Vaarbevoegdheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
zee-arie

Vaarbevoegdheid

Bericht door zee-arie »

Goedenavond,

Sinds 13 jaar werk ik aan de wal als scheepvaart verkeersleider, na 12 jaar op zee.
Mijn vaarbevoegdheisbewijs (verlopen in 1998) gaf: 1 st stm tot 6000 GT, kapt tot 2000 GT.
Aangezien er de afgelopen jaren veel veranderd is, zeker op gebied van aparatuur
(nog met sextant en zonder GPS/ARPA en ECDIS gevaren) graag de vraag:
hoe kan ik mijn vaarbevoegdheid weer verkrijgen, mbt. opleiding en vaartijd etc.
En zijn er rederijen die graag oud zeevarenden (op oudere leeftijd) in dienst nemen.
Bedankt voor eventuele antwoorden, met vriendelijke groet, Arie

Jos Komen (R.I.P)

Re: Vaarbevoegheid

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Arie,
Een mooi voorbeeld vind je op dit recente topic.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... 81&start=0
Er staan meer topics op Kombuispraat over vaarbevoegdheid.
Gewoon even de tijd nemen om het door te kijken.
Er is ook een zoekfunctie op dit forum.
Succes
Jos
zee-arie

Re: Vaarbevoegheid

Bericht door zee-arie »

Goedenavond Jos.
Bedankt voor je antwoord. Ik had al gezocht op dit forum en ook de topic gelezen.
Het grote verschil is, dat mijn VBB al 10 jaar verlopen is. Dus hoe gaat het dan verder na zo'n lange tijd. Er is natuurlijk een hoop verandert, en ik kan mij goed voorstellen dat je weer moet inslingeren en met nieuwe apparatuur moet leren werken.
Maar hoe je weer moet beginnen, daar weet niemand het fijne van.
En na 7 jaar als kapitein op een kuster, heb ik geen zin om eerst een jaar als 2e stm te varen.
Misschien weet iemand raad.Vriendelijke groet, Arie
Kapitein Rooibos

Re: Vaarbevoegheid

Bericht door Kapitein Rooibos »

Ten eerste zou ik een verklaring opmaken dat je al die tijd op de wal nautisch bezig bent geweest. Immers, verkeersleider is zeker voor SI nautisch genoeg om je vaarbevoegdheid te behouden. M.a.w. je hebt met een beetje geluk dezelfde vaarbevoegdheid als die je had toen je stopte met varen.

Dat dit mogelijk is wordt wel bewezen door instanties als simulator trainingcentrums ea. die mensen hebben allemaal hun vaarbevoegdheid. Ook op de schelde hebben sommige in bedrijf stellers hun vaarbevoegdheid als wtk omdat ze iedere dag met operationele techniek bezig zijn op een schip. Let wel! Bovenstaande mensen varen geen meter.

Als dit lukt, dan zou ik naar een rederij gaan en je verhaal doen. Waarschijnlijk kom je dan als 1e stuur ergens aan de bak. Stabiliteit is wellicht een probleem, nautisch zie ik dat probleem eigenlijk niet. De kennis van de apparatuur kun je opdoen door een paar weken boven de sterkte te varen. GPS, ARPA en ECDIS zijn zaken die je snel onder de knie zult hebben als je daar intensief mee bezig gaat.

Succes.
Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Re: Vaarbevoegheid

Bericht door stuurcadeautje »

Zou als ik jou was eens contact opnemen met ivw je moet in elk geval de volgende certificaten hebben. Advanced firefighting radar naviator scheepsmanagemant GMDSS unlimited medical care unlimited en 3 maanden diensttijd aan boord van een schip.

Het werk als verkeersleider kan misschien gelden als diensttijd dat zul je na moeten vragen bij ivw. daar ivw nogal een traag orgaan is zou ik dan heel mijn papierwinkel incl een verklaring van je verkeersleiderswerkgever meenemen naar den haag en daar ter plekke je verhaal doen.

ik zou zeggen veel succes.

mvg Niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd
zee-arie

Re: Vaarbevoegheid

Bericht door zee-arie »

Kapt Rooibos en Stuurcadeautje: Bedankt voor de racties.
Vraag: Wat bedoelt u met problemen stabiliteit. Voor 1998 deed ik dat nog met het "handje" op papier. Ik ga er vanuit dat men dat tegenwoordog op de PC doet.
Wat betreft werkgeversverklaring: Daar zal mijn werkgever niet aan meewerken. Ze staan hier te springen om verkeersleiders, maar er is blijkbaar niet veel animo.
GMDSS heb ik wel. Andere genoemde opleidingen niet. Wel het "ouderwetse" Radarwaarnemer.
Groeten, Arie
Tino Karunding

Re: Vaarbevoegheid

Bericht door Tino Karunding »

Denk niet dat je problemen met stab. zult hebben.
Zal in 't begin wat stroef gaan maar goed als je eenmaal kunt fietsen vergeet je 't de rest van je leven niet meer
succes
Kapitein Rooibos

Re: Vaarbevoegheid

Bericht door Kapitein Rooibos »

:lol:

Ja, niet dat je er zelf problemen mee zal hebben. Maar het zou kunnen zijn dat ze bij IVW zeggen dat je daar te weinig mee in aanraking bent geweest.

Maar goed, het blijkt erg persoonsafhankelijk te zijn daar bij het IVW. Dus ik zou het maar proberen. Je kan dan inderdaad gewoon even langsgaan. Ik denk trouwens dat er misschien niet eens een werkgeversverklaring voor nodig is. Zelf iets in elkaar draaien kan ook, als het maar aantoonbaar is.

Succes!
Edwin M.

Re: Vaarbevoegheid

Bericht door Edwin M. »

Graag zou ik op dit topic willen meesurfen...

Ik zou graag willen weten welk pad ik moet gaan bewandelen om weer terug te gaan naar zee. Ik zit nu ruim 11 jaar aan de wal maar het ruime sop blijft toch steeds trekken. De walmentaliteit blijft me dwars zitten...
Ik heb 7 jaar gevaren als Stuurman KHV en ik zal dus van alles moeten bijspijkeren. De VBB zal onderhand wel verlopen zijn en dan hebben we het nog niet eens over de keuringen etc...
Weet iemand bij welke instantie ik moet aankloppen om informatie hierover in te winnen?

Alvast bedankt voor jullie interesse en hulp.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vaarbevoegheid

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Edwin,
Hier staat de lange weg die Eric momenteel aan het volgen is beschreven. :)
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... 81&start=0
All the best
Jos


Plaats reactie