Varen in oorlogstijd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Pascal van der Maas
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2017 00:06

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Pascal van der Maas »

Vandaag kwam ik een bericht tegen over mijn opa, de op 26 (of 27) februari 1942 overleden Jacobus van der Maas. Hij is zo blijkt hier omgekomen tijdens een brand op de Jola, te Teignmouth, Devonshire. Dat is voor mij nieuwe informatie.
Kan iemand me helpen aan een foto van de Jola, of zelfs van de bemanning, uit die tijd?
Hartelijke groet, Pascal van der Maas

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2198
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Drentenier »

Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2198
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Drentenier »

Hier nog veel meer informatie over de Jola: http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=3289
Daarin wordt ook nog de naam van je grootvader genoemd.
Groet,
Hans
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door arij »

Dempo van de Koninklijke Rotterdamsche LLoyd in Battledress. En verder de Djocja en de Djambi van dezelfde Maatschappij.
Groetjes Arij
Bijlagen
resizer-nl53e94468ff8df1e KRL DEMPO.jpg
resizer-nl53e94468ff8df1e KRL DEMPO.jpg (216.18 KiB) 9060 keer bekeken
resizer-nld5ccc644c19bf18 KRL DJOCJA.jpg
resizer-nld5ccc644c19bf18 KRL DJOCJA.jpg (228.38 KiB) 9060 keer bekeken
resizer-nl466ccb24fff3139 KRL DJAMBI.jpg
resizer-nl466ccb24fff3139 KRL DJAMBI.jpg (330.01 KiB) 9060 keer bekeken
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door arij »

De Duitse schepen Moni Rickmers, Nordmark en Terkoelei werden als prijsschepen in het beheer van de Koninklijke Rotterdamsche Loyd gegeven.
groetjes arij
Bijlagen
Moni Rickmers.jpg
Moni Rickmers.jpg (253.42 KiB) 9041 keer bekeken
Nordmark.jpg
Nordmark.jpg (251.07 KiB) 9041 keer bekeken
resizer-nl2f31b16e5dcbb4bterkoelei prijsschp voor krl.jpg
resizer-nl2f31b16e5dcbb4bterkoelei prijsschp voor krl.jpg (322.96 KiB) 9041 keer bekeken
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Breeze »

Nieuw op dit alleraardigste forum en bovendien een landlubber, heb ik uiteraard weinig directe bijdragen te geven over het zeemansleven.
Toch is er raakvlak met een aspect, dat in dit draadje wordt uitgediept nl. WOII. Als bevrijdingskindje ofwel echte babyboomer, ben ik geconcipieerd in mei 1945 en derhalve is mijn (vroege) jeugd doordrenkt met "de oorlog". Bovendien was er altijd het heldenverhaal van mijn oom, de oudste broer van mijn vader, die als 2e machinist op de Ondina succesvol de Jappen er van langs had gegeven. Dat mijn oom Adri dezelfde voornaam had maakte het extra spannend. Helaas (ook voor mij) is hij na de oorlog aan een Australisch meisje blijven hangen en is nooit meer teruggekeerd naar zijn Nederlandse verloofde. Tsja die oorlog. Zijn geschiedenis en met name het Ondina verhaal, heb ik zo goed mogelijk proberen uit te pluizen en ik ben dan ook erg blij met onderstaande bijdrage van Ferry, die weer extra info geeft.
1 dec '09, ferryvaneeuwen schreef:Zelf heb ik op de Ondina gevaren. Deze raakte in gevecht met twee Japanse hulpkruisers en werd daarbij zwaar beschadigd, maar wist één van de twee Jappen, de Hokoku Maru, tot zinken te brengen met het enkele kanon op het achterschip! Wel kwam kapitein Horsman bij een treffer op het brugdek om het leven.

Afbeelding

Het schilderij van deze dappere daad hing in het trappenhuis van de nieuwe Ondina waarop ik voer.

Afbeelding

Het verhaal staat op mijn website onder Ondina en dan klikken op War Time Ondina.
In 1993 had ik beroepsmatig te maken met Shell Tankers en ben ik naar het toenmalige hoofdkantoor in Alexanderpolder R'dam geweest. Ook later het Maritiem Museum bezocht en zo ontdekte ik dat mijn oom het Bronzen Kruis met Eervolle Vermelding heeft gekregen. Ik had graag meer willen horen uit zijn eigen mond, want mijn vader had als enige broer (vanwege die NL verloofde) nog schriftelijk contact met hem, maar zoals je wel vaker hoort, hij was niet erg genegen om over het verleden te praten. Toen hij in '67 overleed kregen we van zijn weduwe wat spullen, o.a. gouden manchetknopen en wat fotomateriaal opgestuurd, maar helaas niets wat te maken had met de Ondina. Mijn kinderen zijn allebei op bezoek geweest bij haar familie, toen zij net was gestorven, maar die familie had alleen maar racistische praat over luie Aboriginals en Aziaten die banen inpikte van de echte Aussies.

Waar ik nieuwsgierig naar ben is het lot van de scheepsbel, de bronzen plaquette/oorkonde van "Wij Juliana", enz. en het bovenstaande schilderij. In 1993 stond en hing het nog in de hal in Alexanderpolder. Bij het Maritiem Museum wisten ze van niks, dus ik vrees het ergste. Want als ik het goed heb begrepen, is Shell Tankers een paar jaar later effectief opgeheven.

Adri
Patru (R.I.P)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Gisteren in de Kringloop het debuutboekje van Willem Addeson op de kop getikt; het is vlak na de bevrijding in 1945 uitgegeven.
De auteur (pseudoniem) beschrijft hoe het een aantal bemanningsleden van een loods-/onderzoeksvaartuig vergaat die in mei 1940 ontsnappen naar Engeland. Via Duitse kampen in Frankrijk worden ze eind december 1940 door de Duitsers terug gestuurd naar Nederland.
Wel informatief genoeg om een beeld te krijgen, maar wat de zeelui daarna doen in WO2 komt niet aan de orde.
De fraaie omslag is van de bekende boekbandontwerper Nan Platvoet.

Zeelui achter Prikkeldraad.jpg
Zeelui achter Prikkeldraad.jpg (455.03 KiB) 8673 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door jdbvos »

er was zowat overal vraag naar mensen...
Bijlagen
RNMS mine-spotter 1.jpg
RNMS mine-spotter 1.jpg (202.33 KiB) 8631 keer bekeken
RNMS mine-spotter 2.jpg
RNMS mine-spotter 2.jpg (237.2 KiB) 8631 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Breeze »

Patru schreef: 19 mar 2017 17:31De auteur (pseudoniem) beschrijft hoe het een aantal bemanningsleden van een loods-/onderzoeksvaartuig vergaat die in mei 1940 ontsnappen naar Engeland. Via Duitse kampen in Frankrijk worden ze eind december 1940 door de Duitsers terug gestuurd naar Nederland.
Dat is een merkwaardige route. Heb je het gelezen en hoe zijn zij vanaf Engeland in Duitse kampen in Frankrijk terecht gekomen? Terugsturen naar NL uit een Duits kamp was ook niet echt gebruikelijk :? .

Adri
Patru (R.I.P)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Tja Adri, misschien heb ik het eerst wat kort door de bocht opgeschreven.
De schrijver komt, vanaf die loodsboot, eind juli 1940 als marconist op een Nederlands koopvaardijschip terecht. Op weg van Hull naar Buenos Aires wordt dat schip tot zinken gebracht door een Duitse hulpkruiser. De Duitser neemt de overlevenden aan boord en daar worden zij een hele tijd op vastgehouden.
Via overname door een Duits bevoorradingsschip komt de schrijver samen met andere zeelui terecht in Sint Nazaire en vandaar in diverse opvangkampen. Uiteindelijk mogen de Hollanders in december naar huis en na een dagenlange treinreis komen ze op 28 december 1940 in Rotterdam aan.
In juni 1940 mochten Nederlandse (krijgs-)gevangenen alweer terugkeren naar huis. Het eerste treintransport met soldaten kwam op 9 juni 1940 in Enschede aan, dus ongebruikelijk was de vrijlating denk ik niet.
Groet, Paul G.


Plaats reactie