De reizen die we gemaakt hebben.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 767
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Hoi Jaco.

Een indrukwekkend lijstje heb je al en het eind is nog niet in zicht.
Maar wat heb je die ene dag gedaan aan boord, want je bent toen wel aangemonsterd.
Jambo 25/4/90-26/4/90 (echt waar, geen typ fout)
Old sailors never died.

Gr Willem V.

Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Ja, Het was inderdaad maar 1 dag.
op de river Trent was het beter dat ik naar de Jambo ging. Deze had een stuurman die met verlof moest.
Dus om reiskosten te besparen kon hij naar de Jumbo toe, die naar dordrecht ging. Vooral omdat de Jambo, waar hij op zat, geen orders had en dus niet wist waar het schip heen ging.

Liggen we de andere dag weer achter elkaar in Dordrecht gemeerd.
Kon ik weer terug, omdat de Jumbo dezelfde dag nog ging laden en weer varen. en de Jambo bleef een paar dagen liggen zonder stuurman.....

Snap je het nog.............????????????/
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Net zoiets op 8/5/91.
Van de Pluto naar de Viking.
Aflossing in Noorwegen (Bergen-Oslo)
Viking in Bergen ging naar Beverwijk toe. Kon ik even vliegen van Oslo naar Bergen en de aflossing doen op het vliegveld.

na 4 dagen in Beverwijk naar huis toe.
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Ook in mijn lijstje staan een paar "eendagsvliegen"

één dag op de Jell omdat ik op die dag mijn eerste auto totall-loss reed (er zijn er trouwens nog wel een paar gevolgd) en tevens omdat ik de Kapitein kende en niet rekende op een vruchtbare samenwerking op grond van twee botsende karakters (hierbij pleit ik mezelf zeker niet vrij)

één week op de Maasborg omdat ook hier de karakters bleken te botsten

Bert de Boer
richard

moerman

Bericht door richard »

Jacco

Heb jij ook met eric berendsen gevaren zo ja weet jij ook wat er van hem geworden is ,en of hij nog steeds vaart.
Kapitein hofstetter woont hemelsbreed 1 km bij mij vandaan heb jij daar ook mee gevaren.

groet richard
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 767
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Is iedereen zijn monsterboekje kwijt geraakt? Ik zie weinig aanvulling.
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

Wat ik ook wel gehad heb is dat bij een nieuwe kapitein of nieuw charter de bemanning opnieuw aangemonsterd werd.
Daar heb ik het nut nooit van ingezien. :roll:
Je monsterde dus op een bepaalde dag af, en op dezelfde dag met dezelfde rang op hetzelfde schip weer aan.
Ik weet tot de dag van vandaag niet waar dat goed voor was :?:

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op scheepspraat staan de meeste foto's van de schepen waar ik op gevaren heb.
Deze kwam ik onlangs tegen en staat er nog niet bij.
Mijn eerste Deense schip was de Casuarina, een zogenaamde "Logcarrier" een bulkfiets met speciale aanpassingen om die grote houten boomstammen te vervoeren.
Het was de enige bulkcarrier van East Asiatic.
Vanuit Kopenhagen vloog ik naar Vancouver en er zouden meer bemanningsleden meevliegen, die zou ik onderweg vanzelf in het vliegtuig wel tegenkomen werd me verteld op kantoor.
Inderdaad, nadat het lichtje No Smoking was uitgegaan ontwaarde ik achterin het vliegtuig een groepje luidruchtige drinkende en rokende figuren.
Dus ik ging maar even kennismaken. Inderdaad bleken dit mijn toekomstige collega's te zijn en de enige met een bril op vroeg me of ik wat wilde drinken.
Hi Sparks, a beer please.
Hey, flying Dutchman, how do you know that I am the Sparks?
And just a beer, don't you drink?
In Vancouver aangekomen was ik dus al helemaal ingeburgerd, terwijl ik het schip nog niet gezien had.
We werden helemaal volgestouwd met boomstammen met bestemming Kobe en Yokohama.
Hiervoor had ik op Duitse schepen gevaren en dit was echt het andere uiterste en ook nog een mooie reis.
Daarna ontgassen in Hiroshima (twee dagen in een hotel) en toen staal laden in Kobe met bestemming Santos!! Brazil.
Ik betaalde slechts 15% belasting en bijna dagelijks kwam die ouwe op de brug me voorrekenen dat ik netto meer verdiende dan hij. Maar ik maakte als vrijgezel bijna alles op, want 6 weken in havens in de Tokiobaai en daarna een week Santos tikt lekker aan.
Na Santos gingen we naar Mar del Plata.
Echt rijk ben ik dus niet geworden op de Casuarina, maar ik denk nog steeds met plezier terug aan het half jaar dat ik op dit schip gezeten heb.
Ben in Barcelona afgelost en daar maar gebleven tot mijn geld op was.
All the best
Jos

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Bericht door Ton Pekel »

Ik heb mijn staatje maar eens bekeken via monsterboekje
1966 1967 Zeevaarschool Vlissingen 1e jr AM
13-07-67 23-07-67 Madison Lloyd Leerling electricien (vakantiereis)
1967 1968 Zeevaartschool Vlissingen 2e jr AM
01-08-68 27-10-69 Katsedijk Assistent WTK en na 1 jr memoriaal VD diploma
26-04-70 25-06-70 Kerkedijk 4e WTK
01-09-70 27-06-71 Moerdijk 4e WTK
1971 1972 Zeevaartschool Utrecht A-diploma
08-02-72 26-07-72 Grebbedijk 4e WTK
01-09-72 22-03-73 Volta Wisdom ex. Korendijk 3eWTK ( Liberiaan/Monrovia)
28-04-73 30-06-73 Rotterdam 3e WTK( in/uit New York monstering)
13-07-73 24-06-74 Volta Wisdom ex. Korendijk 3e WTK( Liberiaan/Monrovia)

In de verlof periodes nog wal/nacht machinist geweest op de Gorredijk
Grotedijk Poeldijk Gaasterdijk Grebbedijk ( extra dagen sparen en geld verdienen )
als deze schepen in Rotterdam lagen.
In die tijd ging de bemanning en WTK's naar huis 's avonds.
Was je dan samen met een wal-stuurman van 16:00 uur tot 08:00 uur "aanwezig" of te wel wachtdienst aan boord in de haven.



Afbeelding

Daarna naar de wal ( en gehuwd) , 2 jaar tussenstap baan en nu al 29 jaar bij een fijne firma waar de zelfde vrijheid is als vroeger op zee.
Volgende stap... pensioen..... en dan mijn eigen leven met zaken die ik leuk vind hoop ik.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Vond nog een foto van een schip van Dammers, de Bilinga waar ik 1975-1976 op gevaren heb.
Panamese vlag, Franse eigenaar en onder management van Dammers.
Deze foto staat al ergens op scheepspraat en het oude forum, maar heb een andere versie opnieuw gescanned.
Rondreisjes West Afrika, Zuid Afrika, Isle de la Reunion.
Koel- en vrieslading, maar ook een zware spier dus van alles en nog wat in de ruimen en aan dek.
Af en toe balen, maar denk er nu uiteraard met genoegen aan terug.
All the best
Jos


Afbeelding


Plaats reactie