Tradax Cargill

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

En was de naam toen niet Chandragupta?
De naam was Star of Alexandria, André. (capsized 38.33N/63.00W 17.4.89 [Piraeus-New York, cement)
Capsized...doormidden gebroken.

HIER meer over het zinken van de Star of Alexandria.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tradax Cargill

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hi Hogeboom,Heb zitten piekeren en de naam komt me bekend voor.
Da's trouwens geen goeie zaak als je op je ouwe dag gaat zitten piekeren Bassa!! Ik stuur je een PB tje. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Drentenier schreef:Nee, Jos. Wij hebben alleen samen op de Carchester gevaren. Dat was een reis van Manchester naar Toledo, USA.
Dit staat bij what port.
Ik kwam een week nadat jij was afgemonsterd op de Hamburg in Cádiz.
Zat toen op de St. Nazaire, maar moest opeens halsoverkop naar de Hamburg.
Vliegen en een lange treinreis, van logistiek hadden ze op kantoor in Amsterdam destijds weinig kaas gegeten. :)
Ik loste iemand af die ik van het Zeevaartinstituut IJmuiden kende en die had jaren doorgebracht in Vietnam als helikopterpiloot en is toen toch maar weer gaan varen, een stuk veiliger. :wink:
Een paar weken later toen we dichter bij huis waren kwam Els, de dochter van de hwtk van de Carchester waar ik toen maar mee getrouwd was omdat ze graag mee wilde varen en dat kon alleen maar als je getrouwd was. :wink:
Na Tradax heeft ze ook veel van de wereld gezien, ze vloog naar Cornerbrook toen ik bij Bornhofen voer en vandaar zijn we naar Australië gegaan in de lijndienst Australië West Pacific.
Na een half jaar van Hong Kong terug naar huis en toen vonden we dat het leuk genoeg geweest was en via een bevriende advocaat die ik nog kende uit een kroeg in Haarlem werd er voor een zacht vriendenprijsje een scheidinkje geregeld.
Ik heb Els een paar jaar geleden weer ontmoet, ik was haar eerste en ze was toen net gescheiden van haar vijfde echtgenoot. :)
De laatste twee waren Italianen...
Maar ik ben nu al bijna 40 jaar gelukkig getrouwd. :-D
Vond nog fotootjes van Els, de dochter van de hwtk op de Carchester die als studente op de Kunstacademie in Rotterdam niet wilde deugen en toen maar een reisje met haar pa mee moest in en poging om haar een rein en sober leven te laten leiden. :wink:
Ze lag in mijn kooi toen ik na de hondenwacht afgenokt was.
SURPRISE!!! :-D
Els-Rostock.jpg
Els-Rostock.jpg (148.14 KiB) 3584 keer bekeken
Els-Barcelona.jpg
Els-Barcelona.jpg (164.71 KiB) 3584 keer bekeken
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Ja, Els ken ik uiteraard! Die zat toen ook met de hele familie op de Carchester. Da's inmiddels zo'n 45 jaar geleden!!! Zie ergens hier voor op dit topic. Daar hebben we al eens via een PB over gesproken.
Op de Saint Nazaire heb ik ook gevaren. Daar heb ik hier eveneens al een paar foto's van geplaatst (voor intimi: de bijnaam van dat schip was Saint Misère :lol:) Maar toen zijn we elkaar ook weer misgelopen, zo gaat dat natuurlijk bij een club met meerdere schepen.
Groet,
Hans
Bassa

Re: Tradax Cargill

Bericht door Bassa »

Hi Hogeboom,
Gelukkig heb je geen last meer van je rug.
Angola heet Angola sinds de 16e eeuw toen de Portugezen daar een kolonie hebben gevestigd.
Mocambique was Portugees Oost-Afrika met als hoofdstad Lorenco Marques.
Tegenwoordig is dat de Peoples Republic of Mocambique en Lorence Marques is omgedoopt tot Maputo.
Vroeger was het plezierig in Luanda of in Lorenco Marques op stap te gaan.
Maar toen de wereld opinie vond dat de Portugezen moesten vertrekken, was de aardigheid eraf
VG

Bassa
p.j.hulsebos
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2014 18:09

Re: Tradax Cargill

Bericht door p.j.hulsebos »

Leuk dit alles te lezen! Ben nogal vers hierbij. Heb een aantal jaren gevaren bij Tradax als sparks. Schepen waren o.m. De Carchester, Carlantic, Carbay, Captain W.D. Cargill, Tarragona, Carbreeze en Excomm Mariner. Veel namen hier herken ik nog maar moeilijk er gezichten bij voor te stellen. Anyway, doorgevaren tot eind 1979 en toen aan de wal gekomen bij Rijkswaterstaat. Herinner me André Bassa nog goed maar weet niet meer op welk schip. Heb, als mijn herinnering me niet in de steek laat, nog met hem gevaren toen hij eerste stuurman was. Hoop nog eens wat van hem te horen of van andere voormalige collega's. Groet, Peter Hulsebos
mmali
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2023 20:11

Re: Tradax Cargill

Bericht door mmali »

Weet iemand of er tegenwoordig nog een bewijs van vaartijd bij Tradax op te vragen is? Ik heb al een mail verzonden naar Cargill. Maar betwijfel of ik daar antwoord op ga ontvangen.

Ik ben momenteel bezig met het schrijven van een biografie over mijn in 1994 overleden opa. Johannes Franciscus Maria Mali. Ook wel Jan Mali. Maar er zijn veel gaten in informatie over hem. 1 zo’n flink gat is zijn vaartijd bij de Tradax. Waar hij waarschijnlijk van 1972 tot ~ 1980(?) heeft gevaren.

Ik heb van hem een Liberiaans vaar certificaat. Iets dat volgens mij bij Tradax veel voor kwam omdat ze onder die vlag voeren.

Als iemand überhaupt iets over hem weet mag dat natuurlijk ook!


Plaats reactie