VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen - stageplaatsen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Capt. Ulgi
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2012 03:37

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Capt. Ulgi »

Ik hoop het te halen. Alleen nu we steeds langer moeten varen, vraag ik het me af.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door jdbvos »

Doen ze heel gewoon.
Trappen en deuren worden verbreed tbv rollator- en/of scootmobiel-gebruik :mrgreen:
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wie heeft er wel zijn pensioen op zee gehaald?
Ik ook. :-D
Dat wil zeggen: niet altijd varend, maar wel in de scheepvaart en ook altijd bereid en klaar om te varen.
BaCo

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door BaCo »

Mennojan schreef:
schokker schreef:Gelijk het eerste schooljaar een leerling een half jaar op stage sturen zal ook niet goed gaan waarschijnlijk.
Ze zouden ook niet gelijk een half jaar stage hoeven lopen natuurlijk. Een maandje varen zou eigenlijks al genoeg zijn na het behalen van de basic safety training. Wagenborg heeft nou snuffelstages van een week of 3 op een S-borg.

Het idee wat je oppert om vakantie werk te doen zou ook al veel helpen. Mijn ervaring is met jongens (en meisjes) die vakantie werk doen op een schip al weten wat ze willen en met hun komt het over het algemeen wel goed want ze hebben tenslotte al de juiste motivatie :)
Is deze snuffelstage ook nog bij andere maatschappijen mogelijk? Of een vorm van vakantie werk, of is het gewoon een kwestie van even bellen of mailen naar verschillende maatschappijen?
Mennojan

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Mennojan »

BaCo schreef: Is deze snuffelstage ook nog bij andere maatschappijen mogelijk? Of een vorm van vakantie werk, of is het gewoon een kwestie van even bellen of mailen naar verschillende maatschappijen?
De snuffelstages bij Wagenborg lopen via de zeevaartscholen zelf.

Er zijn meer rederijen die het doen. Het is vaak makkelijker op schepen die in lijndienst varen met het liefst een Nederlandse haven tussen door.

Rederijen bijten niet, als je ze belt, jezelf netjes voorstelt en je plan uit legt dan er vast wel wat mogelijk zijn. :) Als je al op een zeevaartschool zit, dan kan de stage begeleider je misschien wel helpen voor eventueel vakantie werk. Zij hebben over het algemeen wel aardig wat contacten bij diverse rederijen.
Jolly Sailor

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Jolly Sailor »

Noorderpoort-1.jpg
Noorderpoort-1.jpg (200.53 KiB) 7058 keer bekeken
Noorderpoort-2.jpg
Noorderpoort-2.jpg (173.11 KiB) 7058 keer bekeken
Zojuist in de brievenbus bij de reclamefolders.
BaCo

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door BaCo »

Bedankt voor de info, het is helaas niet voor mijzelf maar voor een jongere collega van mij.
Hij gaat waarschijnlijk wel kijken in Delftzijl.
Jolly Sailor

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Jolly Sailor »

Snuffelstage zeevaart en waterbouw zijn in trek

Steeds meer jongeren willen een snuffelstage doen in de zeevaart. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu bracht op 27 november een werkbezoek aan de maritieme brancheorganisaties en Nederland Maritiem Land (NML) die gevestigd zijn in het Rotterdamse 'maritime house' aan de Boompjes langs de Nieuwe Maas. Ze kreeg bij die gelegenheid uit handen van Tineke Netelenbos, voorzitter van de Koninklijke Vereniging van de Nederlandse Reders, het boekje Kennismakingsstages zeescheepvaart 2010 - 2013. De daarin verzamelde cijfers tonen aan dat sprake is van een toenemende belangstelling om via een 'snuffelstage' kennis te maken met de koopvaardij en waterbouw.

Baangarantie

Er is nog altijd een groot gebrek aan jong talent in de scheepvaartsector. De reders aangesloten bij de KVNR geven ondanks de economisch zware tijden nog steeds een stage- en baangarantie. Een goede manier om jongeren te interesseren voor het zeevarend beroep is hen zelf te laten ervaren hoe het toegaat in de praktijk. De Tijdelijke Subsidieregeling Kennismakingsstages Scheepvaart van het ministerie van Infrastructuur en Milieu maakt dit mogelijk sinds 2010.

Koopvaardijstage

Jongeren van 14 en 15 jaar kunnen kiezen uit een weekend op een zeegaand zeilschip (introductiestage). Vanaf 16 jaar kunnen zij één tot twee weken meevaren op een koopvaardijschip (koopvaardijstage) in Europa en een gastles en dagexcursie volgen naar een waterbouwproject (waterbouwstage).
In 2013 deden 737 jongeren mee aan een van de drie stages. In 2010 waren dat er nog maar 357. Volgend jaar is het laatste jaar van de regeling. Tineke Netelenbos pleitte voor een verlenging van de succesvolle subsidieregeling van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Beroepskeuze

Het effect van de stages is voor de koopvaardij in 2012 onderzocht. In dit jaar hebben 135 kandidaten meegevaren. Onder hen waren tien vrouwelijke kandidaten. Uit 103 evaluaties bleek dat 83 kandidaten (80 procent) een zeevaartopleiding wilden gaan doen. Alle kandidaten hebben de koopvaardijstages als zeer nuttig ervaren om tot hun beroepskeuze te komen.

De minister bezocht de redersvereniging in het kader van een werkbezoek aan de maritieme cluster georganiseerd door de koepel Nederland Maritiem Land. Zij maakte 's ochtends een vaartocht georganiseerd door de Vereniging van Waterbouwers in het Rotterdamse havengebied. In het Maritime House aan de Willemswerf bezocht ze 's middags de brancheorganisaties KVNR, Scheepsbouw Nederland en de IRO, de branchevereniging voor de olie- en gasindustrie.

Bron: De Binnenvaartkrant
Jos Komen (R.I.P)

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

In 2013 deden 737 jongeren mee aan een van de drie stages. In 2010 waren dat er nog maar 357
We gaan dus de goede kant op. :)
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Ragnar »

BaCo schreef:Bedankt voor de info, het is helaas niet voor mijzelf maar voor een jongere collega van mij.
Hij gaat waarschijnlijk wel kijken in Delftzijl.
Bart, het is gewoon een kwestie van zelf bellen, niet op die mentor wachten. Gewoon zelf de moed nemen en naar een rederij stappen. Al is het maar voor een maandje, denk dat Wagenborg, Arklow, Marincrew e.d. daar vast wel bij helpen. Ik vermoed dat ze bij Kahn en Spliethoff wat langere termijnen willen ivm hun vaargebied. Zou het in ieder geval proberen, wie niet waagt wie niet wint.

Een andere optie, om eens bij een crewing agency te informeren. Ik heb vroeger naast me studie vaak gewerkt voor het Loodswezen op de tenders van Vlissingen en de ouwe PSD veerboten. Heb er veel plezier aan beleefd en kreeg een stuk meer als een gemiddelde studenten job.


Plaats reactie