VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen - stageplaatsen
Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen
Dat denk ik ook, maar toch ben ik van mening dat je, als je iets meer wilt dan alleen maar containers of olie of stortladingen varen, je die uitzonderingen moet proberen te vinden. Ik had al meer dan 25 jaar gevaren toen ik het reguliere rederijbedrijf en een prima rederij waar ik eigenlijk tot mijn pensioen had willen blijven varen noodgedwongen verliet en in de shipdelivery terechtkwam. Dat bleek achteraf wat varen en ervaring opdoen en het hele scheepvaartbedrijf tot in detail leren kennen, het beste te zijn wat me ooit had kunnen overkomen. Toen bedacht ik dat ik dat jaren eerder had moetenm doen.Heb het vermoeden dat het hier om een schip mbt projectladingen gaat
Ben toch bang dat dat de spreekwoordelijke uitzondering is.
Maar dat kan niet.
Dat kon toen niet en dat kan nu niet.
Als je begint, zul je toch eerst het "gewone" vak moeten leren en dat leer je nog altijd het beste bij een reguliere rederij. Dat kan dan betekenen dat je volgens een zeer strak en heel druk schema containers gaat varen of met anderhalve man en een paardenkop op een bulker vaart. Tenzij je meteen naar de offshore of de sleepvaart gaat, maar dat is weer iets anders. Als je voor de gewone handelsvaart kiest, moet je eerst je vak grondig leren. Misschien wordt je daarna helemaal gelukkig op een ferry tussen Hoek van Holland en de UK of op een containerfeeder op een drukke Europese lijn, of op een enorm containerschip dat in een strakke dienst op het Verre Oosten vaart. Maar wil je wat meer, iets anders, dan zul je de vette, smakelijke randjes van het scheepvaarbedrijf moeten opzoeken. Dat is dan misschien wat minder geregeld en wat minder zeker, maar wel meer afwisselend en zelfs nog een tikkie avontuurlijk.
Het kán nog altijd, daar ben ik van overtuigd.
En ja: de wiskunde is nog steeds erg belangrijk, maar ik heb niet de indruk dat het meer en moeilijker is dan vroeger. Als ik het tegenwoordige leerboek Navigatie van L.W. Naudts bekijk, dan valt dat in vergelijking met mijn oude leerboeken alleszins mee. Daar behoor je met de vereiste vooropleiding weinig moeite mee te hebben.
Hoe het ook zij: ik zou het scheepvaartvak morgen weer kiezen. Niet om veel van de wereld te zien of om maar op zoveel mogelijk plaatsen zo wild mogelijk te gaan stappen, maar gewoon omdat ik het altijd een fijn vak heb gevonden waarin ik me helemaal thuis voelde. Daarbij heb ik de nadelen altijd voor lief genomen. Daar betaal je dan wel een prijs voor, dat is ontegenzeglijk waar.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen
EN...." niets komt voor niets"...........Varen is fijner dan je denkt!! Mijn ervaringen op Den Christelijke Nederlandse Tanker Langen Omvaart in de 1960tiger en zeventiger jaren had ik " voor geen goud" willen missen EN beschouw ik als DE vormende jaren en ervarings grondslag voor mijn verdere leven en loopbaan, waarvan het werkende deel " altijd met scheepies en de personen er OP" had te maken.Daar betaal je dan wel een prijs voor, dat is ontegenzeglijk waar.
Dat er het e.e.a. is verandert, vergeleken met mijn tijd, heb ik van nabij gezien en deels ervaren, maar DAT is van toepassing op de gehele samenleving en DAT zal ook wel zo blijven.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen
De rederij is Focus Shipping, het schip waar mijn neef op dit moment op vaart is de Sara
http://www.focusshipmanagement.com/fleet
http://www.focusshipmanagement.com/fleet
Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen
Helemaal eens met de vorige spreker. Ik heb slechts 3 jaar gevaren maar ik ben er van overtuigd dat als je aan boord overleefd je aan de wal met vlag en wimpel overleefd. In mijn huidige werk kom ik ook nog wel eens ex-zeelui tegen en je haalt ze er zo uit. Zijn altijd mensen die hun verantwoording nemen en ook sociaal vaardig zijn, hoewel er wel een verschil is of ze bij de marine of de koopvaardij vandaan komen ... Ik heb het altijd een prima start van mijn carriere gevonden en ook met veel plezier gedaan.
Ik weet niet hoe een en ander nu precies reilt en zeilt maar in mijn tijd vond ik reefers met fruit helemaal top. Snel aan de overkant en ook altijd wel een aantal dagen binnen dus nog wat te zien en te stappen en ik vond het koelbedrijf ook leuk en dat als sparks ...Ook op een gastanker gezeten, moet je niet op willen om te stappen maar daar was de charme dan weer dat het echt wilde vaart was. Altijd weer een verrassing waar je heen moest en ook wat voor troep je moest laden. Met dat bedrijf had ik wat minder Laatste schip was een roro die voor Multi purpose werd gebruikt leuke lijn Frankrijk-Guadeloupe-Martinique-Frans Guyana maar na 1 rondje had ik het wel gezien, werd nogal boring
Ik weet niet hoe een en ander nu precies reilt en zeilt maar in mijn tijd vond ik reefers met fruit helemaal top. Snel aan de overkant en ook altijd wel een aantal dagen binnen dus nog wat te zien en te stappen en ik vond het koelbedrijf ook leuk en dat als sparks ...Ook op een gastanker gezeten, moet je niet op willen om te stappen maar daar was de charme dan weer dat het echt wilde vaart was. Altijd weer een verrassing waar je heen moest en ook wat voor troep je moest laden. Met dat bedrijf had ik wat minder Laatste schip was een roro die voor Multi purpose werd gebruikt leuke lijn Frankrijk-Guadeloupe-Martinique-Frans Guyana maar na 1 rondje had ik het wel gezien, werd nogal boring
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen
Begrijp ik dat goed?...........op m'n ouwe dag een vonkentrekker die het " met mij eens is" Zorgelijke ontwikkelingenHelemaal eens met de vorige spreker.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen
Geen paniek, foutje sorry
Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen
Onder voorbehoud van een positieve uitslag van de medische keuring ben ik inmiddels toegelaten tot de Hz te Vlissingen. Vanaf september gaat het dus eindelijk echt beginnen.
Nu nog even afwachten wanneer de instanties een vrije studio beschikbaar hebben en dan kan ik verhuizen.
Nu nog even afwachten wanneer de instanties een vrije studio beschikbaar hebben en dan kan ik verhuizen.
Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen
Veel succes Car !
Je krijgt er geen spijt van !
Het is nog altijd het mooiste vak van de wereld: de wijdse zee, de zon op de kop, haren in de wind, en een (meestal !) zacht rollend schip onder de voeten, de dolfijnen in jouw golven, een zootje zeekippen om je heen, en vliegende vissen die een goed heenkomen zoeken.....
God, ja ! Het mooiste beroep van de wereld !
En als je dan "in de techniek" zit: al die natuurkundige wetten en scheikundige processen, die je zo droog hebt moeten leren, zie je dan in één geweldige apotheose in lawaai en uitstralingen jouw boot voortstuwen.....als een dirigent stuur je dat.
Alles wat je hebt geleerd valt dáár in ene zomaar op z'n plekkie !
Wow !
...en niet te vergeten: 's nachts lekker stiekum roetblazen......
Je krijgt er geen spijt van !
Het is nog altijd het mooiste vak van de wereld: de wijdse zee, de zon op de kop, haren in de wind, en een (meestal !) zacht rollend schip onder de voeten, de dolfijnen in jouw golven, een zootje zeekippen om je heen, en vliegende vissen die een goed heenkomen zoeken.....
God, ja ! Het mooiste beroep van de wereld !
En als je dan "in de techniek" zit: al die natuurkundige wetten en scheikundige processen, die je zo droog hebt moeten leren, zie je dan in één geweldige apotheose in lawaai en uitstralingen jouw boot voortstuwen.....als een dirigent stuur je dat.
Alles wat je hebt geleerd valt dáár in ene zomaar op z'n plekkie !
Wow !
...en niet te vergeten: 's nachts lekker stiekum roetblazen......
Oost, west...ook best
Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen
Ik zit met een dilemma, wie weet kunnen jullie me daar bij helpen .
Ik woon op dit moment in Engeland waardoor ik ook hier eventueel naar een zeevaartschool zou kunnen.
Daardoor heb ik 2 keuzes op dit moment.
Optie 1: Terug naar Nederland verhuizen en de Maritiem Officiers opleiding aan de HZ te Vlissingen volgen en daar mijn diploma behalen zoals ik eerst van plan was voor dit schooljaar.
Optie 2: In Engeland een 'cadetship training program' volgen bij 1 van de aangesloten cruiseliners. Na afloop van die opleiding heb ik mijn vaarbevoegdheid voor stuurman. Vervolgens zou ik in jaar 4 instromen bij een university en daar een jaar nautical science studeren. (Bachelor halen zodat het diploma in Engeland dezelfde waarde heeft als die in Nederland).
Beide trajecten zijn 4 jaar, dus qua tijd maakt het niet veel uit.
Wat zouden jullie kiezen?
Ik woon op dit moment in Engeland waardoor ik ook hier eventueel naar een zeevaartschool zou kunnen.
Daardoor heb ik 2 keuzes op dit moment.
Optie 1: Terug naar Nederland verhuizen en de Maritiem Officiers opleiding aan de HZ te Vlissingen volgen en daar mijn diploma behalen zoals ik eerst van plan was voor dit schooljaar.
Optie 2: In Engeland een 'cadetship training program' volgen bij 1 van de aangesloten cruiseliners. Na afloop van die opleiding heb ik mijn vaarbevoegdheid voor stuurman. Vervolgens zou ik in jaar 4 instromen bij een university en daar een jaar nautical science studeren. (Bachelor halen zodat het diploma in Engeland dezelfde waarde heeft als die in Nederland).
Beide trajecten zijn 4 jaar, dus qua tijd maakt het niet veel uit.
Wat zouden jullie kiezen?