Varen in oorlogstijd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat verhaaltje van Rene..en die laatste zinsnede van de artikeltjes van Patru geven goed weer hoe "wij" in mijn jonge varens jaren de oudere collega's met WW2 ervaring respecteerden. Ik moet er van mijn kant wel bij zeggen dat ik er toendertijd geen ene moer van begreep, ik bedoel dan de " trauma en de NA effecten".....maaaaar ik kan me goed herinneren dat ik tijdens mijn wachies IN de MK uitvogelde hoe diep we daar ONDER water zaten met een geladen tanker en hoe ik dan letterlijk " in mijn broek zou schijten" bij het iedee dat er op IEDER willekeurig moment een torpedo van een Duitse onderzee-er door die huidplaatjes zou kunnen komen.........DAT drong donders goed door tot mijn grasgroene en op mooie vrouwen en koud bier ingestelde grijze cellen.Tesamen met de zeer sumiere omschrijvingen van mijn Vader over de "tapijt bombardementen" die hij zelf in Berlijn had meegemaakt werd het wel duidelijk dat dit zeeeer traumatische jaren waaren voor hen die de hele oorlog voeren. M'n vader vertelde me eens dat je zowel bij dag als bij nacht de giga bommenwerper squadrons al van verre kon horen aankomen DREUNEN, 'snachts gevolgd door de pogingen om de bommenwerpers in de zoeklichten te vangen en overdag kon je in de eerste secondes van het loslaten een heel tapijt van bommen net onder de vliegtuigen zien hangen, die je dan even daarna kon horen fluiten. Ik heb hier in een brief van hem naar mijn moeder hoe hij na een bombardement eens uit de schuilkelder- dat was de zgn. U-bahn ondergrondse tram- kroop tesamen met vele anderen, helemaal bedolven onder het beton gruis, er was een helel dikke bom dwars door enkele lagen beton geflikkerd, was net boven hun blijven steken en was dus NIET ontploft.Eeenmaal weer boven en in het daglicht zegt hij, en ik citeer: " Ik weet niet hoe de hel er uitziet, maar het moet er wel op lijken zoals het er hier uitziet" ( Indien gewenst kan ik het opzoeken en er de datum bijzetten)
Nou kan ik en wil ik me niet een oordeel aanmatigen van vergelijkingen- wie ben ik- maar het lijkt me zo dat onze Koopvaardij kollega's in WW2 dus deze HEL vrijwel iedere dag 24/7 op zee meemaakten, zogezeid, dubbel op en eens zo DIK!
Ik tik dus nog maar eens weer aan de pet voor zowel mijn eigen Vader, als ook voor Theodorus zijn Vader, zijn vermoorde Oom, mijn ouwe Kapitein de Ru, mijn ouwe maat Jan Eulie uut Blokziel en AL die VELE VELE anderen die of de rest van hun leven met die trauma's en veelal nachtmerries waren opgezadeld OF zij die bleven, ter land, ter zee en in de lucht. Ik wordt er een beetje misselijk en " neet goud van" als ik zie dat er NU, vnadaag!! - 70+ jaar na dato- in de Joe Naait nog Steeds een kans bestaat dat ze daar weer zo'n grootbek van een mof aan het roer zetten! :cry: :cry:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door gerard tenerife »

Poppy of tewel Klaproos, het symbool van de eerste wereld oorlog. Ik vind dit gedicht zo mooi en toch zeker van toepassing op"Varen in Oorlogstijd.

That Courage Faith and Honour,
will stand where Heroes fall.

Afbeeldingsube fotos

mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Da's mooi, Gerard. De poppy is een prachtig symbool. Dat hadden we hier in Nederland ook wel in mogen voeren, maar zo zijn we nu eenmaal niet.

Ik vraag even geduld voor de volgende aflevering. Een droge opsomming van cijfers over gages en pensioenen uit de jaren zo tussen 1930 en 1950 lijkt me bij nader inzien toch niet zo erg interessant.Liever wil ik proberen eerst een beeld te schetsen van de jaren net vóór en net ná de Tweede Wereldoorlog. De crisis van de dertiger jaren waar Nederland echt nog niet uit was toen de oorlog uitbrak. De ene ellende was nog niet afgelopen toen de volgende begon. En hoe kan ik dat nu beter doen dan aan de hand van datgene wat ik in de loop der jaren allemaal aan de weet ben gekomen over het leven van mijn ouders in die jaren en de herinneringen die ik daar zelf aan heb. Misschien word ik daardoor een tikkie wijdlopig, maar dat zit nu eenmaal in de genen. :wink:

Even geduld dus.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Misschien word ik daardoor een tikkie wijdlopig
WAT zeggie doar Theodorus......een Tikkie??? :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Ruuth
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 nov 2016 16:47

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Ruuth »

Beste mensen,
Toen ik begon met het lezen van dit topic was ik in de veronderstelling iets af te weten van hetgeen zich in de oorlog op zee had afgespeeld. Niets bleek minder waar. Na een tiental bladzijden ben ik gestopt met lezen om mezelf in bescherming te nemen. Het werd me te emotioneel. Soms afgewisseld met boosheid.
Nu onze oorlogsgraven in de Javazee worden geplunderd heb ik weer dit draadje opgezocht om mijn verdriet en verontwaardiging te uiten.
Groet, Ruud
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik geloof dat niet zomaar dat die wrakken geborgen zijn om het staal te verkopen. Ik meen begrepen te hebben dat zo op een diepte van zeventig meter lagen. Wat komt er allemaal voor kijken om ze vanaf die diepte in stukken en brokken naar boven te halen? De prijs voor scrapschepen ligt op dit moment tussen de 250 dollar per ldt voor bulkers en 280 dollar voor tankers en dan heb je het over een goede kwaliteit staal. Ik denk dat het staal van een wrak dat meer dan zeventig jaar onder water heeft gezeten vast niet meer dan 200 misschien 220 dollar per ton op zal brengen. Hoe lang zou je met een dergelijke berging bezig zijn en met hoeveel mensen en hoeveel zwaar materiaal? Waarom zou je dat in godsnaam doen in een tijd dat er plenty goede sloopschepen op de markt zijn waar je alleen maar een hoop gas en zuurstof voor nodig hebt? Nee, ik geloof dat niet.

Intussen lees ik me ongans voor mijn volgende bijdrage. Ik heb me wel iets op de hals gehaald, zeg. :shock: Maar, interessant is het wel. En zeer leerzaam. Ik ga straks nog als een groot geleerde de kist in ... Als een expert op het vlak van de sociale geschiedenis van Nederland tussen 1850 en 1950. :cry:
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door rspeur »

In EenVandaag kwam iemand aan het woord die iets vergelijkbaars zei.
Paul Koole van het gelijknamige bergingsbedrijf noemde het onwaarschijnlijk dat de schepen zijn gesloopt, mogelijk zijn de verkeerde coördinaten gehanteerd. Hij noemde overigens ook zo'n $ 250 per ton in die contreien, winst uit die klus halen zou onmogelijk zijn.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Bob R.I.P. »

Nieuwsuur houdt het toch op verslepen naar Soerabaja, volgens journalist Maas en de Noorse ontdekker van de wrakken.
Hennis laat het uitzoeken.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2198
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Drentenier »

Vandaag stond er op NOS.nl een artikel waarom de prijs van oud staal hoger is dan van nieuw staal.
Het oude staal van deze scheepswrakken zou zo diep onder water beschermd zijn tegen de isotopen die vrij zijn gekomen na de atoombommen die tijdens WO-II tot ontploffing zijn gebracht.
Zie http://nos.nl/artikel/2143482-vooroorlo ... hroot.html
Geen idee wat er waar is van dit verhaal.
Groet,
Hans
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Er schijnen ook drie Engelse oorlogsschepen in dat gebied van de zeebodem verdwenen te zijn.
Dat onderwaterbergingsbedrijf heeft het er maar druk mee gehad.
Of zou het door een tsunami of zeebeving gekomen zijn? :wink:


Plaats reactie