Seatrade Groningen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Sassy Lassy

Re:

Bericht door Sassy Lassy »

IvoP schreef:Bert,

Bedankt voor de info, ik heb inmiddels dankzij jouw bericht meer gevonden

OCEANIC ICE 7614812, 13-4-1977 opgeleverd door N.V. Nieuwe Noord Ned. Scheepswerven (390) als OCEANIC aan Rederij "Santa Lucia", Groningen, in beheer bij Seatrade Groningen B.V., 1988 verkocht aan Oceanic Sun Shipping N.V., Willemstad-N.A., herdoopt OCEANIC ICE, in beheer bij H&G Transport B.V., Beverwijk, 2005 verkocht aan Agara Trading Ltd., vlag: Cambodja, in beheer bij Seatraffic Ltd., Sevastopol, Oekraïne, 12-2005 herdoopt SAINT GOTTARD, 2007 verkocht aan Falcon Reefers Ltd., vlag: Cambodja, in beheer bij Seatraffic Ltd., Sevastopol, Oekraïne, 9-7-2007 herdoopt KAMANGA.

gr, Ivo
Hallo, weet niet meer of U het was, die mij destijds de foto's van "Oceanic Ice"heeft gestuurd, maar ik dacht het wel.
Kort daarna is mijn PC gecrashed, en ik wist niet meer waar ik U had "opgedaan".
Weet ook niet of ik U ooit bedankt heb, maar bij dezen, héél hartelijk bedankt!
Datzelfde geldt voor deze aanvullende info!
De Kaptein van de Oceanic Ice, was/is mijn oom, en is nu alweer 14 jaar 'missing', inmiddels is hij dood verklaard.
Zijn lichaam is nooit gevonden, en zolang dat niet het geval is, zullen we altijd hoop houden, dat hij ooit gewoon weer thuiskomt!!
Het hele verhaal rammelde destijds ook zodanig, dat wij de indruk kregen, dat er iets voor ons werd verzwegen, een contactpersoon bij H en G in Beverwijk, die met ons leek mee te leven, mocht ineens de familie niet meer te woord staan, coordinaten die niet klopten, volgens de één was hij overboord geslagen (op een vlakke zee)op de middelandse zee,een ander sprak van de atlantische oceaan, er is maar enkele uren gezocht, de O.I was vanuit Porto vertrokken, en is nadat men het hele schip doorzocht had, teruggegaan naar Porto, daar heeft het schip een paar uur stilgelegen, de Politie is aan boord geweest, en heeft slechts enkele bemanningsleden gehoord, ik méén 3 van de 13, maar niemand, die bijvoorbeeld, de laatste dienst met hem hadden gewerkt, en niet de kok, waar hij, naar het schijnt, goed mee overweg kon, kortom, de zaak stinkt, al zullen we wel nooit te weten komen, wat er precies is gebeurd.
Om toch nog iets tastbaars te hebben, in de vorm van de foto's en zoals nu, te weten wat er met het schip is gebeurd, was/is voor ons een hele troost, DankUwel.
Familie van Kaptein, Cornelis van Koesveld, (Cor), hij verdween een paar weken, voor zijn 45e verjaardag!

Jos Komen (R.I.P)

Re: Seatrade Groningen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Majestic.
Majestic.jpg
Majestic.jpg (58.89 KiB) 9486 keer bekeken
IDNo: 8614039 Year: 1988
Name: MAJESTIC Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD
Tons: 5089 DWT: 6105 Length overall: 135.7
Country of build: NLD
Builder: Van Diepen
Location of yard: Waterhuizen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-20
Subsequent History:
06 GREEN MAJESTIC
Disposal Data:
BU Alang 1.3.11, beached 11.3.11
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Seatrade Groningen

Bericht door K.Brouwer »

Leuk om te zien Jos,heb daar ook nog een poosje mee rondgesjouwt :wink: .

Doet mij trouwens een verhaal van een Rotterdamse loods te binnen schieten.

Vertrokken 's avonds met de Casablanca uit R'dam naar IJmuiden. Waren net ontmeerd toen de loods aan mij vroeg "hoe hard gaat deze"?? Och loods, zei ik, als we hem echt op z'n staart trappen lukt 12,5' wel, hoezo loods? Nou zei hij...een poosje geleden stapte ik ook 's avonds op zo'n grote witte kuster en eenmaal op de rivier vroeg ik uiteraard volle kracht. Werd ik na een kwartiertje door de centrale opgeroepen en die vroeg of ik haast had...snapte het niet helemaal en zei nee,hoezo centrale? Nou zei die je scheurt op het ogenblik met stroom mee met zo'n 21' de rivier af dus kregen wij hier de indruk dat je nogal haast had 8) . Tjonge zei die loods,dat had ik nu niet achter zo'n grote kuster gezocht dus maar een tandje minder gegeven. Om nu weer zo'n verschutting te voorkomen vraag ik het maar even :lol: . Bíj navraag bleek hij dus op zo'n M boot gezeten te hebben :) .

Groeten,K.Brouwer
Jos Komen (R.I.P)

Re: Seatrade Groningen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

een poosje mee rondgesjouwt
Met 20 knoopjes sjouw je toch niet rond, Koert? :lol:
Je stuift alle meeliggers voorbij. :)
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Seatrade Groningen

Bericht door paul »

Ik ben 12 jaar geleden meegeweest met de ,,SANTA MARIA, van seatrade,een snoepreisje van 4 weken.
Hadden mijn vrouw en dochters ,zonder dat ik het wist voor me geregeld.
Met 21 mijltjes per uur de oceaan over,het duurde 3 dagen voor dat ik met mijn camera,op de bak over het randje durfde kijken.
Werd er echt bang van.
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
Jos Komen (R.I.P)

Re: Seatrade Groningen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

het duurde 3 dagen voor dat ik met mijn camera,op de bak over het randje durfde kijken
Paul, die fotootjes zijn hier van harte welkom. :)
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Seatrade Groningen

Bericht door K.Brouwer »

Ja Jos,je rent de meeste schepen dan wel voorbij doch dat went snel hoor.Kwam van de Nayadic af,deze moest een "Groenland reisje" maken en dan mogen er enkel
kapiteins op zitten welke "goedgekeurd" zijn door het Deense gouvernement. Daar viel ik dus typisch niet onder :? . Dus nu kwam ik van zo'n 16'-17' sjokker op een 20' sjouwer terecht. Dus dat valt dan wel mee. M'n "grote gewenning" onderging ik van de J-W serie naar de Nayadic. Als ik op de J-W serie een lichie aan de horizon zag ging je na pakweg een kwartiertje kijken waar dat lichie zich nu bevond. Dat deed ik dus ook op de Nayadic en zocht me rot naar dat lampie....Bleek hij al achteruit te zitten! Dat leer je dus snel af :shock: .

Trouwens...voeren met die Majestic overdag de Waterweg af en net even voor het begin van de pieren vroeg de loods of hij even "volle kracht mocht scheuren"...
Zag er geen kwaad in dus gas op de plank. Keek pakweg vijf minuten later achterom
en zag tot m'n schrik dat al die wandelaars op de Noorderpier driftige pogingen deden om over onze hekgolf, welke dwars over de pier heenliep, heen te springen :shock: .
Direkt die handel maar op langzaam getrokken...gelukkig nooit wat van gehoord,doch er liepen die dag heel wat mensen met "natte pootjes" rond :mrgreen:

Groeten,K.Brouwer
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Seatrade Groningen

Bericht door paul »

Jos
Het was een video camera,en om hier nou een paar uur video op te zetten.
Als ik toen van kombuispraat had gehoord,had ik een prachtige reportage kunnen maken,
met voor elk wat wils.
Ik mocht van het schavot,tot onder de plaat kijken .
En toen het weer echt lekker werd,met korte broek,de (Nederlandse) bootsman helpen met beetje schilderwerk,brandkraantjes rood enz.
Het was een mooie ervaring,Southampton,Le Havre, en dan een week later om 7 uur aankomen aan de andere kant,op de minuut af, kan de NS nog wat van leren.
Gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Seatrade Groningen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Kan iemand eens iets meer vertellen over het "Cadet Training" programma van Seatrade?
Doet alleen Seatrade dat of zijn er meer rederijen die een dergelijk programma hebben?
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Seatrade Groningen

Bericht door j.haver »

Spliethoff volgens mij ook ; De D schepen hebben een 2e brug waar de leerlingen kunnen oefenen


Plaats reactie