Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

De Nieuw Amsterdam.

Mei 1972 kwam ik als 3de WTK van de Moerdijk af, de bedoeling was dat ik een maand of twee, drie Bemmel onveilig zou gaan maken. Onder de groene torentjes in Rotterdam dachten ze daar anders over. Na een paar weken kreeg ik een telegram of ik per direct naar New York wilde vliegen om daar een passagiersschip (Argentina) op te halen om naar Duitsland te brengen voor ombouw tot Veendam. Dat paste niet in mijn plannen en heb dus voor de eer bedankt. Een paar weken later weer de postbode aan de deur met een telegram met een zeer dringen verzoek om naar Lissabon te vliegen alwaar de Nieuw Amsterdam in dok lag. Na zes jaar met plezier op de vrachtvloot gevaren te hebben nu naar zo’n bontjassenboot, ik ging met frisse tegenzin. Was ik gewend samen met een assistent wacht te lopen, op de N.A. was dat wel anders. Elke wacht een 2de WTK als C v/d W verder twee 3de, waarvan een in de MK en een in het ketelruim., twee 4de en twee assistenten in de MK. Twee stokers bij de 3de in het ketelruim en nog twee olielieden/poetsers in de MK en niet te vergeten een 2de elec. Dit allemaal voor een gewone wacht, als er gemanoeuvreerd moest worden dan kwam daar nog bij de 2de AD in de MK een extra 3de stand by in het ketelruim en nog een 4de in de MK en de 1ste elec bij het hoofdschakelbord in de hulpmachinekamer. Bij de ketels kwam er een derde stoker bij. Helaas heb ik van dit gebeuren geen foto’s.

Wel een mooie luchtopname van de NA.
nieuwamsterdam9yz.jpg
nieuwamsterdam9yz.jpg (125.7 KiB) 2012 keer bekeken
Wordt vervolgd.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/

BartR
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 jun 2008 06:01
Locatie: Costa Mesa (California)

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door BartR »

Hallo Jos

Op de volgende Nieuw Amsterdam (die in 1983 in de vaart kwam) was het al een stuk minder. We liepen daar wacht met een 2e, een 3e en een assistent. Tijdens manoeuvreren kwam de hwtk en een elec ook even langs.

Ik vraag me trouwens af wat tegenwoordig de bezetting in MK is, op de nieuwe cruise schepen ??
Teamspirit

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Teamspirit »

Wat ik weet van de verhalen van een vriend die er stage heeft gelopen, herinner ik mij het volgende:
1 OOW(rang meen 2de)
1 derde machinist
1 of 2 vierde machinisten
1 elec
1 wiper oiler fitter.(kan nooit 1 persoon zijn natuurlijk, maar 1 of 2 van de 3 was het volgens mij)
en natuurlijk een leerbeest als die aan boord is.


Volgens mij was het zo, maar correct me if I'm wrong.
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

Hallo Bart en Teamspirit,

ik neem aan dat de latere passagiersschepen (motorschepen ?) verdergaand geautomatiseerd waren, wat ik van oud collega's begrepen heb werd er in 1970 bijvoorbeeld op de oude "Rotterdam" maar door drie WTK's wachtgelopen.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

Vervolg Nieuw Amsterdam.

Tijdens het manoeuvreren in het ketelruim voelde ik me net een verkeersagent op een druk kruispunt,. Wijzend naar de stokers met een vinger omhoog (nee niet de middelvinger) voor een brander erbij of naar beneden voor een brander eraf. Ondertussen kijken naar de rookgas spiegeltjes en schroeven aan de snelheidsregelaars van de ketelfans om de boel zo rookvrij mogelijk te houden en af en toe nog op een peilglas kijken of er nog water in de ketel zat. De ketelwater voedingpompen stonden in de machinekamer, tijdens manoeuvreren regelde de 3de in de MK via een afstandspeilglas het ketelwaterpeil. Bij klaar met machines ging het extra personeel naar boven en bleef verder de voltallige wacht beneden. Als je wacht erop zat dan had je als je op de rede lag tot twee uur na je wacht “tenderwacht”. Dat hield in dat je moest controleren of de tenders motorisch in orde waren. Concreet betekende dat, het carter oliepeil controleren en zorgen voor voldoende brandstof. Je trok je witste ketelpak aan en ging met een tender meevaren naar de wal. Daar lekker in het zonnetje zitten of over de pier wandelen en na een tijdje met een andere tender weer terug naar het schip, dus zwaar verdiend overwerk.

Op de foto komt een tender terug van de wal, ik denk St. Thomas.
Nieuw Amsterdam1 (Medium)_edited (800 x 775).jpg
Nieuw Amsterdam1 (Medium)_edited (800 x 775).jpg (129.35 KiB) 1908 keer bekeken
Er moest ook wel eens proef gevaren worden met een tender, hier in de haven van La Guaira
Nieuw Amsterdam Jos2 (Medium).JPG
Nieuw Amsterdam Jos2 (Medium).JPG (79.87 KiB) 1908 keer bekeken
Wordt vervolgd.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Teamspirit

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Teamspirit »

Jos Linders schreef:ik neem aan dat de latere passagiersschepen (motorschepen ?) verdergaand geautomatiseerd waren, wat ik van oud collega's begrepen heb werd er in 1970 bijvoorbeeld op de oude "Rotterdam" maar door drie WTK's wachtgelopen.
Ik heb gisteren even navraag gedaan. De wacht wordt gelopen door 2 machinisten en een 1 greaser/fireman. Overdag komt daar nog een bult machinisten en wipers, oilers en fitters bovenop om het onderhoudswerk te doen.
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

Vervolg Nieuw Amsterdam.

Ik voelde mij in het begin als een kat in een vreemd pakhuis in het ketelruim, er draaide niks er bonkte niks alleen gezoem en gesis. Voor het ketelruim zat de stabiliserruimte die er voor moesten zorgen dat het schip niet al te veel slingerde en aan de achterkant de hulpmachinekamer, voor de afwisseling ging ik daar af en toe maar eens kijken. Op een van de eerste dagen werd ik afgelost door een collega en die zegt meteen, je hebt een lekke ketelpijp, ik zeg hoe weet jij dat nou? Ik hoor hem zingen zegt hij en ja hoor als ik goed luisterde hoorde ik het ook maar bracht het niet in verband met een lekke pijp. MK gewaarschuwd en de ketel van het net genomen en verder op drie ketels. De stokers waren zoals bijna alle bemanningsleden Indonesische jongens klein van stuk, konden niet bij de bunkerafsluiters die tegen het onderdeks zaten. Communicatie was moeilijk ze spraken nauwelijks Engels of Nederlands en het verschil tussen een steward, olieman of stoker was maar klein en kon per reis nog wel eens wisselen. Kreeg een keer een stoker die de reis er voor als wasbaas had dienst gedaan, dat heeft maar een paar dagen geduurd, toen die een keer een brander trok zonder de afsluiter dicht te zetten was het afgelopen. Ik had het idee dat er een bepaalde hiërarchie
bestond onder die jongens die bepaalde wat voor soort werk ze mochten doen en dus wat de gage was. Bij mijn weten lag dat toen tussen de 65 en 85 dollar per maand. ( dollars van fl. 3,50 )

Hier mijn collega Geert met op de achtergrond de NA met een wit pluimpje op de schoorsteen in de haven van La Guaira.
Nieuw Amsterdam geert3 (Medium)_edited (800 x 762).jpg
Nieuw Amsterdam geert3 (Medium)_edited (800 x 762).jpg (101.08 KiB) 1825 keer bekeken
Wordt vervolgd.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
BartR
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 jun 2008 06:01
Locatie: Costa Mesa (California)

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door BartR »

Jos Linders schreef:Hallo Bart en Teamspirit,

ik neem aan dat de latere passagiersschepen (motorschepen ?) verdergaand geautomatiseerd waren, wat ik van oud collega's begrepen heb werd er in 1970 bijvoorbeeld op de oude "Rotterdam" maar door drie WTK's wachtgelopen.

Groetjes, Jos2.
Hallo Jos

Op de Rotterdam hadden we meer mensen op wacht. Een 2e, twee 3e wtk's, een 4e wtk , 2 assistenten, olieman en stoker. Wat dat betreft was het bijna net zo druk op de wacht als de Nieuw Amsterdam.
Ik heb helaas nooit op de oude Nieuw Amsterdam gevaren..... Ik kijk uit naar het vervolg van je relaas

Bart
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Roy »

De m.k. bezetting op de "Maasdam" in 1967.
H.W.T.K., 2 x 2e WTK, 2 x 3e WTK, 4 x 4e WTK, 3 ass.WTK's, 2 of 3 x Elek.
Voorman, magazijnmeester, 2 x koperslager, 1 x olieman voor de A.C., 1 x olieman als lampenist, 3 olielui in de wacht, 3 x stoker in de wacht, 3 x handlanger.
wachtindeling:
2e WTK als chef van wacht 04.00-08.00, 4e WTK, ass.WTK, olieman & stoker.
3e WTK als chef van wacht in 08.00-12.00 & 12.00-16.00 uur.
Tijdens manouvreren kwam de oudste 2e WTK d'r altijd bij en stond de 4e WTK als dirigent tussen de 2 stokers in. Er werd n.l. een extra stoker ingeschoren, die liepen dan degewenst 2 uur torn toe, of 2 uur voor aanvang wacht al opkomen.
Komen we op 2 x 15 personen uit = 30 man.
't Is wel weer een pikheetje geleden, maar ik denk dat ik hier aardig goed mee zit.
O ja, dat waren allemaal Jan Kazen. Kom d'r nog maar eens om..................

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Holland Amerika Lijn

Bericht door Jos Linders »

Vervolg Nieuw Amsterdam.

Omdat ik van de motorschepen kwam, werd mij een grote kennis toegedicht van tendermotoren en mocht ik dus liggend en op de kop hangend het onderhoud aan de motoren doen. Er was een reserve tendermotor aan boord, maar daar was door voorgangers al het nodige van afgestript, dus eerst de 2de AD verblijd met een bestellijstje. Een van de tendermotoren had het probleem dat na een tijdje draaien de smeeroliedruk langzaam wegzakte. Hier heb ik heel wat uren aan besteed o.a. de sm.o.pomp vervangen en alle krukaslagers vervangen, het verbeterde wel iets en er was wel mee te varen maar helemaal jofel was het nog niet. Maar na twee maanden was het voor mij over. :-D
tendermotor_edited (800 x 862).jpg
tendermotor_edited (800 x 862).jpg (158.86 KiB) 1705 keer bekeken
Wordt vervolgd.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/


Plaats reactie