Vaarbevoegdheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door K.Brouwer »

Jos, het volgende schiet mij plots te binnen. Voer op de Casablanca als 1e stmn. De nieuwe 2e stmn welke na een poos a/d wal gezeten te hebben weer
in z'n hoofd haalde om weer te gaan varen na weer goedgekeurd te zijn voor z'n ogen zei op een gegeven moment tegen mij...De kapitein kan je vergelijken met een manager volgens mij. Zei toen tegen hem...als je wijs bent zeg je dat nooit tegen hem...deze man heeft een vak geleerd welke hij volkomen beheerst...wijs mij één manager aan die dat ook kan zeggen...Het is nog lang stil gebleven :wink: . Na z'n term ook nooit meer weer gezien...
zal wel manager geworden zijn 8) . Hij had dus wel al zijn rangen hoor dus zijn we weer "on topic" :mrgreen:

Groeten. K.Brouwer

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wij hadden in Nederland goed onderwijs; ook heel goed zeevaartonderwijs. Het geknoei aan het lager-, middelbaar- en voortgezet onderwijs begon lang, heel lang geleden al en duurt voort tot op de dag van vandaag. Ik zeg geknoei, want het onderwijs in Nederland is nu aantoonbaar slechter dan pakweg vijftig jaar geleden en internationaal steken we niet best af. Wie aan de Belgische grens woont, doet er goed en verstandig aan om zijn kinderen in België naar school te sturen. Van het Duitse onderwijs weet ik niets.
Dat betekent niet dat Nederland geen grote geleerden voortbrengt, want dat doen we juist wél. Die zullen er altijd uit blijven komen, hoe dan ook. Het gaat om de grote groep die alleen maar goed, degelijk onderwijs moet hebben om een fatsoenlijk bestaan te kunnen opbouwen en vooral: goede vakmensen te worden.

Het geknoei aan het Nederlandse zeevaartonderwijs - en ik herhaal dat met kracht: geknoei - begon zo halverwege de 70er jaren. En weet je wat de grote fout was? Ze begonnen het op te kloppen. Ze probeerden het mooier en moeilijker en interessanter te maken dan het in werkelijkheid was. Ze probeerden - en ik overdrijf natuurlijk wat - van gewone jongens die alleen maar graag wilden varen en dat dan goed en veilig moesten en wilden doen, ook grote geleerden te maken die na vijf jaar - hooguit vijf jaar - op de koopvaardij zo door konden stromen naar het bedrijfsleven en daar dan met open armen ontvangen zouden worden. Ik heb daar toen mijn grote twijfels over uitgesproken.
Scheepvaart is een internationaal bedrijf en het zou daarom goed zijn als ook het zeevaartonderwijs net zo internationaal geregeld was. Ik zie dat echter niet gebeuren.

Een van de grootste (zee)verzekeraars ter wereld schrijft:
    • Training and labor: with increased cost pressure, many ship-owners look to source crews from emerging economies due to lower wage demands. Despite IMO attention through international standards, training regimes and assessment are not consistent and may lead to variations in crew and officer competence.
Dat wil zeggen: kan niet verdommen wat ze kunnen en kennen, zolang ze maar een geldig papiertje kunnen tonen en goedkoop zijn. Een internationaal papiertje met mooie teksten en logo's van de IMO en klaar ben je. Wat er met die schepen gebeurt kan niet verdommen, want diezelfde grote verzekeraar dekt de schade probleemloos en moeiteloos. We willen nog wel eens vergelijkingen trekken met de luchtvaart. Daar zal dat nooit gebeuren om de simpele reden dat al die mensen die over zaken als opleiding en bekwaamheid en internationaal erkende certificaten gaan, elke dag zelf in vliegtuigen moeten zitten. Die houden er niet van als er dan voorin twee lieden zitten waarvan je maar moet afwachten hoe ze zijn opgeleid en wat ze kunnen en kennen en hoe betrouwbaar ze zijn en of de verkeersleiding ze wel goed kan verstaan en die alleen maar met mooie gouden strepen op de schouders op die stoelen terecht zijn gekomen omdat ze lekker goedkoop waren en dat papiertje konden tonen.

Hoe het op dit moment gesteld is met de opleiding en bekwaamheid, de vaardigheden en vooral ook de bruikbaarheid en de instelling van de jonge mensen die van de Nederlandse zeevaartopleidingen komen, kan ik moeilijk beoordelen. Ik zou er wel graag eens een beetje inzicht in willen krijgen en alleen daarom nog wel eens een aantal reizen (mee) willen maken op verschillende schepen. Alleen maar om te vergelijken. Wat kunnen en kennen ze? Hoe is hun instelling? Dat zelf ervaren. Nu hoor ik er alleen maar over van anderen en wat ik hoor is niet hoopgevend.
Hoewel, je zou ook kunnen zeggen: zoals te verwachten viel.

Misschien moet dit commentaar naar het topic VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen, maar dat zie ik dan wel.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door K.Brouwer »

Theo, dat van het geldige papiertje en goedkoop zijn is helemaal waar. Dat is mij toen zelfs bevestigd door de Chef Personeelszaken toen ik hem vroeg wat we toch met die gasten aan moesten welke nauwelijks iets van hun beroep wisten. Zoek het maar lekker uit Brouwer kwam er nog achteraan :mrgreen: .

Groeten, K.Brouwer.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door ferryvaneeuwen »

De afbraak van het onderwijs is dacht ik indertijd met de Mammoet wet begonnen. Nu bijna iedereen naar het hoger onderwijs gesluisd is worden er binnenkort problemen verwacht met het vinden van banen die er onvoldoende zullen zijn voor hooggeschoolden. Dat wordt straks handjes ophouden voor een uitkering of werk van een lager niveau, dat ook minder betaald wordt, accepteren. Hierdoor treedt dan weer verdringing op zodat laaggeschoolden buiten de boot vallen. Er lijkt wel of er totaal niet nagedacht wordt over oorzaak en gevolg. Intussen komt er een beweging op gang om het VMB0 onderwijs minder abstract te maken, meer gericht op de praktische vakken iets waar al jaren om gevraagd, nee gesmeekt is. Wat een prutsers en hoe dom kan je zijn. Een soort tunnelvisie hebben ze ontwikkeld waar ze zelf nooit uitkomen. Onderwijs geven om het onderwijs. Een systeem waar het eigen belang en niet dat van de studenten voorop staat.

Ondertussen gaat het met de zeemansfabrieken in de Philipijnen, waarbij jaarlijks enkele duizenden zeelieden afstuderen, ook al niet goed. De maritieme veiligheidswaakhond EMSA heeft onlangs 18 van de ongeveer honderd maritieme scholen bezocht. Het slotrapport is nog niet vrijgegeven maar zou naar verluidt vernietigend zijn. Schoolhoofden weten niet wat de leerlingen aan het doen zijn, zij krijgen niet het aantal vereiste praktijkuren, instructeurs hebben niet de juiste kwalificaties. de apparatuur waaronder simulatoren werken niet of niet goed en in het algemeen heeft een groot deel van de opgeleide zeelieden een diploma wat niet aan de IMO eisen voldoet. En daar moeten we dan de oorlog mee winnen.....

Het Nederlandse maritieme onderwijsinstituut STC-Group hebben er samen met de KVNR een nautisch trainingscentrum. In de Filipijnen is inmiddels verontwaardiging ontstaan, wie denkt de EMSA wel dat ze zijn om zomaar onze scholen binnen te kunnen vallen en zo de soevereiniteit van het land aan te tasten. Je moet er maar op durven komen. De scholen moeten gewoon aan de internationale IMO eisen voldoen, punt. De vraag is of Europa de Filipijnse diploma's gaat bannen. Als dit gebeurt gaan er aan boord vele duizenden banen verloren. Ik weet al een partij die dat zeker niet zal willen, de reders. De Filipijnse zeelieden onderhouden hun hele familie en die zijn groot, geschat wordt totaal 100.000 mensen waar het om gaat.

De scholen in Georgië gingen eerder in de ban. Als gevolg hiervan is het maritiem onderwijs in drie jaar totaal hervormd. Vorig jaar werd de ban opgeheven. Zoiets zou in de Filippijnen ook moeten gebeuren. De reeds afgestudeerden die niet aan de eisen voldoen terughalen naar school voor een update is dan een logische stap in dit proces. Ik ben benieuwd of dat gaat gebeuren.


Ferry
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door schokker »

Wij hebben onlangs een stageloper aan boord gehad van het MBO / Marof die kunnen dus doorstromen naar een vbb alle schepen. Deze beste jongen zat in de 2e helft van het 2e schooljaar. De kennis die hij heeft is zeer beneden peil, te weinig vind ik om aan een stage te beginnen. Hij wist de kompasleer van var/dev/miswijzing enz zelfs nog niet, volgens hem had hij wel iets van bovenstroomse koers gehad. Vreemd lijkt me als je de kompasleer nog niet kent.

Ik heb hem en zijn mentor gevraagd hoe of dat nu kan. Volgens de leerling komt dit door het onderwijs systeem, competentie gericht leren. Ze worden opgesplitst in groepen van 3 leerlingen, een kaptein/stuurman/matroos en dat rouleert. Om de beurt heeft er dus één van de drie de leiding. Ze moeten zelf de stof behandelen en elkaar onderwijzen en als er vragen zijn mogen ze de leraar vragen. Je kunt wel nagaan wat er gebeurt zegt hij zelf, helemaal niks, laptop op tafel en film kijken of met de telefoon spelen. Toetsen enz zijn er wel maar over ga je bijna altijd want je kunt dat later inhalen. De mentor zegt dat die jonge knapen ( 17/18 ) nog te speels zijn voor dit lessysteem wat van bovenaf opgelegd wordt. Sommige leraren gaan dus tegen de inspectie of wie dat dan ook is in weer ouderwets lesgeven zoals vroeger. Dit systeem werkt ook in de hand dat leraren ook lui worden en maar afwachten of er een vraag komt. Dit probleem speelt dus op alle MBO afdelingen. Misschien dat Eric die les geeft in IJmuiden meer achtergrondinfo heeft over de huidige lessystemen op ZVS of misschien heeft die het te druk om onder de les de gronding van de CC uit te pluizen :wink: :wink:

We hebben deze stageloper maar geprobeerd zelf zoveel mogelijk bij te brengen omdat hij van goede wil was, al is dat onze taak niet. Ik vind dat ze het theoretisch geleerde bij ons in praktijk moeten kunnen brengen en niet dat wij ze de theorie ook nog moeten uit leggen, dat is de taak van school.

Groeten

Henk
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De mentor zegt dat die jonge knapen ( 17/18 ) nog te speels zijn voor dit lessysteem wat van bovenaf opgelegd wordt.
Hoe oud moeten ze tegenwoordig dan zijn om serieus aan hun studie te kunnen beginnen? :roll:
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Eric »

Tja...... tegenwoordig lopen ze in het 3e jaar stage. Dus na twee schooljaren eerst een half jaar stage.
Ze krijgen in de 1e klas al koersverbeteren en verslechteren, BWK bepalen, getijden standard-Port met tussenliggende tijdstippen (dus de grafiek) e.d.
Ook kaartpassen, met WP, GP, KP, alle koersen etc.
In de 2e klas secundairy ports, interpoleren etc. en Azimuth, GRC/LOX.
In het 4e jaar ASTRO -sterren.
Dus in feite had jouw stagiaire dat allemaal al moeten weten.
Van welke school kwam deze snuiter?
De door jouw beschreven lesmethode is wat je tegenwoordig aangeleerd krijg op de Didactische cursus, ofwel voor je aantekening lesbevoegdheid.
Ik lees dus tussen de regels door dat het om een nieuwe onervaren docent gaat.
Het systeem werkt niet (zoals jij en jouw stagiaire al aangaf) en na een poosje laten ook nieuwe docenten dit varen en gaan over op ouderwets lesgeven.
Zelf doe ik het net als mijn oude leraar navigatie, Jan Voorthuizen (Plukkie voor ingewijden)
En dat werpt vruchten af. Zitten nu in de examenweek, en heb toevallig net vanochtend de 1e klassen het examen Navigatie afgenomen.
Nu nog nakijken...

Met een MBO papiertje kan je tegenwoordig ook je VBB all-ships krijgen, maar het is zeker niet gelijk aan een HBO papiertje.
Wel klopt het dat de opleiding steeds verder wordt uitgehold, zeer tegen de zin van de docenten zelf.
Maar wat doe je er aan?

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Eric »

Ohja...Jos...net zo oud als vroeger, vanaf 16 jaar in de schoolbanken.
Maar te speels.......och kom!
Ze zijn gewoon te beroerd om thuis wat te doen, de sociale contacten zijn veel belangrijker!
IJmuiden heeft best een laag slagingspercentage, dat krijgen we als docenten vaak te horen.
Maar dat ligt niet aan het te streng zijn in de examens, maar in het lage niveau van de instromers.
Tegenwoordig is het standaard zo dat 1/3 deel dyslectisch is, wat na het 4e jaar op miraculeuze wijze verminderd tot nog geen 5%.
Ga er maar aan staan tegenwoordig, het ligt nooit aan de jongens maar altijd aan de docent, thuis of omgeving.


Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ohja...Jos...net zo oud als vroeger
Ik citeerde alleen maar een stukje uit het vorige bericht van Henk (Schokker), Eric. :wink:
Ik verbaasde me er alleen maar over en Henk beschouw ik als een zeer betrouwbare bron.
Toen ik 18 was zat ik al als 3e stuurrman op een supertanker en voordat ik zover was had ik geen tijd en geld om speels te zijn.
Misschien komt dat nu pas op mijn ouwe dag. :)
Maar zullen we het maar weer over de vaarbevoegdheid hebben, even zigzaggen is prima, maar op een goed moment moeten we wel weer terug op de oude koers. :wink:
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door schokker »

Het lijkt inderdaad wel dat als ze het helemaal niet meer weten of nergens meer wat in te pompen is ze altijd nog naar ZVS kunnen. Ik zeg dan op mijn beurt als ze dan zover zijn en nergens meer voor deugen laat ze dan eerst maar eens een jaar als matroos varen, kijken of ze dan nog graag willen. Dan zijn ze in ieder geval meer gemotiveerd.
We hebben ze van alle ZVS al gehad Eric en het is overal hetzelfde. Deze was van STC Rdam/Zwolle. We hebben er ook al een gehad van Vlissingen die wist niet welke van de twee koersen hij moest gebruiken die in de kaart stond richting haven en die wist ook niet wat " clay" betekende in de kaart. Soms zakt de moed je in de schoenen.

Groeten

Henk


Plaats reactie