Jos Komen schreef:Straks in mei gaan we een Wolgacruise maken
Lijkt mij ook fantastisch Jos, kan je ons een mooie fotocollage voorschotelen hoe de Russische "binnenvaart" eruit ziet
dinsdag 26 januari, vervolg
Voor vandaag staan er zelfs 2 landgangen op het programma; vanmorgen al op Half Moon geweest en tijdens de maaltijd koersen we aan op één van de hoogtepunten van de reis; het vulkanische (nog steeds actieve) Deception Island. Het expeditie-team heeft hier op voorhand al wat informatie over gegeven, en we kijken er allemaal erg naar uit.
Deception is een vulkaan waarbij tijdens een heftige uitbarsting een stuk uit de wand is geslagen tot onder de waterlijn waardoor de gehele krater van ca. 8 bij 1,5 km vol is gelopen. Sindsdien is het een natuurlijke beschutte haven waar net na de ingang aan stuurboord in een kleine baai begin 20e eeuw een walvisverwerkingsstation werd neergezet; Whalers Bay. Het station is na het teruglopen van de vangst en na weer een uitbarsting zo achtergelaten. Door latere uitbarstingen (de laatste was in 1993) is er helaas wel veel verdwenen onder het vulkanische zand.
Op het strand kan je een put graven aan de vloedlijn en die vol laten lopen met steenkoud zeewater. Door de vulkanische werking verwarmt die in no-time tot een graad of 40°C waarin gebadderd kan worden. Er zijn bij ons aan boord een stuk of 15 enthousiastelingen die dit willen gaan doen ondanks de waarschuwing dat weer aankleden daarna een brrr … eskimo-koude ervaring is.
De weggeslagen wand heeft een 180 meter brede doorvaart gecreëerd, die men Neptune’s Bellow (blaasbalg) heeft genoemd.
- P1000301.JPG (78.26 KiB) 4427 keer bekeken
- P1000303.JPG (77.6 KiB) 4427 keer bekeken
De brug roept om dat de invaart heel tricky is omdat er ongeveer in het midden van de engte een ongemarkeerde rotsformatie zich 2,5 meter onder de waterlijn bevindt. Een kwartiertje voordat we er zijn steekt de wind ineens enorm op, we varen nog wel naar binnen maar daar kan men het schip nauwelijks in positie houden, ze meten op de brug windkracht 9 met vlagen tot 10. Op het voordek waar we staan kan je jezelf amper fatsoenlijk staande houden en de snijdend ijskoude wind nodigen niet uit tot een gezellige wandeling!
- P1000305.JPG (73.65 KiB) 4427 keer bekeken
Maarre ….niet zeuren, we zitten tenslotte niet in Torremolinos. (deed ze ook niet hoor...
) Het water is behoorlijk onrustig geworden en de kapitein besluit dat overstappen in een Zodiac onder deze omstandigheden onverantwoord is en blaast de aanlanding af.
Dichterbij dan zo komen we dus niet......
- P1000307.JPG (125.43 KiB) 4427 keer bekeken
Het anker wat al iets uitgevierd was wordt snel weer gehiewd en geborgd. Eerst willen ze als goedmakertje dan maar een rondvaart in de krater maken maar omdat het schip bijna niet te houden is speren ze eenmaal slaags full speed terug naar de uitgang om ruimer vaarwater op te zoeken.
- P1000306.JPG (95.8 KiB) 4427 keer bekeken
- P1000309.JPG (113 KiB) 4427 keer bekeken
- P1000310.JPG (81.24 KiB) 4427 keer bekeken
De grilligheid van het weer hier is ons nu ook getoond en het kan zo maar nog veel erger worden! Helaas voor ons is Deception Island hoe toepasselijk dus uitgelopen op een deceptie.
Maar voor de kapitein gaat de veiligheid van zijn lading passagiers voor alles en zo hoort het eigenlijk natuurlijk ook ….
’s Avonds is het bijna bladstil en gaat het schip over in de “floating modus” in een brede zeestraat, de afstand naar de "attractie" van morgenochtend is maar een klein stukje varen.
- P1000315.JPG (64.28 KiB) 4427 keer bekeken
- P1000317.JPG (82.44 KiB) 4427 keer bekeken
- P1000320.JPG (85.87 KiB) 4427 keer bekeken
wordt vervolgd ....
Groetjes, Willem