ss Noordzee
Re: s/s of m/s Noordzee
Leuke reacties.
De SS Noordzee werd verkocht in januari 1959. Voor de overdracht moest eerst nog gedokt worden. Dit gebeurde in St Luis. Niemand mocht van boord en onze passen waren ingenomen door de immigratiedienst.Het lager varend personeel bestond uit Spanjaarden.Wij kregen bewaking op het schik De autotiteieten waren als de dood dat spaanse bemanningsleden zouden droppen. Het werd wel een vieze boel omdat er geen sanitaire voorzieningen waren. Na 2 dagen werden we onder bewaking in een gesloten bus naar het vliegveld gebracht.
Daar stond een krakkemikkige DC $ voor ons klaar. In het vliegtuig werden we geteld of iedeeen nog wel aanwezig was. Eeen immigratie officier vloog met ons mee naar een klein vliegveldje aan de Canadese grens. Na een laatste telling mochten wij de US verlaten.
Aan het vliegtuig mankeerde van alles.Op new Foundland werd nog een tussenstop gemaakt en de laatste reparaties aan de motoren verricht.
Wij kregen de geruststellende mededeling dat als de piloten het niet vertrouwde zij ook niet zouden vliegen. Boven de Atlantische Oceaan begaf een motor het opnieuw.Bij de propeller vliegtuigen zag je de propeller stistaaan.
Op Shannon weer een tussenstop. Helaas na uren op onthoud begaf een andere motor het ook op het oversteekje naar het oude schiphol.
Het was mijn eerste vliegreis maar ik heb er geen goede herrinneringen van.
Een belangrijke bijkomstigheid was dat ik 3 weken voor de geboorte van mijn dochter thuis kwam.
De SS Noordzee werd verkocht in januari 1959. Voor de overdracht moest eerst nog gedokt worden. Dit gebeurde in St Luis. Niemand mocht van boord en onze passen waren ingenomen door de immigratiedienst.Het lager varend personeel bestond uit Spanjaarden.Wij kregen bewaking op het schik De autotiteieten waren als de dood dat spaanse bemanningsleden zouden droppen. Het werd wel een vieze boel omdat er geen sanitaire voorzieningen waren. Na 2 dagen werden we onder bewaking in een gesloten bus naar het vliegveld gebracht.
Daar stond een krakkemikkige DC $ voor ons klaar. In het vliegtuig werden we geteld of iedeeen nog wel aanwezig was. Eeen immigratie officier vloog met ons mee naar een klein vliegveldje aan de Canadese grens. Na een laatste telling mochten wij de US verlaten.
Aan het vliegtuig mankeerde van alles.Op new Foundland werd nog een tussenstop gemaakt en de laatste reparaties aan de motoren verricht.
Wij kregen de geruststellende mededeling dat als de piloten het niet vertrouwde zij ook niet zouden vliegen. Boven de Atlantische Oceaan begaf een motor het opnieuw.Bij de propeller vliegtuigen zag je de propeller stistaaan.
Op Shannon weer een tussenstop. Helaas na uren op onthoud begaf een andere motor het ook op het oversteekje naar het oude schiphol.
Het was mijn eerste vliegreis maar ik heb er geen goede herrinneringen van.
Een belangrijke bijkomstigheid was dat ik 3 weken voor de geboorte van mijn dochter thuis kwam.
- Bijlagen
-
- Knipselssnoordzeemachinekamer.GIF (175.4 KiB) 6370 keer bekeken
Re: s/s of m/s Noordzee
Jaap, bedankt voor de uitleg betreffende Flank. Dat mis ik op de Telegraaf van de Victory van voorgaande foto's.
Dus kennelijk hadden niet alle schepen deze Fank order. Bij de S.M.N. ragde de stuurman de telegraaf twee of drie keer naar volle kracht als je bij Matadi tegen de stroom op moest.
Met een echte Hotlo kon er dan altijd nog wat extra's bij
Dus kennelijk hadden niet alle schepen deze Fank order. Bij de S.M.N. ragde de stuurman de telegraaf twee of drie keer naar volle kracht als je bij Matadi tegen de stroom op moest.
Met een echte Hotlo kon er dan altijd nog wat extra's bij
Re: s/s of m/s Noordzee
Best wel leuk dat deze "Noordzee" nu eens in het zonetje gezet wordt. Immers, je hoort, leest of ziet er zelden iets over !.
De schoorsteen kleuren lijken wel op die van de Central Gulf Lines, waar ze overigens ook na een jaar aan verkocht is...........
Het vreemde vind ik wel dat ze als "Noordzee" drie verschillend geregistreerde Hollandse rederijen gediend heeft.
1955 "Noordzee", ELUI, Compania Maritime Unidas S.A., Monrovia,( Overzeese Scheepvaart Maatschappij N.V., 's Gravenhage,).
1956 "Noordzee", PGJT, Overzeese Scheepvaart Maatschappij N.V., 's Gravenhage.
1957 "Noordzee", PGJT, Overzeese Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam.
In 1959 ging ze over naar de Central Gulf Steamship Corp., New Orleans, als "Green Bay".
Zoals Theo al memoreerde, ze was van het type: C2-S-B1, waarvan er maar één van onder de Hollandse vlag gevaren heeft. Er waren wel type schepen die er min of meer op leken, maar waren geen zusters.
De "Delft", de "Gooiland" en de "Congestroom" waren van het type: C1-A(M)
De "Cuanza" / "Elmina" / "Nias", was van het type C1-B(S)
De "Tjipanas" was van het type C2-Cargo (M)
Verdere scheepstypen, die de Hollandse vlag gevoerd hebben, lijken totaal niet op de "Noordzee".
Ik hoop dat dit topic meer op gaat leveren. Machtig interessant hoor !.
m.v.g., Roy
De schoorsteen kleuren lijken wel op die van de Central Gulf Lines, waar ze overigens ook na een jaar aan verkocht is...........
Het vreemde vind ik wel dat ze als "Noordzee" drie verschillend geregistreerde Hollandse rederijen gediend heeft.
1955 "Noordzee", ELUI, Compania Maritime Unidas S.A., Monrovia,( Overzeese Scheepvaart Maatschappij N.V., 's Gravenhage,).
1956 "Noordzee", PGJT, Overzeese Scheepvaart Maatschappij N.V., 's Gravenhage.
1957 "Noordzee", PGJT, Overzeese Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam.
In 1959 ging ze over naar de Central Gulf Steamship Corp., New Orleans, als "Green Bay".
Zoals Theo al memoreerde, ze was van het type: C2-S-B1, waarvan er maar één van onder de Hollandse vlag gevaren heeft. Er waren wel type schepen die er min of meer op leken, maar waren geen zusters.
De "Delft", de "Gooiland" en de "Congestroom" waren van het type: C1-A(M)
De "Cuanza" / "Elmina" / "Nias", was van het type C1-B(S)
De "Tjipanas" was van het type C2-Cargo (M)
Verdere scheepstypen, die de Hollandse vlag gevoerd hebben, lijken totaal niet op de "Noordzee".
Ik hoop dat dit topic meer op gaat leveren. Machtig interessant hoor !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: s/s of m/s Noordzee
Hallo v+d,
Ik wil niet je plezier bederven maar de telegraaf op jouw foto's is niet van een Victory afkomstig.
Victorys hadden een telegraaf waarop stond Full,half, slow en dead slow.
Volgens mij werd over flank speed alleen op oorlogsschepen gesproken.
De foto"s die hier zijn geplaatst zijn ook geen van allen van Victory schepen, die manouvreerstand zag er heel anders uit.
Als ik weer op de VNS site kan komen zal ik daar een foto vanaf plaatsen.
vr gr Henk
Ik wil niet je plezier bederven maar de telegraaf op jouw foto's is niet van een Victory afkomstig.
Victorys hadden een telegraaf waarop stond Full,half, slow en dead slow.
Volgens mij werd over flank speed alleen op oorlogsschepen gesproken.
De foto"s die hier zijn geplaatst zijn ook geen van allen van Victory schepen, die manouvreerstand zag er heel anders uit.
Als ik weer op de VNS site kan komen zal ik daar een foto vanaf plaatsen.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
Re: s/s of m/s Noordzee
Henk, je bederft mijn plezier niet hoor. Ik ben alleen nieuwsgierig waar die telegraaf vandaan komt.
Wellicht sloopten ze in Griekenland oude Amerikaanse oorlogsschepen, ik zoek wel verder bedankt.
Wellicht sloopten ze in Griekenland oude Amerikaanse oorlogsschepen, ik zoek wel verder bedankt.
Re: s/s of m/s Noordzee
Hieronder nog een paar fotootjes van de Noordzee en als de AP170-Winged Arrow, ten anker, genomen op 19-05-1946. De laatste geeft een indruk hoe 1676 manschappen een fotootje voor thuis maakten.
Voor de 4 spaanse matrozen op de stelling plank hoop ik dat de fluit afgeblind was. Arbo was nog ver weg.
Voor de 4 spaanse matrozen op de stelling plank hoop ik dat de fluit afgeblind was. Arbo was nog ver weg.
- Bijlagen
-
- winged_arrow1-08.jpg (95.76 KiB) 6311 keer bekeken
-
- 092217002.jpg (111.49 KiB) 6311 keer bekeken
-
- jepsen1%20(1).jpg (32.44 KiB) 6311 keer bekeken
-
- ss Noordzee_0008_NEW.jpg (184.68 KiB) 6311 keer bekeken
-
- ss Noordzee_0011_NEW.jpg (189.55 KiB) 6311 keer bekeken
Re: s/s of m/s Noordzee
Klopt nu ook dat de "Noordzee" in charter bij Central Gulf voer ?.
Aan de kleuren van de schoorsteen te zien wel !?.
m.v.g., Roy
Aan de kleuren van de schoorsteen te zien wel !?.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: ss Noordzee
De Overzeese Scheepvaart Maatschappij, eigenaar van de NOORDZEE, was, evenals Cia Maritima Unidas, eigendom van Central Gulf Lines. Onder Liberiaanse vlag voeren de ZUIDERZEE (Liberty) en TAPPANZEE (Victory). CGL heeft jaren later nog de BILDERDYK gekocht van Incotrans. De NOORDZEE was het enige schip van het C2-S-B1 type dat onder Nederlandse vlag heeft gevaren. De TJIPANAS was van het C2-Cargo (M)-type en in 1970-71 voeren nog zes schepen van het type C2-S-AJ1 en AJ2 onder Antilliaanse vlag, ANTILLIAN BARON, - BREWER, -HAWK, - FOX, - TIGER en -STAR. Zij waren van Antillian Carriers, een dochtermaatschappij van Columbia Steamship Co., Portland (Ore). Al deze gegevens staan in het boek STANDAARDSCHEPEN 1939-1945 IN DE NEDERLANDSE EN BELGISCHE KOOPVAARDIJ (2 delen), Uitgeverij De Alk.
Dick
Dick
Re: ss Noordzee
Ik kan helaas nergens afbeeldingen van de Zuiderzee en de Tappanzee vinden,jammer.Groeten,Arie.
Re: ss Noordzee
...ik ook niet...
Misschien als de oorspronkelijke naam als zoekopdracht wordt gebruikt ?
De Amerikanen hebben daar een aardig archief van, ook met foto's.....
Misschien als de oorspronkelijke naam als zoekopdracht wordt gebruikt ?
De Amerikanen hebben daar een aardig archief van, ook met foto's.....
Oost, west...ook best