Vaarbevoegdheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

Jos,
De reden dat ik anoniem blijf is simpel: Wil mijn naam zo min als mogelijk terug vinden op het internet, Fakebooken, twitteren, whatsappen e.d. is aan mij ook besteedt.
De mensen die mij naar aanleiding van mijn verhaaltje een PM hebben gestuurd weten mijn naam wel... ;)
Over de kwaliteit/nationaliteit discussies ga ik al helemaal niet in: iedere generatie/nationaliteit heeft zijn goede en slechte vakmensen.

Ok, back to topic.....het oerwoud van het VBB.
Ik dacht, waag nog een poging, ik mail het Ministerie Leefomgeving en Transport over het hoe en wat.
Raad is, deze sturen mij netjes een mailtje terug met de mededeling dat ze het dorgestuurd hebben naar het KIWA.

Zoals gewoonlijk komt KIWA terug met het regeltje wat ik al 20 keer heb gehoord van ze:
Om in aanmerking te komen van een geldig vaarbevoegdheidsbewijs moet u eerst voldoen aan de eis zoals gesteld in art. 8 lid 5 van het Besluit zeevarende handelsvaart en zeilvaart.
Een vaarbevoegdheidsbewijs waarvan de geldigheid langer dan vijf jaar is verstreken wordt op verzoek vernieuwd indien de houder voorafgaand aan de aanvraag een opleiding heeft gevolgd als bedoeld in artikel 19, tweede lid, van de wet zeevarende en deze met succes heeft afgesloten.
Ik blijf maar grrrr-en en denken ik heb dat toch al lang gedaan?
En als laatste bommetje van de KIWA verwijzen ze me door naar de zeevaartscholen en raad is................het Ministerie Leefomgeving en Transport.

Om gek van te worden, ze weten het echt niet volgens mij...we gaan het maar laten rusten, een ander baantje zoeken en kijken of er over een half jaartje of zo meer duidelijkheid is.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door jdbvos »

Zo is dat ! Van zo'n bureaucratie wordt je toch kots- en kotsmisselijk ? Zelfs de leraren en directies van de zeevaartscholen gooien zowat de handdoek in de ring !
Welke gek wil nog naar zee voor een rederij waar de ongediplomeerde manager tezamen met ongediplomeerde ministers, staatssecretarissen, en kamerleden de dienst uitmaken, en dan ook nog 'die gek' verantwoordelijk maken voor hun beslissingen.....
Het is maar goed dat die Russische kapitein op NL-schepen de NL wetboeken niet kunnen lezen, anders bedachten ze zich wel....

Jammer hoor, maar ze hebben Nederland als zeevarende natie verkwanselt voor eigen prestige en winstbejag van de rederij...
Dood- en doodzonde van zo'n prachtig (en karaktervormend) vak....

Ik ben blij dat ik nog redelijk de goeie tijd heb meegemaakt.....
Hopelijk was mijn instap niet de reden van het begin van het einde...... :mrgreen:

Maar hoe dan ook: hoe dit weer goed moet komen zonder drastische redenen als oorlog (alle schepen varen massaal naar Rusland--zoals al eerder is gesteld) of eoa revolutie ?????
Ik zou het echt niet weten......
Misschien maar beter kiezen in het stemhokje....misschien krijgen we dan wél gediplomeerde en terzake deskundige xxxx'n (zie hierboven) ..... :wink:

Hoe dan ook: er blijft altijd de hoop op verbetering !
(dat is al zo sinds Adam&Eva)
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Eric »

Pukkie, je hebt een PM'tje.

Nou.....de examens navigatie nagekeken van 54 eerste jaars (ikzelf 29, de rest mijn collega) en de tranen schoten mij in de ogen.
Alsof ze hebben meegelezern op Kombuispraat, een derde had een simpele opgave mbt koersverbeteren/verslechteren helemaal fout.
Dramatisch gewoon.
Terwijl een getijdeberekening door slechts een enkeling fout werd gedaan. Wat is nu moeilijker?
Afijn.
Het probleem is dat die jongens tegenwoordig niets meer thuis doen, leren is er niet meer bij.
En wat je ze geleerd hebt, zijn ze een maand later weer vergeten.
De laatste lessen komen ze niet omdat "ze alles al gehad hebben".

Het zeevaartonderwijs moet in de pas lopen met andee MBO en HBO opleidingen.
En dat wordt steeds verder doorgevoerd.
Te ver, veel te ver zelfs.
Neem nu het simpele feit dat ze nu verplicht zijn om vakken te doen als:
- Leren, Loopbaan en burgerschap
- Nederlands
- Rekenen.

En dan heb ik het dus niet over het Maritiem Nederlands, of wiskunde, nee alle MBO'ers moeten dit doen.
Ook zij-instromers als Pukkie!
De hoeveelheid uren daarvoor zijn niet misselijk, en gaan af van de andere vakken.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

Eric,
Gelezen en beantwoord.
Tja, moet ik er van zeggen?
Wiskunde en Nederlands? en nog meer van die onzin wat je echt nodig hebt in de zeevaart.
Maar toegegeven, van die vakken ben ik meer bang dan van alle nautische vakken bij elkaar, geen idee meer wat een bijvoegelijk naamwoord is, stelling van pythagoras weet ik gelukkig nog wel.... :P .

Weet nog wel van mijn opleiding (in Vlissingen) dat we gewoon verschijnplicht hadden, handen deden pijn van het schrijven van dictaten (heb ze allemaal nog) EN steeksproefgewijs werd dit gecontroleerd door de leraar, tevens je huiswerk...niet gemaakt en je mocht de klas uit en kon je nakomen (kantine poetsen en zo, regelmatig gedaan... ;) )
RoelJac

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door RoelJac »

@ Pukkie en Eric,

Mijn verhaal is precies het zelfde als dat van Pukkie, onlangs contact gehad met KIWA, lees hier het antwoord van KIWA

Omdat uw vaarbevoegdheidsbewijs langer dan 5 jaar is verlopen kunt u een beroep doen op Artikel 8 lid 5.
Hierin staat dat u een opleiding met goed gevolgd moet hebben afgelegd.
Dit zijn de opleidingen die nu in het Besluit staan. De opleiding Stuurman alle schepen bied mogelijkheden om door te groeien tot de functie Kapitein alle schepen.
Op grond van het diploma Stuurman alle schepen kunt u in aanmerking komen voor de bevoegdheden Wachtstuurman alle schepen, 1e stuurman tot 3000 GT en 1e stuurman aannemersmateriaal.
Het diploma Stuurman kleine schepen geeft dezelfde beginnersbevoegdheden als het diploma Stuurman alle schepen.
Indien u de opleiding Stuurman Kleine schepen gaat volgen kunt u uiteindelijk in aanmerking komen voor de bevoegdheid Kapitein tot 3000 GT.
Voor de functies 1e stuurman alle schepen en Kapitein alle schepen heeft u minimaal de opleiding Stuurman alle schepen nodig.
Ik wil u adviseren om contact op te nemen met 1 van de door ons erkende zeevaartscholen.

Oude diploma s behaald in het verleden (SK, SKA, S2, S1) zijn niet meer rechtsgeldig.
Vertrouwende erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

Ik heb ondertussen contact gehad met het Novacollege in IJmuiden, daar kreeg ik te horendat de Herintreders opleiding, niet meer in het pakket zit. Een versnelde opleiding (stuurman kleine schepen) zou 20 weken duren, over eventuele stage is er niet gesproken. ik weet dat er in het verleden een zaterdag opleiding in Vlissingen werd gegeven (Skalda), ook deze opleiding is gestopt. Ik ben door verwezen naar een teamleider van Skalda, ik hoop daar meer informatie los te krijgen.

Ik begrijp heel goed dat een opfris cursus op zijn plaats is, maar het feit dat je diploma gewoon niet meer rechtsgeldig is vind ik nog al wat, dat is iets anders dan een ongeldig VBB. Ik zal mijn zaak net als Pukkie voorleggen bij de bond, wellicht kunnen zij iets doen, wanneer daar meer mensen zijn die hier tegenop lopen.

Wordt vervolgt


I
Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

Roeljac,
Heb zelf nog een mailtje gestuurd naar het ILENT, daar het toch er naar uitziet dat Nederland weer is een wet heeft doorgevoerd maar niet nagedacht heeft over de oplossingen daarvan.
Daarin ook nog gezegd dat het een beetje krom is aangezien mijn VBB 7 jaar vervallen is en als ik het destijds wel gewoon verlengt had, maar geen meter meer had gevaren, ik nu gewoon een nieuw VBB kon aanvragen (na 3 maanden boven de sterkte) en dus schijnbaar dan wel up-to-date was geweest met alles wat "nieuw" is (wat is er nieuw dan? alleen dat ecdis-onding toch?)

Heb ook nog is een beetje op z'n engels gegoogled (wat een woord) om uit te vinden hoe het in andere landen gaat.
Alhoewel ik dit onder voorbehoud zeg (aangezien de Nederlandse wetgeving al niet te volgen is tenzij je hogere raket-technologie gestudeerd hebt, dus laat staan als je het op zijn engels gaat proberen)
Inderdaad, ieder land eist bij een VBB dat langer verlopen is dan 5 jaar dat je een "opleiding"/bijscholing doet, maar zover ik het begrijp mag ieder land het zelf "invullen" hoe ze dat doen en bieden ze ook de MOGELIJKHEID voor een bijscholing, i.p.v. de hele opleiding opnieuw te moeten doen (al dan niet met vrijstelling/verkorting etc etc en een KORTE stage)
Dus zoals altijd is Nederland weer een "voorloper" en het liefste jongetje van de klas

Betreffende het niet meer rechtsgeldig zijn van je diploma's, daar kunnen ze zich makkelijk mee indekken, namelijk:
Je diploma's zijn nog wel geldig en je mag ze aanbieden bij elke sollicitatie die je doet

Maar ja...als je dan vraagt welk ander vak een minimum vereiste heeft dat je ZEEVAARTdiploma's hebt?...blijft het akelig stil...dus ze zijn niet ongeldig, maar alleen maar "waardeloos"... ;)

Ik wacht nog even het antwoord van ILENT af en waarschijnlijk volgt er dan nog een boos mailtje naar de bond, zij zijn tenslotte betrokken geweest bij de invoering van de wijzingen in Nederland, en hier spreekt toch niet uit dat men het goed voor heeft met het uitstervende ras Nederlandse zeevarenden.

In de tussentijd maar lekker verder solliciteren met mijn MAVO diplomaatje op zak, want het UVW is watching meeeee, je moet alles volgens hun regeltjes doen, maar ja dat hun site 70% van de tijd niet te bereiken is doet er niet toe.
De Nederlandse participatie samenleving, duur woord voor de: je zoekt het zelf maar uit-samenleving
Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

Kleine update:

Goh, mijn gezeur bij de diverse instanties schijnt toch enige uitkomst en hoop te geven, alhoewel de beste man niet erg overtuigd klonk en ik dus nog even een vinger aan de pols hou.

Zojuist gebeld door iemand van de S.I./ILENT , volgens hem is het traject minder "angst aanjagend" dan dat het er op papier uitziet,
Volgens deze persoon is het eerder een traject van weken, dan van maanden/jaren(zoals Eric mij reeds had verteld, maar ik niet wou geloven gezien alles wat ik had gelezen tot nu toe).
Heb hem dus verzocht of ze dit wat minder angst aanjagend konden laten lijken dan, door i.p.v nieuwe opleiding neer te zetten iets uitgebreider konden zijn.

Het gaat er volgens hem om dat ik gewoon mijn "kennis" moet tonen bij een zeevaartschool, en over de eventuele stage zei hij dat het hem sterk lijkt dat ik gezien mijn verleden dan ook nog een stage moet gaan lopen (tenzij mijn kennis natuurlijk ver beneden peil is).
Het zou dus niet zo zijn dat ik een "nieuwe opleiding" in zijn geheel moet volgen.

Op de vraag waarom de houders van de diploma's niet van te voren ingelicht zijn dook hij wel een beetje weg, met als antwoord: U heeft U diploma's behaald in 1996, dus de eis dat U een "opleiding volgt" is gerechtvaardigt, toen ik daarna dus zei: die nieuwe wetgeving is gebaseerd op je VBB en niet op je wanneer je je schooldiploma's heb behaald en als ik dus een VBB korter dan 5 jaar verlopen had en mijn diplomas in 1943 had behaald deze nieuwe eisen niet zouden gelden voor mij....het bleef stil.

Er gloort dus nog een beetje hoop, maar zal eerst wat meer informatie gaan inwinnen bij diverse zeevaartscholen om te zien of ze dit kunnen verifieren want deze man klonk niet erg overtuigend op mijn vragen betreffende de stage etc. (better safe than sorry)
Als dit dus een mogelijkheid is zullen we terug in de boeken duiken en de hersentjes moeten afstoffen.
Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

Laatste update (voor het geval er lezers zijn)

Die mogelijkheid beschreven door het ILT bestaat (nog) niet, STC Rotterdam schijnt met iets bezig te zijn wat dan een EVC-traject (gaat dan 3-4 maanden duren) wordt, dat is dus geen garantie voor een diploma, en dan alle stcw-cursussen doen

De enige opties die er nu zijn is een verkorte nieuwe opleiding (duur +/- 3,5 maand, kosten 6700 euro) evt met vrijstellingen, vervolgens nog een bepaalde tijd stage lopen (met takenboek en al) van maximaal 365 dagen (hierop kan je evt ook nog een verkorting krijgen).
En vervolgens nog even alle verplichte stcw-cursussen doen, deze kan je zelf betalen of als je geluk hebt een werkgever (is ongeveer nog is 8000-9000 euro), dan kan je weer beginnen met de laagste bevoegdheid en niet met de bevoegdheid die je destijds had.
In het kort: Een heel nieuwe opleiding volgen

Heeft iemand nog zin om te herintreden??...ikke niet meer dus....lol
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

voor het geval er lezers zijn)
Dat zijn er heel wat, maar ze reageren niet allemaal.
Dit is gewoon te gek voor woorden. :twisted:
Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

Bedoelde het ook niet zo, Jos
Ook ik had eerst alles zitten lezen hier op het forum nadat ik "herintreden zeevaart" of zoiets had gegoogled, zag ook geen reden om me destijds te registreren TOTDAT ik dacht: tja, laat even weten dat het allemaal nogal verandert is.
Die opmerking is meer bedoelt voor eventueel niet geregisteerde lezers als ik destijds ook was.... ;)


Plaats reactie