Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Ton Pekel »

Doos dia's van oud collega(WTK) Nijntjes gekregen om in te scannen, HAL items.
2 beeldjes van het schoorstenenwerk van de oude Nieuw Amsterdam. Had die grote scheepshoorn geen draagwijdte van zeker 30 km/mijl?
Zal wat ander dia's HAL die in het doosje zaten hier ook plaatsen in de nabije toekomst.
Bijlagen
Schoorsteen Nw Adam
Schoorsteen Nw Adam
Dia-66A.jpg (72.28 KiB) 2132 keer bekeken
Schoorstenen Nw A'dam
Schoorstenen Nw A'dam
Dia-67A.jpg (62.35 KiB) 2132 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Roy »

Die gescande dia's van de "Nieuw Amsterdam", zijn die misschien in Nassau op de Bahama's geschoten Ton ?.
In 1971 / 1972 kwam ik n.l. regelmatig in Nassau toen ik bij Vinke voer.
Daar lag een aanzienlijke tijd een aluminium boorschip, t.w. de "Alcoa Seaprope". Ik denk dat de naam al genoeg zegt................ Op deze dia zie ik dat schip ook liggen, vandaar mijn vraag of deze in Nassau geschoten zijn.

m.v.g. Roy

IK HEB HET NAGEVRAAGD ROY EN JE SUGGESTIE IS CORRECT GRT TON
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Ton Pekel »

Nog twee dia's uit het archief doosje van mijn collega Nijntjes
Bij het 100 jarig bestaan van de HAL mochten personeel (als deze op zee zaten de ouders) een kort reisje doen op de Veendam.
Was dat in 1972/73 ben het even kwijt.
Hier de brug van de Veendam toen met een passagiere die belangstelling heeft voor het nautische deel.
Echt de HAL.... barst van het "goud" op de brug en aan het roer. Toch wel unieke beelden, komt nooit meer terug, de Veendam is al lang in stukjes gesneden en misschien wel verwerkt in het staal van het chassis van je nieuwe DVD recorder waar je nu zo trots op bent......... :mrgreen:
Bijlagen
Veendam
Veendam
Dia-30.jpg (73 KiB) 2027 keer bekeken
Veendam(2)
Veendam(2)
Dia-31.jpg (64.29 KiB) 2027 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

Hallo Ton,

zou ook maar zo de vrouw van de ouwe kunnen die de koers komt uitzetten. :-D

Groetjes, Jos2.
JOS (2) ZIE BERICHTJE IN JE MAILBOX OMTRENT DE DAME OP BRUG.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Ton Pekel »

OoK uit dezelfde dia serie de hut van (een van velen...!) 4e WTK op de Nieuw Amsterdam.
Volgens de gegevens was dit hutje achter de schoorsteen, waarschijnlijk de achterste.
Misschien een bekend plekje Jos (2).......of mocht jij luxer wonen daar in jouw tijd.
Bijlagen
hut 4e wtk Nieuw Amsterdam
hut 4e wtk Nieuw Amsterdam
Dia-64 hut 4e NA.jpg (38.29 KiB) 2121 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

Misschien een bekend plekje Jos (2).......of mocht jij luxer wonen daar in jouw tijd.
Ton de foto is een beetje donker, maar ik zie poorten aan twee zijden dus denk ik dat dit de achterste bakboord hut is.
Mij hut was wat verder naar voren dichter bij de bar :-D in mijn herinnering een, één persoonshut, helaas heb ik er geen foto van.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

Weer eens in mijn geheugen zitten graven van hoe het allemaal begon op de Korendijk.
Eerst een kleine foto dan weten we waar we het over hebben.

Korendijk (Medium) (600 x 340).jpg
Korendijk (Medium) (600 x 340).jpg (26.36 KiB) 1931 keer bekeken
Mijn eerste bootje bij de HAL was de Korendijk een K-bootje uit een serie van 6 een scheepje van iets meer als 5000 ton. gebouwd in 1959. in Duitsland bij Lübecker Flenderwerke. Door mijn ouders naar Rotterdam gebracht stapte ik 9 sept 1966 voor het eerst aan boord, fris van de machinistenschool in Nijmegen met een diploma waarvan de inkt nog nat was. Er waren zes assistent WTK’s aan boord, drie in de wacht en drie in de dagdienst. Verder waren er nog twee vierdes in de dag, twee derdes in de wacht en de tweede in de wacht de HWTK zat in het pluche en had het veel te druk met andere dingen dus kwam nooit beneden. Ik werd gelijk ingedeeld in de hondewacht de eerste week liep een oudere assistent mee daarna mocht ik het alleen uitzoeken. Ik moest mijn weg zien te vinden tussen al die afsluiters, schakelaars, drukknoppen, pompen en overige werktuigen. Als hoofdmotor stond hier de al vaker bespoken Werkspoor Lugt. in, een mooi stukje techniek waar toch wel het een en ander zichtbaar aan bewoog. Zoals al eerder gezegd liep ik de hondewacht bij de oudste derde de Hr Luteijn die netjes met U en meneer aangesproken moest worden. Verder liep er toen op iedere wacht nog een olieman zijn taak was het smeren van de kleppen van hulp en hoofdmotor, het stoken van het keteltje en het schoonhouden van de machinekamer. De Korendijk voer op een lijndienst op de Oostkust van Amerika, zo ging mijn eerste reis naar New York, Philadelphia, Norfolk en Baltimore, zes weken uit en thuis.
Na die eerste reis veranderde het vaarschema en gingen we naar de Golf van Mexico, na de oversteek gingen we als eerste naar Miami, dan de Golf in naar New Orleans, Galverston, Houston, Corpus Christi bij de grens van Mexico en nog wat kleine haventjes zoals Tampa en Mobile. Vooral New Orleans was een prima staphaven met name natuurlijk de wereld beroemde Bourbon street de bakermat van de bluesmuziek met vele tientallen gezellige kroegjes. De sfeer aan boord was wel gezellig, dat kon ook bijna niet anders met zoveel mensen in de dagdienst want buiten de drie eerder genoemde assistenten en de twee vierdes zat er ook nog een elektricien in de dagdienst.

Jong en onbedorven. :-D
korendijk2.jpg
korendijk2.jpg (168.19 KiB) 1847 keer bekeken
Wordt vervolgd.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Ton Pekel »

Hoi Jos(2), is die foto wel van de Korendyk? ik kan mij de achtergrond met een soort kraantje niet herinneren dat die daar was hoewel ik daar toch lang op gevaren heb ( Volta Wisdom )
Is die foto niet van de Poeldyk?? Is maar een detail en doet aan je verhaal niks af verder.

NASCHRIFT: Jos(2) heeft de betreffende foto vervangen door nw exemplaar ( 09-09-2009 16:00 uur )
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door BU-6 »

Jos Linders schreef:Weer eens in mijn geheugen zitten graven van hoe het allemaal begon op de Korendijk.
.... Als hoofdmotor stond hier de al vaker bespoken Werkspoor Lugt. in, een mooi stukje techniek waar toch wel het een en ander zichtbaar aan bewoog.
Groetjes, Jos2.
Hallo Jos2. Heb je toevallig nog foto's van die Werkspoor-Lugt? Je kan niet weten. De motor is veel besproken, maar er zijn "vroeger" weinig foto's gemaaakt van zoiets unieks als de Werkspoor-Lugt. Een paar schepen van de HAL en de KJCPL hadden deze motor als voorstuwing.
Gr.Harry.
Varen is hunkeren naar land.
Douwe J.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Douwe J. »

Machinekamer Katsedijk 1961
Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.


Plaats reactie