De kerstkist

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ST-er

Bericht door ST-er »

Kerst op zee...

in de golf van Biscaje 1997.........je snapt al wat er van het feestmaal terrecht kwam.....geen reet... :cry:

Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Kerst was goed te doen, te anker voor Port Everglades met een lekkere barbeque en een dagje vrij voor de stagiair :lol:

Oudjaarsavond was wat minder, in een zware depressie onderweg van Cartagena naar Port Everglades en toen ik om 2400uur beneden kwam was iedereen al verdwenen naar ze hut.
Reeckel

Bericht door Reeckel »

Kijk, dat is nou zo leuk van dit forum, de oude lichtelijk door de drank verweekte , grijze massa wordt weer eens in actie gejogged.

Bij het schrijven van mijn memoires heb ik het eerste kerstmaal helemaal vergeten, hoewel het toch wel iets speciaals had.

Het begon allemaal tijdens schoot-an in de salon van de Orinoco, ergens tussen Dacca Bangladesh en Durban.
De stuur had de kerstkist uit de voorpiek opgegraven, en in de Salon gezet, Ook deze was samengesteld door het Smit Vrouwenkoor. Er was een kleine plastic kerstboom opgezet, MET lampjes, (alleen deden deze het niet, teveel lampjes waren inmiddels gesneuveld en doorverbonden, zodat ze na de laatste allemaal doorbrandden)De hele bemanning was present, (af en toe liep er iemand naar de brug en de machinekamer voor controle, niets te zien en alles in orde) en onder het genot van een biertje en een borreltje werden de pakketjes uitgedeeld. Allemaal goedbedoelde aardigheidjes, die bij de meesten in goede aarde vielen.

Om een uur of een kwam de kok, Blaas Meulmeester, ( Ja die uit het internaat in Vlissingen) vertellen dat het kerstmaal klaar was.
We hadden hier niet veel vertrouwen in, niet omdat we Blaas z'n kookkunsten wantrouwden, maar omdat het inmiddels al 4 maanden geleden wasdat we fatsoenlijk gestored hadden, wel wat vers fruit en groeten maar geen '' Europeese "dingen.
Wat schertst dus onze verbazing, toen hij , eigenlijk uit het niets een fantastische vijfgangen maaltijd op tafel toverde!
Eerst toastjes met schelvislever, als Hors déuvre, daarna een heldere kippensoep, Toen een perfect gebakken hele streng ossenhaas, met diverse groenten en gebakken aardappeltjes, toen koffie met slagroom, en als klap op de vuurpijl een geflambeerde ijstaat HELEMAAL zelf gemaakt!!
Hem waren op slag de meeltorretjes in de snert en de nassi vergeven alsook die keer dat hij vergeten was te koken "''omdat het zo gezellig was bij de bootsman die zaterdag"

Daar herken je een echte scheepskok aan, van niets een lekkere maaltijd kunnen maken,
Nogmaals m'n complimenten Blaas,

Gr Jack Minneboo
Jos Komen (R.I.P)

Re: De kerstkist

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit is een topic van 5 jaar geleden. :)
Ben wel benieuwd wat er tegenwoordig in de kerstkist zit. :lol:
All the best
Jos
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: De kerstkist

Bericht door Ragnar »

Hallo Jos,

Zat vorig jaar aan boord en kregen toen ook zo'n doos. Wel leuk voor die gasten, weet niet precies wat er allemaal inzit maar dacht een paar cd's en wat dvd's van dat kerstfeest op zee, geen idee wat erop staat om eerlijk te zijn. Ook was er voor iedereen een cadeautje, wel leuk als je nagaat dat je van de reder niet eens een kerstkaart thuiskrijgt, laat staan een kerstpakket. (ja zulk soort reders zijn er tegenwoordig nog steeds) Hecht er zelf ook weinig waarden aan maar ja, is wel leuk als ze thuis ook een kaartje van je werk zien als een blijk van waardering.

Afijn ik zit lekker thuis, morgen lekker borrelen met vrienden.
Jos Komen (R.I.P)

Re: De kerstkist

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op de Caltex Arnhem, begin jaren 60, hadden we een goed gevulde kerstkist aan boord met daarbij een bandje van het zeemansvrouwenkoor uit Vlissingen.
Het bekende ritueel, na pikheet de hele bemanning samen in de salon. :)
Een stichtelijk toespraakje van die ouwe en toen alles uitgepakt was en de drankjes rondgingen werd het bandje met kerstliederen opgezet.
De zevende machinst liet toen overduidelijk in forse bewoordingen blijken dat DIT niet bepaald zijn lievelingsmuziek was. :roll:
Wat hij niet in de gaten had was de second die met tranen in de ogen zat te luisteren, want zijn vrouw zong namelijk mee in dat koor.
Deze zevende machinst was de rest van de reis niet echt te benijden. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: De kerstkist

Bericht door Compass »

Oei oei, dan helpt 'Apeldoorn bellen' ook niet meer. :lol:

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: De kerstkist

Bericht door Brazuca »

Bij Koraal Scheepvaart kregen we geen kerstkist, in ieder geval niet vanuit Nederland. Misschien omdat Koraal onder Antilliaanse vlag voer. één keer kregen we een kerstkist in de US, van een Christelijke instelling.
In mijn pakje zat een paar lange sportsokken. Ik heb ze zeker 20 jaar bewaard, gebruikte ze alleen als ik met griep in bed lag.
Toespraken of preken van de Ouwe kan ik me niet herinneren. Wel de uitgebreide maaltijden.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: De kerstkist

Bericht door Ton Pekel »

Kerstkist in mijn tijd 1968-1974
Op mijn laatste reis, kerst 1973, kregen we ook op de Liberiaan VOLTA WISDOM ex. Korendyk nog een kerstkistje voor de Nederlandse
bemanning, 9 stuks man, via de Holland Amerika Lijn.
Gebruikelijke doos met veel liefde gemaakt door diverse damesclubjes.
Ik had een pakje van Prinses Margriet en Pieter, een pen met een kaart....bofkont was ik...!
Ik heb op diverse schepen veel asbakjes KERSTFEEST OP ZEE gezien in de hutten van de schepen.
Alleen deze altijd laten staan voor de opvolgers in mijn hut, inclusief de planten in de poortenbak en het kleedje op het bureau.
Nu heb ik er spijt van, er hebben foto's asbakjes Kerfeest op zee gestaan op dit forum , maar mijn voorraad, lees verzameling = 0.
Ach ik kan er mee leven gelukkig....wist je toen maar dat later dit toch wel emotioneel werd.
Gelukkig heb ik nog wel een asbak, gemaakt van een vriescompressor zuiger, van de Katsedijk... toch leuk, hoewel ik deze verder niet gebruik.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
skipflip44
Berichten: 650
Lid geworden op: 25 jul 2004 10:53
Contacteer:

Re: De kerstkist

Bericht door skipflip44 »

Kerstverhaal:

De doos met kerstgeschenken is aan boord. :-D
Deze komt van het "Comite Kerstfeest op zee"
De leverancier hiervan is: "Zeemanshuis Rotterdam"
er staan 2 afzenders op:
Oostbroekweg 4 Rotterdam. (Dat is net voor Heijplaat als je vanaf de Waalhaven komt wandelen).
Willemskade 13 Rotterdam. (Dat is volgens mij het oude zeemanshuis in de buurt van de Veerhaven).
We liggen nu 9 dagen in Singapore maar de kans om de wal op te gaan is klein. :oops:
Er zijn een paar man voor korte tijd de wal op geweest vanaf de "Jurong" terminal,
die dit als enige nog toestaat en waar je zo de poort uit kunt lopen.
Zij hebben de kado's voor de kerst bingo ingekocht.

1e kerstdag is hier inmiddels voorbij, de cado's zijn nog ingepakt.
Het kerst-diner is uitgesteld en ook de bingo.

We gaan onze "kerst" vieren als we vertrokken zijn uit Singapore. :lol:
one cylinder, one trouble.
http://members.home.nl/skipflip44


Plaats reactie