De kerstkist

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

De kerstkist

Bericht door Ton Pekel »

"Vroeger" kreeg je een boekenkist mee aan boord voor de reis.
Maar tegen de kersttijd was het een kerstkist, dwz met cadeautjes voor de zeevarende ver van huis die met de kerst niet thuis was.
Op zich zelf goed bedoeld en vaak door een damesnaaikransje iets leuk
in elkaar geflanst. ( pak je maar dik in jongen, het is koud hier!)
Ik denk daarbij aan een gebreide wollen muts of wanten, terwijl de pakjes
aan boord met de kerst werden geopend in de tropen, maar ja dat wisten de dames natuurlijk niet.
Ik kreeg in 1970 een pakketje van prinses Margriet met een kaartje erbij.
Een mooie balpoint en nog wat, het kaartje moet ik nog ergens hebben,
de pen is al jaren geleden ter ziele gegaan
Zijn er meer kombuizers die dit nog herkennen ( wel oude doos denk ik)
en er een leuk verhaal bij hebben?
Misschien wel een fotootje van het uitpakken van de kerstkist aan boord!
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

H.C. Hogeboom (RIP)

Bericht door H.C. Hogeboom (RIP) »

Komt me bekend voor Ton. Herinner me nog dat wij in begin 70'er jaren bij VO wat kregen van een groep vrouwen uit Vlissingen.
Een spel kaarten, maar dan in mini uitvoering, kreeg ik overhandigd.
De boekenkist komt me niet bekend voor, maar wel de Wallport kist.
Vooral leuk als er een Russsich schip lag. Mochten zij de film zien, wij een partij drank.

gr.

Harry
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nou, dat dameskransje... Ik weet niet hoe het op andere plaatsen was, maar in Delfzijl verzette Moe Meier van het zeemanshuis samen met een groep vrijwilligers heel wat werk om er iets leuks van te maken.

Eén snelle greep in de la rechts van me brengt een houten sigarettendoos tevoorschijn met op de onderkant geschreven: "Kerstfeest op Zee 1966".
Roken doe ik al 18 jaar niet meer en dat kistje staat ook alweer jaren in die la. Wat zit er nu in?

- 1 namaak gouden Rolex Oyster Perpetual zonder glas
- 1 niet meer geldig 5 Mark stuk uit 1971
- 5 koperen munten van de vlooienmarkt in Palm Beach, Florida met opschriften als:

"$3 All Night Check. Good for screw, stogie, whisky"
"Good for all night. One first class lay. Goldfield Nevada"
"Stella's Saloon, Atlanta, GA - Best Screw in Town"

Als het dameskransje dat wist... :)
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Bericht door Ton Pekel »

Ja Theo, KERSTFEEST OP ZEE heette dat item, nu je schrijft weet ik het weer, ik lees in andere items dat er een film in de kist zat, nou in mijn tijd niet, hooguit zat in de kist een streekroman met een lekker zoeterige afloop en een geestelijk cq stichtelijk woord.
Eigenlijk waren we wel zielig in die tijd als je het met nu vergelijkt.
Tegenwoordig voor de kust gebruik je een mobieltje of wat internet
op zee.
In mijn tijd een telefonie gesprek in noodgevallen via de "sparks" in duplex of simplex en je moest altijd ""over" zeggen anders werkte het niet goed en dan stond de een of de ander in een dichte microfoon te kletsen.
Trouwens op alle schepen waar ik op heb gewerkt was wel een TV aan boord , maar meestal defekt voor langere tijd.
En dan praat ik over de 60e/ 70e jaren.
Mijn neef voer in de jaren 50 bij de RIL, die heeft nog meer gelden :P
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

kerstpakketen zijn er nog steeds.
Uit Nederland vaak een mok, tasje, pen, pet, t-shirt oid.
In 98 kreeg ik uit de doos van het zeemansheim in Emden een echte leren portefeuille. Goede kwaliteit,was er erg mee in mij sas.
En zo zaten er meer leuke nuttige, maar ook wat duurdere items in.
In Finland steevast een gebreide sjaal, muts, wanten oid.
Ach, eigenlijk gaat het niet om de inhoud, maar om het gebaar.
Het is toch hartstikke mooi dat er aan de wal mensen zijn die aan je denken!

Groeten,

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Bericht door Ton Pekel »

Klopt helemaal Eric, gaat om het gebaar.
Ik denk ook dat met kerst op de Noord-Atlantic de muts goed uit zou komen voor de dekboys
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Aad v Staveren (RIP)

kerstkist

Bericht door Aad v Staveren (RIP) »

Was het niet zo,dat het van de rederij afhing waar de kerstkist vandaan kwam.Ik weet dat bij de sleepdienst de kerstkist gemaakt en ingepakt werd door Smits vrouwenkoor.Er zullen ook rederijen zijn geweest die een zelfde soort regeling hadden.Maar ook veel kerstkisten werden door andere organisaties aan boord van schepen afgeleverd.Zoals zzemanshuizen en zeemanskerken.
HG Aad
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Afgelopen jaar, kreeg iedere Nederlander aan boord een kerst pakket thuis (op de stag. na) de rest aan boord kreeg een paar kalenders, net of die er nog niet genoeg waren want die kon je zo krijgen van de charteraar. Die ouwe kreeg een prijzige fles whiskey van hun. heb nog wel een leuk polo-shirt gehad na veel aandringen van de eerste. En toen het een beetje koud begon te worden in Savannah (de meeste weten wel hoe het daar in de winter is als je uit de carib komt) kreeg ik van de tweede een winterjas want ik was niet berekend op dikke vorst. (die ouwe zij dat stags geen recht hebben op een winterjas dus dan ben je gauw klaar)

Toen ik thuiskwam stond er tot mijn verbazing een mooi houten doosje klaar met een paar flessen wijn en bier van het uitzendbureau waar ik toendertijd tijdens mij studie had gewerkt (bij de Veerboot PSD) dat noem ik pas personeelswerving.

Op zulk soort dingen na heb ik het overigens wel erg naar me zin gehad en veel van de Spaanse taal opgestoken.
maarten

kerstkist

Bericht door maarten »

verkeerde reederij mischien Ragnar?
grtn Maarten
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op de schepen van Caltex kwam we de kerstkist altijd uit Vlissingen, van de vereniging Zeemanswelzijn of zoiets. omdat er relatief veel Zeeuwen aan boord zaten.
Wat me nog bijstaat is een tape met kerstliedjes gemaakt door het Zeemansvrouwenkoor uit Vlissingen en onderstaand asbakje heb ik nog steeds goed bewaard.
All the best
Jos


Afbeelding


Plaats reactie