Tradax Cargill

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jaap gaasbeek

Re: Tradax Cargill

Bericht door jaap gaasbeek »

Ook is er een x ingebroken bij mij en de hoofd wtk en een stuurman geloof ik, ze wisten precies waar de sleutels lagen, die zijn later terug gevonden op het dek, maar ja ik kwam in de nacht tuus en ik ben toen door mijn partijspoort gekropen, toen paste ik kennelijk er nog door haha nu eg ni meer

Gr Jaap

Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ja Jaap, dat modelvliegtuigie herinner ik me nu. :)
Je was er de hele reis mee aan het klooien en je was zo trots als een hond met 7 staarten, het zou iets supersonisch zijn, helaas ging er iets mis tijdens de proefvlucht in Manchester. :roll: :lol:
All the best
Jos
jaap gaasbeek

Re: Tradax Cargill

Bericht door jaap gaasbeek »

Wat betreft die sigaretten, daar waren ook 2 portugezen bij betrokken, die kleine dikke en die grote purser van de off mesroom en toen is mijn ex zwager Jan v Kesteren aan boord gekomen geloof ik.

Ja man ik was zo trots als een schaap met 5 lullen op dat vliegtuigje en jullie stonden allemaal te kijken op het achterschip en toen plof, ik baalde als een stekker.

Maar dat is allemaal goed gekomen en ik vlieg nu zelfs met straalmoteren.

Die kist in het oranje zit een trubine in en die blauwe een 13cc 4T motortje
Afbeelding

Meer foto's zijn te vinden op mijn hyve's


Gr Jaap
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Er schoten toch nog wat namen door mijn hoofd van lui die ook bij Tradax gevaren hebben:
Kapitein van der Kamp, die heb ik op de Hamburg ontmoet. Hij kwam uit Rotterdam, Hillegersberg en had samen met zijn broer een ouwe engelse auto, een zescylinder, ik meen een Rover.
Han Foeke, hwtk op de Hamburg.
Stuurlui Grothuis en Joris Krottje; daarmee heb ik op de Saint Nazaire gevaren.
Hwtk Koppenol was baas op de Cargill. Van hem zijn de voor mij gevleugelde woorden: I go effe een shower taken.

Op de Cargill kwam eens een 4e wtk als leerling. Eigenlijk een automonteur maar hij had helaas problemen thuis. Via een kruiwagen, ook een wtk, kwam hij aan boord van de Cargill. Hij schrok zich rot toen hij de grootte van hulpmotoren zag want hij had nog nooit een grotere motor dan die van een Fiat 500 gezien. Kun je nagaan hoe hij keek toen hem verteld werd dat deze alleen maar dienden voor de electriciteit en dat de hoofdmotor nog ietsje groter was. Een prima knul overigens met wie ik veel ben opgetrokken.

Op de Cargill zat ook een een grote zware hofmeester, een Nederlander die met een japanse getrouwd was. Hij kwam eens huilend naar me toe met de vraag of ik zijn gloednieuwe electronische rekenmachine kon repareren; net gekocht in Japan voor circa fl. 900,--. Een van de eerste electronische apparaten met alleen de standaardfuncties; had ik ook nog nooit gezien. Hij had bij het verlaten van de haven zijn poort open laten staan toen ze gingen dekwassen en ja hoor, de volle lading naar binnen en over de machine. Ik heb het apparaat bij me gehouden, opengemaakt en goed gedroogd en de zoutresten weggehaald. En toen werkte alles weer. Heb ik hem uiteraard niet meteen verteld maar hij kwam wel ieder ogenblik vragen hoe het er mee was.
Na een dag of vier verteld dat het me eindelijk gelukt was om het ding na veel moeite weer werkende te krijgen en hij was als een kind zo blij. Een paar flessen whiskey waren uiteraard mijn deel. Aardige vent.

Groet,

Hans
Groet,
Hans
jaap gaasbeek

Re: Tradax Cargill

Bericht door jaap gaasbeek »

Yes dat waren grote motoren op de Cargil, ik heb 1 vd 3 hulpmotoren voor een gedeelte gerevideert en de hoofdmotor was een Sulzer ik dacht een 7 cil en het was kruiskop motor en wel 2500pk per cil, ook daar heb ik aan gewerkt, 1 cil getrokken en van nieuwe pezen voorzien en op de zuiger nieuwe zuigerveren gemonteerd, gaaf werk.

Afbeelding

Afbeelding

Akki Akkerman was toen leerling wtk ( die had inderdaat een Fiat 500 )en ik had hem onder mijn hoede, we kenden elkaar al wel van de schoolbanken, maar ik vaarde al langer bij Tradax, dus had een hogere rang, was wel lachen toen hij aan boord kwam en dat hij voor mij koffie moest zetten enz tijdens de wacht, deet hij het niet dan kreeg hij op zijn flikker van mij , ik ben 1x zo kwaad op hem geweest, dat ik hem een onderdeel van die hulpmotor naar zijn kop heb gemikt, shit mis dus, hij had altijd zijn haar netjes en schone handen en een spierwitte overal aan, wel een toffe gozer dat dan wel weer, dus moest ik er later wel om lachen, ik heb later nog wel kontakt met hem gehad maar geen idee hoe het met hem nu is.

Ook maakte ik met de Carchester iets mee, wij kwamen vanaf Canada en vaarde tussen Ierland en Engeland richting Liverpool, ik stond op het achterdek te kijken naar de kust van Ierland en opeens vaarde wij richting de kust van Ierland , ik dacht das gek en keek naar het schroefwater en jawel we gingen richting de kust das ni goed dacht ik en rende de mach kamer in en wist gelijk waar het probleem was.

Ik had namelijk een week ervoor de 2e wtk op dat probleem gewezen van een versleten stuurkogel op het roer, maar ik werd niet geloofd, tja hij was ook 2e wtk uit yougo dus hoger in rang maar die zijn een stuk minder slimmer als een Nederlandse wtk, zijn naam was Pieter verder een aardige peer dat wel, werd ook opgepakt voor smokkel toen.

Dus door snel ingrijpen vanuit de brug ging men over op manuel besturing en wij hebben toen die stuurkogel snel vervangen en alles was weer het oude, wel weer een leuk verhaal en nog waar ook.

Gr Jaap
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Mooie verhalen Jaap.
Of die leerling Akkerman heette weet ik niet meer. Wel dat hij een baard had en uit de omgeving van Leimuiden kwam.

Met de Cargill hadden we ooit een bijna aanvaring in de haven van Antwerpen. De loods vergat een schip aan stuurboord vóór voorrang te geven en moest dus scherp naar bakboord uitwijken. Vervolgens misten we de kade op een haar na maar niet voorkomen kon worden dat de overstekende boeg van de Cargill een havenkraan raakte en deze netjes naast de rails tilde. Ik weet niet meer wie er voor de schade is opgedraaid.
De Hamburg heb ik ook nog eens een flinke deuk in de boeg bezorgd. In de haven van Cork stond ik achter de telegraaf (en niet zoals gewoonlijk achter het wiel; hadden ze aan dek tenminste een mannetje over). Toen we dwars lagen op de rivier en we halve kracht naar de overkant voeren werd het commando 'halve kracht achteruit' gegeven maar toen ik de motor wilde starten gebeurde er niets. Ook na herhaaldelijk starten bleef het doodstil. Een onzachte aanraking met de kade was het gevolg. Bleek dat ze in de vetput vergeten waren de cylinders met startlucht te laten voeden met verse perslucht. Er was wat reserve voor twee of drie keer starten maar toen was het over.

Groet,

Hans
Groet,
Hans
jaap gaasbeek

Re: Tradax Cargill

Bericht door jaap gaasbeek »

Nee dat was dus Akkerman niet die had namelijk geen baard en Akkie woonde in Hilversum.

De Carchester had ook dat probleem met opstarten en we hebben ons rot gezocht wat dat zou kunnen wezen, het toeval wil dat als ze wilden opstarten en ik trok aan de hevels op de motor dan starte die dus wel op, Pieter verteld maar geloofde mij niet.

Toen ging de hwtk Steen ook maar eens op onderzoek uit, samen met mij en na lang zoeken vonden wij een tandwielhevel die om vet schreeuwde, deze netjes schoon en gangbaar gemaakt en het probleem was verholpen.Zo sprokkelde ik de ene na de andere credit bij elkaar.

Ik heb ook nog een inval reisje gemaakt op 1 van de Costers van Amsterdam naar Antwerpen tijdens die trip heb ik de radio vd 2e stuurman gemaakt en de draaibank in de mach kamer.

De toenmalige hwtk heeft er alles aan gedaan om mij op die Coster te houden, maar Dammers wilde perse dat ik naar de Cargil ging en zo gebeurde het dus ook.

Gevlogen naar Triest en verder met een huurauto naar Rijeka prachtige trip met de auto langs de kust gehad.


Gr Jaap
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jaap,
vaarde tussen Ierland en Engeland richting Liverpool, ik stond op het achterdek te kijken naar de kust van Ierland en opeens vaarde wij richting de kust van Ierland , ik dacht das gek en keek naar het schroefwater en jawel we gingen richting de kust das ni goed dacht ik
Als ik dit zo lees heb jij persoonlijk de Carchester van de ondergang gered.
Maar gelukkig stond er ook nog een stuurman op de brug. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Ik heb nog een paar foto's van een gekke manoeuvre met de Saint Nazaire in Tonnay-Charente, inderdaad aan de Charente in Frankrijk. De rivier is daar ter plaatse niet zo breed en om te keren zonder slepers werd gebruik gemaakt van het drassige land op de linkeroever. Het schip werd met de boeg het land opgevaren en door hard stuurboord te geven was het de bedoeling dat de kont omzwaaide zodat het schip weer richting zee kwam te liggen. Deze keer dus niet. Door de vrij sterke stroming werd het schip met de stuurboordzijde diverse malen tegen de wal geduwd. Uiteindelijk is het toch nog gelukt. Dat deze manoeuvre regelmatig gebruikt werd was te zien aan de diepe v-vormige inhammen in het land. Zelfs nu zag ik via Google Maps dat er nog van deze inhammen aanwezig zijn.

Groet,

Hans
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Zwaaien op de Charente.
Bijlagen
SN5.jpg
SN5.jpg (489.95 KiB) 4206 keer bekeken
SN4.jpg
SN4.jpg (431.47 KiB) 4206 keer bekeken
SN7.jpg
SN7.jpg (750.76 KiB) 4206 keer bekeken
Groet,
Hans


Plaats reactie