VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS

Bericht door John Baar »

Het mooie van deze Jan was dat je aan hem merkte dat hem weer eens iets gelukt was. Ik heb zo met hem gelachen, en als we dan Met de gehelen Cv dienst samen zaten dan gaven wij een rondje en hij een hele doos Bier

Het gaat jullie goed John Baar

Jos Komen (R.I.P)

Re: VNS

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Kota Jaya, ex Bovenkerk
Kota Jaya-1.jpg
Kota Jaya-1.jpg (353.33 KiB) 10157 keer bekeken
Als Bovenkerk
Bovenkerk.jpg
Bovenkerk.jpg (602.38 KiB) 10157 keer bekeken
IDNo: 5049738 Year: 1960 Name: BOVENKERK Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 11255
Country of build: NLD Builder: Van der Giessen Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
[LD as LOSSERKERK] - 77 NEDLLOYD BOVENKERK - 79 KOTA JAYA
BU Yantai 29.6.84
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS

Bericht door John Baar »

Op de Bovenkerk maakte ik mijn eerste groote reis als Bakker. En in april 1975 mijn eerste Kust reis als Chef kok .
Kust Reis en grote Reis; Bovenkerk
dit is een deel van het reis schema van de Bovenkerk
Bovenkerk: 14-12-1971 Amsterdam; 15-12-1971 Amsterdam naar Bremen; 19-12-1971 Passeerde Vlissingen naar Antwerpen;

22-12-1971;Te Rotterdam; 26 -12-1971 van Rotterdam naar Lissabon; 29-12-1971 Lissabon naar Kaapstad; 5-1-1972 530 m ZW Abidjan naar Kaapstad;
24-1-1972 80 m ZO Lourenco Marques naar Durban ; 2-2-1972 Beira naar Durban ; 3-2-1972 te Durban; 10-2-1972 Port Elisabeth naar Antwerpen; 21-2-1972 20Mijl ZW Cape Blance naar Antwerpen; 27-2-1972 Passeert Vlissingen naar Antwerpen; 2-3-1972 Rotterdam
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door cor »

Jos Plaatste de Kota Jaya hier boven dat was dus de opvolger van de Mataram
die in 1968 naar de PIL ging en de naam Kota Jaya kreeg t/m 1978 daarna kreeg ze de
naam Eastern Pearl in 1979 gesloopt.
Dus is de Bovenkerk de Mataram opgevolgd met de naam Kota Jaya

Cor Boer
Bijlagen
Kota Jaya ex mataram
Kota Jaya ex mataram
Kota Jaya 2.jpg (294.02 KiB) 10032 keer bekeken
Kota Jaya ex Bovenkerk
Kota Jaya ex Bovenkerk
Kota%20Jaya-1.jpg (355.55 KiB) 10032 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: VNS

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Gemilang, ex Ouwerkerk
Gemilang-01.jpg
Gemilang-01.jpg (394.07 KiB) 9915 keer bekeken
Gemilang.jpg
Gemilang.jpg (121.96 KiB) 9919 keer bekeken
Als Ouwerkerk
Ouwerkerk.jpg
Ouwerkerk.jpg (200.12 KiB) 9919 keer bekeken
IDNo: 5267512 Year: 1954
Name: OUWERKERK Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 10246
Country of build: NLD Builder: Nederlandsche D&SB Location of yard: Amsterdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
73 GEMILANG
BU Belawan 8.81
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS

Bericht door John Baar »

Ik ga toch nog even terug naar de Zaankerk.

Het was ongeveer 22-2-1970

En ik was in Mombasa. In de Sunshine. Mijn gage was niet echt hoog maar ja ik rede me wel ik liep de Sunshine binnen toen ik door een van de mannen die bij de deur stond aan gesproken werd. Hey I like your shirt. Waarop ik ja ik ook het was een mooi donker rood hemd. Als je mij dat hemd geef dan kan jij en je vriend naar binnen en drink maar wat van mij. Ik tegen hem ja ja, en jij kan dat, ik geloof je voor geen Meter. Iedereen om me heen begon met hem mee te lachen . En hij gaaf me wat schillingen en ik deed het hemd uit. Ik had en heb nu nog altijd een T shirt onder mijn hemden tegen het zweten en natuurlijk je weet nooit wanneer je je hemd van je lijf verkoopt? Wij naar binnen en hebben een te gekke avond gehad. Nu was er de dag erna wel een beetje spijt van mijn mooie hemd maar ja het is zo niets meer aan te doen. Wij liepen de volgende avond op de kilindini road aan de andere kant van de Sunshine voorbij want verderop lag een baretje waar je geen entree was. Toen er een kleurling over de straat heen naar ons toe kwam renen, en men stond heel uitbundig te zwaaien en roepen bij de ingang van de Sunshine. En ja hoor toen zag ik mijn mooi rood hemd, nee pardon zijn mooi rood hemd. Wij lachten en toen zegt hij waar gaan jullie jongens heen? Ik naar een baretje verdrop. Waarop nee ga maar naar binnen en drink wat. Het bleek de zoon of??? Wat van de eigenaar te zijn en we hebben de volgende twee dagen ook nog feest gevierd in de Sunshine. En dat allemaal voor een rood hemd. IK was Bij René Speur op de site foto’s aan het kijken en ja hoor de casablanca in Mombassa hier hadden ze een singel in de Juke box lazy sunday afternoon van de small faces. Ik heb deze plaat kapot gedraaid in de tijd. Toen ik daar was en ik hoorde hem laats weer . Dit bracht ook weer de herinnering aan dit verhaal in mijn gedachte.

Het gaat jullie goed John Baar
Jos Komen (R.I.P)

Re: VNS

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooi verhaal, John! :-D

De Victory Gaasterkerk
Gaasterkerk.jpg
Gaasterkerk.jpg (425.85 KiB) 9559 keer bekeken
IDNo: 5125075 Year: 1945
Name: REED VICTORY Type: Cargo ship Flag: USA DWT: 10750 Ship Design: VC2-S-AP3
Country of build: USABuilder: Oregon Location of yard: Portland, Ore.
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-15.5
46 GAASTERKERK
BU Whampoa 29.7.70
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS

Bericht door John Baar »

Als eerste even iedereen bedankt voor de mooie foto's van de divers Nedlloyd schepen. Het is altijd weer leuk om te zien hoe ze in diverse stadia van onder houd zijn.

Nu een verlof verhaal dat een beetje anders is.

Het fijt dat men maar beter kon doen wat de Nedlloyd aan je opdroeg.

Ik was thuis van de Serooskerk het is 1971 en 18 jaar oud. En voor gedragen om als Bakker te kunnen varen. Ik vind dit nu nog een rotstreek van Han Zande ik was liever met hem op de Serooskerk me naar Zuid Afrika gevaren. Ik kreeg een oproep om naar Rotterdam te komen om aan te monsteren voor mijn eerste kust reis als bakker. De dag of wat voor dat ik op het kantoor moest zijn stapte ik avonds op mijn Kreidler en reed naar Brunssum . Dit ding reed echt hard met al dat Duitse opvoer spul wat je net over de grens kon kopen. Zo snel dat een Automobilist die de voorrangsweg op draaide, Na zijn eigen zegen mij totaal niet had gezien . ik probeerde hem nog uit te wijken maar ik werd aan de zijkant toch geraakt. Nu ambulance er bij en politie deze laatste begon al van die brommer zie je niet meer terug en dat gaat jou geld kosten. Terwijl de verpleger van de ziekenwagen mij aan het verbinden was, handen en ellebogen en mijn linker knie. Gelukkig niets met mijn gezicht niets aan de hand want ik had het al moeilijk genoeg met dit gezicht!! Niets gebroken maar mijn knie zwaar gekneusd. Ik was na een dag weer thuis met de mededeling rusten en niet belasten?? Ik Snelleman gebeld . En mij ziek gemeld maar !!! ik moest toch naar het Kantoor komen om de keuringsarts er na te laten kijken. Waarop ik, kan hij niet met de arts in het ziekenhuis bellen? Nee ik moest me melden mijn knie in het verband mijn armen en zo stapte ik in de trein naar Rotterdam. Veel pijn en moeite later mijn knie was inmiddels eens zo dik en stijf kom ik op het kantoor bij de arts en twee minuten later was ik weer buiten en zat tegen over Snelleman. Ik waarom moet ik twee en een half uur in de trein en dan met een taxi hier heen komen, hij omdat wij zelf willen kijken wat er met onze mensen aan de hand is. Door dit geheel ben ik twee maanden thuis geweest en dat is aan zienlijk lager als dat men in het ziekenhuis verwachte van tevoren. Als ik een Bacotje teveel op heb dan voel ik de knie nu nog, niet als ik loop maar als ik van links naar rechts zwalk.
Het gaat jullie goed John Baar
Patru (R.I.P)

Re: VNS

Bericht door Patru (R.I.P) »

Uit de "Kroniek van branden in Amsterdam":

Brand Meerkerk-2.jpg
Brand Meerkerk-2.jpg (21.6 KiB) 8888 keer bekeken


Het blussen en het koelhouden van de scheepshuid.

Brand Meerkerk-3.jpg
Brand Meerkerk-3.jpg (141.13 KiB) 8888 keer bekeken
Brand Meerkerk-4.jpg
Brand Meerkerk-4.jpg (106.77 KiB) 8888 keer bekeken
Groet, Paul G.
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: VNS

Bericht door ArnoldW »

Ik weet niet of deze bij de juiste rederij staat, de Boschfontein.
boschfontein.jpg
boschfontein.jpg (102.04 KiB) 8539 keer bekeken
Groet Arnold.


Plaats reactie