Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nog maar een bijpassende foto. :wink:
Achatina.jpg
Achatina.jpg (89.71 KiB) 3055 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Teun:

Die Stork SW's waren zonder uitzonderingen allemaal 6-cilinders van een kleine 20.000 pk. Op oa de Leuvelloyd, Waalekerk en de Straat Freetown.
Die hadden allemaal 2 knijters van turboblowers, welke dus door 3 cilinders/stuk werden aangedreven.
Beide blowers voedden 1 lange spoelluchtreceiver via koelers, en zijn dus alle van gelijkdruksysteem. Stootsystemen, zoals Büchi, had je toch alleen maar bij 4T ???
Hoedanook...bij het aanzetten en dus stilstaande blowers, hebben die motoren behoorlijk ademnood. Op de Leuvelloyd en Straat Freetown (én bij de Sulzer van de Mississippilloyd) was gekozen voor een ventilator met aparte persklep ivm de hogere druk van de blowers, en al-dan-niet automatisch gestart, maar de W-kerken hadden de hele mk als drukvat. De Hydraulisch bediende skylights werden voor het manoeuvreren gesloten, evenals de deur naar het hoofddek en de deur in de schoorsteen, en de mk kon dan alleen nog betreden worden via de luchtsluis: dubbele deuren met een kleine ruimte ertussen, en alle mk-fannen werden gestart (als ze niet al draaiden)
Als je de deur aan de accommodatie-kant niet goed dicht had, kreeg je zelfs met 2 man de mk deur niet open vanwege de druk. 1e deur goed dicht, een paar seconden wachten, en dan kon de volgende deur (pas) worden geopend...
Askmenievergis was de overdruk 0,05 bar... Dat klinkt niet veel, maar dat is echt héél veel !! Zo'n deur is ca 90cm bij 180cm, dus reken zelf maar uit hoeveel kg kracht er dan op zo'n deur staat....
Bijlagen
Waalekerk 38.JPG
Waalekerk 38.JPG (192.4 KiB) 3006 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Mooie Tankers

Bericht door Co »

Beste mede-kombuizers en Jan,
Het is niet mijn bedoeling om "ienwies" over te komen of betweterig, maar Jan, de Stork SW had toch echt het STOOT systeem.
Onderstaand uit schip&werf:
Stork scheepsdieselmotor met grote boring
De eerste produktiemotor van het type SW 85/180 is
bestemd voor het m.s. N eder R ijn van de Stoomvaart
Maatschappij Nederland. Het schip (11.600 t. dw), in aanbouw
bij de Howaldtswerke Hamburg zal met deze motor
— bij een dienst vermogen van 15.000 pk bij 110 om w /m in
— een snelheid van 19,5 mijl per uur lopen. De S.M.N.
heeft, zoals vrijwel alle andere grote Nederlandse rederijen,
reeds een aantal Stork motoren met kleinere afmetingen in
bedrijf.
In maart 1960 kwam een 3-cilinder proef motor van de
grote boring van 850 mm en een slag van 1700 mm gereed,
waarin — in samenwerking met Werkspoor — verschillende
constructiekenmerken van de Werkspoor-Lugt motor werden
toegepast. Bij de vele beproevingen bleken de resultaten daarvan
zodanig, dat deze constructies ook in de produktiemotor
werden toegepast. Bovendien werd van de W erkspoor-Lugtmotor
de manoeuvreerbeweging overgenomen, aangepast aan
het motortype van Stork.
Evenals de tot dusver gebouwde Stork motoren is de nieuwe
motor een enkelwerkende tweetaktmotor met langspoeling,
met druk vulling volgens het stootsysteem, waarbij de luchtlevering
uitsluitend verzorgd wordt door de drukvulgroepen.


De aanzet luchtstoot zorgt er dan echt wel voor om de blowers op gang te helpen.
Dat gaat bij een gelijke druk systeem NIET werken omdat daar de drukpuls verloren gaat in de dikke receiver.

Groeten van Co.
Sorry Jos, dit had dus bij motoren gemoeten.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

dit had dus bij motoren gemoeten.
Ach, het begon met roetblazen, logisch dat we dan in de vetput terecht komen. :lol:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Ja Co...als het in de boeken staat.... :shock:
Misschien noemen ze het een stootsysteem omdat wanneer er 1 blower wordt gevoed, deze een andere spoelende cil ongeveer bedient van lucht....
Dat wordt bijv door Büchi heel mooi inzichtelijk gemaakt...(hier in dit topic staat ergens een MAN-motor met een plaatje van dat Büchi-systeem)
Maar ik (persoonlijk) kan met de beste wil een 6-cil met 2 blowers en 1 lange spoelluchtreceiver niet een stootsysteem noemen.....maar wie ben ik....
Zoals je aantoonde: het staat in de boeken, dus is het een stootsysteem :roll:
Maar dank je voor die gegevens ! :-D
Oost, west...ook best
TonyfH
Berichten: 537
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Mooie Tankers

Bericht door TonyfH »

Hallo Jan en mede Kombuizers,

Jan, nu zie ik waar je de fout in gaat, je kijkt naar de spoelluchtkant en het gelijkdruk / stoot verhaal gaat over de uitlaatgassenkant.
Eigenwijs als ik ben en alles zeker willen weten heb ik eea natuurlijk eerst opgezocht.

Een stukje uit mijn takenboek uit 1973
blowers001.jpg
blowers001.jpg (163.82 KiB) 2739 keer bekeken
blowers002.jpg
blowers002.jpg (89.27 KiB) 2739 keer bekeken
Dat gaat over de volgende motor, eigenlijk die van de Diadema, maar dat is eenzelfde als van de Diloma en de Dosina:
39 hoofdmotor Diloma.jpg
39 hoofdmotor Diloma.jpg (83.26 KiB) 2739 keer bekeken
Een 9 cilinder Smit B&W van ca. 20.000 pk bij ca. 112 rpm.
Elke 3 cilinders voeden een turboblower, ze blazen alle drie via een spoelluchtkoeler op een gezamenlijke spoelluchtreceiver.

Ook het motorenboek van Ten Tijen uit mijn zeevaartschooltijd had ik bij de hand en die verteld hetzelfde als in mijn takenboek beschreven, alleen dan veel uitgebreider.

Waar je vanaf roetblazen al niet terecht kunt komen.

@ Jos, prachtige foto's weet jij altijd te vinden, waar haal je ze toch vandaan?

Groeten van Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Als oud MAN massinissie wordt ik helemaal nerveus op mijn ouwe dag van al die kleppen Teun......moet dat nou? :lol: :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Nou, Harry, dat komt omdat Cor en Teun gelijk hebben....Stork noemt het wel degelijk een stootsysteem !
en wij motormuizen kijken niet op een kleppie méér of minder....je zal maar moeten werken met iets afschuwelijks als een roterende uitlaatschuif, of zo... :mrgreen:
Ik vond dat in het handboek van de doorontwikkelde Hotlo, die al het SW-aanzetwiel had, dus zeg maar: zo eentje als uit Brasil werd verwacht....
Daar hadden ze zelfs een 3e reserve-blower ingeschoren....
Chappeau Teun ! :-D
Wie het na wil lezen kan dat hier (127MB, dus alleen downloaden) en/of hier (3,5 MB)
(met nog altijd grote dank aan Jan V+D)
Bijlagen
drukvulling Hotlo 2.jpg
drukvulling Hotlo 2.jpg (124.35 KiB) 2724 keer bekeken
drukvulling Hotlo.jpg
drukvulling Hotlo.jpg (161.07 KiB) 2724 keer bekeken
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d »

Ik ben op vakantie, dus kan effe niets nakijken. Dan maar even zo uit het denkraam; ik heb op de Neder Rijn gewerkt(nou ja :wink: ), en weet zeker dat de blowers de spoellucht na de koelers in een gezamenlijke spoelluchtleiding afleverden. Je kon er gebogen in staan, dat stukkie pijp was ook vaak de oorzaak van spoelluchtbrandjes als om de een of andere reden er olieresten in bleven staan(Meestal dikke bagger).
Overigens, ik heb dat al eens eerder ergens beweerd, de Hotlo was een makkelijk te bedienen motor. Zelfs bij een zeer lage startluchtdruk kwam ze nog gemakkelijk in de benen en kwam mooi op toeren vooral als er overgeschakeld was op dieselolie.
Soms, als iemand een Hotlo niet kende en voor het eerst bediende werd er teveel brandstof gegeven en dat moest nu juist niet.
Dat de Camerounkust dus niet reageerde op een commando(zoals ergens anders verteld werd) komt mij onbekend voor, ik heb een aantal jaren op die bootjes gevaren. Het is mij nooit overkomen dat de motor niet wilde starten.
Vandaag waren wij in Porto Covo vlak bij Sines daar lagen enkele schepen op rede, een van de wachtende schepen blies een enorme zwarte rookwolk uit, waarop ik tegen Marieke zei dat het anker op ging. En inderdaad even later ging die containerbak naar binnen, dus ook met brugbediening op moderne schepen wordt er wel eens een rookwolkje geblazen :)
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Da Silva »

Ik heb weliswaar geen opleiding scheepswerktuigkunde gedaan. Maar bij de opleiding werktuigbouwkunde op de avond HTS kregen we toch nog aardig wat over voortstuwingsinstallaties. Omdat ik al een poosje "uit het vak ben" en mijn leeftijd tussen de 75 en 80, ben ik veel vergeten. Maar de ademhaling van de dieselmotoren vond ik een interessant onderwerp. Erg leuk, dat het hierterugkomt.
Als ik mij goed herrinner is het stootsysteem ontwikkeld met de komst van de tweetakt motoren. Als ik onzin uitkraam, hoor ik dat graag. Maar bij toepassing van één gezamelijke uitlaatgassen receiver, is het onvermijdelijk dat een of meerdere cilinders gelijktijdig (of bijna gelijktijdig) met de uitlaatslag bezig zijn. Dit veroorzaakt een te hoge en ongewenst druk in de uitlaatgassen-receiver. Hierdoor wordt de spoeling minder effectief, vanwege de tegedruk. Door het toepassen van meerdere uitlaatgassen-receivers (en blowers) wordt voorkomen dat tijdens het spoelproces, meerdere cilinders met de uitlaat bezig zijn. Ik weet het fijne er niet meer van, maar ik dacht dat dit er ook mee te maken had.
Ben benieuwd, of ik er totaal naast zit.

Grt.

Mario


Plaats reactie