Varen in oorlogstijd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Allen »

In topic Oorlogsherinneringen ging het ook over onderscheidingen aan de Nederlandse Koopvaardij.

Onderstaand een lijst (omissie daargelaten) van onderscheidingen.
Zal zo nu en dan een lijst op alfabet plaatsen.

ONDERSCHEIDINGEN - KOOPVAARDIJ - WW II - NAMEN PERSONEN - ALFABET

>>> http://www.onderscheidingen.nl/decorandi/wo2/index.html


Varen - Onderscheidingen A.JPG
Varen - Onderscheidingen A.JPG (35.57 KiB) 7371 keer bekeken
Grtn @Allen

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Breeze »

Dit is een zeer belangwekkend draadje en het doorlezen vanaf het begin kost veel tijd maar is ook een groot genoegen, voor zover mogelijk bij een draadje over de grote oorlog.
12 dec '09, Ton van der Sluijs schreef: 12 dec 2009 08:35 Hallo Harry; ik kijk er echt niet van op; tijdens de oorlog ruilden de Duitsers hun "Norden" doelzoekers (voor de bommerwerpers) voor Boort(diamant) om de productie voort te kunnen zetten. Het ironsche is, dat ze met hun eigen bomvizieren zijn bestookt.;
Hier moet ik toch even wat corrigeren. Het beroemde Norden bommenrichtvizier heeft helemaal nooit niks met Duitsland te maken gehad. De ontwerper Carl Norden is een bijzonder figuur. Geboren 1880 in Semarang, opgegroeid in Barneveld en opgeleid in Zürich, emigreerde hij daarna naar de VS. Samen met Elmer Sperry begon hij te knutselen met gyroscopen, wat uitmondde in de Norden bombsight voor de VS marine en later ook voor de VS (leger) luchtmacht. Dat apparaat was zo voorlijk en zo goed dat ze tot het uiterste hebben geprobeerd om hem voor de Duitsers verborgen te houden, zoals een doek er over voor het starten. Norden was briljant in het ontwerpen van slimme optisch gestabiliseerde apparaten. Hij was religieus en zeer rechtlijnig. Zo wilde hij na de oorlog in de VS geen onderwerp worden van verering, dus hij verhuisde met zijn Zwitserse vrouw naar Zwitserland. Ook vond hij dat je altijd de nationaliteit moest houden die je bij je geboorte had gekregen, dus hij is altijd Nederlander gebleven.

Wat heeft dit allemaal met Varen in oorlogstijd te maken ... niets.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wat heeft dit allemaal met Varen in oorlogstijd te maken ... niets.
Nou Adri, ho ho ho.......daar zou ik " ongezien" maar helemaal niet zo vlug mee zijn. Ik heb helemaal geen zin om een draadje van 8 jaar geleden na te gaan spitten over " hij zei dit en ik zei dat" maar kan je wel vertellen dat er VELE van onze varende kollega's in WW2 met hun schepen IN het vizier ( van welke makelij dan ook??) van een Duitse bommenwerper zijn geweest EN de ervaring van aanvallen van Duitse of Japanse Bommenwerpers op hun schip "aan den lijve" hebben meegemaakt, veelal met desastreuze/dodelijke gevolgen, o.a.mijn goede vriend Jan Timmerman uit Blokzijl ( R.I.P) op zijn met vliegtuig benzine uit Venezuela/Curacau geladen tanker ergens in de Bristol Channel bij Liverpool waar de Moffen zijn schip in de brand bombardeerden en waar velen van de bemanning omkwamen en letterlijk levend werden verbrand in de brandende zee. (
het verdiend vermeld dat Jan en een kollega op het schavotje met tommyguns op de Moffen bommenwerpers stonden te schieten en daarvoor een " Commendation" kregen van de Engelse Koning, ik weet niet beter of Wilhelmientje was toen net FF druk met wat anders. Er is hier al genoeg gezegd over hoe er in Nederland toen en NU naar de rol van de Koopvaardij in WW2 wordt gekeken, dus daar zal ik nu verder maar het zwijgen toe doen, ik heb als jong knakkertje nog gevaren met kollega's die daar de zichtbare en ONzichtbare schade van bij zich droegen
). Jan was vast en zeker niet de enige die nachtmerries tot zijn dood had, in zijn geval in 2003. EN o.a. was hij ook ooggetuige van de het rampzalige bombardement uitgevoerd door de Moffen op een haven in Italie,waarvan ik NU de naam en details net FF kwijt ben- Taranto komt boven maar niet zeker.Het stond/staat bekend als het Pearl Harbour van de Middellandse Zee, als je je "ALLEEN al" verdiept in de Moffen bombardementen/jager aanvallen op de Konvooien van Koopvaardij schepen in het algemeen en de Nederlandse in het bijzonder- zowel in de Middellandse Zee als de Atlantic als de Moermansk run om er maar even een paar te noemen- dan krijg je ter plekke en staande de vergadering grijs haar als je nog niet reeds kaal bent.Ik heb hier ooit eens een Journaal verslag geplaatst van een kollega van mijn ouwe maat Jan Eulie uut Blokziel- ik meen Uiltje Brolsma- ik zou zeggen zoek het maar op, lees het EN huiver en tik maar even aan de pet voor die kerels die op zee zaten tijdens WW2!!Ik weet dus persoonlijk helemaal geen ene moer van bomvizieren maar WEL dat "ze" er door kijken als "ze" zo'n ding op je dek proberen te flikkeren- en dat wil ik ook wel zo houden- maar het onderwerp als zodanig heeft denk ik dus zomaar HEEEEEL veel te maken met " Varen in oorlogstijd". Het " type of merk vizier" kan me nou net FF geen ene donder schelen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Breeze »

OK Harry, je hebt me overtuigd, ik zal het noooit meer zeggen.

Adri
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------------------------------------------------------------------Afbeelding

Dat was inderdaad een interessante man, die Carl Norden. Ik ben daar eens even in gaan spitten want de naam zei me niets en ook van zijn bombsight had ik nog nooit gehoord. Daar heb ik weer veel van geleerd. In 1941 produceerde Norden 800 bomvizieren per maand. Na Pearl Harbor werd dat meteen opgeschroefd naar 2000 per maand. Carl Norden had daar schatrijk van kunnen worden, maar dat wilde hij niet. Hij verkocht zijn patent voor één dollar aan de Amerikaanse overheid. Voor hem was het belangrijkste dat dankzij zijn bombsight de bijkomende schade en slachtoffers onder de burgerbevolking beperkt bleef. In theorie kon dat ook, want de bedoeling was dat je met zijn vizier een bom vanaf 21.000 voet binnen een cirkel van 100 voet kon gooien. Ook de eerste atoombom werd vanuit de Enola Gay afgeworpen met een Norden bombsight, maar daarbij stak het niet zo nauw en bleef de schade onder de burgerbevolking ook niet beperkt. Ook niet bij de bombardementen op Hamburg, Berlijn en Dresden. Die bombardementen waren juist bedoeld om vooral zoveel mogelijk slachtoffers onder de burgerbevolking te maken. Nou ja, het stak wel nauw, want vooral in Hamburg was het zaak om eerst niet al te zware bommen precies op de daken van de huurkazernes te gooien en daar gaten in te slaan zodat de daaropvolgende brandbommen naar binnen konden. Vervolgens weer wat exploderende bommen om dwars door de vloeren daaronder te gaan en dan weer brandbommen om mensen en hulpverleners te treffen. Daar waren de Engelsen en Amerikanen zeer behendig in. Carl Norden had dus eigenlijk maar beter een ontzaglijke hoop geld voor zijn vizier kunnen opstrijken. Dat had hij dan altijd nog aan het Rode Kruis kunnen geven. Zou hij dat later zo af en toe niet hebben gedacht, vraag ik me dan af. Ik krijg de indruk dat hij toch een beetje een idealist was.

Al die veiligheidsmaatregelen om de Norden bombsight geheim te houden, haalden totaal niets uit en ook die twee lijfwachten die doorlopend bij Norden waren hadden net zo goed kunnen gaan vissen. Al voor de oorlog wisten de Duitsers alles van de Norden bombsight en gebruikten die kennis om hun eigen vizier te ontwikkelen en bij Carl Zeiss te produceren. Dat was de Lotfe 7. Die was veel gemakkelijker te bedienen en te onderhouden dan de Norden. Aan het eind van de oorlog werden er nog 1000 stuks bij Carl Zeiss gevonden. De Amerikanen hebben geprobeerd die in de B25 Mitchell te gebruiken omdat ze moesten toegeven dat die Lotfe stukken makkelijker was, maar dat werd niks omdat het apparaat niet wilde samenwerken met de Amerikaanse autopilot. Een poosje na de oorlog, toen de radar pas echt goed werd ontwikkeld, was het allemaal niet meer nodig.

Ja, toch weer heel wat opgestoken op een zonnige morgen. Ik heb destijds voor het schrijven van De Prijs aardig gestudeerd op die massale bombardementen en dan vooral op de volslagen nutteloosheid en zinloosheid ervan. Ze hebben nooit ook maar ergens werkelijk geholpen om een oorlog snel te beslissen zoals Giulio Douhet dat in 1921 in zijn boek The Command of the Air voor ogen had en uiteenzette. De Londenaren werden door de Blitz niet gedemoraliseerd en de Duitse burgerbevolking al evenmin. De Duitse oorlogsindustrie werd nooit echt getroffen, laat staan uitgeschakeld, integendeel. De productie nam alleen maar toe. Hoeveel bommen hebben de Amerikanen van grote hoogte op de Vietnamezen gegooid? Hielp dat? Nee, dus.

-------------------------------Afbeelding----Afbeelding


Als je aan zoiets begint en je werkelijk in een en ander gaat verdiepen, kan dat je kijk op bepaalde zaken volledig veranderen. Dan blijkt al snel dat niets zwart-wit is maar vooral grijs. Dat heb ik voornamelijk overgehouden aan het schrijven van dat boek: een beter inzicht in de totale waanzin, een nog diepere deernis met al die zeelieden die daarin terechtkwamen en een beter begrip voor de andere kant van de zaak. Dat maakt het niet makkelijker, maar wel begrijpelijker. Dat het je dan soms niet in dank wordt afgenomen als je begrip toont voor Duitse onderzeebootcommandanten en hun bemanningen, moet je dan maar voor lief nemen. Daarover discussiëren is meestal zinloos omdat je dan veelal discussieert met mensen die zich er níét echt in hebben verdiept. Dit soort oorlogsherinneringen kunnen een mens soms heel boos maken en dat is niet goed. We leven nog en buiten schijnt de zon en als ze weer met bommen beginnen te gooien zien we wel weer verder.
-------------------------------
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Breeze »

Inderdaad Theo, Norden kende ik wel langer vanwege zijn richtapparaat, maar toen ik kort geleden zijn bio las was ik onder de indruk.

Luchtoorlogen en dan met name bombardementen, zijn wat mij betreft met afstand het meest zinloze onderdeel van oorlogvoeren. Een paar aspecten: na WOII hebben de geallieerden een grondige analyse gemaakt met observaties ter plaatse, van de gevolgen van de bombardementen. En de resultaten waren zo onthutsend in negatieve zin, dat ze die nog heel lang onder de pet hebben gehouden. En dan die Winston C., die op het laatst van de oorlog en vooral na Dresden zijn handen aftrok van Bomber Command en ze ook geen onderscheidingen en Memorial wilde geven. Als je even nadenkt over de opofferingen die die jonge jongens zich hebben getroost met overlevingskansen onder de 50%, dan is het godgeklaagd (excusez le mot) dat een verantwoordelijk staatsman hen bijna volledig negeerde tijdens zijn overwinningstoespraak op VE-day. Met de Memorial is het 5 jaar geleden toch nog goed gekomen.

En wat betreft die grote precisie van de Norden bombsight, dat was puur theoretisch want je moet voor het drukken op de bommenlos knop een paar km met constante snelheid, hoogte en koers op het doel aanvliegen. En dat doel was meestal niet vrij van 88 mm afweergeschut en/of Me109's of FW190's ...!

Adri
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Minden 1921


Minden.jpg
Minden.jpg (133.89 KiB) 6882 keer bekeken
'Nazischat van 111 miljoen gevonden voor kust IJsland'

http://www.ad.nl/buitenland/nazischat-v ... ~aac3f705/

IDNo: 5605554 Year: 1921
Name: MINDEN Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 4160
Country of build: DEU Builder: Vulcan-Werke Location of yard: Stettin-Bredow
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-10

[1939 rebuilt 116.8m reg Lg, 4301gt, 1ST-15.5]
scuttled (CALYPSO) 62.00N/15.34W 24.9.39 [Rio de Janeiro-Germany]
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Volgens de Telegraaf... :wink:
Het schip ligt al meer dan 88 jaar op de bodem van de oceaan
(Gezonken in 1939)
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2874 ... nd___.html
DJ65
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 apr 2017 17:48

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door DJ65 »

Deze foto komt uit een oud familie album van mijn oom en tante we hebben geen idee of er familie op staat maar wel een idee dat de foto ongeveer in 1929 gemaakt zou moeten zijn. behalve 2 bemanningsleden van de s.s. Slamat zien we ook KNIL militairen.
Afbeeldingmannen op de s.s. Slamat Rotterdam by Dick-jan, on Flickr
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in oorlogstijd

Bericht door jdbvos »

Op StS vond ik een foto van de Professor Buys, die -vlgs het verhaal dat erbij was- in april 1918 in Hull werd geconfisqueerd door de UK onder de "Droit d'Angarie"-regels....
Ik had daar nog nooit van gehoord, en zocht wat verder en vroeg wat verder...
Op MarHisData wordt ook van het feit gewag gemaakt, maar evenmin het hoe-en-waarom. Ook op StS heb ik blijkbaar mensen wakker geschud, want iemand ging op zoek in het archief van Hull, en vond een lijst met geconfisqueerde schepen in april en mei 1918. En dat zijn nogal wat NLse schepen...!
...en dát helemaal tegen het einde van ww1.... Pas in 1919 teruggegeven...

Het bijschrift op StS:
1891, 767grt, Wm. Dobson, Low Walker, Tyne (49) for N.V. Zeeuwsche S.M., Vlissingen
1894 Hollandsche Scheepv. Mij., Amsterdam
1917 N.V. Stoom. 'Friesland', Amsterdam

1918 The Shipping Controller, U.K. (E. P. Atkinson & Sons)
1919 returned to owners

1924 W. H. Müller & Co., Rotterdam
Broken up at Ghent in 1933


Het antwoord op m'n vraag gaf het volgende antwoord (met die confisquatielijst):

Good point, the Wikipedia article though states that neutral ships may be seized 'for the purpose of war or to prevent the enemy from doing so', so UK must have perceived there was a risk of her falling into German hands?
https://en.wikipedia.org/wiki/Angary
... or maybe we just thought 'that's a fine ship, let's have it'
She was registered at London on 27/03/1918 under ON.142353 but it seems she was not alone, on the same page below there are many other Dutch ships, looking at the names ...



...én de foto's van de Professor Buys, met oa de lijst van arrest...
Vreemde boel toen.... :shock:
Bijlagen
PROFESSOR BUYS 1891 (details).jpg
PROFESSOR BUYS 1891 (details).jpg (119.71 KiB) 5730 keer bekeken
PROFESSOR BUYS 1891 dazzlepaint ww1.jpg
PROFESSOR BUYS 1891 dazzlepaint ww1.jpg (176.44 KiB) 5730 keer bekeken
inbeslagname Hull 1918 ww1.jpg
inbeslagname Hull 1918 ww1.jpg (316.29 KiB) 5730 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie