Naar Antarctica
Re: Naar Antarctica
Hoi Paul, wij zijn de Plancius aldaar niet tegengekomen, maar ik heb haar later wel op Marinetraffic zien varen. Dit jaar zijn er ca. 40 schepen die daar reizen maken, het is waarschijnlijk booming business. Wel wordt er gewaarschuwd dat de IATA (International Antarctic Treaty Association) het toerisme naar Antarctica aan banden wil gaan leggen of zelfs wil verbieden. De rederijen zien dat als een mooie lokker; "Wacht niet te lang met je Zuidpoolcruise, misschien mag het binnenkort niet meer!" Dit seizoen zullen er ca. 35.000 toeristen zijn.
De Delphin waarmee wij zijn geweest is de grootste die er rondvaart en ook aanlandingen met Zodiacs doet. De Fram, Le Diamant, de Bremen, Europa, Minerva en de Hanseatic zijn iets kleiner en er varen een heleboel schepen rond met ca. 100 man capaciteit. Daarvan liggen ook gelijk de prijzen behoorlijk hoger. De Nederlandse bark Europa maakt er ook 22-daagse reizen, minder luxe want behalve je kleine hutje moet je
ook wachtjes meedraaien als passagier tijdens de oversteek op de Drake. Wel een aparte ervaring natuurlijk.
Gr., Willem
De Delphin waarmee wij zijn geweest is de grootste die er rondvaart en ook aanlandingen met Zodiacs doet. De Fram, Le Diamant, de Bremen, Europa, Minerva en de Hanseatic zijn iets kleiner en er varen een heleboel schepen rond met ca. 100 man capaciteit. Daarvan liggen ook gelijk de prijzen behoorlijk hoger. De Nederlandse bark Europa maakt er ook 22-daagse reizen, minder luxe want behalve je kleine hutje moet je
ook wachtjes meedraaien als passagier tijdens de oversteek op de Drake. Wel een aparte ervaring natuurlijk.
Gr., Willem
Re: Naar Antarctica
De vorige sessies upgeload met mobiel internet, maar daar moet je wel heeeel veel geduld voor hebben .... , daarom duurde het vervolg eventjes
Maandag 25 januari, deel 2
Na de ochtendexcursie op King George eiland (zie vorige pagina) zijn we tijdens het middageten een heel eind zuid-oostwaarts gevaren in de Bransfield Strait. Zo goed als alle passagiers zijn aan dek te vinden als vanaf de brug omgeroepen wordt dat we een flinke ijsberg recht vooruit hebben. Maar op onze reis gelukkig geen Titanic taferelen en niemand hoeft zijn zwemvest aan te trekken. Maar goed ook want de watertemperatuur schommelt rond de 2 °C. Brrrrr...
De eerste ijsbergen die we zien zijn nog niet zo groot. Wat later komen we de eerste tafelijsberg tegen, een behoorlijke want de brug schat hem op 1 bij 1,5 km. Niet eens echt groot natuurlijk want vrij recent is er zelfs een gespot ter grootte van de provincie Utrecht. Deze tafelijsbergen zijn afgebroken stukken van het vaste pakijs uit de Weddellzee, gelegen aan de andere kant van het Antarctisch schiereiland. Sommige ijsbergen liggen keurig recht, maar van de meeste zijn onder water al flinke stukken afgebrokkelt/gesmolten waardoor ze als een zinkend schip steeds verder wegzakken aan één kant. Mooi zichtbaar zijn de lagen, meters sneeuw die door het gewicht van de lagen erboven in de loop der tijd worden samengeperst tot een laag bikkelhard blauw ijs Het gedeelte van een ijsberg wat boven water uitsteekt is slechts 10-12 % van de totale grootte, dus omdat onder water veruit het grootste deel zit wat niet zichtbaar is houdt de brugcrew ruim afstand, zo,n berg kan net onder de waterlijn wel honderden meters breder zijn dan het zichtbare deel, en omdat vast pakijs zo hard als beton is kan je er zo je bootje op lek prikken... De zwarte vlekjes zijn pinguïns die zich met de golven op de "bulb" laten spoelen, dan snel opstaan en een stuk naar boven waggelen om lekker een poosje te rusten ... Je krijgt er wel kouwe poten denk ik ....
Mooi te zien hoe glad gepolijst het onderwatergedeelte is t.o.v. het bovenste deel Ook dit was een fraai exemplaar... wordt vervolgd, Willem
Maandag 25 januari, deel 2
Na de ochtendexcursie op King George eiland (zie vorige pagina) zijn we tijdens het middageten een heel eind zuid-oostwaarts gevaren in de Bransfield Strait. Zo goed als alle passagiers zijn aan dek te vinden als vanaf de brug omgeroepen wordt dat we een flinke ijsberg recht vooruit hebben. Maar op onze reis gelukkig geen Titanic taferelen en niemand hoeft zijn zwemvest aan te trekken. Maar goed ook want de watertemperatuur schommelt rond de 2 °C. Brrrrr...
De eerste ijsbergen die we zien zijn nog niet zo groot. Wat later komen we de eerste tafelijsberg tegen, een behoorlijke want de brug schat hem op 1 bij 1,5 km. Niet eens echt groot natuurlijk want vrij recent is er zelfs een gespot ter grootte van de provincie Utrecht. Deze tafelijsbergen zijn afgebroken stukken van het vaste pakijs uit de Weddellzee, gelegen aan de andere kant van het Antarctisch schiereiland. Sommige ijsbergen liggen keurig recht, maar van de meeste zijn onder water al flinke stukken afgebrokkelt/gesmolten waardoor ze als een zinkend schip steeds verder wegzakken aan één kant. Mooi zichtbaar zijn de lagen, meters sneeuw die door het gewicht van de lagen erboven in de loop der tijd worden samengeperst tot een laag bikkelhard blauw ijs Het gedeelte van een ijsberg wat boven water uitsteekt is slechts 10-12 % van de totale grootte, dus omdat onder water veruit het grootste deel zit wat niet zichtbaar is houdt de brugcrew ruim afstand, zo,n berg kan net onder de waterlijn wel honderden meters breder zijn dan het zichtbare deel, en omdat vast pakijs zo hard als beton is kan je er zo je bootje op lek prikken... De zwarte vlekjes zijn pinguïns die zich met de golven op de "bulb" laten spoelen, dan snel opstaan en een stuk naar boven waggelen om lekker een poosje te rusten ... Je krijgt er wel kouwe poten denk ik ....
Mooi te zien hoe glad gepolijst het onderwatergedeelte is t.o.v. het bovenste deel Ook dit was een fraai exemplaar... wordt vervolgd, Willem
Re: Naar Antarctica
maandag 25 januari, deel 3
De volgende serie is allemaal van dezelfde ijsberg, maar wel een hele mooie Mede door de golven en door wegsmelten zijn er enkele portalen ontstaan, en door het wegzakken van de achterkant en dus het veranderen van de waterlijn lijken de gaten wel op oosterse poorten De ijsberg is natuurlijk wit maar dichterbij zijn duidelijk ook heldere blauwe kleuren zichtbaar Die blauwe kleur wordt veroorzaakt doordat tijdens de vorming van zo'n ijsplateau de onderste lagen sneeuw steeds onder grotere druk komen te staan door het gewicht van de nieuwe sneewval. De oude sneeuw verandert langzaam in ijs en alle zuurstof wordt door dat enorme gewicht uit het ijs gedrukt. Dit ijs wordt dan zo dicht dat van alle licht dat op het ijs valt alle geel en oranje van het spectrum wordt geabsorbeerd. Omdat alleen blauw wordt teruggekaatst zien we dit ijs als blauw. Hoe minder zuurstof het ijs bevat, hoe donkerder blauw we het ijs zien. Zo, volgende week weer verder. Zometeen vertrek ik naar Frankrijk om nog een weekendje te skiën. Hopelijk met betere afloop dan de editie van vorig jaar. Een gebroken schouderblad en 2 gebroken ribben is niet echt comfortabel.
Zal dus dit jaar maar niet meer als een idioot naar beneden komen suizen, als je bijna 50 bent behoor je toch wat levenswijsheid te hebben opgedaan.
Om af te sluiten nog een sfeerfoto van een Duits biertje op de Zuidpool die een kort leven was beschoren ... Groetjes, Willem
De volgende serie is allemaal van dezelfde ijsberg, maar wel een hele mooie Mede door de golven en door wegsmelten zijn er enkele portalen ontstaan, en door het wegzakken van de achterkant en dus het veranderen van de waterlijn lijken de gaten wel op oosterse poorten De ijsberg is natuurlijk wit maar dichterbij zijn duidelijk ook heldere blauwe kleuren zichtbaar Die blauwe kleur wordt veroorzaakt doordat tijdens de vorming van zo'n ijsplateau de onderste lagen sneeuw steeds onder grotere druk komen te staan door het gewicht van de nieuwe sneewval. De oude sneeuw verandert langzaam in ijs en alle zuurstof wordt door dat enorme gewicht uit het ijs gedrukt. Dit ijs wordt dan zo dicht dat van alle licht dat op het ijs valt alle geel en oranje van het spectrum wordt geabsorbeerd. Omdat alleen blauw wordt teruggekaatst zien we dit ijs als blauw. Hoe minder zuurstof het ijs bevat, hoe donkerder blauw we het ijs zien. Zo, volgende week weer verder. Zometeen vertrek ik naar Frankrijk om nog een weekendje te skiën. Hopelijk met betere afloop dan de editie van vorig jaar. Een gebroken schouderblad en 2 gebroken ribben is niet echt comfortabel.
Zal dus dit jaar maar niet meer als een idioot naar beneden komen suizen, als je bijna 50 bent behoor je toch wat levenswijsheid te hebben opgedaan.
Om af te sluiten nog een sfeerfoto van een Duits biertje op de Zuidpool die een kort leven was beschoren ... Groetjes, Willem
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Naar Antarctica
Hallo Willem,
Wat een schitterende serie foto's. Ik heb ze ook mijn vrouw laten zien, want ik probeer haar over te halen ook een keer zo'n reis te maken.
Groeten, Wim.
Wat een schitterende serie foto's. Ik heb ze ook mijn vrouw laten zien, want ik probeer haar over te halen ook een keer zo'n reis te maken.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Re: Naar Antarctica
Hoi Willem,
Ok wil niet lullig doen maar op een moderne camera met een laatste technologie chipje kunnen toch een paar duizend foto's? Waar blijft de rest ???
Geweldig genoten van je plaatjes en 'moge U heelhuids uit Frankrijk huiswaarts keren'
Je foto van dat biertje was een echte hekkensluiter. Heel mooi bedacht.
Overigens denk ik dat we in de toekomst nog meer foto's uit die regionen mogen verwachten als de overtuigingskracht van Wim 'Molenbroer' niet te kort schiet
Groeten,
Bert de Boer
Ok wil niet lullig doen maar op een moderne camera met een laatste technologie chipje kunnen toch een paar duizend foto's? Waar blijft de rest ???
Geweldig genoten van je plaatjes en 'moge U heelhuids uit Frankrijk huiswaarts keren'
Je foto van dat biertje was een echte hekkensluiter. Heel mooi bedacht.
Overigens denk ik dat we in de toekomst nog meer foto's uit die regionen mogen verwachten als de overtuigingskracht van Wim 'Molenbroer' niet te kort schiet
Groeten,
Bert de Boer
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Naar Antarctica
Kijk Willem da's nou weer die Grunninger,gelijk een paar duizend foto's, ik kan dat niet uitstaan, zevenhonderdenvijftig is toch ook genoegeen paar duizend foto's
Mooie serie Willem, bedankt
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Naar Antarctica
@ Harry en Bert; dank voor jullie enthousiasme, er komen nog foto's zat! Maar als je weer terug thuis van de reis zit te kijken zie je dat er wel heel veel hetzelfde zijn, en het moet natuurlijk niet saai worden.
@ Wim; ik kan niet anders zeggen dan : DOEN! Wel kregen wij van de expeditieleiders het advies om bij een evt. terugkeer naar het verre zuiden een reis te kiezen die behalve Antarctica en de South Shetlandeilanden ook de South Georgia eilanden bezoekt. Hier is de fauna helemaal overweldigend. (daar komen ook kolonies koningspinguïns voor!) Voor komend seizoen heeft Kras zo'n reis in haar aanbod:
http://www.kras.nl/vakantie/antarctica/ ... oekprijzen
Voor de liefhebbers nog een paar ijsklontjes .... Voorop of bovenop heb je het beste overzicht .. Dinsdag 26 januari
Vanmorgen bezoeken we per zodiac Half Moon Island, genaamd naar de vorm van het eiland.
Dit eiland behoort ook nog tot de South Shetland eilandengroep. Er nestelt op dit eiland een flinke kolonie Kinbandpinguïns, en die schijten er behoorlijk op los, het halve eiland is roodbruin van de guano. (stront!) De geur ervan was nogal aanwezig waardoor ik voorstelde om de archipel vanaf nu maar South SHITland te noemen!
En dan gaan ze er ook nog met hun heldere witte buikjes in liggen snurken ..... tsja, dan zien ze er natuurlijk niet meer uit.
Net terug uit het water zijn ze wel weer lekker fris en schoon .. We moeten volgens de IATA richtlijnen tenminste 5 meter afstand houden, maar dat hebben ze die pinguïns niet verteld , ze komen gerust dichterbij Red Shit mountain (of zoiets toch) Het sneeuwt vandaag zelfs een beetje en het is best frisjes, maar ons warme drijvende hotel is nooit ver weg ... wordt vervolgd,
Willem
@ Wim; ik kan niet anders zeggen dan : DOEN! Wel kregen wij van de expeditieleiders het advies om bij een evt. terugkeer naar het verre zuiden een reis te kiezen die behalve Antarctica en de South Shetlandeilanden ook de South Georgia eilanden bezoekt. Hier is de fauna helemaal overweldigend. (daar komen ook kolonies koningspinguïns voor!) Voor komend seizoen heeft Kras zo'n reis in haar aanbod:
http://www.kras.nl/vakantie/antarctica/ ... oekprijzen
Voor de liefhebbers nog een paar ijsklontjes .... Voorop of bovenop heb je het beste overzicht .. Dinsdag 26 januari
Vanmorgen bezoeken we per zodiac Half Moon Island, genaamd naar de vorm van het eiland.
Dit eiland behoort ook nog tot de South Shetland eilandengroep. Er nestelt op dit eiland een flinke kolonie Kinbandpinguïns, en die schijten er behoorlijk op los, het halve eiland is roodbruin van de guano. (stront!) De geur ervan was nogal aanwezig waardoor ik voorstelde om de archipel vanaf nu maar South SHITland te noemen!
En dan gaan ze er ook nog met hun heldere witte buikjes in liggen snurken ..... tsja, dan zien ze er natuurlijk niet meer uit.
Net terug uit het water zijn ze wel weer lekker fris en schoon .. We moeten volgens de IATA richtlijnen tenminste 5 meter afstand houden, maar dat hebben ze die pinguïns niet verteld , ze komen gerust dichterbij Red Shit mountain (of zoiets toch) Het sneeuwt vandaag zelfs een beetje en het is best frisjes, maar ons warme drijvende hotel is nooit ver weg ... wordt vervolgd,
Willem
Re: Naar Antarctica
Hallo Willem,
we genieten met volle teugen van je prachtige reportage.
Straks in mei gaan we een Wolgacruise maken, maar dat is uiteraard niet te vergelijken met deze reis.
All the best
Jos
we genieten met volle teugen van je prachtige reportage.
Straks in mei gaan we een Wolgacruise maken, maar dat is uiteraard niet te vergelijken met deze reis.
All the best
Jos
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Naar Antarctica
Ik neem aan dat je dus al druk bezig bent om het "Wolgalied" in te studeren Jos, Akkie zachies begelijdend op de Balalaika die "listige sprongen" zijn toch om in de peiling te houwuh in geval van stijve knietjesWolgacruise maken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Naar Antarctica
Lijkt mij ook fantastisch Jos, kan je ons een mooie fotocollage voorschotelen hoe de Russische "binnenvaart" eruit zietJos Komen schreef:Straks in mei gaan we een Wolgacruise maken
dinsdag 26 januari, vervolg
Voor vandaag staan er zelfs 2 landgangen op het programma; vanmorgen al op Half Moon geweest en tijdens de maaltijd koersen we aan op één van de hoogtepunten van de reis; het vulkanische (nog steeds actieve) Deception Island. Het expeditie-team heeft hier op voorhand al wat informatie over gegeven, en we kijken er allemaal erg naar uit.
Deception is een vulkaan waarbij tijdens een heftige uitbarsting een stuk uit de wand is geslagen tot onder de waterlijn waardoor de gehele krater van ca. 8 bij 1,5 km vol is gelopen. Sindsdien is het een natuurlijke beschutte haven waar net na de ingang aan stuurboord in een kleine baai begin 20e eeuw een walvisverwerkingsstation werd neergezet; Whalers Bay. Het station is na het teruglopen van de vangst en na weer een uitbarsting zo achtergelaten. Door latere uitbarstingen (de laatste was in 1993) is er helaas wel veel verdwenen onder het vulkanische zand.
Op het strand kan je een put graven aan de vloedlijn en die vol laten lopen met steenkoud zeewater. Door de vulkanische werking verwarmt die in no-time tot een graad of 40°C waarin gebadderd kan worden. Er zijn bij ons aan boord een stuk of 15 enthousiastelingen die dit willen gaan doen ondanks de waarschuwing dat weer aankleden daarna een brrr … eskimo-koude ervaring is.
De weggeslagen wand heeft een 180 meter brede doorvaart gecreëerd, die men Neptune’s Bellow (blaasbalg) heeft genoemd. De brug roept om dat de invaart heel tricky is omdat er ongeveer in het midden van de engte een ongemarkeerde rotsformatie zich 2,5 meter onder de waterlijn bevindt. Een kwartiertje voordat we er zijn steekt de wind ineens enorm op, we varen nog wel naar binnen maar daar kan men het schip nauwelijks in positie houden, ze meten op de brug windkracht 9 met vlagen tot 10. Op het voordek waar we staan kan je jezelf amper fatsoenlijk staande houden en de snijdend ijskoude wind nodigen niet uit tot een gezellige wandeling! Maarre ….niet zeuren, we zitten tenslotte niet in Torremolinos. (deed ze ook niet hoor... ) Het water is behoorlijk onrustig geworden en de kapitein besluit dat overstappen in een Zodiac onder deze omstandigheden onverantwoord is en blaast de aanlanding af.
Dichterbij dan zo komen we dus niet...... Het anker wat al iets uitgevierd was wordt snel weer gehiewd en geborgd. Eerst willen ze als goedmakertje dan maar een rondvaart in de krater maken maar omdat het schip bijna niet te houden is speren ze eenmaal slaags full speed terug naar de uitgang om ruimer vaarwater op te zoeken. De grilligheid van het weer hier is ons nu ook getoond en het kan zo maar nog veel erger worden! Helaas voor ons is Deception Island hoe toepasselijk dus uitgelopen op een deceptie. Maar voor de kapitein gaat de veiligheid van zijn lading passagiers voor alles en zo hoort het eigenlijk natuurlijk ook ….
’s Avonds is het bijna bladstil en gaat het schip over in de “floating modus” in een brede zeestraat, de afstand naar de "attractie" van morgenochtend is maar een klein stukje varen. wordt vervolgd ....
Groetjes, Willem