Jeroen weer varen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Jeroen weer varen

Bericht door jeroen »

Ha allemaal,

Woensdag ga ik een proef reisje maken van 2 weken in de binnenvaart en wel bij Veerhaven. Ben gisteren mn dienstenboekje wezen halen in Rotterdam.
Ik ga beginnen op de Veerhaven II Narwal. En het is dan de bedoeling dat ik over een aantal schepen ga rouleren deze 2 weken om alvast zo veel mogelijk schepen te leren kennen.

Mocht dit nou bevallen dan is de kans redelijk dat ik "vast" ga doen, maar dan wel afgewisseld met de zeevaart, bij voorkeur ergens waar ze het zelfde vaar- verlof schema hebben 2 wk op 2 wk af.

Geen idee of ik tijd en gelegenheid heb om de komende 2 weken te laten horen hoe het bevalt en anders horen jullie het wel als ik weer thuis ben.

Enige gegevens over de Narwal

Veerhaven II - Narwal

Registratienummer 2316303

Brandm 16303 B Rott 1981

LxBxD 39,96 x 14,98 x 1,87 m.

Vermogen 3 x 1800 pk MaK

Bouwjaar 1981

Werf Scheepswerf "De Biesbosch - Dordrecht" B.V.


Is onder bouwnummer 729 gebouwd.
Groeten Jeroen

Mennojan

Bericht door Mennojan »

Hoi Jeroen,

Veerhaven heeft de Veerhaven II overgehouden aan de erfenis :wink: van de EWT, toen heette ze nog EWT 107 - Abel Tasman. Ik ken het schip maar al te goed, want mijn broer voer erop toen ik nog op school zat en ik was er dus vaste klant :wink: Hij is later ook met de overname naar Veerhaven gegaan. Inmiddels zit 'ie op de nieuwe Veerhaven X.

Ik geloof dat er nu een Duitse bemanning op die rammelbak zit.


Afbeelding
Nog als EWT 107

Afbeelding
Hier als Veerhaven II met de Baloe d'r voor, ze hadden een duwbak lek gevaren tegen de Spijkenissebrug.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

VEERHAVEN II opvarend t.h.v. Brakels veer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door jeroen »

Een goede dag allen,

Inmiddels heb ik na een paar dagen op de Veerhaven II, ook een paar dagen op de Veerhaven VII meegelopen en zit ik sinds dinsdag avond op de Veerhaven X, zal rond het weekend wel weer overstappen naar de Veerhaven VIII of IX, zodat ik van alle type's / zusters, een scheepje gehad heb. Echt een moeilijk bedrijf is het niet. De VIII, IX en X zijn uitgerust met keer koppelingen, de andere schepen met direct omkeerbare motoren.
Het enige echte nieuwe voor mij is dat al deze schepen zijn uitgerust met een spoelwater systeem voor de smering en afdichting van de schroef assen.
Verder is het prima vertoeven op de binnenwateren.
Groeten Jeroen
Mennojan

Bericht door Mennojan »

Afbeelding
Deze dus :wink:

Hoe bevalt het verder, wel naar je zin? Zit je nou trouwens bij Aike aan boord op de X?
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door jeroen »

Ha Mennojan, die naam zegt me niets, kan zijn dat die persoon woensdag van boord is gegaan.

Bevalt uitstekend hier bij Veerhaven, moet wel wennen aan een hoop dingen, andere tijden voor koffie en eten voornamelijk, en moet maar eens een cursus Duits gaan doen.

Op de VH II(VH = Veerhaven) zaten we met 3 NL, 2 Tjechen en 2 Duitsers, op de VH VII zaten we met 5 NL en 3 Duitsers en hier op de VH X nu met 8 NL.
Groeten Jeroen
Mennojan

Bericht door Mennojan »

Tja, die Duitsers hebben ze overgehouden aan een overname van een Duitse rederij geloof ik. De X is wel een stuk mooier van binnen als de II hé :-D De II is dan ook al een oude dame.

Afbeelding

Afbeelding
Foto's gemaakt door m'n broer.
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door jeroen »

Klopt de II is natuurlijk al van 1982, en de X is nog geen jaar oud. maar moet zeggen de II heeft wel meer sfeer.... Met zn allen nog gebruik maken van schijthuis plein, terwijl op de X iedereen zn eigen douche en toilet heeft.

MK zijn qua indeling grof weg gelijk, alleen hebben we hier 2 extra hulpmotoren die de II niet heeft, de II heeft geen boegschroeven waar we er hier 2 van hebben. Hier lopen alle leidingen onder de plaat terwijl op de II alles erboven loopt, op de II nagenoeg geen automatsering er hier wordt je er mee dood gegooid...

Foto's komen als ik weer thuis ben... volgende week woensdag dus ergens in de loop van de dag.
Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door jeroen »

Hallo, hier wat foto's van de machinekamer Veerhaven II - Narwal,dit is de ex EWT 107 Abel Tasman.

Hoofdmotor BB
Afbeelding

Hoofdmotor SB
Afbeelding

Bedienings paneel pompen voor de hoofdmotoren
Afbeelding

Manometers van de hoofdmotoren en aangehangen systemen
Afbeelding

BB Hulpmotor Scania
Afbeelding

SB Hulpmotor Scania
Afbeelding

Pompen voor de hoofdmotoren, van links naar rechts, LT, smeerolie en HT
Afbeelding

Midden hoofdmotor voor aanzicht
Afbeelding

Startluchtflessen en compressoren
Afbeelding

Midden schroefas en smeerolie voorraad tankjes
Afbeelding

Flanking roeren, dit zijn 2 kleine roeren die voor de schroeven zijn geplaats voor het beter manoeuvreren achteruit.
Afbeelding

Hoofd roeren, niet afhankelijk te bedienen
Afbeelding

Pompen voor de stuurmachines
Afbeelding
Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door jeroen »

Hier wat foto's van de Veerhaven X - Orka in 2007 gebouwd door de firma Kooijman te Zwijndrecht.

Afbeelding
De Controlekamer met hoofdschakelbord en bureau voor de machinist.

Afbeelding
Het beveilings paneel van een van de hoofdmotoren.

Afbeelding
Bakboord's hoofdmotor van boven gezien.

Afbeelding
Midden hoofdmotor van BB gezien.

Afbeelding
Midden hoofdmotor van SB gezien.

Afbeelding
Westfalia Smeerolie separator

Afbeelding
Westfalia Gasolie separator

Afbeelding
1 van de 4 Hulpmotoren

Afbeelding
2 van de 4 hulpmotoren

Afbeelding
De 2 algemene dienst pompen

Afbeelding
De havengenerator

Afbeelding
De schroefas rem van BB-schroefas

Afbeelding
Bakboord's stuurmachine

Afbeelding
Aan stuurboord in de stuurmachinekamer de pompen unit voor de 3 stuurmachine's

Afbeelding
Een van de 3 startlucht compressoren

Afbeelding
De 3 startluchtflessen.

Afbeelding
Een van de tussen lagers van een van de schroefassen.

En tot slot nog 2 foto;s van de Messroom
Afbeelding

Afbeelding
Groeten Jeroen


Plaats reactie