Wagenborg
Re: Wagenborg Shipping
Larixborg is de ex Carebeka V en van oorsprong is het de Anu later de Ameta sinds 1970 tot 1983 als Carebeka V,
waar ik zelf wel eens op afloste als een van de vetpriesters.gr.Herman
waar ik zelf wel eens op afloste als een van de vetpriesters.gr.Herman
Re: Wagenborg Shipping
is de ZEUS van waker uit delfzijl (sinds kort varende voor flinter) van hetzetfde type als de K-serie van wagenborg?
Re: Wagenborg Shipping
Vier keer Eemsborg in 55 jaar
foto Henk Zuur
Koninklijke Niestern Sander (KNS) in Delfzijl heeft bouwnummer 838 Eemsborg opgeleverd aan Koninklijke Wagenborg. De 28 maart van stapel gelopen Eemsborg is de eerste van een viertal ijsklasse 1A multipurpose containtercarriers die KNS voor Koninklijke Wagenborg in portefeuille heeft.
Deze vier zijn niet alleen de grootste schepen ooit die in Noord-Nederland dwarsscheeps te water zijn gelaten, het zijn ook de grootste schepen die door de zeesluizen te Farmsum worden geschut. De algemene gegevens van deze 11.300-tonners luiden: lengte over alles 137,90 meter, lengte tussen de loodlijnen 131,50 meter, breedte 15,87 meter, holte 11 meter, ruiminhoud 482.000 cbft, GT/NT 7196/3607, containercapaciteit 432 teu, waarvan 176 aan dek. De voortstuwing geschiedt door een Wärtsilä 9L32C van 4500 kW, goed voor een snelheid van 15 knopen.
Gladdekker
In exact 55 jaar gingen drie kustvaarders met de typische Wagenborgnaam Eemsborg haar voor. Ook het eerste schip was een Niestern-product. Op 14 september 1954 gleed ze van de helling.
De tweede Eemsborg (5030 dwt) werd onder bouwnummer 877 gebouwd bij A. Vuyk & Zonen's Scheepswerven BV in Capelle aan den IJssel en kwam 13 november 1976 in de vaart. Dit schip, toentertijd Nederland's grootste kustvaarder, was volledig gebouwd op efficiency en het maken van snelle rondreizen in de houtvaart vanuit de Oostzee. Het schip haalde met haar twee 1600 pk NOHAB diesels een snelheid van ruim elf mijl. Dankzij de ballastcapaciteit van 2260 ton kon het schip onder alle weersomstandigheden varen. Ook de nautische uitrusting was hierop afgestemd: Anschütz gyrokompas en automatische piloot, Decca navigator, twee Raytheon radarinstallaties.
In oktober 1984 werd de ‘supercoaster' verkocht en kwam als Eos onder de vlag van Linde Lloyd te Ursem, waarna het bij de Falkenberg Varv AB in het Zweedse Falkenberg werd verbouwd tot 6200 tons zelflossend vrachtschip voor bulkvervoer. Het schip is nog steeds in de vaart.
Minibulker
De derde, op 5 oktober 1990 opgeleverde Eemsborg was de tweede uit een serie van zeven zusterschepen van het type minibulker die Wagenborg bij Scheepswerf Ferus Smit in Westerbroek bestelde. het schip is 82 meter lang, 12,60 meter breed, heeft een holte van 6,60 meter en een draagvermogen van 3030 ton. De containercapaciteit bedraagt 128 teu. Deze minibulker vaart als Emsborg nog steeds bij Wagenborg.
De jongste Eemsborg (roepletters PBMD, IMO 9423748) is onder gezag van kapitein Leo de Jong kort na overdracht aan haar eerste reis begonnen. In Emden moesten windturbines worden geladen voor het Italiaanse Bari. (HZ)
bron Schuttevaer
foto Henk Zuur
Koninklijke Niestern Sander (KNS) in Delfzijl heeft bouwnummer 838 Eemsborg opgeleverd aan Koninklijke Wagenborg. De 28 maart van stapel gelopen Eemsborg is de eerste van een viertal ijsklasse 1A multipurpose containtercarriers die KNS voor Koninklijke Wagenborg in portefeuille heeft.
Deze vier zijn niet alleen de grootste schepen ooit die in Noord-Nederland dwarsscheeps te water zijn gelaten, het zijn ook de grootste schepen die door de zeesluizen te Farmsum worden geschut. De algemene gegevens van deze 11.300-tonners luiden: lengte over alles 137,90 meter, lengte tussen de loodlijnen 131,50 meter, breedte 15,87 meter, holte 11 meter, ruiminhoud 482.000 cbft, GT/NT 7196/3607, containercapaciteit 432 teu, waarvan 176 aan dek. De voortstuwing geschiedt door een Wärtsilä 9L32C van 4500 kW, goed voor een snelheid van 15 knopen.
Gladdekker
In exact 55 jaar gingen drie kustvaarders met de typische Wagenborgnaam Eemsborg haar voor. Ook het eerste schip was een Niestern-product. Op 14 september 1954 gleed ze van de helling.
De tweede Eemsborg (5030 dwt) werd onder bouwnummer 877 gebouwd bij A. Vuyk & Zonen's Scheepswerven BV in Capelle aan den IJssel en kwam 13 november 1976 in de vaart. Dit schip, toentertijd Nederland's grootste kustvaarder, was volledig gebouwd op efficiency en het maken van snelle rondreizen in de houtvaart vanuit de Oostzee. Het schip haalde met haar twee 1600 pk NOHAB diesels een snelheid van ruim elf mijl. Dankzij de ballastcapaciteit van 2260 ton kon het schip onder alle weersomstandigheden varen. Ook de nautische uitrusting was hierop afgestemd: Anschütz gyrokompas en automatische piloot, Decca navigator, twee Raytheon radarinstallaties.
In oktober 1984 werd de ‘supercoaster' verkocht en kwam als Eos onder de vlag van Linde Lloyd te Ursem, waarna het bij de Falkenberg Varv AB in het Zweedse Falkenberg werd verbouwd tot 6200 tons zelflossend vrachtschip voor bulkvervoer. Het schip is nog steeds in de vaart.
Minibulker
De derde, op 5 oktober 1990 opgeleverde Eemsborg was de tweede uit een serie van zeven zusterschepen van het type minibulker die Wagenborg bij Scheepswerf Ferus Smit in Westerbroek bestelde. het schip is 82 meter lang, 12,60 meter breed, heeft een holte van 6,60 meter en een draagvermogen van 3030 ton. De containercapaciteit bedraagt 128 teu. Deze minibulker vaart als Emsborg nog steeds bij Wagenborg.
De jongste Eemsborg (roepletters PBMD, IMO 9423748) is onder gezag van kapitein Leo de Jong kort na overdracht aan haar eerste reis begonnen. In Emden moesten windturbines worden geladen voor het Italiaanse Bari. (HZ)
bron Schuttevaer
Re: Wagenborg Shipping
hallo hans,hans_v_b schreef:is de ZEUS van waker uit delfzijl (sinds kort varende voor flinter) van hetzetfde type als de K-serie van wagenborg?
De Zeus is idd 1 van de K-serie.
De Zeus is na de kasteel,kroon,keizer,koningsborg als laatste van de serie gebouwd.
groeten daniel.
Re: Wagenborg Shipping
hier 2 foto's van de Asiaborg van Fabio Fontes
en deze opname vind ik echt mooi
en deze opname vind ik echt mooi
Re: Wagenborg Shipping
hier 2 foto's van de Prinsenborg in Kiel Canal.
From Houston/US-Gulf via Bremerhaven to Klaipeda
From Houston/US-Gulf via Bremerhaven to Klaipeda
-
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
- Locatie: 's-Gravenzande
Re: Wagenborg Shipping
Vanmiddag op de Waterweg:
Missouriborg
Frans
Missouriborg
Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
( Ik worstel en Groet u )
Re: Wagenborg Shipping
Op de Engelse TV wordt momenteel een documantaire serie uitgezonden over Dover Coast Guard. In een van de afleveringen varen ze mee met de Anglian Monarch die onderweg is om de Gaastborg op sleep te nemen nadat ze motor problemen kreeg in Dover Strait.
Ik heb het betreffende stukje eruit geknipt en op YouTube gezet;
http://www.youtube.com/watch?v=lcGlPJB-u54
Ik heb het betreffende stukje eruit geknipt en op YouTube gezet;
http://www.youtube.com/watch?v=lcGlPJB-u54
Re: Wagenborg Shipping
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Re: Wagenborg Shipping
Foto © J. Haver Foto © J. Haver Foto © J. Haver Foto © J. Haver Foto © J. Haver Foto © J. Haver