Hoaven van Delfziel
Re: Hoaven van Delfziel
Verdienen aan vogelpoep
Het is alsof de klok in tijd is teruggezet. Arbeiders verzamelen weer guano, zeer vruchtbare mest van zeevogels, op de eilanden bij Peru. Anderhalve eeuw werd de mest in overvloed gevonden en ‘geoogst’: de guano-rush. Overal in de wereld had men belangstelling voor de vogelpoep, die benut werd in de land en tuinbouw. Kunstmest moest nog worden uitgevonden. Arbeiders zijn nu weer aan de slag gegaan op het eiland Macabi, zo’n 600 kilometer ten noorden van de Peruaanse hoofdstad Lima. Tien jaar lang was er rust om weer enige voorraad te verkrijgen. Door het droge klimaat blijft de vogelpoep goed geconserveerd. Alles valt en staat natuurlijk met de hoeveelheid poep die de zeevogels produceren. En van belang is de omvang van de vogelpopulatie. Die is in de loop der tijd sterk gereduceerd, reden ook om rust te verordonneren op de eilanden. De populatie is de afgelopen twee jaar gestegen van 3,2 miljoen naar 4 miljoen vogels. Maar dat is niets vergeleken bij de 60 miljoen vogels die er in het midden van de negentiende eeuw waren. De bijzondere status als vruchtbare meststof heeft guano nimmer verloren. Bij uitvoer naar Europa en de Verenigde Staten levert een ton nu 500 dollar op. Voor de arbeiders is de mestverzameling echter een smerig werk. Elke dag staan ze in luid gekrijs, worden ze bijkans bescheten door vogels en komen ze dik onder het stof.
bron Leeuwarder Courant van 10-07-2009
Het is alsof de klok in tijd is teruggezet. Arbeiders verzamelen weer guano, zeer vruchtbare mest van zeevogels, op de eilanden bij Peru. Anderhalve eeuw werd de mest in overvloed gevonden en ‘geoogst’: de guano-rush. Overal in de wereld had men belangstelling voor de vogelpoep, die benut werd in de land en tuinbouw. Kunstmest moest nog worden uitgevonden. Arbeiders zijn nu weer aan de slag gegaan op het eiland Macabi, zo’n 600 kilometer ten noorden van de Peruaanse hoofdstad Lima. Tien jaar lang was er rust om weer enige voorraad te verkrijgen. Door het droge klimaat blijft de vogelpoep goed geconserveerd. Alles valt en staat natuurlijk met de hoeveelheid poep die de zeevogels produceren. En van belang is de omvang van de vogelpopulatie. Die is in de loop der tijd sterk gereduceerd, reden ook om rust te verordonneren op de eilanden. De populatie is de afgelopen twee jaar gestegen van 3,2 miljoen naar 4 miljoen vogels. Maar dat is niets vergeleken bij de 60 miljoen vogels die er in het midden van de negentiende eeuw waren. De bijzondere status als vruchtbare meststof heeft guano nimmer verloren. Bij uitvoer naar Europa en de Verenigde Staten levert een ton nu 500 dollar op. Voor de arbeiders is de mestverzameling echter een smerig werk. Elke dag staan ze in luid gekrijs, worden ze bijkans bescheten door vogels en komen ze dik onder het stof.
bron Leeuwarder Courant van 10-07-2009
Re: Hoaven van Delfziel
Waarschijnlijk hetzelfde schip als de foto,s van het ruim op de vorige pagina.
Re: Hoaven van Delfziel
Nu zit ik me toch echt af te vragen welk schip in Delzijl in lossing ligt.
Als we er vanuit gaan dat de K.N.S.M. ook lijndiensten naar de oostkust van de Zuid had, zou het er een van hun kunnen zijn.
De brug was nog open en het schip had geen wit geschilderde verschansing. Voorts staken de paalkokers tegen de brug aan er niet bovenuit. Ze heeft ook paalkokers aan de voorzijde van het ruim staan. Dek uitrusting is donker,(roestbruin ?), geschilderd.
Nu de gok dan maar even;
"Breda",1921-1940 of "Brielle",1921-1935.
De "Delft",1919-1926.
Of het duo "Almelo",1918-1935 of "Alkmaar",1919-1940.
Wie durft verder te gaan ?.
m.v.g. Roy
Als we er vanuit gaan dat de K.N.S.M. ook lijndiensten naar de oostkust van de Zuid had, zou het er een van hun kunnen zijn.
De brug was nog open en het schip had geen wit geschilderde verschansing. Voorts staken de paalkokers tegen de brug aan er niet bovenuit. Ze heeft ook paalkokers aan de voorzijde van het ruim staan. Dek uitrusting is donker,(roestbruin ?), geschilderd.
Nu de gok dan maar even;
"Breda",1921-1940 of "Brielle",1921-1935.
De "Delft",1919-1926.
Of het duo "Almelo",1918-1935 of "Alkmaar",1919-1940.
Wie durft verder te gaan ?.
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Hoaven van Delfziel
Guano, het enige woord wat ik niet wist bij het examen van de MULO bij aardrijkskunde. De examinatopr vroeg wat Chili uitvoerde als kunstmest. Ik wist alleen dat het met een G begon. Gek dat je dat na meer dan 50 jaar nog herinner.
De P-schepen vervoerden toch grotendeels guano?
mvg
Bob
De P-schepen vervoerden toch grotendeels guano?
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Hoaven van Delfziel
Bob, dat klopt.Ze kwamen dan ook geregeld in Delfzijl.
Harry
Harry
Re: Hoaven van Delfziel
Emden maakt bezwaar tegen plannen Eemshaven
De Noord-Duitse haven van Emden heeft grote moeite met de plannen van Nederland om de buiten-Eems te verdiepen, om deze geschikt te maken voor schepen met een diepgang van 14 meter. Eemshaven wil een belangrijk energiecentrum in Nederland worden. Er zijn plannen voor drie nieuwe krachtcentrales.
De Eemshaven zal jaarlijks onder meer 135 gastankers gaan ontvangen en verder nog zo'n tachtig kolenschepen en een aantal olietankers. Die zullen, zegt de haven van Emden, veel hinder voor de overige scheepvaart meebrengen.
Emden ontvangt onder meer schepen met auto's, woudproducten en natte bulk. Ook die schepen zijn de laatste jaren groter geworden en allemaal aangewezen op hoogwater bij het binnenlopen en verlaten van de haven. Als daar ook grote schepen met energieproducten aan Nederlandse kant bijkomen, wordt het dringen in de vaargeul, vreest de Noord-Duitse havenstad.
De Noord-Duitse haven van Emden heeft grote moeite met de plannen van Nederland om de buiten-Eems te verdiepen, om deze geschikt te maken voor schepen met een diepgang van 14 meter. Eemshaven wil een belangrijk energiecentrum in Nederland worden. Er zijn plannen voor drie nieuwe krachtcentrales.
De Eemshaven zal jaarlijks onder meer 135 gastankers gaan ontvangen en verder nog zo'n tachtig kolenschepen en een aantal olietankers. Die zullen, zegt de haven van Emden, veel hinder voor de overige scheepvaart meebrengen.
Emden ontvangt onder meer schepen met auto's, woudproducten en natte bulk. Ook die schepen zijn de laatste jaren groter geworden en allemaal aangewezen op hoogwater bij het binnenlopen en verlaten van de haven. Als daar ook grote schepen met energieproducten aan Nederlandse kant bijkomen, wordt het dringen in de vaargeul, vreest de Noord-Duitse havenstad.
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Hoaven van Delfziel
Dat is gemiddeld 1, zegge en schrijven één schip extra per dag voor Delfzijl. Wat wordt het druk daar in de Eems. Ik denk dat Emden niet de zon in het water kan zien schijnen. Of de druiven zijn zuur.Jolly Sailor schreef:Emden maakt bezwaar tegen plannen Eemshaven
De Eemshaven zal jaarlijks onder meer 135 gastankers gaan ontvangen en verder nog zo'n tachtig kolenschepen en een aantal olietankers. Die zullen, zegt de haven van Emden, veel hinder voor de overige scheepvaart meebrengen.
Als daar ook grote schepen met energieproducten aan Nederlandse kant bijkomen, wordt het dringen in de vaargeul, vreest de Noord-Duitse havenstad.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Hoaven van Delfziel
Nieuw multipurpose-schip voor lijndienst naar Noorwegen vanuit Eemshaven
De Noorse rederij Nor Lines, dat in samenwerking met Sealane vanuit de Eemshaven een lijndienst op Noorwegen onderhoudt, zal op maandag 10 augustus een nieuw schip in
de vaart nemen. Dit schip, de m/v Nordkinn, zal vis vanuit Noorwegen lossen bij Sealane in de Eemshaven om vervolgens geladen te worden met onder andere dakbedekking,
staal, plastic, karton en zware portaalkranen.
De m/v Nordkinn zal wekelijks tussen de Eemshaven en Noorwegen gaan varen. Daarbij zal het zo’n dertig havens aandoen aan de Noorse westkust.
De Noorse rederij Nor Lines, dat in samenwerking met Sealane vanuit de Eemshaven een lijndienst op Noorwegen onderhoudt, zal op maandag 10 augustus een nieuw schip in
de vaart nemen. Dit schip, de m/v Nordkinn, zal vis vanuit Noorwegen lossen bij Sealane in de Eemshaven om vervolgens geladen te worden met onder andere dakbedekking,
staal, plastic, karton en zware portaalkranen.
De m/v Nordkinn zal wekelijks tussen de Eemshaven en Noorwegen gaan varen. Daarbij zal het zo’n dertig havens aandoen aan de Noorse westkust.
Re: Hoaven van Delfziel
ook leuke info over haven delfzijl:
http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=20 Kustvaart forum
http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=20 Kustvaart forum
Re: Hoaven van Delfziel
Heuvelman Ibis verbouwt het beroemde REM-eiland
DELFZIJL - Het bedrijf Heuvelman Ibis in Delfzijl gaat het beroemde REM-eiland verbouwen. De restauratie van het media-eiland uit de jaren '60 gaat acht maanden duren en levert dertig arbeidsplaatsen op.
In augustus 1964 ging de eerste commerciële tv-uitzending vanaf het REM-eiland van start. Aangezien de Nederlandse wet geen commerciële uitzendingen toestond, werd er uitgezonden vanaf een platform in zee, dat net buiten de territoriale wateren lag. Na vier maanden bestormde de politie het eiland en kwam er een eind aan de commerciële uitzendingen. Een actie tot behoud van het tv-station leidde in 1964 tot de oprichting van de TROS met als doel de programma's aan land voort te zetten.
Het REM-eiland werd in 2006 ontmanteld en aan wal gebracht. Heuvelman Ibis gaat van het platform onder meer een restaurant met een dakterras maken. Het gerestaureerde eiland krijgt een plekje in het IJ in Amsterdam. Maar voor het zover is, is het REM-eiland te bewonderen tijdens DelfSail van 22 tot en met 26 augustus.
bron TV Noord
DELFZIJL - Het bedrijf Heuvelman Ibis in Delfzijl gaat het beroemde REM-eiland verbouwen. De restauratie van het media-eiland uit de jaren '60 gaat acht maanden duren en levert dertig arbeidsplaatsen op.
In augustus 1964 ging de eerste commerciële tv-uitzending vanaf het REM-eiland van start. Aangezien de Nederlandse wet geen commerciële uitzendingen toestond, werd er uitgezonden vanaf een platform in zee, dat net buiten de territoriale wateren lag. Na vier maanden bestormde de politie het eiland en kwam er een eind aan de commerciële uitzendingen. Een actie tot behoud van het tv-station leidde in 1964 tot de oprichting van de TROS met als doel de programma's aan land voort te zetten.
Het REM-eiland werd in 2006 ontmanteld en aan wal gebracht. Heuvelman Ibis gaat van het platform onder meer een restaurant met een dakterras maken. Het gerestaureerde eiland krijgt een plekje in het IJ in Amsterdam. Maar voor het zover is, is het REM-eiland te bewonderen tijdens DelfSail van 22 tot en met 26 augustus.
bron TV Noord