Zeevaartbemanningswet

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Zeevaartbemanningswet

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Gisteren probeerde ik iemand die van toeten noch blazen weet de hoofdzaken van de scheepsmeting uit te leggen en dacht toen weer aan de vroegere grenzen die het verschil uitmaakten tussen GHV en KHV en de verandering daarin door de jaren heen. Toen drong het tot me door dat ik helemaal van niets meer weet, geen idee heb hoe dat tegenwoordig allemaal geregeld is.

Ik heb even geprobeerd om daar het een en ander over te vinden en kwam op de Zeevaartbemanningswet, maar het gaat me te ver om dat allemaal uit te pluizen. Ik begrijp dat er een grens ligt op 3000 GT en 3000 Kw, maar eigenlijk wil ik alleen maar weten hoe het tegenwoordig is geregeld wat de nautische kant van het bedrijf betreft.

Welke opleiding moet je hebben en welk diploma heb je dan uiteindelijk om een vaarbevoegdheid te kunnen krijgen voor onverschillig welk schip, maakt niet uit wat of hoe groot? En dan heb ik het dus over tonnage en vaargebied, dus zoals dat vroeger het geval was als je een eerste rang had.
Hoe lang, hoeveel jaar, ben je bezig om vanaf de grond dat niveau te bereiken?
Ik bedoel: als ik me tot de GHV bepaal, dan was je daar vroeger, als je het zo vlug mogelijk wilde doen, ongeveer acht jaar mee bezig. Dus: vaartijd halen, studie 3de rang, varen, 2de rang, varen, 1ste rang.
Hoe is dat tegenwoordig?
Kan iemand me dat eens vertellen?

ronny

Re: Zeevaartbemanningswet

Bericht door ronny »

Hoi Theo.
Als ik me zelf even ter voorbeeld neem dan kan je zien dat je eigenlijk helemaal niets hoeft te hebben,
Ik heb mijn SKA gehaald in 2000 en ben gaan varen als 3de stm na twee jaar heeft de baas mij (was al 2de stm na 6 maanden)
naar school gestuurd om managment en radarnavigator te doen 4 weken en kijk ik heb nu mij 1ste stm alle schepen en als ik nog even een medic curssus ga doen geloof ook 14 dagen dan kan ik master al vessels krijgen tot zo ver dus wat je moet hebben om op alle schepen te varen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Zeevaartbemanningswet

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Ronny,

Bedankt, maar wat ik eigenlijk bedoel, dat is wat tegenwoordig het hoogste diploma is dat je kunt halen. De meest uitgebreide opleiding voor het vak. En hoe lang je daar dan mee bezig bent als je van tevoren besluit dat je alles wilt halen wat er te halen is.
Ik bedoel dit: ik ging na vele jaren met mijn 2de rang te hebben gevaren destijds alsnog mijn 1ste rang halen omdat ik in de shipdelivery terecht was gekomen en nooit in een positie wilde komen dat ik een job moest weigeren omdat ik het vereiste diploma niet had. Het was toen bovendien een prima opfriscursus.

Wat ga je tegenwoordig halen als je jong begint met de vooropgezette bedoeling om bij een grote rederij met de grootste en duurste schepen die worden gebouwd door te groeien naar de top? Zeg bij Maersk of bij een van de grote cruisemaatschappijen? Dat ga je misschien niet doen en misschien switch je wel een paar keer, maar toch wil je in een positie terechtkomen dat er in het vak verder niets meer te halen valt en dat je dus - net als ik destijds - nooit een job moet weigeren of voor een job afgewezen kunt worden omdat je opleiding niet voldoende is. Daarnaast komt dan uiteraard nog ervaring en vooral ook geschiktheid, maar puur opleiding, papieren, dat bedoel ik.
Ik begrijp natuurlijk ook wel dat er nog allerlei applicatiecursussen bijkomen, maar dat is weer iets anders. Het hoogste basisdiploma, laat ik het zo stellen. Wat is dat? Hoe heet dat?
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: Zeevaartbemanningswet

Bericht door jandezeeman »

Theo,
Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om het tot kapitein te brengen.
Neem als uitgangspunt onze opleiding.
Wat er tegenwoordig nog een beetje op lijkt is het volgende,
Eerst naar de zeevaartschool(vooropleiding?), dan een opleiding van 4 jaar.
het 3e jaar een half jaar varen en dan weer een half jaar naar school.
Slaag je hiervoor, dan heb je theoretisch wat wij noemden de 1e rang in je zak.
Door het behalen van vaartijd, ik neem aam ca 6 jaar mag je dan als kapitein alle schepen varen.
Maar tegenwoordig, zoals Ronny al schreef, kan je er op diverse manieren komen.
Mocht ik er naast zitten of aanvullingen zijn dan lezen we het wel.


gr,

Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
Tino Karunding

Re: Zeevaartbemanningswet

Bericht door Tino Karunding »

Hoi Theo,
Ikzelf heb als MO1 "Master all ships" en "Chiefengineer all ships" als vaarbevoegdheid. Echt als diploma heb ik A en S3, en dan nog HBO Maroff speciallisatie SWTK (was toen nog) plus nog Schooldiploma A van de MSvS.
Toen ik begon moest je 2 *365 dagen varen met je eerste vaarbevoegdheidsbewijs (was dan MO4/t) en dan kreeg je je eerst hogere (SWTK B). je werd dan bij ons MO3/t. Daarna weer 2*365 dagen varen en dan kreeg je je tweede hogere (SWTK C) je werd dan MO2/T. En weer daarna de ranglijst/ geschikt wel of niet. Bij de speciallisatie SWTK blijft je Stuurmanskant gewoon je S3. Je kon daarna nog een jaar plussen om je theoretisch S1 te hallen en je werd dan "super maroff".

Met 't STCW is alles eenvoudiger geworden. Bij ons is de speciallisatie weg en 't plussen hoeft dan ook niet meer. gevolg is wel dat je met een S3 dus ook Kapitein op onze 335m schepen mag worden. Komt er op neer dat als je 1 jaar vaartijd als eerste stuurman of 2de wtk heb je je master all ships of CE all ships krijgt.

Bij ons is 't nu zo dat je 5 jaar vaartijd als MO moet hebben en dan wordt je MO1. In de praktijk ben je dus 6 a 7 jaar onderweg naar MO1. Ikzelf vaar sinds 2004 als MO1 en ben dan tien jaar onderweggeweest.

Bij ons namen ze eerst allen maar HBO aan maar tegenwordig ook MBO. Je kunt dan komen tot MO1 geloof ik en dan zou je HBO moeten gaan doen of kopklassen of id
Gr.Tino
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Zeevaartbemanningswet

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Jan en Tino.
Tino schreef:Bij ons namen ze eerst alleen maar HBO aan maar tegenwoordig ook MBO
Dat wil dus zeggen dat een rederij kan zeggen: "Sorry, meneer, maar we nemen alleen mensen met HBO." Dat is precies wat ik bedoel: Wat moet je doen om die situatie bij voorbaat te voorkomen?

Wat ik dus wil weten - hoewel het absoluut niet belangrijk is hoor, gewoon belangstelling - dat is wat je doet als je van het begin af aan van plan bent om voor het hoogste te gaan. Dat wil dan zeggen dat je een HBO-opleiding gaat volgen? Wat is dan het traject, hoe lang ben je dan bezig en wat heb je dan uiteindelijk voor een diploma? Red je dat nog steeds in acht jaar zoals vroeger met S1? Het gaat me alleen om de nautische functies.
Kapitein Rooibos

Re: Zeevaartbemanningswet

Bericht door Kapitein Rooibos »

Het is nu inderdaad een stuk eenvoudiger.

MBO/HBO maroff (of enkel disciplinair) maakt niets uit qua papiertje. Ook niet of je daarna op een coaster gaat varen of een grote containerbak. De ontwikkeling van je papiertje blijft dan hetzelfde.

Als ik de site van het IVW er op na lees, dan lijkt het erop dat je vaartijd er niet meer toe doet. Er staat alleen dat er wellicht aanvullende eisen zijn. Dat staat er al jaren zo, en volgens mij is het nog steeds zo dat:

Stuurman: Direct radarnavigator en scheepsmanagement halen (indien mogelijk).
Aanmonsteren als 1e stuur. Dan medisch onbeperkt halen. Paar reisjes als 1e stuur (totale vaartijd een jaar als 1e). Daarna kapitein alle schepen, onbeperkt. Totale vaartijd maximaal 2 jaar!

HWTK: Direct scheepsmanagement halen (indien mogelijk). Dan aanmonsteren als 2e wtk, totale vaartijd als 2e 1 jaar. Daarna HWTK alle schepen, onbeperkt. Totale vaartijd maximaal 2 jaar!

Als je altijd als maroff hebt gevaren is het overigens mogelijk om te schuiven mocht je de technische of nautische kant niet meer op je papiertje willen.

Een goede kennis van me heeft nu, na 2 jaar van de zeevaartschool HWTK alle schepen, onbeperkt. En die heeft 1 jaar vaartijd als 2e wtk.
Bij ons namen ze eerst allen maar HBO aan maar tegenwordig ook MBO. Je kunt dan komen tot MO1 geloof ik en dan zou je HBO moeten gaan doen of kopklassen of id
Dat is schandalig. Ben je 1e stuur en overkomt de kapitein iets, dan zou je geen kapitein mogen zijn omdat je geen HBO hebt? Wat idioot. Maargoed, van beleid maken hebben ze sowiezo nog geen kaas gegeten bij de voormalige Nedlloyd.
Kapitein Rooibos

Re: Zeevaartbemanningswet

Bericht door Kapitein Rooibos »

Theo Horsten schreef: Wat ik dus wil weten - hoewel het absoluut niet belangrijk is hoor, gewoon belangstelling - dat is wat je doet als je van het begin af aan van plan bent om voor het hoogste te gaan. Dat wil dan zeggen dat je een HBO-opleiding gaat volgen? Wat is dan het traject, hoe lang ben je dan bezig en wat heb je dan uiteindelijk voor een diploma? Red je dat nog steeds in acht jaar zoals vroeger met S1? Het gaat me alleen om de nautische functies.
Theo, als je supersnel promotie wilt maken dan ga je voor een uitzendbureau varen. Die zorgen er namelijk voor dat er maximaal gebruik wordt gemaakt van het papiertje en de ervaring die iemand heeft (of niet heeft, maar goed dat is een andere discussie). M.a.w. dan ben je binnen 2 jaar kapitein alle schepen.

Klinkt raar, maar is waar. En als je dan de wat serieusere schepen zou nemen, dan kan het wat langer duren. Maar je uitzendbureau zal altijd proberen je als kapitein neer te zetten. Uiteraard zal niet iedere rederij dit overnemen, maar dit zal rederij afhankelijk zijn. Een coasterkapitein van 26 is zeker geen onzin!
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 887
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Re: Zeevaartbemanningswet

Bericht door Nick »

Ahoy Theo
Ik ben zoals Kaptein Rooibos
Begonnen met dat verschil toendertijd als dekzwabber en me zo op geklommen
En zoals velen weten heb ik mijn papieren gehaald in Panama
( weet niet of dat nog mogelijk is )
Maar daar had je het iets makkelijker
Met school gaan 4 maanden en dan door middel van je vaartijd promotie krijgen
Al met al heeft het met school en vaartijd een tijdje geduurt voor dat ik me master had
Maar kon met dat op bijna alle schepen varen
Er zal toch wel heel wat veranderd zijn keuringen strengen
Ja wat jij zei van de reder kan dan zeggen sorry
We nemen alleen hbo mensen aan
Heb en zal je altijd houden
Ieder reder steld zijn eigen eisen
Zelfs toen ik voor me zelf werkte in de satelliet installaties stelde
Ik ook verschillende eisen
Dus ja hangt gewoon denk ik van de reder af
Wat zijn minimale eis hij steld
ronny

Re: Zeevaartbemanningswet

Bericht door ronny »

Hoi Nick
ook ik ben begonnen als lichtpik eigenlijk eerst als mesboy en daarna dekhengst en bootsman.
Vanaf 1979.
in 2000 naar school gegaan voor 9 maanden voor mijn SKA dit kon omdat ik veel vaartijd had en dispensatie voor diverse vakken.
Is toch de beste leerschool en beste zeelui maar ja dat is mijn beschijde nening maar we dwalen af.

De hoogste diploma die je nu kunt halen is Hoogerzeevaartschool mo-of stuurman en dat is gelijk aan S-1
met stage-op schip en aan de wal is het geloof ik 5 jaar en dan heb je dus je diploma maar mag je nog niet als 1ste stm varen
nog steeds is er een vaartijd nodig voordat je veder mag in rang maar naar school hoef je niet meer.


Plaats reactie