Tradax Cargill

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
elec

Tradax Cargill

Bericht door elec »

Zijn hier nog zeelui die de periode van Tradax Cargill Amsterdam hebben meegemaakt? Wie kent nog de kapiteins Jansen, Fluit en Heurnink? Chief engineers Mooi en Taube? Hofmeester: Jan Niemandsverdriet? Schepen: captain WD Cargill, Carisle, Carcape, St Nazaire. Iemand?

Jos Komen (R.I.P)

Re: Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo elec,
ik heb ook een tijdje op Tradaxschepen rondgescharreld. :)
De namen die je noemt doen geen belletjes bij me rinkelen, wel hofmeester Niemandsverdriet, maar op welk schip dat was.... :?:
De namen die me nog spontaan tebinnen schieten:
Kapitein Arie Spaans en Kruit.
Eerste stuurman Arie van de Roest en Meyer.
Een hwtk uit Dordrecht, Jozef genaamd, die altijd een toupet op zijn kale kop zette als hij de wal opging. :)
Ik heb bij Tradax een groot aantal vliegmijlen gemaakt, want ik werd van het kassie naar de muur gestuurd.
Toen ik bij Tradax kwam stond de dollar op Fl.3,60 maar begon toen opeens heel snel te devalueren, reden om daar maar eens op te stappen.
Ab Plugge, die bijna dagelijks aktief is op Kombuispraat zat toen in Amsterdam op kantoor bij Tradax.
All the best
Jos
Bijlagen
tradax1.jpg
tradax1.jpg (76.04 KiB) 9308 keer bekeken
tradax2.jpg
tradax2.jpg (50.52 KiB) 9308 keer bekeken
carchester.jpg
carchester.jpg (13.22 KiB) 9308 keer bekeken
ghent.jpg
ghent.jpg (67.91 KiB) 9308 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Carchester in de sluis van haar vaste loshaven Manchester. :)
All the best
Jos
Bijlagen
carchester1.jpg
carchester1.jpg (62.02 KiB) 9294 keer bekeken
Ab Plugge

Re: Cargill

Bericht door Ab Plugge »

hallo Elec,
ik werkte inderdaad als hoofd administratie op het kantoor van Marine Department van Tradax aan de Coenhavenweg in Amsterdam. (als ex-sparks was ik daarnaast ook verantwoordelijk voor de radiostations, invoering telex-over-radio etc)
Wij deden het dagelijks management van de vloot van eigen schepen van Cargill. Daarnaast hadden zij tientallen schepen in timecharter, vooral voor transport van de eigen granen, soja etc.
Toen ik in 1972 bij die club kwam hadden we de
Captain W D Cargill, bulkcarrier.
Carchester, bulkcarrier speciaal gebouwd met maximale afmetingen voor het Manchester Ship Canal. Voer vast tussen Canada en Manchester.
Een serie van 6 minibulkers, kwam van een japanse werf, dat waren de
Amsterdam
St Nazaire
Ghent
Tarragona
Geneve en
Hamburg
en een vloot van grote OBO's kwam van een werf in Split,
de
Carbay
Carlantic
Carcape
Carisle
Excomm Merchant en
Excomm Mariner.
In 1975, door spanningen met de nederlandse vakbond, werd Marine Department in Amsterdam opgeheven en werd ik met 2 collega's, Engel Jan Jonker, marine superintendent, en Bruno Worp, hoofd personeelszaken, overgeplaatst naar het Tradax hoofdkantoor in Geneve. Daar hield ik het in 1976 voor gezien.
In Amsterdam heb ik een gouden tijd gehad, alles kon en veel plezier in het werk, in Geneve werden we ondergedompeld in een bureaucratische organisatie.
De namen die je noemt komen me allen bekend voor behalve Niemandsverdriet.
Elec zegt me ook niets, maar dat zal wel niet je echte naam zijn.
Jos Komen moet ik ook ongetwijfeld toen al ontmoet hebben, hij zal best wel eens in ons kleine kantoor geweest zijn.
Er komen nog wel meer herinneringen bij me boven, misschien daarover later meer
Groet
Ab
Jos Komen (R.I.P)

Re: Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het valt inderdaad niet mee om na al die jaren gezichten bij namen te herinneren.
Ik zag dat ik op de Hamburg met kapitein Ribbens heb gevaren, kan ik me verder niets meer van herinneren.
Kok/hofmeester Niemandsverdriet, grote zware kerel, kon lekker koken en lustte graag een potje bier, maar op welk schip?
Op de Carchester heb ik met Jan van Kesteren gevaren als kok/hofmeester en zijn zwager was derde wtk.
Voor Jan van Kesteren zat er een grote Surinamer aan boord.
Die kwam vaak mijn hut binnen met de woorden: Geef je nog wat Woeheg, stuurrman? :lol:
Jan van der Steen uit Schiedam was Hwtk op de Carchester en zijn 18-jarige dochter voer toen ook mee..... :-D
Toch wel heel gezellig gevaren daar, op de Amsterdam zaten we met 14 man aan boord en 12 verschillende nationaliteiten.

En Ab, ik ben slechts één keer op het hoofdkantoor van Tradax geweest, dat was voor het sollicitatiegesprek.
Op de Coenhavenweg op zoek naar een imposant gebouw...dat viel wel een beetje tegen. :)
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Re: Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Zo te zien is de Carchester op haar oude dag nog onder Engelse vlag gaan varen. :)
All the best
Jos
Bijlagen
Carchester-01.jpg
Carchester-01.jpg (148.16 KiB) 9193 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

HIER verhalen van sparks J.R.Bruin over Tradax. :)
All the best
Jos
elec

Re: Cargill

Bericht door elec »

Bedankt voor de snelle reacties. Op de Coenhavenweg kwam ik solliciteren naar de baan van scheepselectricien. Met mijn verse MTS-diploma op zak zocht ik de uitdaging en het avontuur. Wat was ik nog groen en tijdens de eerste storm op zee nog veel groener.
Ik kwam in Hamburg aan boord van de captain WD Cargill en werd meteen in het diepe gegooid. Mijn enige zee-ervaring bestond uit 2 zeereizen naar Australië en terug, als passagier wel te verstaan.

We hadden een Joegoslavische hwtk, de kapitein was Heurnink, eerste stuurman Fluit en de 2e machinist een Nederlander die eigenlijk 3e machinist was, een geweldige kerel maar zijn naam ben ik helaas kwijt. De bemanning was Nederlands, Joegoslavisch en Indisch met een ploeg matrozen uit de Filipijnen.

We vertrokken uit Hamburg op weg naar Canada om graan te laden. In het Kanaal kregen we een totale black-out en niemand kende het schip voldoende om snel de vinger op de zere plek te leggen. Iedereen rende rond als een kip zonder kop en zelfs de brug bemoeide zich ermee.
Uiteindelijk bleek het koelwater van de generatoren veel te hoog van temperatuur te worden, dus het werd een kwestie van warmtewisselaars schoonmaken, maar niet daar ter plekke. Met wat kunst en vliegwerk werd op een andere warmtewisselaar overgeschakeld en we voeren weer. Dat was mij vuurdoop op de Cargill.
Elec was mijn bijnaam aan boord (om duidelijke redenen), mijn werkelijke naam is Ad Boogers. Misschien doet dat bij iemand een belletje rinkelen, al is het allemaal wel ontzettend lang geleden.
elec

Re: Cargill

Bericht door elec »

Hallo Jos,

De namen die je noemt zeggen mij niets, dus we hebben langs elkaar heen gevaren. Jammer dan, maar toch leuk dat je reageert.
Van die devaluerende dollar weet ik alles af. Wij ervoeren dat allemaal als een salarisvermindering.
In de US maakten we er grapjes over tegen de douane. We beklaagden ons over dat peanut-money waarin we uitbetaald kregen en zij dachten dat we Russische roebels bedoelden. Toen we uitlegden dat het Amerikaanse dollars waren zagen ze er de grap niet van in. Een en ander leidde ertoe dat we in Norfolk niet konden gaan passagieren.

bye for now
elec
elec

Re: Cargill

Bericht door elec »

Hallo Ab,

We hebben elkaar waarschijnlijk wel eens ontmoet in Amsterdam op het hoofdkantoor of toen we daar in droogdok lagen, maar je zult mij wel niet euvel duiden dat ik je niet meer kan plaatsen. Chief engineer Mooy zou je eigenlijk nog wel moeten kennen uit die periode.

Zelf weet ik nog wel dat het hoofdkantoor overgeplaatst werd naar Zwitserland, dus in die periode werkten we zeker allebei bij Tradax. De schepen die je noemt ken ik allemaal wel van naam. Ook het verhaal van de OBO waarvan de machinekamer uitbrandde is mij bekend. Daarbij kwam, als ik me niet vergis, een Joegoslavische 2e machinist om het leven.

Op de Cargill hadden we een Hagenese sparks aan boord waar ik veel mee optrok, maar ook zijn naam kan ik me niet meer herinneren. Misschien weet jij zijn naam nog, dan hoor ik het graag van je.

Signing off
elec

PS. Ik ben later zendamateur geworden. Call: PE1DLA.
Hebben we toch nog iets gemeenschappelijk. :-)


Plaats reactie