Tempo dulu rond Celebes
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
- Locatie: Waalwijk
- Contacteer:
Tempo dulu rond Celebes
Onlangs kwam ik via door mij wel vaker bezochte sites op "kombuispraat KPM/RIL terecht. Tjonje, tjonge wat een herinneringen van namen, schepen en gebeurtenissen. Dat e.e.a. toch zo lang na "het meemaken" nog steeds interessant blijft om te lezen.
Even me voorstellen: Arnoud Oprinsen, sinds goed 30 jaren wonend in Waalwijk, Bjr. 1928.
In april 1949 kwam ik als 3e marconist met de Waterman (troepentransportschip) in Tg. Priok aan. Na een paar dagen in Priok/zeemanshuis werd ik geplaatst op de Merak[/KPM. Slechts voor korte duur want na Semarang, Surabaia werd ik in Makassar overgeplaatst naar de Bagan.
Dat was niet direct een succes te noemen. Daar kwam ik als "jongeling" op een bootje met nog 5 officieren in de leeftijd van 40-50+, gehuwd en waarvan de kapitein, 2e stm., hfd.wtk en 2e wtk in Makassar woonden. Niet direct een gezellig stel waarmee je vriendschappelijk kon optrekken.
Maar goed het was niet anders en we hadden nog genoeg tijd in de tropen tegoed om ook iets anders te treffen. Namen op de Bagan: kapt. Visser; 1e stm. Vader-Wzn. (hij had binnen de KPM ook nog een bijnaam; bij de ouderen onder u, zeker bekend) Hfd. wtk. Salverda, 2e wtk v.d. Berg (had een australische vrouw). Ik heb bij mijn weten nooit meegemaakt dat iemand bij een ander gezellig een biertje ging drinken.
In Makassar werd stukgoed geladen en de chinezen met hun toko's in het tussendek samen met vee (sapis e.d.) dekpassagiers en batjo's. Alles gezellig met en door elkaar, klaar voor de start.
Mijn radio- annex woon- annex slaaphut was op het SB -sloependek, achter de hut v.d. 1e stm. Aan BB waren de hutten van Hfdwtk en 2e Stm. De 2e wtk was door de aanwezigheid v.e. sparks naar een dek lager (passagiershut) verhuisd.
In het begin kreeg ik de spanning voor de ontvanger uit grote droge batterijen. Later werden er accu's geplaatst. Ook in de hut! Bij het laden v.d. accu's ook de gassen in de hut. Het werd steeds gezelliger. Arbeidsinspectie?.........nooit van gehoord.
Mandieen uit de grote bak, heerlijk koud water.
Er werd gevaren om de O-kust van Celebes naar o.a. Kendari (dat had een steiger) bij de andere plaatsen (Loewoek (Luwuk), Poso, Gorontalo
e.a. werd voor anker gegaan. De 2e stm. ging met motorboot en laadboten en de batjo's naar de wal. Een deel van de batjo's piekelden de zakken copra van de wal door het water in de laadboten, die dan naar de Bagan langszij werden gebracht. Daar werd door de resterende batjo's de lading uit de laadboten in het schip geladen d.m.v. eigen laadgerei. In elke plaats kwam de lokale bevolking inkopen doen bij önze "chinese winkeliers".
Meestal werd 's nachts gevaren en bij daglicht kwamen we dan weer bij een volgende tampat.
De kapt. en de Hwtk, volgens mij twee Friese zonen, kochten meestal ergens een varken; keurig levend in een mand verpakt. Dit beest werd geslacht en verwerkt tot o.a. heerlijke ingredienten in de erwtensoep waarvoor dan de man van het Coprafonds met echtgenote in Luwuk en de plaatselijke missionaris werden uitgenodigd.
In Gorontalo werd getenderd met de Swartenhondt en werd onze lading overgebracht in dat schip. De "Swartenhondt" deed in principe hetzelfde werk via de W-kust van Celebes. Er was nog een tweede koppel dat ook op die manier voer, dat bestond uit de Batoela en de Bontekoe.
Makassar was onze thuishaven maar dat was ook geen Surabaia of Djakarta. Maar goed op de "Swartenhond" en evt. andere binnenliggende schepen hadden meestal wel jongere officieren aan boord.
Al met al heb ik deze pendeldienst toch zo'n 1 1/2 jaar gevaren.
Een volgende keer verder). Tabeh!
Even me voorstellen: Arnoud Oprinsen, sinds goed 30 jaren wonend in Waalwijk, Bjr. 1928.
In april 1949 kwam ik als 3e marconist met de Waterman (troepentransportschip) in Tg. Priok aan. Na een paar dagen in Priok/zeemanshuis werd ik geplaatst op de Merak[/KPM. Slechts voor korte duur want na Semarang, Surabaia werd ik in Makassar overgeplaatst naar de Bagan.
Dat was niet direct een succes te noemen. Daar kwam ik als "jongeling" op een bootje met nog 5 officieren in de leeftijd van 40-50+, gehuwd en waarvan de kapitein, 2e stm., hfd.wtk en 2e wtk in Makassar woonden. Niet direct een gezellig stel waarmee je vriendschappelijk kon optrekken.
Maar goed het was niet anders en we hadden nog genoeg tijd in de tropen tegoed om ook iets anders te treffen. Namen op de Bagan: kapt. Visser; 1e stm. Vader-Wzn. (hij had binnen de KPM ook nog een bijnaam; bij de ouderen onder u, zeker bekend) Hfd. wtk. Salverda, 2e wtk v.d. Berg (had een australische vrouw). Ik heb bij mijn weten nooit meegemaakt dat iemand bij een ander gezellig een biertje ging drinken.
In Makassar werd stukgoed geladen en de chinezen met hun toko's in het tussendek samen met vee (sapis e.d.) dekpassagiers en batjo's. Alles gezellig met en door elkaar, klaar voor de start.
Mijn radio- annex woon- annex slaaphut was op het SB -sloependek, achter de hut v.d. 1e stm. Aan BB waren de hutten van Hfdwtk en 2e Stm. De 2e wtk was door de aanwezigheid v.e. sparks naar een dek lager (passagiershut) verhuisd.
In het begin kreeg ik de spanning voor de ontvanger uit grote droge batterijen. Later werden er accu's geplaatst. Ook in de hut! Bij het laden v.d. accu's ook de gassen in de hut. Het werd steeds gezelliger. Arbeidsinspectie?.........nooit van gehoord.
Mandieen uit de grote bak, heerlijk koud water.
Er werd gevaren om de O-kust van Celebes naar o.a. Kendari (dat had een steiger) bij de andere plaatsen (Loewoek (Luwuk), Poso, Gorontalo
e.a. werd voor anker gegaan. De 2e stm. ging met motorboot en laadboten en de batjo's naar de wal. Een deel van de batjo's piekelden de zakken copra van de wal door het water in de laadboten, die dan naar de Bagan langszij werden gebracht. Daar werd door de resterende batjo's de lading uit de laadboten in het schip geladen d.m.v. eigen laadgerei. In elke plaats kwam de lokale bevolking inkopen doen bij önze "chinese winkeliers".
Meestal werd 's nachts gevaren en bij daglicht kwamen we dan weer bij een volgende tampat.
De kapt. en de Hwtk, volgens mij twee Friese zonen, kochten meestal ergens een varken; keurig levend in een mand verpakt. Dit beest werd geslacht en verwerkt tot o.a. heerlijke ingredienten in de erwtensoep waarvoor dan de man van het Coprafonds met echtgenote in Luwuk en de plaatselijke missionaris werden uitgenodigd.
In Gorontalo werd getenderd met de Swartenhondt en werd onze lading overgebracht in dat schip. De "Swartenhondt" deed in principe hetzelfde werk via de W-kust van Celebes. Er was nog een tweede koppel dat ook op die manier voer, dat bestond uit de Batoela en de Bontekoe.
Makassar was onze thuishaven maar dat was ook geen Surabaia of Djakarta. Maar goed op de "Swartenhond" en evt. andere binnenliggende schepen hadden meestal wel jongere officieren aan boord.
Al met al heb ik deze pendeldienst toch zo'n 1 1/2 jaar gevaren.
Een volgende keer verder). Tabeh!
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Hallo Arnoud,
Zeer interessant sparks, dit soort verhalen van iemand van " jouw lichting" te horen. Je maakt referentie naar " de man van het Coprafonds"
Mijn goede ouwe maat Jan Timmerman uit Blokzijl " In Memoriam" heeft als ouwe op scheepjes van het Coprafonds in o.a. Balikpapan in die tijd gevaren, heb je hem soms gekend???
Zeer interessant sparks, dit soort verhalen van iemand van " jouw lichting" te horen. Je maakt referentie naar " de man van het Coprafonds"
Mijn goede ouwe maat Jan Timmerman uit Blokzijl " In Memoriam" heeft als ouwe op scheepjes van het Coprafonds in o.a. Balikpapan in die tijd gevaren, heb je hem soms gekend???
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Bagan
Foto: Stegro
m/s Bagan KPM naamsein: PCXP
Geb. 1947. N.V. Boele 's Scheepswerf & Machinefabriek, Bolnes. (bouwnummer 920).
1.331brt, 707 nrt, 1800 dwt later 1.793 dwt; lxbxh: 68.57 x 12.10 x 4.82m.
Vrachtschip met accommodatie voor 12 hut- (later 24 hut-) en 353 dekpassagiers, 53 bemanningsleden.
2 tew, 7 cil., 850 rpk, 9.75mijl. Atlas-Polar A/B., Stockholm-Zweden.
Tewaterlating 21 mei 1947, proefvaart en overdracht 20 september 1947.
Vertrok 27 september 1947 naar Ned. Indië.
1947 gebouwd in opdracht van de Staat der Nederlanden, 's-Gravenhage en in beheer gegeven van K.P.M.
In september 1952 volgens de Regeling vlootreconstructie door de Nederlandse regering in eigendom overgedragen aan de N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
1959 in december verkocht naar Indonesie.
1959-1964 Selat Madura, Palembang Shipping Co. Ltd., S.A., Panama.
1964-1965 Anata, Compania de Navigacion Gatun S.A., Panama.
1965-1965 Andong, Compania Naviera Thompson S.A., Panama.
1965-1967 Balisa, Compania Naviera Thompson S.A., Panama.
1967- Megama, Compania Naviera Thompson S.A., Panama.
Verder lot van het schip is onbekend
Van dit zgn. Batavia-type (Ba-type) zijn 10 schepen in de vaart gekomen.
Bron: Stegro en A.J.J. Mulder (Wel en wee van een Indische rederij)
Anne
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
- Locatie: Waalwijk
- Contacteer:
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
- Locatie: Waalwijk
- Contacteer:
Tempo dulu rond Celebes
In 1947 zat ik nog op de opleiding in Rotterdam. Maar in die tijd lag Pontianak ook al op Borneo; maar dat terzijde.
Die hele archipel lag ook vol met eilanden; kan men zich best eens 'n keer vergissen.
Groet!
Die hele archipel lag ook vol met eilanden; kan men zich best eens 'n keer vergissen.
Groet!
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada