VNS
Re: VNS
Wanneer heeft mevrouw op de Waterman gevaren en heeft zij toevallig ook een naam?jacko schreef: De mevrouw waar ik de oproep voor doe heeft zowel op de Randfontein, Waterman en Sibajak als verpleegster gevaren.
Graag wil ze indien er er nog oud collega's zijn, in contact komen met hen.
Hans ( Jacko )
Anne
Re: VNS
Die mvrouw heeft 1957/58 op de Waterman en Sibajak gevaren, zij zou het monsterboekje opzoeken.
Maatschappij was Rotterdamsche Lloyd in opdracht van het ministerie van ??
Mevrouw is nu 80 jaar en heet van haaar meisjesnaam Coos Schaap.
groeten
Hans
Maatschappij was Rotterdamsche Lloyd in opdracht van het ministerie van ??
Mevrouw is nu 80 jaar en heet van haaar meisjesnaam Coos Schaap.
groeten
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
- P.J.Schellingerhout
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09
Re: VNS
. Waterman . Maatschappij was Rotterdamsche Lloyd in opdracht van het ministerie van ??
.
.Hallo Hans.
De Waterman Grote Beer en de Zuiderkruis,
waren in die tijd regerings schepen en die voeren onder de mij. Trans Ocean.
De schepen zelf waren ondergebracht bij SMN RL En als ik het goed heb de HAL.
Ik heb zelf op de Zuiderkruis gevaren en daar was alles met de emblemen van de Trans Ocean gemerkt.
Groeten Co
.
.Hallo Hans.
De Waterman Grote Beer en de Zuiderkruis,
waren in die tijd regerings schepen en die voeren onder de mij. Trans Ocean.
De schepen zelf waren ondergebracht bij SMN RL En als ik het goed heb de HAL.
Ik heb zelf op de Zuiderkruis gevaren en daar was alles met de emblemen van de Trans Ocean gemerkt.
Groeten Co
Re: VNS
Hoi VNS-ers en gasten.
Hier een paar plaatjes van de "Jagersfontein"- uit 1950: Boven en onder: in de baai bij Kaapstad. Onder: Op het Noordzeekanaal. Gegevens:
Naam: Jagersfontein
Imo: 5516779
Roep Sein: PEYW
Eigenaar: NV Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij (VNS) - 's-Gravenhage/NLD
Tonnage: 10574 GT
Lengte: 159,35 m - Breedte: 19,15 m - Diepte 9,21 m
Thuishaven: 's-Gravenhage
Vlag: Nederland
Gebouwd: in 1940 opstapel gezet als Rietfontein - als Elandsfontein in 1940 te water gelaten, door Duitsland het casco in beslag genomen en onder beheer gesteld van de Deutsche Afrika Linie - 1945 door kanonvuur tot zinken gebracht - 1947 gelicht door Polen en USSR en vrij gegeven en naar Vlissingen gebracht, daar afgebouwd bij de werf: NV Koninklijke Maatschappij "De Schelde".
1948 tijdens de afbouw herdoopt in Jagersfontein - 1950 Jagersfontein (VNS) - 1967 Devon.
Werf: F. Schichau GmbH - Elbing/Duitsland - Werf nr: 1441 (Casco gebouwd)
Motor: 2 Sulzer diesels, 2x 9 cil, 2 tew, 2 schroeven / Vermogen: 12000 rpk / Snelheid: 17,5 kn
Type: Vracht/passagiersschip - accommodatie voor 140 eerste klasse en 60 toeristen klasse passagiers - 117 bemanningsleden.
Gesloopt: te Kaohsiung/Taiwan rond 1967/1968. Boven: als Devon - Embajada Compania Naviera SA - Piraeus/Griekenland.
Hieronder nog wat ingescande plaatjes uit een brochure van de "Jagerfontein" die ik in me jeugd opgestuurd kreeg van de rederij. Boven: kaft van de brochure. Boven en onder: wat plaatjes van de accommodatie. Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de "Jagersfontein"- uit 1950: Boven en onder: in de baai bij Kaapstad. Onder: Op het Noordzeekanaal. Gegevens:
Naam: Jagersfontein
Imo: 5516779
Roep Sein: PEYW
Eigenaar: NV Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij (VNS) - 's-Gravenhage/NLD
Tonnage: 10574 GT
Lengte: 159,35 m - Breedte: 19,15 m - Diepte 9,21 m
Thuishaven: 's-Gravenhage
Vlag: Nederland
Gebouwd: in 1940 opstapel gezet als Rietfontein - als Elandsfontein in 1940 te water gelaten, door Duitsland het casco in beslag genomen en onder beheer gesteld van de Deutsche Afrika Linie - 1945 door kanonvuur tot zinken gebracht - 1947 gelicht door Polen en USSR en vrij gegeven en naar Vlissingen gebracht, daar afgebouwd bij de werf: NV Koninklijke Maatschappij "De Schelde".
1948 tijdens de afbouw herdoopt in Jagersfontein - 1950 Jagersfontein (VNS) - 1967 Devon.
Werf: F. Schichau GmbH - Elbing/Duitsland - Werf nr: 1441 (Casco gebouwd)
Motor: 2 Sulzer diesels, 2x 9 cil, 2 tew, 2 schroeven / Vermogen: 12000 rpk / Snelheid: 17,5 kn
Type: Vracht/passagiersschip - accommodatie voor 140 eerste klasse en 60 toeristen klasse passagiers - 117 bemanningsleden.
Gesloopt: te Kaohsiung/Taiwan rond 1967/1968. Boven: als Devon - Embajada Compania Naviera SA - Piraeus/Griekenland.
Hieronder nog wat ingescande plaatjes uit een brochure van de "Jagerfontein" die ik in me jeugd opgestuurd kreeg van de rederij. Boven: kaft van de brochure. Boven en onder: wat plaatjes van de accommodatie. Groetjes Willem
Re: VNS
Grappig om het interieur weer eens te zien. Toen ik op het CD-schooltje zat in Amsterdam, moesten we praktijk lopen aan boord van de Jagersfontijn. We kregen eerst een rondleiding door het schip. Daarna moesten we hutten schoonmaken, linnengoed verwisselen en kooien opmaken. Dat duurde een paar dagen, daarna moesten we meelopen in de eetsalon tijdens de vaart van Amsterdam naar IJmuiden. Het was mijn eerste ervaring aan boord van een zeeschip.
quo vadis
Re: VNS
Kreeg via mijn site http://www.hollandbulktransport.nl de volgende vraag binnen. Misschien weet iemand hier een antwoord op?
Goedemorgen!
ik ben op zoek naar informatie over de ladingen van SS Aagtekerk (ID 5145300) en SS Zonnekerk (5399169). Beide van (toen) nv vereenigde nederlandsche scheepvaart mij. Het gaat om de vervoerde ladingen in de periode 1963-1970.
Wellicht kunt u mij verder helpen.
Alvast hartelijk dank!
Groet, Gert-jan.
Goedemorgen!
ik ben op zoek naar informatie over de ladingen van SS Aagtekerk (ID 5145300) en SS Zonnekerk (5399169). Beide van (toen) nv vereenigde nederlandsche scheepvaart mij. Het gaat om de vervoerde ladingen in de periode 1963-1970.
Wellicht kunt u mij verder helpen.
Alvast hartelijk dank!
Groet, Gert-jan.
Re: VNS
Hoi VNS-ers en gasten.
Hier een paar plaatjes van de Almkerk: Boven en onder de "Almkerk" op het Noordzeekanaal. Gegevens:
Naam: Almkerk
Imo/ID: 5608120
Roep Sein: PCMZ
Eigenaar: NV Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij - 's-Gravenhage/NLD
Tonnage: 6810 GT
Lengte: 140,23 m - Breedte: 18,35 m
Thuishaven: 's-Gravenhage
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1934 als Almkerk (VNS)
Werf: NV Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij - Amsterdam/NLD - Werf nr: 227
Motor: 2 AEG-Hesselman diesels, 2x 6 cil, 2 tew, 2 schroeven / Vermogen: 8300 rpk / Snelheid: 17 kn
Type: vrachtschip met accommodatie voor 10 passagiers. Op 16 mrt 1941 was de Almkerk onderweg van Fremantle (Australia) via Kaapstad naar Avonmouth (Engeland). Ze had een lading tarwe van 7087 ton aanboord, ze voer onderleiding van kapitein A. Romijn.
De Duitse onderzeeboot "U-106" met commandant Kptlt: Jürgen Oesten, was aan het jagen op konvooi SL-68, toen de niet geëscorteerde "Almkerk" haar pad kruiste.
Ze vuurde 2 torpedo's af en die raakte de "Almkerk om 16.36 en 16.37 uur, onder de brug. Het schip zonk binnen 15 min. er waren geen slachtoffers.
Alle 66 bemanningsleden kwamen weg in twee reddingsboten. Één werd op 18 mrt 1941 opgepikt door het koopvaardijschip "Martand" en de tweede landde in Vichy-French Guinea. Boven en onder: Kptlt: Jürgen Oesten. Hij overleefde de oorlog en overleed in 2010 op de leeftijd van 96 jaar. De U-106 onder commando van Kptlt: Jürgen Oesten bracht 10 schepen tot zinken en beschadigde er twee. Tijdens haar jacht op konvooi SL-68 werden er nog twee Nederlandse schepen getorpedeerd door de U-106 en wel de "Tapanoeli" (RLL) en de "Meerkerk" (VNS).
De "Tapanoeli" (RLL) werd op 17 mrt 1941 om 21.07 uur tot zinken gebracht, ze voer onder leiding van kapitein: N. Baggus in konvooi SL-68 ten noorden van de Cape Verde eilanden, toen ze werd getroffen door een torpedo afgevuurd door de U-106. Ze zonk kort na de torpedering, er waren 75 mensen aanboord, ze overleefden de torpedering.
De "Meerkerk" (VNS) werd op 20 mrt 1941 om 23.23 uur geraakt door een torpedo, afgevuurd door de U-106. Ze werd licht beschadigd, ook zij voer in konvooi SL-68 en op het moment van de torpedering 250 mijl West-noordwest van de Kaap Verdische eilanden.
De "Meerkerk" voer op eigen kracht naar Freetown, nadat ze was geraakt. Ze verliet Freetown laat in April 1941 met de overlevende van de "Almkerk". Ze kwam veilig op 3 mei 1941 aan te Oban.
Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de Almkerk: Boven en onder de "Almkerk" op het Noordzeekanaal. Gegevens:
Naam: Almkerk
Imo/ID: 5608120
Roep Sein: PCMZ
Eigenaar: NV Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij - 's-Gravenhage/NLD
Tonnage: 6810 GT
Lengte: 140,23 m - Breedte: 18,35 m
Thuishaven: 's-Gravenhage
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1934 als Almkerk (VNS)
Werf: NV Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij - Amsterdam/NLD - Werf nr: 227
Motor: 2 AEG-Hesselman diesels, 2x 6 cil, 2 tew, 2 schroeven / Vermogen: 8300 rpk / Snelheid: 17 kn
Type: vrachtschip met accommodatie voor 10 passagiers. Op 16 mrt 1941 was de Almkerk onderweg van Fremantle (Australia) via Kaapstad naar Avonmouth (Engeland). Ze had een lading tarwe van 7087 ton aanboord, ze voer onderleiding van kapitein A. Romijn.
De Duitse onderzeeboot "U-106" met commandant Kptlt: Jürgen Oesten, was aan het jagen op konvooi SL-68, toen de niet geëscorteerde "Almkerk" haar pad kruiste.
Ze vuurde 2 torpedo's af en die raakte de "Almkerk om 16.36 en 16.37 uur, onder de brug. Het schip zonk binnen 15 min. er waren geen slachtoffers.
Alle 66 bemanningsleden kwamen weg in twee reddingsboten. Één werd op 18 mrt 1941 opgepikt door het koopvaardijschip "Martand" en de tweede landde in Vichy-French Guinea. Boven en onder: Kptlt: Jürgen Oesten. Hij overleefde de oorlog en overleed in 2010 op de leeftijd van 96 jaar. De U-106 onder commando van Kptlt: Jürgen Oesten bracht 10 schepen tot zinken en beschadigde er twee. Tijdens haar jacht op konvooi SL-68 werden er nog twee Nederlandse schepen getorpedeerd door de U-106 en wel de "Tapanoeli" (RLL) en de "Meerkerk" (VNS).
De "Tapanoeli" (RLL) werd op 17 mrt 1941 om 21.07 uur tot zinken gebracht, ze voer onder leiding van kapitein: N. Baggus in konvooi SL-68 ten noorden van de Cape Verde eilanden, toen ze werd getroffen door een torpedo afgevuurd door de U-106. Ze zonk kort na de torpedering, er waren 75 mensen aanboord, ze overleefden de torpedering.
De "Meerkerk" (VNS) werd op 20 mrt 1941 om 23.23 uur geraakt door een torpedo, afgevuurd door de U-106. Ze werd licht beschadigd, ook zij voer in konvooi SL-68 en op het moment van de torpedering 250 mijl West-noordwest van de Kaap Verdische eilanden.
De "Meerkerk" voer op eigen kracht naar Freetown, nadat ze was geraakt. Ze verliet Freetown laat in April 1941 met de overlevende van de "Almkerk". Ze kwam veilig op 3 mei 1941 aan te Oban.
Groetjes Willem
Re: VNS
Dat waren de L-boten...als je wat uitgevreten had kreeg je een L-boot toegewezen en een enkele reis PG...de volgende keer keek je dus wel uit...Wij noemde ze strafboten en dus niet voor niks..Jos Komen schreef:Ik ben het helemaal met voorgaande sprekers eens hoor.
Tankers waren destijds crudebakken.
Ik herinner me een tweede stuurman op de Caltex Rotterdam, die had als kapitein op kalibootjes gevaren en vond de Caltex Rotterdam maar een "Grafjammer", een door een schroef aangedreven oliebak.
Er deugde echt helemaal niets op dit schip, in de PG was het veel te warm en ten noorden van Port said was het veel te koud.
Het eten deugde helemaal niet, maar gelukkig had hij zijn eigen voorraad sambal mee aan boord genomen zodat het toch nog een beetje te pruimen was.
Ik heb als leerling 6 weken wacht met hem gelopen en toch nog veel van hem geleerd, want hij verdomde het om het Thomson peiltoestel te gebruiken en peilde altijd "over het handje".
Zijn collega kapiteins van de kalibootjes werden kapitein of eerste stuurman op de supertankers dus als tweede stuurman had hij het niet echt naar zijn zin.
Aan tafel stoof hij regelmatig zoewaarrr beledigd van tafel en na de reis heeft hij de zak genomen.
Ik dwaal wel erg af van de mooie vrachtschepen van de VNS....
Op die tankers zagen we VNS-schepen zonder airco ergens in een PG haven liggen stinken en zes weken later lagen ze daar soms nog steeds.
Mijn eerste reizen deed ik onder kapitein Duijnker...op de Koudekerk en de reis daarna (zelfde Ouwe) op de Kloosterkerk...2 prachtige Japan reizen...en een kustreisje tussendoor...
Ik begon zelf als dekjongen in 68 en werd onder Duijnker aan het einde van de reis met de kloosterkerk Matroos o/g...Kon goed met die ouwe opschieten en als broekkie van 14 en 15 was het mijn zee-vader..
Ik ben een aantal jaren later bij de Shell begonnen en had daar als matroos mijn eerste boot de Diloma en als 2e de Capiluna...
Re: VNS
mijn vraag is , de leeftijd van verschillende mensen die naar zee gingen [grtote vaart]lees ik een leeftijd van 14 / 15 jaar , ik zelf kreeg mijn monsterboekje niet eerder dan , dat ik de leeftijd had van 16 jaar, met zelfs nog een machteging er bij van de ouders , dat was bij de S.M.N. heb eerst nog op de sleep / personeel vervoer bootjes , gevaren van mijn 14 jaar tot mijn 16 jaar ,dat was in de jaren 57/58, voor ik naar zee mocht
grtn Chr.Vr
grtn Chr.Vr