Verslag reunie oud personeel KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Verslag reunie oud personeel KJCPL

Bericht door BU-6 »

MIJN EERSTE INDRUKKEN.
Ruim van te voren schuiven de eerste stelletjes keurig geklede,grijze heren en dito dames, over de Maasboulevard richting het, met de RIL-vlag in top,duidelijk herkenbare stoomschip "DE MAJESTEIT".
Samen met m'n vrouw wandelen we langs div.groepjes mensen die elkaar al wat langer kennen.Men wacht op inscheping.Plots :roll: zie ik een bekend gezicht,een RIL-ler die ik ken van een walbaan.Geef hem een hand maarrr...hij kent mij niet :!: Dat begint leuk :o !Na wat info mijnerzijds valt het kwartje gelukkig nog net binnen de tijd :) .Na een kort,geanimeerd gesprekje en een "tot ziens aan boord",loop ik verder de boulevard op om een foto te maken van de party-boot.Ik wacht op een vlaagje wind zodat het "kroontje"in de KJCPL-vlag zichtbaar wordt.Helaas :( .

HET INSCHEPEN.
Bij het aan boord gaan,kriigt iedereen een keurig naambordje opgespeld ,waarna dhr.Slettenaar lijsten uitdeelt met daarop,heel handig, de namen van alle aanwezige deelnemers;ca.500.
Henk Slettenaar,het meest geciteerde persoon op de KPM- en KJCPL-topics.
Waar zouden we zonder hem zijn met al die scheepsfoto's van Tina zonder een beschrijving van het "kloppend hart"van een schip nl. de voortstuwingsinstallatie 8) .Op de vraag wat hij van Kombuispraat vindt,lacht hij vriendelijk en zegt dat hij het leuk :) vindt om beide topics so wie so te volgen.Had nog veel meer willen vragen,maar daar was op dat moment geen tijd voor.
We lopen door naar het bovendek.De meeste paren strijken neer aan een eigen tafeltje.Wij ook.Wel gaat iedereen zo zitten dat het opgespelde naambordje voor iedereen die langs loopt,duidelijk zichtbaar blijft 8) .Het wachten is op een volgend bekend gezicht.De oudere leden,zij die tot hun 55e of zelfs 58e zijn blijven varen,maken uiteraard wat sneller contact.Ons tafeltje blijft vooralsnog leeg :| .

BINGO.
Het is m'n tafeldame die me wijst op iemand die met z'n rug naar ons toe staat en zegt:"Is dat niet Willem de 2eWtk die op onze bruiloft (1970)was?"
Met enige twijfel loop ik op hem af,en tik op z'n schouder. Wat er dan gebeurt;fantastisch om mee te maken.Dat moment van wederzijdse herkenning na bijna 40 jaar :!: Schitterend!Onze dag,en ook die van m'n vrouw,kon al niet meer stuk :!: Hij mee naar ons tafeltje om de meest spannende herinneringen op te halen.Samen zijn we ooit, voor anker liggend met de "TJITARUM" in de Gele Zee, van boord geklommen voor een avontuur op het ijs van de dichtgevroren Gele Zee.(Tientsin,China)Een foto staat in een RIL-post,en ook ergens op dit topic. (Uitgebreider verhaal is te vinden op http://www.vantwillert.com/harry )Het ijs bleek kennelijk sterk genoeg!

HET IJS BREEKT.
Na de 2e borrel gaat het snuffelen aan elkaar over in pootjes geven.De sfeer wordt gemoedelijker :) ,het ijs begint te breken.Schuift iemand spontaan aan en zegt:"Ik ken jou!" ??? Hii noemde "tig" Straat- en Tji-schepen,mmaar net niet die waarop ik heb gevaren.Toch maar even zijn levensverhaal in vogelvlucht aangehoord waarna hij opstaat en vrolijk aanschuift aan het volgend tafeltje :roll: .

ONTMOETING MET KOMBUIZERS.
Vervolgens ontmoet ik een flink aantal Kombuis RIL-lers. Jaap5 & Vaerderij. Met Jaap(nou ja,Jaap met mij :wink: ) lange tijd heel gezellig zitten kletsen onder het genot van natte klets. Als Jaap ooit een boek gaat uitgeven van zijn avonturen bij de RIL en bij de Sleepvaart,zullen dat gelijk twee dikke delen worden :!: Vaerderij is er ook zegt Jaap,en na een
tijdje komt inderdaad Vaerderij langs.Niet zo heel erg lang.Nu weet ik waarom: Hij moest zonodig een foto-reportage maken van die blinkende stoommachine 8) .Zal me niks verbazen als hij ook niet heimelijk een foto heeft genomen van het "Kombuistafeltje" :wink: Zwaan kleef aan.
Zo ontmoette ik een klasgenoot van De Ruyterschool(ook een jochie van amper 60 jr) en nog één RIL-ler waarmee ik aan de wal heb gewerkt. Totaal een man of 6.En dat was het eigenlijk wel.Op de presentie lijst stonden ca.300 collega's.Terwijl ik er pak weg ruim 150 heb meegemaakt op zee.Da's 4% :? Wordt beter,let maar op :)!

ONTMOETING MET DIRK VAN LOPIK.
Zonder anderen te kort te willen doen,was de kennismaking met Dirk heel bijzonder.Zijn topic op Kombuispraat "Jean Fromage On Voyage"is van een ongeëvenaarde klasse.Ik noem deze Wtk. "Meester-verhalen-verteller".Ook aan tafel deed ie z'n naam eer aan."tIs dat ik geen steno kan,anders had ik die middag zijn verhalen rechtstreeks opgetekend. Hij heeft wat tipjes v/d sluier gelicht,maar respecteren zijn wens tot geheimhouding.Ik denk,ik hoop, dat we tzt weer van hem zullen horen.
In en in triest was het emotionele relaas van Dirk,dat hij al "tig"verwoede pogingen heeft ondernomen om in te loggen op Kombuispraat; zonder resultaat :oops: .Nadat Jaap5 dit schokkende verhaal had aangehoord,bood hij,spontaan als hij is,zijn hulp aan.Zodra Jos weer thuis is,zal Jaap naar Warfum afreizen om deze misstand uit de wereld te helpen.

SUPPORTER.
Aardig moment was het aanschuiven van een oud RIL-Hwtk.Hij wilde wel eens kennismaken met RIL-kombuizers en had voor die gelegenheid zelfs een briefje met namen bij zich. Hij hield alles over de KPM en KJCPL bij,en wilde gewoon wat meer weten over de medewerkers aan deze topics 8) .
Iemand die alles met interesse volgt,maar verder geen behoefte heeft om mee te doen op het forum.Prima toch? En zo zullen er wel meer zijn.

ALSNOG DISCIPLINAIRE GESTRAFT.
Onmoet de kaptein die mij tijdens de Honde Wacht sommeerde om het toerental van de hoofdmotor als de wiedeweerga weer op te voeren.De Chinese no.1 had mij gevraagd wat klapjes minder te draaien om hun smokkelvrachtje over te zetten in speedbootjes,vlak voor het naderen van de kust van Zuid Amerika.Ook dit verhaal kunt u rustig nalezen op mijn al eerder genoemde http://www.site.
Deze kaptein zei nu,40 jaar na dato :!: ,dat ie me eigenlijk alsnog een disciplinaire straf wilde opleggen :evil: Dit ivm het verlagen van de scheepssnelheid waardoor het tijdstip van aankomst ernstig werd vertraagd, het bestek van de 2e stuurman voor geen meter meer klopte,de loods extra wachturen zou claimen en dat de afgeladen,diepliggende "Straat Agulhas" ivm afgaand tij wel eens niet op tijd over de modderbanken van de River de la Plata bij Buenos Aires zou kunnen varen. :lol: :lol:

EPILOOG.
Vooroordelen zijn er altijd maar bedenk dat we één ding gemeen hebben,nl dat we op dezelfde schepen hebben gevaren,vaak onder dezelfde omstandigheden,en in dezelfde kooien hebben geslapen onder dezelfde lakens.

Vr.Gr. :wink:
Harry
Varen is hunkeren naar land.

Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

De RIL reunie

Bericht door Jaap5 »

Harry en medekombuizers.

Je hebt tot nu toe nog niet veel berichten ontvangen op je goed geschreven verslag.De meeste mensen hebben het te druk met andere zaken moet je maar rekenenAfijn ,ik vond het leuk dat we elkaar eens in levende lijve ontmoet hebben. groeten jaap5
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

verslag reunie oud personeel KJCPL

Bericht door BU-6 »

O.k.Jaap.Bedankt voor de reactie op mijn verslag van de KJCPL-Reunie.
Hoop je in elk geval op de volgende Reunie weer te ontmoeten :wink: !
Ik mag aannemen dat het verslag de sfeer tijdens de reunie aardig weer geeft.
Aanleiding was de vraag:"Is de KJCPL-Reunie elitair?" :roll: Voor geïnteresserden: Mijn ervaring staat in het hierboven geplaatste verslag.
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Bericht door BU-6 »

Hallo geïnteresseerden.
Ter completering van het bovenstaande verslag (Reunie Oud Personeel KJCPL) het voorblad van de daarbij horende Jubileum uitgave.Daarmee kan dit Topic-je wat vollediger de "archieven" in :wink: .
Afbeelding
Afbeelding
Vr :) .gr.
Harry
Varen is hunkeren naar land.
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: VERSLAG REUNIE OUD PERSONEEL KJCPL

Bericht door BU-6 »

IMPRESSIE JAARLIJKSE KJCPL-REÜNIE.(2009).
Zaterdag 9 mei, Alphen a/d Rijn.
Tijdens zo'n reünie gaat iedereen eventjes pak weg 30 tot 40 jaar terug in de tijd. En met "iedereen" wordt bedoeld de aanwezigheid van zo'n 400 mensen! Gesteld mag worden dat de vereniging nog steeds springlevende is!
Bovendien werd tijdens de traditionele ledenvergadering unaniem besloten om de toelatingseisen om lid te worden, zodanig te versoepelen dat de club nog tot in lengte van jaren zal kunnen blijven bestaan.
Zaterdag ochtend reden we met z'n viertjes naar A. a/d Rijn. Drie van de vier RIL-lers bleken een hecht groepje te vormen, stammend uit de tijd van de Tegelberg! Dat bleek duidelijk tijdens de heen- als de terugreis :) .
De reünie locatie is sinds mensenheugenis het schitterende dierenpark Avifauna. De feestzaal is omgeven door een gigantisch grote vollière, waar vogels van allerlei pluimage voor de ramen langsvlogen. Binnen eenzelfde beeld.
avifauna.jpg
avifauna.jpg (4.53 KiB) 4909 keer bekeken
Er ontstaan de vreemdste
ontmoetingen,met mensen waarmee je nog nooit gevaren hebt. Het belangrijkste is, het gevoel te hebben dat je bij één grote familie hoort. Nu eens zonder rangen of standen.
Het stickeren met je naam op de rever, is een probaat middel om herkenbaar te zijn. Het lukt niet altijd om iemand die je 40 jaar niet meer hebt gezien, te herkennen.
Bij de entree is immer prominent aanwezig Henk Slettenaar. Dit keer zonder z'n vrouw vanwege een beebblessure verstek moest laten gaan. (Beterschap bij deze!). Hij was het die me onmiddellijk wist te vertellen dat "ginds" een groepje Kombuizers moest zitten. Me daar eerst maar gemeld bij Anne(Vaerderij), Nico . Wat later ontmoette ik Akwanaut(Frank Berting).Altijd spannend om iemand te ontmoeten achter de Kombuis "schrijfsels".
Zoals reeds gemeld,het jaarlijkse,korte doch officiéle gedeelte, de ledenvergadering.
De vergadering besloot scheidend voorzitter Jaap Maijoor te benoemen tot "erelid". Volgt de bijbehorende tekst waarmee dit bevestigd werd: "Tot ere-lid van de Vereniging Van Oud-Personeel Der Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen, ook wel genoemd Royal Interocean Lines, is benoemd etc....".Een hele mond vol,maar wel gezellig en nostalgisch klinkend.
Na deze vergadering dwarrelt alles en iedereen wat door elkaar om vervolgens ergens neer te strijken. Zo zit plots schrijver-sparks Johan Karelse aan tafel. Verdacht plastic zakje bij zich met daarin, zo bleek even later en hadden we kunnen weten, een exemplaar van zijn boek "Varen is leuk". Dit boek gaat voor een belangrijk deel over zijn,toch wel bijzondere, vaartijd bij de KJCPL. Wilde dit reeds wat beduimelde boek ter plekke kopen, mits het werd voorzien van zijn handtekening.Waaraan Johan graag voldeed.
Vraagt iemand aan mij?, waar hij John van Doornik kan vinden. Nu kwam me die naam bekend voor, dus ik zeg: momentje. Zit die John vlak naast me :oops: .Was één van de vier mannen waarmee ik 's ochtends in de auto zat.
Bleek dat John één van de medewerkers te zijn achter beide RIL- films.(RIL Triggers en Windows on the Far East).Heb hem wat filmmateriaal toegezegd. Wellicht is er nog wel een KJCPL- film te maken want er zit vermoedelijk nog een vracht super-8 filmmateriaal onder de collega's.
Herinner me nog een opmerking over de originele scheepsbel van de Tjiliwong die mij is toevertrouwd. Heb aangeboden om er eventueel de volgende keer het buffet mee te openen om 12 uur; dus na het glazen slaan :wink: .
De sfeer, de bediening het buffet en natuurlijk de organisatie; alles droeg er aan bij om nu al te denken: Volgende keer hoop ik er weer graag bij aanwezig te zijn!
Gr.H.van Twillert.
Varen is hunkeren naar land.
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Verslag reunie oud personeel KJCPL

Bericht door BU-6 »

Ontving van KJCPL Reünie-ganger Nico het volgende bericht:
Hoi Harry, Leuke dag zaterdag en ik zag dat je het verslag al weer op het net had.
Blij te horen dat je ook genoten hebt. Denk dat iedereen het een fijne en gezellige reünie heeft gevonden. Een dag die niemand voor geen... gemist zou willen hebben.
Zo'n verslag van wat indrukken Nico, is inmiddels, sinds 2008, traditie :wink: .
Heeft iemand er aan gedacht nog wat foto's te maken? Schroom niet en plaats ze op Kombuis; ook leuk voor later.
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Reunie oud personeel KJCPL 2009

Bericht door Vaerderij »

Gastenlijst bladz.1 reunie KJCPL 2009 [].jpg
Gastenlijst bladz.1 reunie KJCPL 2009 [].jpg (193.17 KiB) 4766 keer bekeken
Gastenlijst bladz.2 reunie KJCPL 2009 [].jpg
Gastenlijst bladz.2 reunie KJCPL 2009 [].jpg (176.26 KiB) 4765 keer bekeken
Anne
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Verslag reunie oud personeel KJCPL

Bericht door Akwanaut »

Harry, je hebt het weer mooi verwoord.

Een prachtige dag met leuke ontmoetingen.

Helaas geen foto's gemaakt.

Groet Frank
Groet Frank
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Verslag reunie oud personeel KJCPL

Bericht door BU-6 »

Akwanaut schreef:
Een prachtige dag met leuke ontmoetingen.
Helaas geen foto's gemaakt.
Groet Frank
Er zal toch wel iemand een foto hebben genomen!? Al is het maar een overzichtsfoto waarop te zien is hoe druk het is en hoe gezellig.
Met een foto kan dit stukje geschiedenis , want dat wordt het 8) , een beetje opgeleukt worden.
De "day after" na zo'n reünie flitsen alle ontmoetingen en verhalen van járen geleden met bijbehorende opgewekte beelden, nog na in je hoofd.Nog een dag later sta je weer met beide benen in de werkelijkheid van alle dag. Een foto kan helpen dit alles een mooi plekje te geven :) .
We hebben goede hoop.
Gr.Harry.
Varen is hunkeren naar land.
Ad B
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 mar 2008 12:58
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: Verslag reunie oud personeel KJCPL

Bericht door Ad B »

Er zal toch wel iemand een foto hebben genomen!? Al is het maar een overzichtsfoto waarop te zien is hoe druk het is en hoe gezellig.
Daar heb je gelijk in Harry, het feit dat je de verslaggeving van dit gebeuren doet is perfect en maakt mensen nieuwsgierig, foto's trekt ze misschien over de streep om aan te sluiten.
Het is al heel wat dat we in ieder geval een lijst van aanwezigen hebben gezien van Anne.
Wie weet komt er nieuw materiaal op kombuispraat?
Zelf las ik namen van mensen die ik op film heb en anderen waar ik mee gevaren heb, of ken.

groet, Ab


Plaats reactie