Varen in oorlogstijd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door hondasevenfifty »

deze link hoort er ook bij ,
http://www.fmc.gov/assets/1/Page/REPORT ... S_1940.pdf

https://www.marad.dot.gov/wp-content/up ... t_1942.pdf

Als je in deze link het jaartal aanpast krijg je het rapport van het des betreffende jaar
http://www.fmc.gov/assets/1/Page/REPORT ... S_1944.pdf
http://www.fmc.gov/assets/1/Page/REPORT ... S_1939.pdf

inflatie heeft in die vijf jaar toegeslagen koste dit rapport 10 cent die van 1946 was al 15 us dollar cent, maar dit ter zijde.

Hans
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan

Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door hondasevenfifty »

Omdat het toch winter wordt en dan is er meestal meer tijd om te lezen.

http://www.usmm.org/index.html

Ook onder personeel op de koopvaardij onder USA vlag heerste onvrede wegens het niet erkennen van hun geleverde prestaties gedurende de oorlogs jaren. terwijl ze toch grote risico's liepen ,zeker in 1942/1943 net als de Nederlandse koopvaardij.

Hans
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Oorlogs geweld en misdaden door Nederlandse Militairen gedurende de Indonesische Kampagnes van 1945 tot 1949.
Het zal me absoluut niet verbazen als de resultaten van dit onderzoek in " eventjes heel diep slikken" gaan resulteren voor " Nederland in het algemeen"........en dan nog wel door Nederlandse politici en militairen die na WW2 " de mond vol en HET wijsvingertje in de lucht " hadden over het gedrag van de Duitsers :oops: :oops:

Het heeft waarschijnlijk weinig of niks met dit hoofdstuk te maken, maar IN-direct heeft het zeker konnekties denk ik zo maar.

http://www.dutchnews.nl/news/archives/2 ... urce=email
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Hanseaat
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Hanseaat »

Nog even een zijsprongetje. Bijna alle Deense Joden konden dus bijtijds in veiligheid gebracht worden. Minder bekend is dat ook de Bulgaren zich effectief tegen de deportatie verzet hebben. Zo'n 48.000 Bulgaarse Joden hebben het er daardoor levend afgebracht. De Bulgaarse regering was pro-Duits en heeft actief meegewerkt aan de deportatie van Joden uit het door Bulgarije bezette Macedonië en Thracië. De succesvolle sabotage van de deportatie uit Bulgarije zelf werd hoofdzakelijk door de kerken georganiseerd. Zie ook: http://www.stoep.eu/bbarchief/2007/318.pdf
(voorheen deventer05)
Hanseaat
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Hanseaat »

Theo, het ging volgens jou economisch tijdens de oorlog (aanvankelijk) beter dan algemeen werd aangenomen. Mijn vader, veeboer, bevestigde dat. Hij kreeg vanwege de export naar Duitsland aanzienlijk meer voor zijn melk. Hij was blij met de Duitse bezetting (zou toch maar van korte duur zijn). Wat hem er overigens niet van weerhouden heeft om onderduikers onderdak te verlenen. Zwart/wit was het allemaal niet in de oorlog. En over zwart/wit gesproken: hij had een afspraak met de buurman, een NSB-er, dat die hem zou waarschuwen als de Duitsers weer een razzia zouden houden. Wat hij ook steeds gedaan heeft.
(voorheen deventer05)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Nou, 'beter dan algemeen werd aangenomen' ...? Beter dan in veel van de geschiedschrijving wordt gesuggereerd. En inderdaad: het was allemaal niet zwart-wit. Niets was zwart-wit. Lou de Jong wordt, mijns inziens terecht, verweten dat hij te veel vasthield aan 'goed en fout'. Iemand die aan de Duitsers leverde of voor de Duitse werkte, was fout en iemand die onderduikers hielp was goed. Maar als je nu beide deed, wat was je dan? Dat lag niet zwart-wit, dat was grijs en dan had je daarin ook nog 'fifty shades of grey'. Daar gaat het boek van de historicus Chris van der Heijden ook over: 'Grijs verleden'. Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking bevond zich in dat grijze gebied. Het is inmiddels alweer vijftien jaar geleden dat dat boek verscheen. Toen waren er nogal wat oudgedienden die hem er zwaar op aanvielen. Hoe durfde hij te twijfelen aan de loyaliteit en vaderlandsliefde van zoveel mensen? Maar dat gaat net zo als met ons koloniale verleden. Nog niet zolang geleden liep iemand die ook maar iets van 'onze jongens in Indië' durfde te zeggen kans gelyncht te worden. Nu was het boek 'De brandende kampongs van generaal Spoor' van Remy Limpach binnen vijf dagen uitverkocht en moest er haastig een tweede druk komen. Bovendien was het boek aanleiding dat er nu toch eindelijk een diepgaand onderzoek zal komen naar alles wat er tussen 1945 en 1949 allemaal gebeurd is in het voormalige Nederlands-Indië. Over de Tweede Wereldoorlog is het laatste woord ook nog niet gesproken.

Ik zit diep in de volgende aflevering. Die is moeilijk en dus duurt het weer even voordat ik die kan publiceren. Of het verhaal daarmee dan ook afgerond is, weet ik nog niet. Ik kom zoveel interessante zaken tegen dat afronden steeds moeilijker wordt; het is nog lang niet "af". Ik zie voldoende materiaal voor een spin-off naar ... :wink:
Zoals Sheherazade de sultan duizend-en-één nachten aan het lijntje hield door telkens te zorgen dat het verhaal nog niet af was, tracht ook ik Magere Hein of afstand te houden door telkens weer te roepen dat ik nog niet klaar ben met mijn verhaal. :shock:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door jdbvos »

Doe kalm aan Theo, wij helpen wel met dat roepen !
Ter misleiding van Magere Hein plaats ik hier alvast je grafzerk.... :-D
grafsteen.jpg
grafsteen.jpg (69.98 KiB) 5847 keer bekeken
Hopelijk helpt het !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat het verhaal nog niet af was, tracht ook ik Magere Hein of afstand te houden
Daaar zijn we allemaal "druk mee" :lol: ...ik bedoel dat " op afstand houden"..........In jouw geval Theodorus dus " langzaam schrijven"..........mooie tekeningetjes er tussen door........veeeeel wijdbenige zijweggetjes en af en toe weer een endje terug om een ander draadje weer op te pakken........oftewel op z'n Sallands:
" Rek'n en d'r bie bliev'n" :lol:

PS.je: Betreffende dat Indonesische onderzoek begint het gelazer al bij de geschiedenis van " Jan Pieterszn Coen".........we leerden allemaal op school dat dit zo'n held was, terwijl hij in werkelijkheid een oorlogsmisdadiger was, door daar de gehele bevolking van die nootmuskaat eilandjes uit te moorden :oops: Maar ja toen was toen en nu is NU! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Hanseaat
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Hanseaat »

Coen aan de schandpaal. Karel de Grote, om maar iemand te noemen, daarentegen wordt gezien als een groot Europeaan, hoewel hij half Saksen uitgemoord en met geweld tot het Christendom bekeerd heeft. En zo zijn er wel meer "grootheden" die door de mand vallen als we er door een moderne bril naar kijken. Julius Caesar, Lodewijk de XIVe, Napoleon, om er nog maar een paar te noemen. "The past is a foreign country, they do things different there". (L.P. Hartley).
(voorheen deventer05)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door jdbvos »

Yes !
achteraf, kijk je een paard in z'n hol.....en dan zie je altijd shit !

Laten we ons voor de verandering eens op de toekomst richten.....

Stel je nou eens voor....ja, gewoon eens voorstellen....dat Trump de economie van de USA werkelijk verbetert....en het helemaal niet zo rampzalig gaat doen als iedereen verwacht..... :shock:
...dát zou de huidige beroepspolitici toch behoorlijk te kijk zetten, zou ik denken..... :-D
Laten we eerlijk zijn -bij Trump heb ik er behoorlijk wat twijfels over- zakenlui zijn niet bepaald gek !
Oost, west...ook best


Plaats reactie