VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: VNS

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ook zijn knopen bekend van HETTINGA DEVENTER,
Het was toendertijd een hele gebeurtenis voor een aankomend massinissie "uut Olst" om bij Hettinga in Deventer ( ik meen aan de Lange Bisschopstraat?) een uniform en uitrusting te gaan kopen :lol: Dat was nog in de tijd dat je daar kontant voor betaalde en niks geen geneuzel van " op afbetaling" het begrip crediet kaart had absoluut nog geen intrede gedaan bij ons in Olst( en ook NOOIT deed later in het economische beleid van mijn moeder zaliger! als je iets niet betalen kon, dan kocht je het niet)

Maar ik raak aan het zig zaggen.........ik zie niks geen " Hettinga" op de achterkant van mijn overblijvende Muller & Co knopen, die toch echt in de zomer van 1964 bij Hettinga aan mijn pakkie waren genaaid. :roll: Ik denk zomaar dat dit binnen een week gebeurd was nadat Meneer Poot ( R.I.P.) mij had aangenomen als "ass.massinist" voor de Reuzen van Heusden :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door Jur de Jong »

Toen ik in 1969 mijn BS (stuurman GHV) aan de Kweekschool vd Zeevaart had gehaald ging ik varen als Leerling Stuurman bij de VNS. Ik kreeg van de VNS een kledinglijst welke in moest aanschaffen. Ik vroeg 2 offertes: bij Piet vd Brul (huisleverancier bij de KvdZ) en bij Determeijer. Determeijer bleek aanzienlijk voordeliger, dus ik bestelde alles bij Determeijer. Bedragen weet ik niet meer, wel weet ik dat het om een smak geld ging. Daarnaast moest ik ook nog naar Obeservator in Rdam voor een sextant (een Oostduitse Freiberger). Ook een duur istrument. Gelukkig heeft mijn vader alles betaald.
8)
Knopenkees
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: VNS

Bericht door Knopenkees »

Mooie datering. 1964. Er waren twee soorten knopen bij de lijn, grote hoge en kleine letters. Jos Cohen heeft de uitvoering met kleine letters links boven besteld, alleen niet bekend welk jaartal. Harry, zijn jouw knopen met grote of kleine letters ?
Batavier lijn Wm Muller Co set 001.jpg
Batavier lijn Wm Muller Co set 001.jpg (163.81 KiB) 7113 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: VNS

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry, zijn jouw knopen met grote of kleine letters ?
Grote letters Kees.
Batavier lijn Wm Muller Co
Je moet je archief wel een beetje aanpassen Kees. In mien tiet op de " Reuzen van Heusden" had ik amper van de Batavierlijn gehoord, laat staan er bij gevaaaarn!! :lol: Ik denk zomaar dat het veel minder bekend is " in bredere kring" dat Muller & Co in feite de Kon. Holl. Lloyd runde alsmede enkele erts bulkfietsjes en daarna de befaamde 5 stuks " Reuzen van Heusden", beginnende met de fameuze " Tahama" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Knopenkees
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: VNS

Bericht door Knopenkees »

Baste Harry.

Bedankt voor je aanvulling.



de Batavier lijn was bekend van de veerdienst Rotterdam - Londen met de bekende Batavier schepen. Het gaat te ver om onder het draadje VNS lijn hiermee door toch nog een foto van de veerdienst.
Lijnvaart Batavier Lijn.jpg
Lijnvaart Batavier Lijn.jpg (391.96 KiB) 6905 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: VNS

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Hoogkerk, in charter voor de KNSM?
Hoogkerk.jpg
Hoogkerk.jpg (246.55 KiB) 6709 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: VNS

Bericht door Koos »

Betr. "Hoogkerk"
Nou, nee.
KNSM heeft 2 witte banden.
Is gewoon de oranje VNS band die op zwart/wit foto's nogal eens wil kleuren als een soort wit.
(van een oplettend forumlid)
Koos
Jos Komen (R.I.P)

Re: VNS

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik miste die tweede witte band ook al, dacht dat die misschien ergens onderaan uit het zicht van de camera zou zitten.
(zie foto Hermes op KNSM-topic).
Maar een verkleurde oranje band lijkt me logischer.
Bedankt, Koos! :wink:
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: VNS

Bericht door Bertus. »

Jammer dat de naam van het schip onleesbaar is.
En op de vlag achter op de poop is alleen het wit te zien, en
geen donkere streep van het rood en blauw. :roll:

Bertus
Jos Komen (R.I.P)

Re: VNS

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Zo beter, Bertus? :)
hoogkerk-1.jpg
hoogkerk-1.jpg (154.85 KiB) 6522 keer bekeken


Plaats reactie