N.D.S.M.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
reederijgebrgoedkoop
Berichten: 96
Lid geworden op: 02 okt 2006 22:06
Contacteer:

N.D.S.M.

Bericht door reederijgebrgoedkoop »

Geachte oud-werknemers, relaties of anderszins betrokkenen bij het onderwerp NDSM.



Dit bericht is een verzoek. Ik zal uitleggen waar het over gaat en hoop dat u mij via een positief antwoord daarin kunt steunen. Vanochtend werd ik telefonisch benaderd door mevrouw Evers, beleidsmedewerker Cultuur bij het Stadsdeelkantoor in Amsterdam Noord die dit verzoek aan mij heeft voorgelegd.



Voor het oude directiekantoor op werf Oost heeft vanaf 1944 tot aan het faillissement een monument gestaan. Dit monument in de vorm van een naald is in 1944 namens het personeel geschonken ternagedachtenis aan de oud-directeur D. Goedkoop.

In 1987 is de naald net buiten Tuindorp Oostzaan herplaatst. Toen nog op een open grasvlakte. Het voordeel hiervan is, achteraf gezien, dat het object bewaard gebleven is. Het nadeel is thans dat de locatie een totaal ander aanzien heeft.

Het gehele gebied, bij Tuindorpers ook bekend als het “Hoge Land”, is thans volledig bebouwd. Naast de naald staat een prefab bouwwerk vol met grafitti en een toendertijd nog jong boompje onttrekt de naald nu grotendeels aan het zicht.

Het stoort mij en ook anderen dat de naald daar nu zo staat te verkommeren. De hierop aangebrachte bronzen plaquette toont de beeltenis van Daniel Goedkoop die vanaf de overkant van de weg, tussen het langsrazende verkeer door, naar het NDSM terrein kijkt. Het lijkt op een symbolische verbanning.



Ik ben van mening dat je zo niet mag omgaan met cultuur, historie en emoties die wij, in welke mate dan ook, (nog) hebben bij dit stuk industriële grond.

Het is niet alleen mijn streven om dit object weer een plek te geven daar waar het thuishoort, er zijn meerdere personen die daar zo over denken. Terug naar het voormalige NDSM terrein dus. Er zijn met gelijkgestemden, die ook vinden dat dit hoort te gebeuren, inmiddels wat initiatieven ontplooid richting Stadsdeelbestuur.



Ook bij het Stadsdeel Noord steunt men dit initiatief. Het Stadsdeelbestuur staat achter de plannen om de herplaatsing te realiseren en heeft zich georiënteerd op de mogelijkheden. Het struikelblok vormt thans een belanghebbende partij die andere belangen heeft op het voormalige NDSM terrein. Het ontbreken van een historisch besef is daar debet aan.



Vanuit het Stadsdeelbestuur kreeg ik het verzoek om steun te vinden bij zoveel mogelijk personen die de plannen voor herplaatsing steunen. Deze petitie geeft de gemeente een instrument om de “tegenpartij” te overtuigen. Indien het terugplaatsen een feit is zal dit, als het aan mij ligt, niet onopgemerkt voorbij dienen te gaan. Daarover heb ik wel wat ideeën.



Ik hoop dat u via een reactie dit voorstel wilt steunen. De antwoorden zal ik doorsturen naar mevrouw Evers van het Stadsdeel Noord zijnde beleidsmederwerker Cultuur. Indien u personen kent die geen e-mail mogelijkheden hebben wil ik u verzoeken om hen het bovenstaande initiatief voor te leggen. Een korte reactie uwerzijds is voldoende.



Met vriendelijke groet,



Ruud van der Sluis.
rvdsluis46@planet.nl
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: N.D.S.M.

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Ruud,

Prima initiatief ! Ik hoop dat het gaat lukken. De e-mail is onderweg.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: N.D.S.M.

Bericht door Roy »

Hallo Ruud,

Een positief initiatief hoor !. Laten we hopen dat h.e.e.a. toch op een manier gerealiseerd kan worden die voor alle betrokkenen bevredigend is.
Zou het een idee zijn om ook wat over deze Daniel Goedkoop te vertellen ?. Zoals je weet zijn er meerdere geweest. Ik neem aan dat de oude D.Goedkoop bedoeld wordt. Als je even Google'd kom je al gauw bij zijn zoon uit............
Het monument opzich vind ik overigens wel erg "basic". Maar dat kan een kwestie van smaak zijn.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: N.D.S.M.

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Ruud,
Ben het er helemaal mee ens dat de naald verplaatst moet worden.
Maar ik denk dat vele een probleem hebben om een e-mail te schrijven om dit te verwoorden.

Zomaar een idee,kan jij een tekst schrijven die men dan overneemt en het onderteken of een poll
groeten uit het brabantse
Cor Leliard
Il parle Il a parle
reederijgebrgoedkoop
Berichten: 96
Lid geworden op: 02 okt 2006 22:06
Contacteer:

Re: N.D.S.M.

Bericht door reederijgebrgoedkoop »

Dag Cor
Mag heel simpel.
Een kort zinnentje in de trant van; Ik steun het initiatief tot herplaatsing van de gedenk naald van harte.
Grt.Ruud
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: N.D.S.M.

Bericht door Albert »

E-mail is de deur uit.

Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
klaas mulder (RIP)

Re: N.D.S.M.

Bericht door klaas mulder (RIP) »

Idem :!:
groet Klaas
Ruud v.d. Sluis
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2009 22:46

Re: N.D.S.M.

Bericht door Ruud v.d. Sluis »

T.a.v. de reacties wil ik u bedanken. Alle reacties, waarvan veel uit onverwachte hoek en uit vele delen van het land, zijn door mij verzameld en aan mevr. Evers aangeboden. Het stadsdeel bestuur heeft besloten om de naald te verplaatsen. De juiste locatie is nog niet bekend maar daar wordt nu aan gewerkt en zal ergens rond de afbouwpier zijn. Er is inmiddels een steenhouwersbedrijf langs geweest om de zaak te onderzoeken op de staat van het geheel. Er moet dan nog een begroting gemaakt worden en een budgethouder gaat zich er ook nog mee bezighouden. De verwachting is dat het komende jaar de verhuizing gaat plaatsvinden. Dan staat Daniël Goedkoop weer op zijn werf. Mogelijk dat Hans Goedkoop van het tv programma "Andere Tijden" het geheel onthullen. Mijn bedoeling is om het een beetje de sfeer te geven van een tewaterlating zoals dit tot en met de Incotrans Speed nog geschiedde. Met vriendelijke groet, Ruud van der Sluis.
Gebruikersavatar
harry49
Berichten: 249
Lid geworden op: 12 mar 2005 22:08
Locatie: Oostzaan

Re: N.D.S.M.

Bericht door harry49 »

Hier een gescande oude foto van de Incotrans Speed vlak voor de tewaterlating.

Afbeelding

Ik vind het ook een goed idee dat de naald verplaatst moet worden,ik ben er laatst langs gereden,maar ik had eigenlijk
het idee dat hij groter was.
Het moet volgens mij dus niet zo moeilijk zijn om er een geschikte plek voor te vinden!
Succes,groeten Harry.
Afbeelding
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

Re: N.D.S.M.

Bericht door henkie »

Hallo Ruud

Er verdwijnt al zoveel history of wordt weggedrukt op andere plaatsen.
Terug naar de oorspronkelijke plek, daar waar het hart van het initiatief ligt.
Groet
henk
scheepsnostalgie


Plaats reactie