Walvisjagers-folklore

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Leo,
Ik ben dit topic niet begonnen om rottigheid uit te lokken
Dat begrijpt iedereen wel die dit topic volgt, helaas gierde het vorig jaar uit de klaauwen.
Het gaat het nu wel een stuk beter. :lol:
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Compass »

In elk geval heeft de bijdrage van Ferry de weegschaal toch een beetje in rust gebracht. Om in radio taal te spreken lijkt na het lezen, in elk geval wat mij betreft de amplitude toch iets te dempen :) En om dan in journalistentaal over te gaan; het 'wie','wat', 'waar','waneer', 'waarmee' hadden we al. Het 'waarom' wordt nu ook wat iets duidelijker.
Bedankt Ferry :!:

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Jan Hendrik »

Het schip ligt regelmatig in Sydney (foto van 2 maand geleden) en heeft ook een vaste ligplaats in Melbourne.

De Australische regering heeft deze week een "mild ultimatum" uit gesproken.
Tot 30 juni 2010 de kans van walvisvaart af te zien , of anders.........

Nou ja, zoals al vele jaren het geval is, er gebeurt gewoon niets na 30 juni.
De Australiers hebben gigantische langdurige export kontrakten met de Japanners en dat zullen ze echt niet als een "stok" gebruiken, dus het zal wel weer praten worden, dure delegaties uit vaardigen op kosten van de belasting betaler en tegen die tijd is er een nieuwe regering en begint het spelletje opnieuw.....wordt dus nog decennia's vervolgd.
Jan

Afbeelding
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door hrobbers »

Zo te zien is hij op gelegd, met het zeiltje over zijn schoorsteen. :mrgreen:
Gerard

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Gerard »

Dat zeil is omdat nu in Australië het water met bakken uit de hemel komt. En al dat water dat in die pijp valt lost de zwavel op, dan krijg je zwavelzuur, dan krijg je doorgerotte pijpen, en dan kan de bankwerker er in om er weer stukken in te lassen met een gasmasker voor zijn klep tegen de zwaveldampen. Nee dank oe... :shock: Dan maar een zeiltje. Als ze dat maar niet vergeten bij het starten van de hoofdkar. En over die wallevissies moeten we ons hier niet al te druk maken, niet weges die beessies, maar omdat wij ouwe knarren er toch niks aan kunnen veranderen door mekaar in de haren te vliegen. Bovendien smaakt een walvisbiefstuk varrakkes lakker..... En laten we de ,,Jan de Hollander" ook niet vrijpleiten, want er varen in Zuid Amerika, Rode Zee, West Afrika, met onze centen betaalde NEDERLANDSE ,,ontwikkelingshulpvissersboten" rond die met netten tot ZEVENHONDERD meter diep gaan en daar de zaak leeg vissen ten koste van de locale vissertjes die failliet gaan. En al die vis gaat naar met onze belastingcenten betaalde fabrieken daar, en komt dan hier heen als veevoeier, vismeel, of blikkies bij de Liddel en Aldi te liggen. Eet u smakelijk. Wij hier zijn nog erger als die Jap. Zij doen het openlijk, wij stiekum via anderen. Maar: Een lekker vissie op z`n tijd fietst er altijd in manne... :mrgreen:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hier nog een filmpje van de aanvaring. Zo te zien een typisch geval van 'hit and run'. Pas na de aanvaring verandert de Japanner snel van koers, stuift dan weg en heeft zich naar ik begrepen heb niet bekommerd om de bemanning van de Ady Gil. Dit filmpje is kennelijk vanaf de Sea Sheperd genomen. Enkele bemanningsleden die op de achtergrond te horen zijn doen nogal lacherig over de aanvaring en schijnen de ernst ervan niet te beseffen.

Dit filmpje van de aanvaring is door bemanning van de Ady Gil opgenomen. Een euforische stemming heerst er aan boord die plotseling omslaat als ze veel te laat in de gaten krijgen dat de Jap het echt op ze gemunt heeft...... De snerpende geluiden die te horen zijn wordt geproduceerd door een akoestisch wapen dat ook het moederschip aan boord heeft. Aan dek staan bemanningsleden met schotels die ze op de schepen van Sea Sheperd richten. De schotels stralen akoestische signalen met een hoog vermogen naar de schepen en zijn bedoeld om de bemanning ervan te desoriënteren.

Ferry
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door hrobbers »

Ik ben er ook niet op uit om een rel op het forum uit te lokken, ook ik ben tegen de walvis vangst, het is gewoon misdadig, wat ik al eerder zei dat die klanten ook niet zonder fouten zijn. Ik had jaren een automatische machtiging lopen voor Greenpease, toen ik las dat ze poogde vissers schepen te laten kapzeisen door betonblokken in de zee te gooien en de regering dit ongestraft toe liet, heb ik direkt mijn abn. op gezegd. Dit stuit mij zwaar tegen mijn borst. Ook de visserman werkt hard voor zijn brood, en heeft een gezin thuis die pappie graag heel ziet thuis komen. Maar ja dat is mijn bescheiden mening.
Ik ben nu eenmaal gewend ongezouten mijn mening te geven, we leven tenslotte nog steeds in een vrij land, maar laten we allemaal denken aan onze bloeddruk, we worden het toch nooit helemaal met elkaar eens
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Leo Bokkum »

[quote="ferryvaneeuwen"]Pas na de aanvaring verandert de Japanner snel van koers, stuift dan weg en heeft zich naar ik begrepen heb niet bekommerd om de bemanning van de Ady Gil.

Hoi Ferry, dat zou je niet zeggen als je de eerste foto bekijkt. Daar ligt de Japanner toch duidelijk vlakbij die beschadigde speedboot.
Wat dat wegstuiven betreft ben ik het niet met je eens.
Je ziet op twee filmpjes (Vanaf de Japanner & vanaf die lacherige Shepperd-boot genomen) dat de Jap na de aanvaring de gang er uit haalt.

Wbt die aanvaring: Ik weet niet wat ik er van moet denken.
De Japanner draait duidelijk SB in.
Of dat nou een te late uitwijkmanouvre is, of dat hij doelbewust wil rammen?
Dat mogen ze achter de groene tafel uitzoeken, want wbt het ZAR zitten ze allebei zo fout als fout maar zijn kan.




De snerpende geluiden die te horen zijn wordt geproduceerd door een akoestisch wapen dat ook het moederschip aan boord heeft. Aan dek staan bemanningsleden met schotels die ze op de schepen van Sea Sheperd richten. De schotels stralen akoestische signalen met een hoog vermogen naar de schepen en zijn bedoeld om de bemanning ervan te desoriënteren.

Aha, is dat het. Ik dacht in eerste instantie dat die rotherrie uit de speakers van de tweede foto kwam. Want daar hangt m.i. ook een paar duizend Watt aan herriemakers.
Ik kan op de filmpjes en foto's die Japanse richtschotels niet ontdekken, of zijn dat kleine handheld dingetjes?

Whatever, ze kunnen beide alvast niet zeggen dat ze elkaar niet gezien/gehoord hebben.
Bijlagen
ScreenShot001.jpg
ScreenShot001.jpg (64 KiB) 3599 keer bekeken
ScreenShot002.jpg
ScreenShot002.jpg (44.28 KiB) 3599 keer bekeken
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Jos Komen (R.I.P)

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De groene tafel. :)
Dat lijkt me een uitstekende oplossing om dit geschil op te lossen. :lol:
Alhoewel...bestaat deze beruchte tafel nog wel?
Zijn er kombuizenaars die zelf achter die tafel gezeten hebben?
Misschien een idee om daar een nieuw topic over op te starten. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Leo Bokkum »

Nah Jos, ik ben altijd een braaf en oplettend zeeman geweest. :roll:
Ik was te stom om er achter die tafel te zitten en te slim om er vóór te staan, dus ik kan je niet verder helpen.. :mrgreen:
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is


Plaats reactie