Holland Amerika Lijn
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: Holland Amerika Lijn
Er waren als ik mij goed herinner inderdaad maar vier andere ketels geplaatst, een van de oude Yarrows (BB achterste) is blijven staan als ballast en werd gebruikt als opslagplaats van ketel chemicalien. Helaas heb ook ik geen foto's van dit spul.
Groetjes, Jos2.
Groetjes, Jos2.
Re: Holland Amerika Lijn
Hoi Harry, ben ik even blij dat ik in je bal-boekje niet op nummer een sta maar Jos 2.....
Scheelt me een hoop werk als gepensioneerd zeevarende.
Wordt het niet eens tijd dat je zelf uploads gaat doen, zo'n vakman kan dat toch wel ( wil niet zeggen wil wel )
De zondag is een uitermate dag om daar eens flink mee te oefenen, van mij ( dus Elburg) mag dat rustig hoor....
Scheelt me een hoop werk als gepensioneerd zeevarende.
Wordt het niet eens tijd dat je zelf uploads gaat doen, zo'n vakman kan dat toch wel ( wil niet zeggen wil wel )
De zondag is een uitermate dag om daar eens flink mee te oefenen, van mij ( dus Elburg) mag dat rustig hoor....
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: Holland Amerika Lijn
Ik heb daar nog even over nagedacht, het moeten er toch vijf geweest zijn. Voor de oude Yarrow aan BB stonden twee ketels met het stookfront naar elkaar toe en aan SB stonden er drie, twee met stookfront naar elkaar toe en nog een er achter, volgens mij waren het Foster Wheeler. Tijdens manoeuvreren kwam er een extra derde stoker bij voor de achterste SB ketel.Er waren als ik mij goed herinner inderdaad maar vier andere ketels geplaatst
Groetjes, Jos2
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: Holland Amerika Lijn
Harry, mooi stukje huisvlijt uit oude tijden.Hoi Jos,
Op kombuispraat pagine HAL zijn we an de praat geraakt over ESD keteltjes, bijgesloten en nog wat volgend wat notities- niet geheel kompleet- uit mijn Ketel-klappertje " uut die tiet". Ik zit nou plotseling heel trots naar m'n ouwe tekeningetjes te kiek'n!!!
Misschien wil jij ze wel plaatsen.
ait vedan mvg HH
ik stuur er nog een paar achteran
Groetjes, Jos2.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14381
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Holland Amerika Lijn
Tja " als de ene quotatie aan wil halen" kan je de andere NIET vergeet'n natuurlijk, op het risico af " dat je met de neus op de feiten wordt gedrukt.Harry, mooi stukje huisvlijt uit oude tijden.
Jos2 bedankt voor je kollegiale hulp, DAT noem ik nou "teamwerk"
Iets meer begrip voor de " minder sterk ontwikkelde vaardigheden" van een oud kollega zou je ECHT sieren PekelWordt het niet eens tijd dat je zelf uploads gaat doen, zo'n vakman kan dat toch wel
Ik heb " sinds kort" opgegeven " om OVERAL goed in te zijn"
Terug komende op de "ietwat meer ego strelende opmerking van teammember Jos2" ik heb zelf OOK wat verbaasd door mijn oude notities gebladerd en dacht dat het misschien wel leuk was voor " kollega's uut die tiet" welke hun archieven NIET zo goed voor elkaar hebben om hier nogmaals van te genieten
Met toestemming van Jos2 zal ik nog eens een keertje kijken of er nog meer in staat over "zaken die we vroeger konden dromen"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Holland Amerika Lijn
Mij is ooit verteld dat de "Nieuw Amsterdam" in een eigen maatschappijtje zat. Trouwens niet ongebruikelijk om elk schip in een aparte N.V. te zetten. Het verhaal ging verder dat Wilhelmina er met veel geld in zat. Uiteraard runde de Holland Amerika Lijn het schip. In heel korte tijd had het schip een grote schuldenlast bij de NASM. Het faillisement werd aangevraagd en verleend. De NASM "kocht" het schip en Wilhelmina was haar geld kwijt. Het heeft een lange tijd geduurd voor dat NASM en het koninklijk huis weer op speaking terms waren.
Klopt dit?
mvg
Bob
Klopt dit?
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Holland Amerika Lijn
Dat zal best zo zijn. De Nieuw Amsterdam werd met steun van de regering Colijn gebouwd, voornamelijk om in die diepe crisis van de dertiger jaren voor werkgelegenheid in de regio Rotterdam te zorgen. De situatie van de HAL was in die tijd bepaald niet rooskleurig en zelf konden ze dat bij lange niet behappen. Het schip werd dus met geld van de overheid gebouwd door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij. Die deden dat voor 13,5 miljoen gulden, wat veel meer was dan Harland & Wolff had geoffreerd. Het schip werd dus voor een groot deel gebouwd met geld van de belastingbetaler.Bob schreef:Mij is ooit verteld dat de "Nieuw Amsterdam" in een eigen maatschappijtje zat.
Het is zeer wel mogelijk dat Wilhelmina - of in elk geval de Oranjes - er met geld inzaten. Die zaten - en zitten - immers overal in: Koninklijke Shell, het Waldorf Astoria Hotel en het Empire State Building in New York, om maar een paar ondernemingen te noemen.
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14
Re: Holland Amerika Lijn
Over de finaciering van de NIEUW AMSTERDAM staat het volgende in het boek van Chris Konings.
Gr. Arie.
Gr. Arie.
Re: Holland Amerika Lijn
Hier dan het artikel van Dhr.Schwab over de ESD III ketel. Ik heb er PDF-jes van gemaakt en om het geheel wat in bewang te houden 4 PDF files van ongeveer 1 MB met 3 bladzijden per stuk.
Hieronder de links:
http://home.hetnet.nl/~a1457/hal/ESD%20ketel%201.PDF
http://home.hetnet.nl/~a1457/hal/ESD%20ketel%202.PDF
http://home.hetnet.nl/~a1457/hal/ESD%20ketel%203.PDF
http://home.hetnet.nl/~a1457/hal/ESD%20ketel%204.PDF
Hieronder de links:
http://home.hetnet.nl/~a1457/hal/ESD%20ketel%201.PDF
http://home.hetnet.nl/~a1457/hal/ESD%20ketel%202.PDF
http://home.hetnet.nl/~a1457/hal/ESD%20ketel%203.PDF
http://home.hetnet.nl/~a1457/hal/ESD%20ketel%204.PDF
- Bijlagen
-
- Keteldoorsnede (Medium).JPG (162.39 KiB) 2802 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: Holland Amerika Lijn
Voor de volledigheid dan ook maar een plaatje van de Yarrow ketel, alle vetputters van voor 1967 moesten hem kennen, daarna verdween hij uit de boeken. Vond hem in het ketelboek van J. Donselaar en J. La Heu vierde druk 1954.
Groetjes, Jos2.
Groetjes, Jos2.