Tradax Cargill

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jaap,
even terugbladeren op dit topic dan vind je alle gegevens van de Tradaxvloot.
Els ziet er bijna nog net zo uit als vroeger, alleen geen groene en rode oogies meer. :)
Hyves en facebook en al dat gedoe, daar doe ik niet aan mee, heb me ooit ergens in een onbewaakt moment aangemeld, maar ik heb echt wel genoeg aan Kombuispraat. :)
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Hallo Jaap,
Jos was me net voor: zie pagina 1 van dit topic, de bijdrage van Ab Plugge.

En Jos,
Behoudens foto's heb ik weinig zwart op wit van de exacte data wanneer ik op welke schepen gevaren heb. Ik zal wel eens terug gaan rekenen of ik er uit kom. Overigens is me van de Carchester niet veel meer bijgebleven; ik weet zelfs niet meer hoe mijn hut of de radiohut en de brug er uitzagen. Terwijl me dat van de andere schepen nog helder voor ogen staat. Wel dat jij daar stuurman was en het hiervoor reeds gemelde. En dat ik samen met Staring in Manchester voor het eerst van mijn leven een travestietenshow heb bijgewoond. Het waren echt prachtmeiden, die kerels!

Wisten jullie trouwens dat er van de Cargill ook een zusterschip bestond? Die zijn we eens tegengekomen voor de westkust van Afrika. Duidelijk herkenbaar aan die grote verticale platen op het achterschip van de brug tot het dek (later aangebracht om trillingen van de hoofdmotor naar de accomodatie te verminderen, althans, dat is mij ooit verteld) en aan de gantrycrane op het dek om de luiken te openen. Ik weet niet voor welke maatschappij of onder welke vlag dat schip voer.

Groet,

Hans
Groet,
Hans
jaap gaasbeek

Re: Tradax Cargill

Bericht door jaap gaasbeek »

Jammer ik had wel weer eens een foto van haar willen zien, heet zij Els van der Steen en woond zij in Schiedam ?

Net even oude foto's digitaal gemaakt met mijn camera en gefotoshopt.

Dit is die Duk met mij in Santos, gewoon een daggie uit, allebei strak int pak.
Afbeelding

Dit is Akkerman (links) en ikke in mijn hut van de Cargil
Afbeelding

Gr Jaap
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Hallo Jos,
Ergens diep weggestopt in een doos op zolder vond ik toch nog twee formulieren met data van mijn tijd op de Cargill en de eerste keer op de Hamburg. Waaruit blijkt dat ik in de tussenliggende periode (mei-juni-juli 1972) dus met jou op de Carchester moet hebben gezeten. Vergelijk het maar met jouw brief van Tradax hierboven.
De reis nadat ik van de Hamburg ben afgemonsterd (12 december 1972) ben jij daar dus aan boord gekomen.
Hierna heb ik nog op de Saint Nazaire gezeten (toen was jij dus alweer weg) en nogmaals de Hamburg.

Groet,

Hans
Bijlagen
Top.jpg
Top.jpg (326.84 KiB) 4419 keer bekeken
Groet,
Hans
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Hans,
langzaam maar zeker komen er herinneringen omhoog borrelen, we hebben toch een paar maanden samen op die scharrelbak gevaren. :)
Ik heb ook een reis op de Carchester gemaakt dat kappie Kruit zijn 4 jarig dochtertje meenam. :roll:
Ada heette dat krengetje.
Ze had een schommeltje op de brugvleugel, we lagen toen in Rotterdam te lossen inplaats van Manchester en mijn zuster kwam aan boord samen met haar 4-jarig dochtertje en die ging toen op het schommeltje van Ada zitten.
Ada begon me toen te krijsen, die ouwe erbij en mijn nichtje kreeg meteen een schommelverbod.
Tja, daarna ging Ada mee op de oversteek. :)
Ik liep 's middags de 12-4 en moest dan babysitten op de brug.
Die ouwe hield dan zijn middagdutje.
Dat etterbakkie ging een keer op de vleugel in de poortenbak hangen en riep toen: "Stuurman, ik heb zin om in de zee te zwemmen". :twisted:
Ik heb haar toen aan haar haren meegesleurd naar de hut van die ouwe en sindsdien heb ik geen last meer van haar gehad.
Zou wel leuk zijn als Ada dit hier nog leest. :)
Maarre...Drentenier...ben jij nu tegenwoordig rentenier woonachtig in Drente? :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Hallo Jos,

Ja joh, kinderen aan boord is ook niet alles.
Op de Cargill hebben we nooit vrouwen of kinderen aan boord gehad. Wel op de kleine bulkbakkies maar daar stroopten we de kusten van Europa en de Oostzee mee af dus lagen we ook veel vaker in havens. Voor hen veel leuker. Maar zo vaak als op de Carchester heb ik het niet meegemaakt.
Kruit was gezagvoerder op de Cargill toen ik aanmonsterde en is later opgevolgd door Heurnink. Op de brug lagen er toen twee radars uit, de marifoon was kapot en het echolood deed het ook al niet en zo nog het een en ander. Op die foto van de brug zie die stuurboordraaar open liggen. Maar dat was reparatiewerk voor jongens van de wal. Op de Geestland ben ik ook eens geconfronteerd met twee tegelijk defecte radarapparaten, vlak onder de Ierse zuidkust en natuurlijk in de dikke mist. Geen pretje maar de reserveradar heb ik vrij snel kunnen repareren (een losliggende golfpijp). Kon er tenminste weer verder gevaren worden.
En inderdaad, sinds twee jaar woon ik in Drenthe. Rentenieren is een groot woord maar ik kon nog met 60 in de VUT en daar heb ik dankbaar van geprofiteerd. Net nog aan de goede kant van de jaren '50 geboren, hè. Dus weg uit de drukte, files en hectiek van de Rijnmond en hier een huis gekocht met ruimte, schone lucht, bossen en vooral rust. Maar van dat laatste zal jij in Noord-Groningen inmiddels alles wel weten.

Groet,

Hans
Groet,
Hans
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jaap,
Duk met mij in Santos
Mooie foto, zo herinner me ik jullie. :)

En Hans, niet teveel reclame maken voor de rust in het Noorden des lands, anders is het hier straks ook gedaan met de rust. :)
jaap gaasbeek

Re: Tradax Cargill

Bericht door jaap gaasbeek »

Ik vraag me af wat er over is van het zeemanshuis in Manchester, daar gingen wij altijd dansen.


Gr Jaap
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Inderdaad Jaap, als we gingen stappen eerst even naar het zeemanshuis, de bemanning van de Carchester was daar kind aan huis. :)
Maar die meisjes moesten altijd uiterlijk om 23.00 uur weer thuis zijn, :( dus daarna richting Big City. :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Ik kan op internet niets vinden over een zeemanshuis in Manchester dus ik ben bang dat het niet meer bestaat, Jaap.
Ik ben er overigens nooit geweest.

Groet,

Hans
Groet,
Hans


Plaats reactie