Hurtigruten Rondtoer

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Ton Pekel »

Een kennis van mij heeft in het voorjaar een trip gemaakt rond Noorwegen met de Hurtigruten-lines.
Toen ik het voor het eerst vernam dacht ik aan een kabouterlijn.
Niets is minder waar, vooral op de oud gedienden schepen blijkt dit een tocht voor de ware shiplovers te zijn.
Vooral op de oude dame Nordstjernen van 1956.
Een schip vol nostalgie zoals wij dit zouden willen zien tegenwoordig.
Geen drijvend flatgebouw en hutten met balkons maar gewoon ouderwets.
Wim van der Moolen wil dit tripje volgend jaar ook weer doen en met mijn verkregen fotos en informatie kan ik jullie al een voorproefje geven van dit geluk.

Afbeelding

Ik zal dit nieuwe topic langzaam opstarten want Wim heeft eerst zijn eigen cruise te melden.
Ik heb een CD vol foto's van die reis inclusief details van het schip dus smullen voor de liefhebbers.
Wordt vervolgd.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ton,
Ik kijk er met grote belangstelling naar uit. :-D
Lijkt me ook erg leuk om een keer zo'n rondtoer te maken. :wink:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Bericht door Ton Pekel »

Het eerste wat de kennis mij meldde was dat drank onbetaal was aan boord en hij had het volgende hierop gevonden....!!!
Op verjaardagen en vaderdagen vroeg hij altijd van die kleine flesjes drank, gemakkelijk weg te stouwen in de koffers.
Dus aanstaande passagiers voor 2009 begin aan uw verzameling.
Ik begreep dat een goed glas wijn rond de 10,00 was.
Daar krijg je hem als rechtgeaarde Hollander niet van zitten of je moet barsten van het het zakgeld maar dan koop je zo een boot compleet op niet waar.
Dit is dus les nummer 1
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Ton,
da's een bijzonder interessant onderwerp, de Hurtigruten is heel bekend als de veerdienst langs de hele Noorse kust tot aan de Noordkaap toe, ze hebben tegenswoordig ook een paar modernere Cruise-passagiers-ferry schepen in de vaart die ook vaak charteren in o.a. Antarctica. Zijn ook in Rotjeknor geweest. Ik meen dat we er hier al eerder over hebben geKombuisd :lol: Misschien weet JossieUno nog wel wanneer dat was??

Hoe dan ook een onderwerp waar ik naar uit zie.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ton,
gemakkelijk weg te stouwen in de koffers
Wij hadden ook een paar flesjes in de koffer toen we onze laatste cruise maakten op de "Costa Marina".
Bij aankomst in de hut bleken de flessen, ondanks dat ze goed verpakt waren, toch gebroken te zijn en alles in die koffer stonk naar de Tia Maria en de Baileys Irish Cream die we op Schiphol gekocht hadden.
Ons slaapmutsje voor in de hut. :) :cry:
Alles werd netjes gereinigd, maar later hoorden we van medepassagiers dat hun hetzelfde was overkomen.
Dus, als je tegenwoordig een cruise maakt moet je de wal op als je een betaalbaar drankje wilt drinken.
Flessen drank aan boord brengen is verboden, staat in de kleine lettertjes.
Ach, op een cruise kijk je niet op een paar dubbeltjes, koffie en thee zijn gratis de hele dag verkrijgbaar aan boord, maar voor drank moet je de ouwe smokkeltrucs weer uit de kast halen en met al die controles heb je weinig kans. :roll:
Lekkere roseetjes in plastic flessen aan boord smokkelen was toen even het enige wat we konden verzinnen.
Gaat niet om die paar eurootjes, maar ergens toch wel weer om de sport. :lol:
Drank AAN boord smokkelen, daar hebben onze collega's het tegenwoordig ook wel moeilijk mee. :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Bericht door Jan Hendrik »

Ik denk er aan om deze 14 daagse reis volgend jaar te maken , maar zal zeker zorgen dat ik wat Australische " casks met wijn" meeneem in de koffer.

35 havens aandoen in 14 dagen lijkt me wel wat en met een paar glaasjes wijn per dag zal het nog beter zijn.
ook heb je natuurlijk een zooitje gigabyte kaartjes mee te nemen om van al die havens en schepen mooie plaatjes te maken.
Jan
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Ton,

heel leuk idee om van 'Hurtigruten' een topic te openen. Ze noemen het zelf 'de mooiste zeereis ter wereld' en dat kunnen wij beamen en dat is ook de reden om de reis nog een keer te maken. Wij maakten de reis eerder in juni 2004 met het m/s 'Versterålen'.
Afbeelding
Bouwjaar 1983, bt: 11204, engine: 2x MAK 6M552C, kruissnelheid: 17,5.

Ik heb nog heel veel documentatie van de reis, dus als je wilt kan ik af en toe wat op het topic plaatsen.
De drank aan boord is duur, smokkelen niet. Ik kan mij herinneren dat ik toen een fles whiskey en twee flessen wijn mee had gesmokkeld en dat was geen enkel probleem, ook al had ik het dubbele aan boord gebracht. Op de laatste reis met de 'MSC Armonia' hadden we 6 flessen wijn meegenomen, verdeeld over 2 koffers. Je moet ze natuurlijk wel zo stouwen dat ze niet kunnen breken, wij gebruiken daar bubbeltjes-plastic voor. Het is ons één keer overkomen dat we een fles wijn moesten inleveren. Die hadden we gekocht in Tallinn, Estland op onze reis naar St. Petersburg vorig jaar en hadden die in een draagtas zitten die natuurlijk niet onopgemerkt door het scan-apparaat kwam. In IJmuiden kregen we die fles weer terug.
Dus Ton, ik ben heel nieuwsgierig naar de foto's die je gaat plaatsen.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Zelf heb ik de "Hurtigrutten" ook al een flink aantal jaren op mijn wensenlijstje maar dan liefst met die nostalgische "Nordstjernen".

Zou mooi zijn als een aantal Kombuizers elkaar zouden treffen op zo'n reis want "Aan Het Strand Stil en Verlaten" zal in de akoustiek van de Noorse Fjorden volledig tot zijn recht komen :) en tevens het bijkomend voordeel opleveren dat we ook nog getuige kunnen zijn van afkalvende gletsjers en neerstortende rotsblokken :wink:

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Bericht door Ton Pekel »

Afbeelding
In 1983 een eerste refit ( oa nieuwe hoofdmotor en verstelbare schroef) en in 2000 weer een refit. Passagiersaccommodatie in hutten vanaf 2006 168 in 62 hutten op diverse dekken. Ook accomodatie voor gewone salon passagiers die van A naar B gaan. Het schip wordt ingezet op de Noorwegen route van Bergen naar Kirkenes vv ,een reis van 13 dagen uit en thuis en soms ook speciale tochten ( bv Spitsbergen reizen)

Op de volgende homepage staat eigenlijk alles over de Hurtigruten vloot met heel veel foto’s en info.
http://www.norwegische-postschiffe.de/

Ik begreep van mijn ”kennis” , ik noem hem maar Johan, dat het een eer is voor de bemanningsleden om op dit schip te mogen varen, deze oude dame Nordstjernen. Johan had geboekt voor de totale reis Noord en Zuid en is naar Oslo gevlogen, daar een nacht overgebleven en met de trein naar Bergen vertrokken. Ook is het mogelijk om alleen voor de Noord of Zuid route te boeken. De havens die ’s nachts worden aangedaan worden op de terugreis overdag aan gedaan, je mist dus niks. Ook is het mogelijk om tussentijd even af te stappen, wat te bezichtigen met een tourtje en in de volgende haven weer aan boord te stappen. Er worden zeer veel havens en haventjes aangedaan, soms voor maar een kwartiertje en andere weer voor een paar uur.

Afbeelding
wordt vervolgd
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Bericht door Ton Pekel »

Bericht van Wim: Ik heb nog heel veel documentatie van de reis, dus als je wilt kan ik af en toe wat op het topic plaatsen

Wim, als je aanvullingen hebt zet het er maar op hoor Topic is voor iedereen :-D
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!


Plaats reactie