VNS
Re: VNS
Een prangende vraag in verband met de uitgave van een bouwplaat van de Randfontein. Ik heb hier het resultaat voor mij liggen.
Maar: welke kleur had de schoorsteenband bij de VNS. Mijn idee was oranje, eventueel bij nieuwe verf tegen vermiljoen aan (ivm later uitbleken). Leek mij ook logisch dat de nationale kleur wordt gekozen bij een rederij met deze naam.
Was dit ook zo? Want ik heb net iemand gesproken, die zegt, dat deze rood was. Op allerlei schilderijen kom ik oranje tegen. Maar ja, degeen die ik belde is niet iemand die zomaar wat zegt. Hoe werd bij de VNS de kleur aangeduid? Werd er toentertijd ook over gediscussieerd? Ik ben nog maar een jonkie van 54, vandaar!
Bij voorbaat dank,
Gert
Maar: welke kleur had de schoorsteenband bij de VNS. Mijn idee was oranje, eventueel bij nieuwe verf tegen vermiljoen aan (ivm later uitbleken). Leek mij ook logisch dat de nationale kleur wordt gekozen bij een rederij met deze naam.
Was dit ook zo? Want ik heb net iemand gesproken, die zegt, dat deze rood was. Op allerlei schilderijen kom ik oranje tegen. Maar ja, degeen die ik belde is niet iemand die zomaar wat zegt. Hoe werd bij de VNS de kleur aangeduid? Werd er toentertijd ook over gediscussieerd? Ik ben nog maar een jonkie van 54, vandaar!
Bij voorbaat dank,
Gert
Re: VNS
Hetb is toch echt oranje Gert !.
Aanvankelijk was de V.N.S. schoorsteen zwart, maar begin jaren 30 kwam de oranje band in de schoorsteen en heeft deze niet meer verlaten.
m.v.g., Roy
Aanvankelijk was de V.N.S. schoorsteen zwart, maar begin jaren 30 kwam de oranje band in de schoorsteen en heeft deze niet meer verlaten.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Randfontein
Tussen 1963 en 1965 heb ik gevaren op de Randfontein , als Messbediende.
Zijn er nog oud collega's op deze site ?
Het was een prachtige tijd , vooral de vrije dagen in Zuid Afrika en Mozambiek.
Henk Kruijssen darrhenk@hotmail.com
Zijn er nog oud collega's op deze site ?
Het was een prachtige tijd , vooral de vrije dagen in Zuid Afrika en Mozambiek.
Henk Kruijssen darrhenk@hotmail.com
Re: VNS
Hoi Roy,
Mooi, heb overigens al een reactie: wordt bijgewerkt,
groetjes,
Gert
P.S. nu heb ik een nieuw computertje-voor-weinig met Linux software, nu nog even uitvlooien welk programaatje á la Microsoft Picture Manager het handigst is, vandaar dat er eventjes geen plaatjes zijn. Heb een aardig serietje met (salon) bakdekkruisertjes, ook mooi spul.
Mooi, heb overigens al een reactie: wordt bijgewerkt,
groetjes,
Gert
P.S. nu heb ik een nieuw computertje-voor-weinig met Linux software, nu nog even uitvlooien welk programaatje á la Microsoft Picture Manager het handigst is, vandaar dat er eventjes geen plaatjes zijn. Heb een aardig serietje met (salon) bakdekkruisertjes, ook mooi spul.
Re: VNS
Kan iemand vertellen wat het exacte type motor was dat in de "Ouwerkerk" stond ?.
Gegevens die ik heb:
Stork - HOTLo
7.200 apk. / 8.500 epk. = 6.341 kW.
8 cilinder
2 takt
enkel werkend
115 / 117 rpm.
boring x slag = 750 x 1500 mm.
Er ontbreekt dus alleen het type aanduiding.
Wie o wie ?.
B.v.d., m.v.g., Roy
Gegevens die ik heb:
Stork - HOTLo
7.200 apk. / 8.500 epk. = 6.341 kW.
8 cilinder
2 takt
enkel werkend
115 / 117 rpm.
boring x slag = 750 x 1500 mm.
Er ontbreekt dus alleen het type aanduiding.
Wie o wie ?.
B.v.d., m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: VNS
http://www.sos-hotlo.nl/HOTLO/de-hotlo- ... ngen_1960/
Beste Roy, Het was de eerste stork motor voor een schip
Maar over een type is niets te vinden.
Beste Roy, Het was de eerste stork motor voor een schip
Maar over een type is niets te vinden.
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: VNS
Beste Roy,
Een type aanduiding buiten Hotlo heb ik nergens kunnen vinden.
Wel een korte beschrijving van de Hotlo van de Ouwerkerk.
vr gr Henk
http://www.sos-hotlo.nl/HOTLO/de-hotlo- ... _de_HOTLo/
overgenomen uit: http://www.sos-hotlo.nl.
Een type aanduiding buiten Hotlo heb ik nergens kunnen vinden.
Wel een korte beschrijving van de Hotlo van de Ouwerkerk.
vr gr Henk
http://www.sos-hotlo.nl/HOTLO/de-hotlo- ... _de_HOTLo/
overgenomen uit: http://www.sos-hotlo.nl.
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
Re: VNS
Bedankt voor het antwoord Peter en Henk.
Ja toevallig ben ik bekend met deze sites. Ik heb dan ook hemel en aarde bewogen om aan het type aanduiding te komen, maar helaas te vergeefs.
Ik vind het wel een vreemde zaak hoor. Het is zelfs niet te achterhalen of Stork nu zelf motoren op het N.D.S.M. terrein bouwde of dat de N.D.S.M. het zelf in hun machinefabriek deed. Het lijkt mij stug dat Stork deze 1e motor heeft laten bouwen i.p.v. zelf. Hierbij opgeteld, de bouw van deze 1e motor heeft relatief lang geduurd. Dat heeft natuurlijk weer alles te maken met de nodige test runs voor dat het gewenste resultaat bereikt was.
Jammer dat niemand een m.k. memoriaal van zijn tijd op de "Ouwerkerk" heeft......... :
Misschien moet ik de vraag eens op het V.N.S. forum plaatsen.
m.v.g., Roy
Ja toevallig ben ik bekend met deze sites. Ik heb dan ook hemel en aarde bewogen om aan het type aanduiding te komen, maar helaas te vergeefs.
Ik vind het wel een vreemde zaak hoor. Het is zelfs niet te achterhalen of Stork nu zelf motoren op het N.D.S.M. terrein bouwde of dat de N.D.S.M. het zelf in hun machinefabriek deed. Het lijkt mij stug dat Stork deze 1e motor heeft laten bouwen i.p.v. zelf. Hierbij opgeteld, de bouw van deze 1e motor heeft relatief lang geduurd. Dat heeft natuurlijk weer alles te maken met de nodige test runs voor dat het gewenste resultaat bereikt was.
Jammer dat niemand een m.k. memoriaal van zijn tijd op de "Ouwerkerk" heeft......... :
Misschien moet ik de vraag eens op het V.N.S. forum plaatsen.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: VNS
Bedankt voor de verwijzing Peter.
Als ik de zaken goed op een rijtje zet kom ik tot de volgende conclusie.
"Mainlloyd", 10.500 apk., 9 cilinders, type: H.O.T.L.o 9x75/160H
"Ouwerkerk", 7200 apk./8500 epk., 8 cilinders, b. x sl.: 750 x 1500 mm.
Dan zou het type motor kunnen zijn: H.O.T.L.o 8x75/150H
Kunnen we hier mee leven, of reken ik verkeerd ?.
Schiet de gaten er maar in...............
m.v.g., Roy
Als ik de zaken goed op een rijtje zet kom ik tot de volgende conclusie.
"Mainlloyd", 10.500 apk., 9 cilinders, type: H.O.T.L.o 9x75/160H
"Ouwerkerk", 7200 apk./8500 epk., 8 cilinders, b. x sl.: 750 x 1500 mm.
Dan zou het type motor kunnen zijn: H.O.T.L.o 8x75/150H
Kunnen we hier mee leven, of reken ik verkeerd ?.
Schiet de gaten er maar in...............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................