Vaarbevoegdheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hier nog een linkje van het ILENT betreffende de wijzigingen
Als ik dat document zo eens doorlees, dan lijkt het inderdaad sneller en eenvoudiger om neurochirurgie te gaan studeren dan te proberen een bevoegdheid te krijgen om met een schip op zee te varen. Het kan bijna niet anders of de gages zullen binnenkort worden verdubbeld. :roll:

Het mag toch echt wel een godswonder worden genoemd dat we het al die jaren met die waardeloze diploma's van ons hebben gered. In vergelijking met wat je nu allemaal moet weten en kunnen en kennen, wisten wij echt van niks. En dan dronken we er ook nog jenever bij! :shock:

Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

Ik geloof het enigste wat ook maar een beetje versoepeld is dat je nog maar 1 keer in de 2 jaar gekeurd hoeft te worden, of misschien is dat een tikfoutje en bedoelen ze 2 keer per jaar.... ;)...zou me niks verbazen.

Anyway, back to topic
shassing
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door shassing »

Wetgeving en informatieverstrekking is niet helder/bekend, maar: voor herintreders met een verlopen VBB niet ouder dan 5 jaar, bestaat ook de mogelijkheid om een VBB aan te vragen met een geldigheid van zes maanden. Je moet dan ten minste drie maanden in een lagere (wacht)functie varen i.p.v. drie maanden boven de sterkte . Daarna krijgt de zeevarende zijn oude VBB terug.
Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

Dat is inderdaad zo, maar in mijn geval is het 7 jaar verlopen.
Voor de manilla-wijzigingen kon iedere zeevarende het op die manier terug krijgen of het nu 5 op 20 jaar verlopen was.
Nu is het als je VBB langer dan 5 jaar verlopen is, dat je diploma's geen waarde meer hebben en je dus een nieuwe opleiding moet doen, en dan heb ik het niet over bijscholen of opfrissen, maar gewoon een nieuw diploma behalen
shassing
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door shassing »

Moet je helaas teleurstellen, maar de wet is altijd al zo geweest. Kijk maar ff naar het 'oude' besluit zeevarendenhandelsvaart en zeilvaart, artikel 8, 4e lid en 2e lid. Nieuwe tekst is wat meer veduidelijkt en niet in essentie gewijzigd. Sorry. Maar de wet is altijd wel verkeerd toegepast en ik denk dat je en goede bezwaarzaak hebt. Dus laat je niet af wimpelen.
Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

Shassing,
Ik geloof je op je woord, maar zoals ik zei: ik ben er helemaal klaar mee, maar blijf het wel volgen.
Gelukkig vandaag aangenomen op een lief binnenvaartscheepje dat vnl vaart op de West-Duitse kanalen tot achter Berlijn en Polen, bijna iedere avond gewoon lekker voor de kant om de beentjes te kunnen strekken en eerlijk gezegd zie ik dat harstikke zitten, nu alleen even die diploma's halen(dat gaat veel sneller dan mijn zeevaartpapiertje terug te krijgen.... ;) )
Harryvos
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2018 06:52

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Harryvos »

k heb in 1994 de opleiding SK en SKA afgerond op de zeevaartschool in Vlissingen, daarna ben ik naar de hogere zeevaartschool gegaan voor de opleiding S2, deze heb ik echter niet afgemaakt.
Mijn vaarbevoegdheid is ondertussen 19 jaar verlopen omdat ik nu 19 jaar verkeersleider ben aan de wal en ik begrijp uit dit forum dat de diploma's SK en SKA niet meer rechtsgeldig zijn volgens KIWA.

Veel opties om een soort refresh te doen en de bijhorend cursussen opnieuw te doen zijn er niet, dus eigenlijk zit je met papieren waar je niks aan heb.

Nu dacht ik mij dus dan maar in te schrijven voor een gehele nieuwe opleiding op het HBO, alleen kom ik met mijn behaalde diploma’s niet eens op het HBO, wat ik op zich vreemd vind omdat je wel op de zeevaartschool van het mbo naar hbo kon.

Weet 1 van jullie misschien wat voor mbo nivo nou eigenlijk sk en ska is, omdat in mijn tijd er helemaal niets bestond van mbo3 of mbo4?
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Arie »

Ik heb dezelfde opleiding afgesloten aan het MIR in Vlissingen in 1995. En dit diploma is voor het aanvragen van een vaarbevoegdheidsbewijs gelijk aan het moderne mbo niveau 4 diploma stuurman alle schepen.
Toentertijd was het een gewone middelbare zeevaartopleiding (mbo) en de toelatingseisen tot deze opleiding waren hetzelfde als aan alle andere verwante mbo opleidingen zoals bijv MTS. Dus je moest een lbo met minimaal 3 vakken op C niveau hebben (waaronder wis, natuurkunde en engels) of een mavo c/d diploma of een overgangsbewijs havo 3-4.
Mag dus aannemen dat je gewoon toelaatbaar zou moeten zijn aan de hogere zeevaartschool, denk alleen dat je weer in het eerste jaar moet beginnen.Je hebt immers ook rijksdiploma's, deze zouden toch meer waard moeten zijn dan de hedendaagse papiertjes.

Een leraar zei eens tegen mij dat de toenmalige mbo zeevaartopleidingen gelijk staan aan de hedendaagse hbo opleidingen, zegt toch wel wat.

Vroeger kon je aan de wal gaan werken en na twintig jaar weer gewoon aan boord stappen. Dat kan dus helaas niet meer. Denk dat dit ook te maken heeft dat men de ongecontroleerde bende die zich op zee voordoet/voordeed beter onder controle wil hebben en dat wij in NL met onze toch goede zeevaart opleidingen hiervan de dupe zijn geworden.
Gert Schouwstra
Berichten: 389
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Gert Schouwstra »

Harry,

De huidige regeling staat HIER.
Je moet in elk geval opnieuw examen doen. De vraag is of je daarvoor de hele opleiding moet volgen of een verkorte leerweg op basis van verworven competenties. Deze vraag kun je voorleggen aan elke zeevaartschool en het is heel goed mogelijk dat je per school een verschillend aanbod krijgt. Dan kun je dus kiezen wat het best bij je past. Ik neem aan dat je met verkeersleider, nautisch verkeersleider bedoelt? Dan levert je dat waarschijnlijk vrijstellingen op, net zoals je oude diploma's. Maar het wordt dan dus een maatwerk traject.
Gert
- Varen is Leven -
Harryvos
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2018 06:52

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Harryvos »

Bedankt voor de link en antwoorden.

Inderdaad ben ik ondertussen 19 jaar VTS operator, en kwam er achter dat je vaarbevoegdheid weer up to date krijgen niet zo heel eenvoudig is.
Dit verbaasd mij eigenlijk wel want in al die jaren heb ik al aardig wat situaties meegemaakt dat ik dacht "dat zoiets rond mag varen op een schip"

Vind het persoonlijk erg jammer dat mijn diploma's niet erkend worden door de hogere scholen om bv een HBO opleiding te gaan doen nautisch of heel iets anders. Kan ook nergens vinden dat SK en SKA gelijk is gesteld aan het MBO-4 diploma stuurman alle schepen.


Plaats reactie