Klappie Achteruit

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Klappie Achteruit

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Jan, zoek je ouwe kroontjespen met een potje oost-Indische inkt eens op en geef nog maar eens een Klappie achteruit, wel even uutkiek'n dat de nokkenas niet blijft hangen!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: Klappie Achteruit

Bericht door jandikker »

Ik heb er nog een gevonden, Harry.

Vrouw aan boord.

In mijn vorige stukkie schreef ik hoe mijn vrouw van boord ging na twee maanden aan boord van de Erasmus. Het aan boord gaan is een ander verhaal.

De Erasmus, geladen met pyriet, was op weg van Setubal naar Antwerpen. Het was de bedoeling van Vermaas om na een jaar varen zonder een Nederlandse haven aangedaan te hebben de daarvan verband houdende gage-opslag te voorkomen.
We hadden het er natuurlijk vaker over gehad dat het fijn zou zijn als ze een poosje mee zou kunnen varen. Deze reis maakte dat mogelijk maar kwam erg onverwacht. Na passeren van Ouessant kon ik haar telefonisch vertellen wanneer we in Antwerpen verwacht werden.
Zij kon haar koffers gaan pakken en sprak met de buren af dat die haar zouden wegbrengen. Dus een auto gehuurd en van Enschede, waar we toen woonden, naar Vlissingen gereden. Nadat ze eind van de middag daar waren aangekomen, eerst maar eens gevraagd wanneer de Erasmus op de rede verwacht werd. “De Erasmus? Die staat nog niet op de lijst”. Dat klopte , want de mist in Het Kanaal speelde ons parten. Omdat ze reeds onderweg was kon ik haar ook niet meer bereiken. Na geregeld informeren kwam er eindelijk het verlossende antwoord. De Erasmus zou ’s nachts de rivierloods overnemen. Ze besloten in de auto te overnachten en dan door te rijden naar Antwerpen. De volgende morgen zagen we elkaar voor het eerst na een jaar weer.
Na gelost te hebben ging het schip direct terug naar Vlissingen om te bunkeren en de nodige stores in te nemen. Toch vonden we nog gelegenheid om ’s avond om een uur of elf na veel gebons op de deur de winkelier zover te krijgen dat hij een radio aan ons verkocht.
En zo begon een heerlijke tijd aan boord.
Valt nog te vertellen dat ze zonder monsterboekje en paspoort reisde. Alleen met een postidentiteitsbewijs.

Jan Dikker
Aait vedan :-D


Plaats reactie