Varen in oorlogstijd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door jdbvos »

Op StS, die te maken hebben gehad met een digitale aanval waardoor downloaden niet mogelijk was, stonden een paar mooie plaatjes van de Ta-bootjes in San Francisco in 1943.
Met knippen&plakken kom je dan natuurlijk nog altijd een heel end :-D
Bijlagen
Tabinta 1930-1961.jpg
Tabinta 1930-1961.jpg (85.74 KiB) 3522 keer bekeken
Tabinta te SanFrancisco 1943 1.jpg
Tabinta te SanFrancisco 1943 1.jpg (99.37 KiB) 3522 keer bekeken
Tabinta te SanFrancisco 1943 2.jpg
Tabinta te SanFrancisco 1943 2.jpg (90.95 KiB) 3522 keer bekeken
Tarakan te SanFrancisco 1943 1.jpg
Tarakan te SanFrancisco 1943 1.jpg (79.14 KiB) 3522 keer bekeken
Tawali te SanFrancisco 1943 1.jpg
Tawali te SanFrancisco 1943 1.jpg (80.76 KiB) 3522 keer bekeken
Tawali te SanFrancisco 1943 2.jpg
Tawali te SanFrancisco 1943 2.jpg (84.19 KiB) 3522 keer bekeken
Oost, west...ook best

Patru (R.I.P)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Het is nog een mirakel dat 5 van de 7 Ta-boten WO2 zijn doorgekomen.
De Tajandoen werd al op 7 december 1939 door de U47 getorpedeerd.
En de Tanimbar werd varende in een Malta-konvooi ten noorden van Philippeville (het huidige Skikda) door een Italiaanse luchttorpedo en bommen tot zinken gebracht; 23 opvarenden verloren hierbij het leven.

Tanimbar 1930-1942.jpg
Tanimbar 1930-1942.jpg (129.83 KiB) 3438 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Allen »

Zie vorige pagina!

@Paul. ik ben zo vrij.

Citaat
OPERATION HARPOON

Operation Harpoon, consisting of six merchant ships carrying 39000 tons of cargo and oil, and the American tanker Kentucky with 14100 tons of fuel and kerosene, left Gibraltar on Friday. They are escorted by an anti-aircraft cruiser, HMS Cairo, nine destroyers, the fast minelayer HMS Welshman and a number of smaller ships. Further cover is being provided by HMS Malaya, carriers Argus and Eagle carrying operational aircraft, three cruisers and eight destroyers.

MV Tanimbar

The ‘western’ convoy was also attacked today, by the Italian Regia Aeronautica: torpedoes sank the freighter Tanimbar and damaged the cruiser Liverpool which has been taken in tow by Antelope. Argus and Eagle were also hit, with the loss of some crew. Under orders not to enter Malta in order to save fuel, the protective escort returned to Gibraltar leaving the remaining merchantmen with less cover. HMS Welshman has left the convoy and is heading alone at speed for Malta.

Einde citaat
Grtn @Allen
Patru (R.I.P)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Nog een paar plaatjes van de Tabinta met de reddingsmiddelen in die dagen.
De netten tegen de romp hadden een functie bij het aan boord klimmen van drenkelingen, maar ook bij het makkelijker van boord gaan bij calamiteiten.

Tabinta reddingsvlot.jpg
Tabinta reddingsvlot.jpg (172.33 KiB) 2623 keer bekeken
Tabinta reddingsnetten.jpg
Tabinta reddingsnetten.jpg (128.1 KiB) 2623 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door jdbvos »

Voor wie (nog) zoekende is: men onderzoekt- én plaatst- steeds meer....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 999
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Zeepaardje »

Hier de link naar de databank:

https://koopvaardijpersoneel40-45.nl/databank
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 999
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Zeepaardje »

.
Zie hier het resultaat van zo'n recente zoekactie:

https://www.kustvaartforum.com/viewtopi ... 66#p528266

Gr. Johan
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 999
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Zeepaardje »

Bemanningslijst 40-45 Ms. "SERVUS", bijgewerkt febr. 2024:
Bemanningslijst SERVUS 40-45, bijgewerkt februari 2024.jpg
Bemanningslijst SERVUS 40-45, bijgewerkt februari 2024.jpg (76.14 KiB) 237 keer bekeken


Dan het volgende in onze zoektocht:

Gevonden op: https://www.genealogicus.nl/genealogie- ... -de-vries/

Bij Generatie VI-b vinden we onder punt 3. Willem de Vries (kapitein van de SERVUS) , onder punt 4. Jacop (Jaap) de Vries,
en onder punt 5. Gesinus de Vries. Deze personen zijn van belang voor de databank koopvaardijpersoneel 40-45:

3. Willem de Vries; geboren Groningen 18-04-1908, overleden Sneek 20-02-1975. Stuurman, kapitein op de grote vaart. Caféhouder te Wormerveer. Transportarbeider. Willem is getrouwd Wormerveer 27-09-1937 met Petronella (Nel) Kop; geboren Wormerveer 09-12-1914, overleden 13-06-1989.

4. Jacob (Jaap) de Vries; geboren Groningen 19-07-1909, overleden aldaar 21-04-1980, gecremeerd aldaar 24-04-1980. Jaap was stuurman op de Godt met ons. Kapitein-eigenaar op de Tiny tijdens de Tweede Wereldoorlog, hij voer op de Engelse kust in geallieerde dienst. De Tiny werd tot zinken gebracht door een bom. Jaap was gezagvoerder op de Erna tijdens de invasie op de Normandische kust. Jacob is getrouwd Groningen 08-03-1937 met Pietertje Smid; geboren Groningen 01-04-1912, overleden Groningen 01-10-2000, gecremeerd aldaar 05-10-2000, dochter van Evert Smid en Anna Groen, coupeuse-lerares.

5. Roelof de Vries; geboren Kroutzand 15-08-1913, overleden Polessk, Rusland juni 1925. Volgens de gezinskaart overleden in Libial bij Koningsbergen, dit zal Labiau (nu Polessk) zijn.

6. Gesinus de Vries; geboren Groningen 05-06-1916, overleden 22-10-1990. Gesinus was schipper. Hij voer tijdens de Tweede Wereldoorlog in dienst van de geallieerden op de Engelse kust als gezagvoerder op het mls Hoop op zegen. Gesinus is getrouwd Groningen 13-09-1956 (huwelijk ontbonden) met Diena Geertruida (Dini) Drentje; geboren 04-05-1926, dochter van Jurrien Drentje en Trientje Hielkema. Zij is getrouwd (2) met Fré Swijghuizen.

Van Willem de Vries is een verlofkaart gevonden: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/ ... _2727-0020

Van Jaap de Vries is een Registratiekaart gevonden: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/ ... _2762-0101

Van Gesinus de Vries is, tot op heden, niets gevonden. Zodoende is hetgeen in punt 6. is vermeld, niet te verifiëren. Reden waarom hij niet in de databank koopvaardijpersoneel 40-45 is opgenomen.


We hebben de maker van de genealogie site en de archivaris van de databank een bericht gestuurd omtrent deze materie. De archivaris heeft per omgaande gereageerd,(zie hier onder), de reactie van de genealogie site is nog niet binnen.

E-mail van de archivaris databank koopvaardijpersoneel 40-45:

Beste Johan,

Dank voor de berichten en de waardering. We doen elke dag ons best om het enorm omvangrijke oorlogsverhaal van de Koopvaardij in oorlogstijd zo goed en correct mogelijk in de databank te laten zien aan iedereen die daar interesse voor heeft.

Zoals je zelf ook hebt kunnen zien, zien archieven heel vaak onvolledig. De reden is niet altijd meer te achterhalen. Mijn beste argument is dat de oorlogstijd een zeer turbulente en onvoorspelbare tijd was, waarin het bijhouden van administratie niet altijd goed mogelijk was. En waarschijnlijk ook niet de eerste prioriteit had. Nederland vocht om te overleven, en daar waren alle andere zaken ondergeschikt aan. En dat is heel begrijpelijk, maar maakt het werk van een onderzoeker niet altijd even makkelijk!

Ik wacht met interesse het nieuws af over Gesinus de Vries. Als het klopt dan voeg ik hem toe aan de databank.
Met vriendelijke groet,
Jos Rozenburg

Is er iemand die ons kan helpen om de gegevens onder de punten 3., 4. en 6. aan te vullen/verbeteren, dan wel verifiëren?

Gr. Johan.
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Jacob Bothof »

Wie kan mij helpen zoeken of waar ik moet wezen om een oom (H.de Heer) van mij , een broer van mijn
moeder die de hele oorlog als machinist heeft gevaren , o.a. bij van Ommeren.
Hij heeft mij wel verteld dat hij regelmatig op de Moermanskroute heeft gevaren.
Tijdens de oorlog is hij in Engeland met een Engelse getrouwd , later in Nederland gescheiden en is zij met
hun dochter terug naar Engeland gegaan waarna elk contact door moeder en dochter werd verbroken.
Na 1968 ben ik het contact jammer genoeg met mijn oom verloren.
Jacob


Plaats reactie