogen van 3250 ton. Het schip wordt aangedreven door een 1440 kW sterke Wärtsilä 8L20C, die op HFO380 draait. De opwarming van de zware stookolie gebeurt grotendeels door middel van warmte van de uitlaatgassen.

John en stuurman Richard de Haan, de Letse machinist Andrejs Magurans, tijdelijk machinist Evert de Jong en drie Filippijnse matrozen gaan met bulk en droge lading varen op heel Noordwest-Europa. Johns bedoeling is om op termijn twee maanden op/twee maanden af te gaan varen, maar hij verwacht voorlopig acht maanden per jaar aan boord te zijn. De Priscilla ziet er gelikt uit, dat mag gezegd worden. Een mooi schip, voorzien van de modernste technieken, dat is voor John een behoorlijke vooruitgang. Want of het nou gaat om de techniek waarmee aan boord drinkwater wordt gemaakt uit zeewater of het draadloos internet via VSat waarvan alle medewerkers onbeperkt gebruik kunnen maken, al deze nieuwe technieken maken het leven en werken aan boord een stuk aangenamer.
s.hassing

Re: Wagenborg Shipping

Bericht door s.hassing »

Weet iemand of inderdaad Harry Spakman bij Wagenborg vaart? Ik zag laatst foto's van de Prinsenborg, Egbert Wagenborg en Roerborg met zijn naam als maker van de foto's.

Alvast dank.

Sibrand
Ivo

Re: Wagenborg Shipping

Bericht door Ivo »

Asiaborg espot te Willemstad, Curacao

Afbeelding

Ivo
Jolly Sailor

Re: Wagenborg Shipping

Bericht door Jolly Sailor »

Koningin Beatrix doopt schip in Delfzijl

DELFZIJL - Koningin Beatrix doopt op maandag 24 augustus een schip van rederij Koninklijke Wagenborg in de haven van Delfzijl.
Dit gebeurt tijdens Delfsail, het grote internationale maritieme evement, dat wordt gehouden van 22 tot 26 augustus.
Het schip, dat de koningin gaat dopen, heeft een laadvermogen van veertienduizend ton, een lengte van 154 meter en een breedte van ruim zeventien meter.
Het gevaarte heeft een speciale constructie, waarmee het, zonder de hulp van een ijsbreker, door ijsvlaktes kan varen.
Jolly Sailor

Re: Wagenborg Shipping

Bericht door Jolly Sailor »

Marietje Andrea wordt eerste der laatsten

DOOR JAN JOHAN TEN HAVE

Afbeelding
@foto Henk Zuur

De 8200 tonner Marietje Andrea, die momenteel wordt afgebouwd bij Barkmeijer Shipyards in Stroobos, is de eerste in de serie van vier bestelde coasters van Danser van Gent. Henk Danser ontwierp het grotendeels zelf met steun van de werf en zijn kinderen en kon er al zijn creativiteit in kwijt. Bijna vijftig jaar levenservaring en wijsheid door schade en schande zijn verenigd in dit schip, waarvan Danser Van Gent er vier heeft besteld. De twee Saimaa-coasters waarmee de reder nu vaart op de Finse meren ook in dat ontwerp had Danser, samen met Adri Peperkamp, een niet onaanzienlijk aandeel staan inmiddels te koop. De vier nieuwe schepen gaan, zoals het nu lijkt, binnen afzienbare tijd over in handen van de nazaten van Henk en Rita Danser.

Natuurwetten

Om zijn huidige schepen hoefde Danser het niet te doen. “Want onze Marietje Benita en Marietje Deborah zijn machtige schepen om mee te varen, vooral vol bevracht op zee”, vertelt Danser. “Die Saimaamax verbrak natuurwetten, dat schip ging sneller varen naarmate het zwaarder beladen was, onder meer door de stijlsteven en het ontbreken van schouders.” Wat hem tot plannen voor wederom nieuwbouw dreef, was zijn verlangen om zijn schat aan ervaring te verwerken in een geheel eigen ontwerp, zijn eigen magnum opus. “Ik wilde nog graag een keer een ijsschip bouwen zoals ik vind dat een ijsschip moet zijn.”

Eeuwigheid

Tweeënhalf jaar lang tekende Danser aan dit schip met als ultiem doel het bijna perfecte ijsschip te bouwen. In eerste instantie was het de bedoeling dat Danser van Gent er twee in opdracht zou geven. Wagenborg Shipping stelde voor het aantal uit te breiden tot vier en daarin zag Dansers zoon Hendrik Jan wel heil. Dus werden het er vier, mede gefinancierd door Wagenborg. Een vriend van de familie Danser omschreef het nieuwe schip als “een schip voor de eeuwigheid”. Danser zelf houdt het bij “een enorm sterk schip”. De belangrijkste factor hierbij is dat het schip volledig dwarsspant is gebouwd, terwijl dat tegenwoordig vrijwel zonder uitzondering langspant gebeurt. “Met als groot nadeel dat het ijs de buitenwand van het schip naar binnen duwt”, legt Danser uit. “Ik begrijp dan ook niet dat het voor schepen met een ijsklasse nog steeds niet verplicht is om dwarsspant te bouwen.”

Het is voor het eerst dat Danser bouwt bij Barkmeijer. Tot grote tevredenheid: “Dit is een machtige werf. Niet alleen wordt er erg netjes gewerkt, ook denken de mensen hier volcontinu met ons mee en zij schromen niet om zelf initiatieven te nemen.” “Ik mag dan een kleine vijftig jaar ervaring hebben, ik kom bij deze nieuwbouw continu dingen tegen waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Zo kwam ik, bij voorbeeld, dempers op ventilatoren tegen die ik niet kende. Hier wordt een geweldig hoge kwaliteit van werk geleverd.” Op vrijdag 3 juli gleed de Marietje Andrea het water van het Prinses Margrietkanaal in. En dat werd even voorzichtig gevierd. Op het drijvende schip gaat de afbouw verder. Komend najaar wordt de Marietje Andrea in gebruik genomen. Bij die gelegenheid verschijnt in deze krant een uitvoerige nieuwbouwreportage met veel aandacht voor de filosofie, de snufjes en de noviteiten die dit schip zo bijzonder maken.

bron Binnenvaartkrant

onderstaande gegevens van Barkmeijer

Lengte over alles : 126,13m.
Lengte loodlijnen : 120,26m.
Breedte (volgens mal) : 15,20 m
Holte : 9,50 m.
Ontwerp diepgang : 6.50 m.
Diepgang : 6,99 m.
Draagvermogen : 8200 ton
Inhoud ruim : 345.000 cu.ft
Hoofdmotor : 2999 kW
Dienstsnelheid : 14 knopen
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Wagenborg Shipping

Bericht door Frans de Lijster »

Vanmiddag op de Waterweg:

Afbeelding
Hekla

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wagenborg Shipping

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jolly = [color=#BF0000][b]RTV NOORD[/b][/color] schreef:Het gevaarte heeft een speciale constructie, waarmee het, zonder de hulp van een ijsbreker, door ijsvlaktes kan varen.
Daar spreekt een deskundige! :lol: :lol:
Jolly Sailor

Re: Wagenborg Shipping

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding

Afbeelding
Eemshorn 1937

Gebouw door Pattje & Zoon Waterhuizen voor Gerrit de Boer, Farmsum
Loa 36,47 m, B 6,56 m, H 2,67 m. brt 199, dwt 265
3 cil. App. Brons 120 rpk

Tewaterlating 17-02-1937
Oplevering 09-04-1937


09-05-1941 naar Wagenborg met behoud naam en in dezelfde maand door de Duitsers in beslag genomen bij Scheepswerf Sanders.
12-08-1942 - HF 12 Transportflotte Speer, Kiel
juni 1945 terug in Delfzijl en bij eigenaar Wagenborg
1950 verkocht aan Roelof van Urk, Kampen met behoud van naam
05-01-1955 verkocht aan Filippus Bruins, Kampen en hernoemd in Farel.
30-05-1963 verkocht naar Zweden aan B.A.I .Karlsson Partrederi, Kalmar met behoud van de naam Farel.
04-04-1967 Na aanvaring met de Zweedse Frammas op het Mälarmeer bij Hjulstrabrun en gezonken (geen slachtoffers)

Afbeelding
Ze laadt hier lege eirentray,s in Leeuwarden voor Denemarken.

Afbeelding

Afbeelding
Wat meer details van het stuurgerei.
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wagenborg Shipping

Bericht door j.haver »

Lindeborg_a.JPG
Lindeborg_a.JPG (215.52 KiB) 6723 keer bekeken
Foto © J. Haver
Lindeborg_bJPG.JPG
Lindeborg_bJPG.JPG (216.58 KiB) 6723 keer bekeken
Foto © J. Haver


Plaats reactie